Antihero Recenze

Ondřej Zeman

Alternativní verze Dickensova Olivera Twista dorazila na PC. Je hodna stejné pozornosti jako její slavná knižní předloha?

Vzdát se jisté práce a jít za svými sny není vůbec snadné, přesto se někteří lidé touto rizikovou cestou vydávají. Své by nám o putování po této křivolaké stezce mohl vyprávět nezávislý vývojář Tim Conkling, který před čtyřmi lety sekl se se svým zaměstnáním a začal tvořit na vlastní pěst.

Po řadě měsíců náročného vývoje nám nyní představuje tahovou strategii Antihero, se kterou se snaží zaujmout hráčskou komunitu, jež se zajímá o indie sféru. Zda se mu podařilo oslovit alespoň mou maličkost, vám řeknou následující odstavce.

Nesnadný život sirotka

Malý nemajetný chlapec Lightfinger přijel do viktoriánského Londýna s hlavou plnou snů a pohádek. Dle slov jeho umírající matky se z něj měl po příjezdu do velkoměsta stát movitý mladík, nic však ve finále nešlo dle jejího plánu. Muž, který se jí čestným slovem zaručil, že se o něj postará, ho nakonec i přes daný slib vyhodil s ranečkem na ulici, kde nyní spolu s dalšími sirotky žebrá o skývu chleba a pár bezcenných mincí. Společnost nebyla k této malé skupince raubířů přívětivá, a tak se rozhodli pod vedením nově příchozího vzít svůj osud do svých nenechavých ruček, s jejichž pomocí si chtějí získat své místo na výsluní.

Příběh tmavovlasého vůdce cechu zlodějů začíná velmi pozvolna. V prvních fázích kampaně budete rozjíždět svou gildu, navazovat nové kontakty a loupit v nepříliš majetných sousedstvích. Pozdější etapy před vás postaví sabotáže budov, únosy konkurenčních sirotků a vraždy nenasytných členů vyšší třídy, kteří všem pijí krev.

Krom práce vás občas čeká také trocha zábavy, v jejíž rámci budete poznávat zajímavé charaktery a pronikat hlouběji do děje skrze komiksy, jejichž text je hodně stylově nazpíván mladým bardem. Antihero se po této stránce dle mého názoru skutečně vyvedlo a i přesto, že se jedná o strategické dílo, nabízí vcelku zajímavou zápletku, kterou osloví převážně mladší jedince.

Dráha zloděje

Vašim hlavním úkolem je expanze vašeho nově vzniklého zlodějského cechu. Na začátku máte k dispozici jen nevelkou hospůdku, v jejíchž útrobách se začnou po pár vylepšeních slézat hladoví sirotci, které je následně možné vyslat pracovat do továren, kde pro vás budou krást část vyrobeného zboží a vydělaných peněz. Po pár tazích si díky nim budete schopni rozšířit svou putyku o nové vybavení, které vám umožní naverbovat nový typ lumpů. Vybrat si můžete buď násilně orientovaného vůdce gangu s jeho družinou namakaných goril, nebo tělesné strážce, které můžete nasadit k budovám, jež okupují vaši prohnaní nalezenci.

Když ochranu těžce pracujících sirotků zanedbáte, časem je z jejich pozice vypráskají členové konkurenčního gangu, kteří je pošlou tam, kam slunce již dlouho nesvítí. Zabránit jim v tom můžete dvěma způsoby. Buď před továrnu nasadíte zmíněné gorily, nebo v jejím nitru pro své nepřátele s pomocí sabotéra připravíte výbušnou hračku, která zabije narušitele ihned po vstupu do budovy. Záškodník bohužel při tomto činu také skoná, takže si na každou podobně laděnou akci musíte najmout nového pokladače pastí.

Nastražené výbušniny jsou extrémně efektivní vůči líným strážcům zákona, kteří na popud vůdčích gangů vždy čas od času vyčistí továrnu od nenechavých sirotků. Fungují však podobně jako sabotéři, tím pádem je využijete jen jednorázově. Na podobném principu pracuje také vražedkyně, která je schopna na jeden úder zabít prakticky kterýkoliv dostupný cíl. Ihned po činu se však opět poroučí zpět do stínů, ze kterých je možné ji opět přivolat jen cinkotem většího počtu mincí.

V odlišnosti je síla

Značně se od předchozích zmíněných postav liší šéf gangu, který pod své vedení sjednocuje pouliční rváče. Bez jejich podpory je totiž tento charakter velmi slabý. Po nabrání určitého počtu společníku se mu výrazně navýší počet životů, takže je schopen ustát útoky většiny nepřátel. Mimoto sám disponuje dýkou, kterou umí velmi zdatně používat k eliminaci nepřátel, jež mu stojí v cestě. Za likvidaci zavazejících cílů je pokaždé odměněn možností vylepšit si útok, výši odměny za vraždy nebo efektivitu při čištění sirotky zamořených budov.

Spektrum staveb, do kterých je možné nasadit nebohé sirotky, je relativně pestré. Po prozkoumání budovy hlavní postavou je můžete nastrčit do kostelů, výroben lamp, dětských domovů, rváčských doupat a bank, které produkují nemalé množství finančních zdrojů. Každý podnik určitým způsobem pomáhá cechu, který ho má pod palcem. Čím víc dětí do něj nastrčíte, tím výraznější bude jeho produkce či výhoda, kterou vám poskytne. Za určitých okolností je tímto obsazováním dokonce možno dosáhnout absolutního vítězství.

Hlavní prioritou všech cechů bude zpočátku obsazení továrny na petrolejky, která produkuje svítilny, za které se vylepšuje a rozšiřuje budova gildy. Zlepšit touto cestou můžete statistiky naverbovaných nohsledů a zlodějské schopnosti vašeho hrdiny. K chodu celku budete krom lamp potřebovat také finance, které vám poslouží k náboru sabotérů, sirotků, vrahů, hromotluků a šéfů band. Dle počtu postav se vám bude definovat jejich cena. Čím víc jich budete mít, tím vyšší obnos za ně nakonec dáte.

Tři cesty, jeden vítěz

Vítězství je možné v Antihero dosáhnout třemi způsoby. První cesta před vás postaví náhodně se objevující cíle, ten, kdo je zabije jako první, dostane bod. Druhá stezka vyžaduje zabrání kostelů, které produkují očerňovací dopisy. Dokud je se svými sirotky držíte, máte nad protivníkem navrch, když o ně však přijdete, automaticky přicházíte o tečku, jež vám byla za jejich obsazení dána. Poslední možností, jak zdolat ostatní, je nákup úplatků, za které platíte petrolejovými lampami. Vyhrát můžete buď zvolením jednoho směru, nebo kombinací všech dostupných, hra vás v tomto ohledu nikterak nelimituje.

Na některých mapách se základní pravidla hry mírně mění, většinou se však nejedná o žádný extrémní zásah. V lokaci, které dominuje palác, jsou například navíc korunovační klenoty, které je nutné získat z útrob honosného sídla. Současná verze Antihero má čtyři rozsáhlé zóny, jež vás zaujmou především svým návrhem, který je na velmi vysoké úrovni.

Úspěch jednotlivce

Začít s vývojem her na vlastní pěst není vůbec jednoduché, přesto se Tim Conkling před několika lety rozhodl vrhnout do branže po hlavě. Nyní tu díky jeho odvaze máme hodně nadějnou tahovou strategii, která zaujme hlavně rychle pochopitelnými mechanizmy, přijatelným příběhem, osobitým vizuálem, lokální hrou pro více hráčů a chytlavou hratelností. Vytknout jí lze snad jen absenci širšího spektra jednotek, které není zrovna nejpestřejší.

Kvalitních tahových strategií je jako šafránu, tím pádem se Antihero díky jeho vysoké kvalitě nebojím doporučit většině fanoušků tohoto specifického žánru. Pokud mezi ně patříte, s koupí nemusíte dlouho otálet, protože v tomto dílku najdete vše, po čem toužíte. Jestli však hledáte komplexnost a pestrou škálu jednotek, poohlédněte se jinde. Zde totiž nenajdete ani jedno.

Antihero je příjemná tahová strategie, která sází hlavně na zajímavé herní mechanizmy a velmi chytlavou hratelnost, kterou vás udrží u obrazovky klidně i po několik desítek minut. Pokud vám tento žánr imponuje, klidně do tohoto titulu zainvestujte.

• Rychle pochopitelné mechanizmy
  • Přijatelný příběh
  • Chytlavá hratelnost