Best of 2015: Největší průsery

Vybrali jsme pět loňských momentů, na které bychom nejradši zapomněli.

Loňský rok přinesl pořádnou porci skvělých her a světlých chvilek, ale i hromadu průšvihů, na které bychom nejradši zapomněli. Ne, nemluvíme o našich osobních přešlapech v podobě trošku nalomeného GamesComu či pozdních vydávání recenzí, obojí by si zasloužilo vlastní článek. Zde budeme především rozebírat nejhorší události roku 2015, které pořádně pohnuly žlučí hráčům po celém světě.

Vlastně těch slabších momentů bylo vloni docela dost, my jsme si nicméně vybrali ty nejvýraznější, o nichž se na různých komunitních fórech mluví dodnes. Možná vás překvapí, že v tomto žebříčku nemá Ubisoft ani EA žádný zásadnější pr*ser – byli tu totiž horší kandidáti.

bestof2015prusery


Steam a placené komunitní mody do Skyrimu

Původní článek zde!

Steam se v našem skromném žebříčku objevuje hned dvakrát, bohužel. První pohlavek dostává za zavedení placených komunitních modů do The Elder Scrolls V: Skyrim, které s pořádným nábojem nastartovalo obrovskou vlnu odporu jak od hráčů, tak ze strany samotných autorů. Zprvu se systém placených komunitních modů zdál být nezávadný a vlastně i milý nápad, velice brzy se však vymkl kontrole. Proč?

Původní myšlenka byla taková, že autoři modifikací budou moci své vlastní výtvory zpoplatnit. Velkou část výdělků ale ukrojil jak Steam, tak Bethesda, mateřský vydavatel hry. To se samo sebou tvůrcům komunitního obsahu do Skyrimu tuze nelíbilo a dále nabízeli své mody na jiných portálem, především na osvědčeném Nexusu.

Mnohem větší problém však představovali podvodníci, kteří kradli cizí výtvory a následně je prodávali na Steam Workshopu. Regulace zde nebyla téměř žádná a původní autoři modů zuřili až doběla. A hráči? Ti placené mody jednoduše bojkotovali a sepisovali i petice s tím, že byly  a měly by vždy být zdarma. Netrvalo dlouho a Valve i Bethesda ustoupili obrovskému tlaku hráčské obce. Jedině dobře.

steam paid mods nope


Tuna placených DLC pro Evolve a Payday 2

DLC už je mezi hráči pomalu sprosté slovo. Ačkoliv bychom v mnoha ohledech s tímhle pejorativním přístupem ke stahovatelnému obsahu úplně nesouhlasili, máme v paměti hned dva problémy, které vloni s rovným prstem ukázaly, že ne ve všem je DLC politika úplně košer.

Přiznáme se, že jsme launch Evolve z nějakého důvodu úspěšně vytlačili z paměti. Vzpomněli jsme si na něj ale záhy, když 2K odhalil stahovatelný obsah za v přepočtu několik tisíc korun, a to jen pár dnů po vydání. Kritika od hráčů na sebe nenechala dlouho čekat a fóra se plnila naštvanými tématy, stěžující si na drahá DLC a skryté poplatky ve hře. A co hůř, spousta z nich nebyla součástí Season Passu.

Podobný průběh zažila i jiná týmová akce – Payday 2. Přestože se někdy v květnu dočkal stálého snížení ceny, pihou na kráse byl velký počet DLC s pochybným obsahem. Největší haló však způsobilo zavedení mikrotransakcí, které vydržely stejně dlouho jako placené mody u Skyrimu. Obhajoba vývojářů, že nestíhají financovat svůj tým tradičním prodejem Payday 2, u hráčské komunity moc neobstála.

evolve dlc


Únik osobních údajů během vánočních Steam slev

Původní článek zde!

Druhým průšvihem, pod kterým se podepsal Valve, byl únik citlivých údajů během velice hektických vánočních slev na Steamu. Přestože dle oficiálních informací šlo o nešťastný řetězec náhod (s přispěním třetích stran), některé uživatele to mohlo stát draho.

Pár dní před koncem akce najednou začal steamový klient blbnout – obchod zobrazoval nápisy v jiných jazycích (nejčastěji v ruštině a čínštině), ukazoval profily úplně cizích uživatelů a nezakrýval ani jejich osobní údaje, a to včetně e-mailu, historie transakcí či nekompletních čísel kreditních karet. Nic, co byste si dobrovolně nalepili na čelo a lítali s tím na veřejnosti.

Narůstající zmatek vyústil v úplné vypnutí Steamu, jenž znovu nastartoval až po pár hodinách. Oficiální stanovisko se odkazovalo na zblbnuté cache servery a neidentifikovaný útok zvenčí, jenž zasáhl několik desítek tisíc  účtů. Smutné také je, že spousta uživatelů využila zmatku a vydávajíc se za hackery vydírala ostatní tím, že prodají jejich osobní data, pokud nedostanou něco na oplátku.

steam hack


PC verze hry Batman: Arkham Knight

Původní článek zde!

Návrat Temného rytíře na počítače se vloni moc nepovedl. Zatímco na konzolích sbíral úžasná hodnocení a pomalu našlapoval na titul nejlepší akce roku, PC verze zažila trošku jiný příběh, jehož důsledkem byla mimo jiné i skutečnost, že jsme hru nakonec nezrecenzovali.

Na většině sestav totiž byl Arkham Knight zcela nehratelný. Propady FPS, glitche, pády na plochu a další technické obtíže nastartovaly takovou vlnu odporu, že vydavatel Warner Bros. byl nakonec donucen stáhnout jeden z loňských blockbusterů z pultů kamenných i virtuálních prodejen a naštvaným zákazníkům vrátit peníze. Nutno říct, že ne všichni trpěli stejným problémem, soudě podle recenzí na Steamu se však dalo mluvit jen o ojedinělých případech.

Nakonec se zjistilo, že na PC portu pracoval menší tým, kterému vydavatel pořádně dupal na krk – ten však o problémech údajně věděl měsíce dopředu. Žalostný technický stav Arkham Knighta nedal dohromady ani první obrovský patch. Na podzim se hra znovu dostala do prodeje, ovšem nedlouho po dalším updatu se objevila další vlna problémů. Co my na to? Obrovská škoda. Po stránce obsahu byl nový Batman velmi povedený.

batman-arkham-knight-header-1266x844


Spory mezi Konami a Hideem Kodžimou

Původní článek zde!

Nejvíce se v druhé polovině roku 2015 mluvilo o jedné a té samé věci – o rozporu mezi japonským vydavatelem Konami a jednou z největších ikon současné herní scény, Hideem Kodžimou. Nic zvláštního by na tom asi nebylo, kdyby celou kauzu nedoprovázelo neustálé házení klacků pod nohy celému vývojářskému štábu Kojima Productions.

Vše to začalo poměrně nevinným stažením hororové ochutnávky P.T. z PS Store. Hned na to přišlo zrušení chystaného Silent Hills a prohlášení, že další Metal Gear Solid s podpisem Hidea už nevyjde. Po vydání The Phantom Pain už bylo pomaličku jasné, co se děje, což potvrdila i Kodžimova „dlouhá dovolená“ a zavření jeho pobočky v Los Angeles. Nejdrzejším krokem ze strany Konami pak byla jejich snaha znemožnit Kodžimovi si převzít cenu za své zásluhy na The Game Awards.

V tu chvíli už všem došlo, že Hideo se s Konami už bratříčkovat dlouho nebude. Hráčská komunita byla ovšem na jeho straně a není divu, že založení nového Kojima Productions a oznámení nového projektu pro PS4 a PC doprovázelo nadšení. Doufejme, že partnerství se Sony bude mnohem klidnější a přátelštější než s původním japonským vydavatelem!


 

Ondrej Resl
Student médií, povaleč, ruská krev a vůbec taková smutná existence, kterou baví hry, pivo a holky. V náhodném pořadí.

Komentovat příspěvek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.Požadovaná pole jsou označena *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.