Battle Brothers Recenze

Ondřej Zeman

V jednoduchosti je síla, ale platí to i u tohoto díla?

Kreativní skupinka vývojářů z hamburského nezávislého studia Overhype se před dvěma lety vrhla na vývoj her. Jejich osobitá prvotina nejprve našla místo ve fázi předběžného přístupu, kde jí tvůrci spolu s aktivní komunitou ladili a vylepšovali o nové prvky.

Po řadě měsíců vývoje nám nyní autoři tahového sandboxového RPG Battle Brothers servírují finální verzi svého projektu. Podaří se malé německé partě s jejich prvním titulem prorazit mezi tahové velikány, nebo se ztratí v záplavě výraznějších kousků, které nabízí zkušenější konkurence?

Nezadržitelná temnota

Svět, ve kterém se odehrává příběh malé žoldácké družiny pomalu, ale jistě umírá. Za jeho zmar může hlavně zlo, které se bez ostychu rozlézá po jeho povrchu. Města jsou poloprázdná, rozsáhlá pole zejí ladem a cesty zarůstají drnem. V kdysi na kořist hojných lesích řádí vlkodlaci a nemilosrdní skřeti masakrující vše, na co při své cestě narazí. Nespí ani hřbitovy, které po nocích okupují krvelační umrlci. Temnotu není možné zcela zastavit, důležité je jen přežít další mizerný den.

Na netvory zamořeném univerzu Battle Brothers krásně vidíme, že ne každý svět má své specialisty na boj proti monstrům. Obyvatelé tohoto vesmíru čelí nekontrolovatelnému náporu příšer bez pomoci geneticky vylepšených válečníků známých z jiných fantasy titulů. Po ruce mají jen obyčejné vysloužilé vojáky a nezkušené nováčky, kteří se vydali na nelehkou cestu meče. A vy je jakožto jejich kapitán na této nesnadné stezce povedete.

Podobně jako v jiných žánrových dílech ani zde nehraje příběh zásadní roli. Prakticky se jedná o prvek, který vás provede počátečními fázemi hry. V pokročilejších fázích hraní definujete svůj osud sami pomocí voleb v různorodě laděných situacích. Na vaší cestě narazíte kupříkladu na skupinku lupičů, která tlačí do kouta z pole se vracející sedláky. Rozhodnutí, zda se postavit proti lupičům a pomoci šikanovaných prosťáčkům, nebo nebohým sedlákům naložit ještě více a rozdělit se s lupiči o lup, leží na vašich bedrech.

Drsná práce za mrzký peníz

Osud družiny většinou formují také vedlejší úkoly, které získáváte ve městech, pevnostech a osadách. Každý kontrakt má v Battle Brothers odlišnou náplň, průběh a ohodnocení. Některé zakázky zvládnete levou zadní, ale nevyděláte si příliš mnoho peněz, jiné vás potrápí, ale odnesete si tučnou odměnu. Hodně zajímavý průběh může mít kupříkladu nepříliš dobře placené doprovázení kupeckých karavan.

Když se vám zadaří, celou cestu absolvujete bez sebemenšího problému. Pokud však máte smůlu a vydáte se na cestu divočejším krajem, s vysokou pravděpodobností k cíli v plném počtu nedorazíte a výjimkou nejsou ani situace, kdy do cíle dorazíte jen s jedním zmrzačeným válečníkem.

Vedle různorodých zakázek a stěžejních rozhodnutí ovlivní vaši cestu zpočátku navolené pozdní události, které náhodně zasáhnou v pozdějších etapách hry celý svět. V budoucnosti postihnou vámi brázděnou zem gigantické invaze skřetích armád, války mezi šlechtickými rody a vpády nemrtvých hord, které začnou sužovat vše živé v jejich dosahu. Výrazné katastrofické scénáře patří mezi základní prvky tohoto díla a bez nich by hra po několika hodinách hraní upadla do stereotypu.

Reputace především

Přijímáním a plněním zmíněných zakázek své skupině žoldáků vytváříte renomé, které ovlivní přístup herních frakcí vůči vaší družině. Pokud se vám při vašich výpravách daří, velcí hráči na vás pohlížejí s respektem a čas od času dají vaší partičce i lukrativnější práci. Ne vždy se vám však zadaří všechny kontrakty splnit a když náhodou selžete či jinak porušíte smlouvu, další práci od svých chlebodárců nečekejte. V nejhorším případě na hlavy členů vaší družiny vypíšou odměnu, kterou se jejich vazalové budou snažit za všech okolností získat.

Peníze hrají v Battle Brothers velkou roli. Sami se kvůli nim často vydáte po stopách padouchů, na jejichž hlavy je vypsaná tučná odměna. Po jejich dopadení vždy získáte slušnou sumičku, kterou můžete investovat do rozvoje a údržby vámi vedené válečné smečky. Za hotovost nakoupíte hlavně pro život nezbytné potraviny, bolest utišující medikamenty, střelivo do luků a znovu prodejné materiály, které díky slušně zpracované ekonomice na správných místech prodáte za nemalou částku.

Bohatší vůdci žoldáckých družin si mohou za vyšší obnosy obstarat nové zbraně, zbroje, bojové psy a specializované rekruty, kteří si neberou servítky. Bez pomoci zlatavých plíšků se v tomto titulu zkrátka daleko nedostanete. Otázkou ale zůstává, co vše jste pro jejich získání ochotni udělat.

Zkušenosti zlatem nevyvážíš

Investice do rekrutů je velmi důležitá. Čím víc zlata při jejich náboru vysolíte, tím kvalitnější hochy dostanete. Ve městech najdete pestrou škálu jedinců, kteří se rádi přidají do vaší družiny. V nižší cenové třídě naleznete například nevybavené rybáře, krejčíky, hrobníky, bývalé členy kultu a zmrzačené vysloužilce. Naopak když si připlatíte, hra vám dá k dispozici lovce čarodějnic, zkušené vojáky a bojem kované ostrostřelce, kteří si do služby přinesou svou vlastní výstroj.

Pokud se rozhodnete do nových členů družiny investovat menší částku, většinou se k vám připojí jen muži s minimálními bojovými zkušenostmi a výbavou. Levně naverbované zelenáče musíte vycvičit a vybavit ze své kapsy. Hned na úvod je můžete poslat do tréninkových center, která je trošku proškolí v umění boje. Na místní tržnici jim následně nakoupíte jednoruční meče, obouruční sekery, kopí, řemdihy, gladiátorské sítě, házecí nože, luky, štíty, těžké kuše a různé typy brnění.

Každá zbraň nabízí široké spektrum statistik a útoků, kterými se odlišuje od ostatních druhů smrtících hraček. Jedna ze speciálních dovedností u obouručáků vám například při troše štěstí umožní rozseknout vejpůl malý hlouček nepřátel. Zásah nepřátelských řad je ale tak nepravděpodobný, že většinou trefíte své vlastní bojovníky.

Náhoda je blbec

Aspekt štěstí je při soubojích hodně zásadní. Když se zadaří, celým střetem projdete bez větších zranění. V případě, že vás zlatá muška opustí, může hloupá potyčka s jedním skřetem stát celou vaší družinu klidně i život. Šarvátky tu fungují na stejném principu jako v jiných tahových titulech. V jejich průběhu musíte řešit hlavně aktuální morálku, taktickou výhodu, zdraví vašich vojáků a odolnost jejich výstroje. Battle Brothers se v tomto směru výrazně neodlišuje od své herní konkurence.

Po tahových bojištích se v tomto světě potuluje slušná přehlídka monster vycházející z mixu slovanské a germánské mytologie. Narazíte na strigy, upíry, skřety, gobliní jezdce, vlkodlaky, geisty, ghúly a kostlivce. Vedle netečných nepřátel potkáte i lidské protivníky, kteří se svými nestvůrnými kolegy příliš nemusí a nezřídka se dostanete přímo do epicentra střetu dvou znepřátelených stran.

Na konci střetu vždy spočítáte své mrtvé a raněné, které bude nutné dát na léčení do chrámu. Přeživším rozdělíte zkušenostní body, které investujete do zlepšení jejich základních schopností a pasivních dovedností. Touto cestou jim zvýšíte například šanci na úspěšné provedení úderu, pohyblivost či efektivitu zacházení s jednotlivými typy zbraní a zbrojí.

Titul pro veterány

V současné záplavě konkurenčních děl není vůbec snadné prorazit a ve finále se podaří uspět jen malému procentu tahových titulů. Tvůrčí skupině z hamburského nezávislého studia Overhype se to s jejich projektem naštěstí povedlo. Prvotina z jejich dílen nabízí temný svět s hutnou atmosférou, vyladěnou technickou stránku, dobře navržené vedlejší úkoly, kvalitní soubojový systém, povedený vývoj jednotlivých členů družiny a slušné spektrum zbraní a nepřátel.

Battle Brothers doporučujeme hlavně žánrovým veteránům, které od hraní neodradí nepříliš výrazná grafická stránka hry či vyšší náročnost celku. Mladší hráči by měli svůj zrak raději upnout k jiným více přístupným titulům. Pokud patříte mezi první zmíněnou skupinu hráčů, investici do Battle Brothers nezvažujte. Je to totiž hra přesně pro vás.

Battle Brothers je velmi povedené sandboxové RPG, které cílí hlavně na fanoušky tahového žánru. Když se vám podaří překousnout osobitě laděný vizuál a vyšší obtížnost, můžete se těšit na řadu hodin kvalitní tahové zábavy.

• Temný svět s hutnou atmosférou
  • Vyladěná technická stránka
  • Dobře navržené vedlejší úkoly