Battle Chasers: Nightwar Recenze

Pokud chcete jako začínající studio prorazit na herním trhu, musíte najít cestičku k srdcím pařanů, což nepatří mezi nejjednodušší záležitosti. Slavná předloha může nalákat řadu fanoušků, a proto američtí vývojáři z Airship Syndicate svou prvotinu opřeli o komiks Battle Chasers vycházející od roku 1998 pod taktovkou Joe Madureira, jež stojí také za nyní recenzovaným titulem.

Obrázkový seriál nechvalně skončil už dvě léta po svém vzniku, ale poslední díl zanechal rozčarované fanoušky v napětí kvůli otevřenému konci. Právě na něj navazuje novinka v řadách japonských RPG Battle Chasers: Nightwar. Dokáže svět, v němž se snoubí magie a technologie, uspět v počítačové podobě, nebo se bude jednat o hru pouze pro skalní fanoušky investující do titulu v kickstarterové kampani?

Rovnou do víru dění

Vyprávění se s vámi vůbec nepáře. Při prvním spuštění se objevíte na palubě vzdušného plavidla, jež směřuje k ostrovu Crescent, kde se má dle pověstí nacházet zdroj kouzelné moci, many. Během několika okamžiků vás napadne eskadrona po zuby ozbrojených vzducholodí místních banditů, jež pošlou vaši kocábku v plamenech k zemi. Skupina pěti přátel se tak rozdělí a jedním z vašich hlavních cílů je dostat bandu zpátky dohromady.

Z hořících trosek vyprostíte hlavní hrdinku devítiletou Gully, která pojí celou nesourodou družinu v jeden pevný celek. Po svém náhle zmizelém otci Aramovi získala mocné rukavice, kvůli nimž po ní pasou všichni zlořádi světa. Proto se na její stranu postavil chrabrý rytíř Garrison hledající ztracenou čest, jíž nechal na dně láhve po smrti své ženy. Váš úvodní trojlístek ještě doplní válečný robot Calibretto utíkající před zákonem, ale s velmi milou povahou a hlasem ne nepodobným Stephenu Hawkingovi.

Po několika tréninkových střetech se dostanete do městečka Harm’s Way, které se po zbytek dobrodružství stane vaší základnou. Nečekejte žádné milé přivítání, místní řemeslníci nevěří příchozím z cizích zemí. Přesto si je menšími službičkami nakloníte na svou stranu a postupně začnou ochotně spolupracovat. Nakonec vám prozradí, kde najít ostrov sužující bandity, s nimiž se musíte střetnout. Během potyček s místními zlotřilci narazíte na poslední dvojici vaší party – prostořekého a sarkastického kouzelníka Knolana, který na svém narozeninovém dortu brzy sfoukne pětistou svíčku, a lovkyni odměn Red Moniku, jež si libuje v palných zbraních.

Další kroky osudem spojených hrdinů směřují ke klasické fantasy zápletce – ostrov se potýká se zlem ohánějícím se černou magií. Tu zastupuje mocná Dark Lady sloužící svému tajemnému mistrovi, kteří pasou po zdroji many stejně jako čaroděj Knolan. Naši bojovníci se tak musí proklestit nejen přes zástupy vlkodlaků, pavoučí monstra a kostlivce vyvolané za pomoci temné magie. Naštěstí se k vaší skupině přidá bojovník s nestvůrami Alumon, jež přísluší mocného Řádu bránící ostrov Crescent. Když máte celou skupinu pohromadě, vaše kroky směřují do těch nejnebezpečnějších prostor na severu a jihu ostrova, kde vás očekávají ty nejtěžší překážky.

Příběhová linka se odkrývá pomocí statických obrazovek, jak jsme u JRPG zvyklí. Komiksová grafika, zachovávající duch původní tištěné série, se k naivnímu příběhu o boji dobra a zla výborně hodí. Od začátku máte pocit, že stojíte v živoucím světě, v němž má každý své pevné místo.

Rozhovory mezi jednotlivými členy družiny navíc naznačují, že už spolu několikerá dobrodružství prožili, čehož využívají tvůrci ve vtipných dialozích během odpočinků v krčmě. Určitě neočekávejte žádné zázraky, ale můžete se těšit na slušně odsýpající děj.

Tři, ani o jednoho navíc

Mimo běhání po ručně malované mapě, jež evokuje humanistická díla 15. století, se samozřejmě soustředíte na boj. Každý z šestice hrdinů vládne mocnými údery, záludnými kouzly a obrannými úskoky, jež v lítém boji budete hojně využívat. Skládání optimální sestavy bude pro některé Sophiinou volbou, protože si ke všem postavám vybudujete sympatie a budete je chtít ve střetech všechny. Naštěstí mají postavy část svých vlastností podobných, takže není třeba mít v sestavě nutně Calibretta kvůli léčení, protože stejnou mocí vládne i Knolan a Alumon.

Důraz se musí klást především na vyváženost tria tak, aby byly zastoupeny nejlépe všechny atributy, jež můžete proti pekelným stvořením využít a které budete zlepšovat pomocí zkušenostních perků. Přesto si musíte dobře promyslet, koho si ve skupině ponecháte, protože rozvojové body ze střetů dostanou pouze aktivní jedinci.

Se svou vybranou trojicí reků se budete potýkat v tahových bitvách proti zdejším nepřátelsky nakloněným obyvatelům. Ostří vašeho meče poznají skupinky lidí drancující okolí, jimi pro boj uzpůsobené stroje a golemové, slizcí návštěvníci z hlubin dolů, ohnilí kostlivci a další havěť, která skončí v prachu u vašich nohou. Z počátku široká paleta nepřátel se s postupem času zdá čím dál menší, protože potvory z pozdějších fází jsou jen vylepšené základní stvůry. Očekávat můžete větší sílu, markantnější množství životů a více speciálních útoků, ale nic dalšího ne. Z fádnosti vás vytáhnou jen skvěle nadefinované konfrontace s bossy a unikátními monstry, u nichž se vaše taktické dovednosti projeví naplno.

Se souboji se váží také dva největší nešvary celého titulu. Neberte mě špatně, bojová složka je opravdu zábavná, ale postupem času vás přestane bavit bojovat se zrůdami, jež porazíte na jednu, dvě rány. U Battle Chasers: Nightwar se totiž nesetkáte s tzv. rychlou bitvou a úplně jasné výhry musíte podstoupit, ať chcete nebo ne. Díky všem herním bohům za to, že se vám postupem času začnou nejslabší potvory vyhýbat, jinak byste u předem vítězných soubojů strávili mládí.

Přejděme hned k druhému problému – nevyvážené obtížnosti slují plných krvelačných monster. Moje stížnost se dá rozdělit na dvě stránky. První výtka směřuje k nevyváženému přechodu obtížnosti. Pokud si na základní úroveň v pohodě projdete všechny lokace, neznamená to, že se můžete pustit do vyššího levelu.

Může se totiž stát, že dostanete na frak hned od prvního spolku nepřátel. Takže budete muset potrénovat, jinak nemáte šanci ani v soubojích následujícího prostředí. Takže se vydáte kosit slabší stvůry, abyste posílili své hrdiny. A to se bude v závěrečných fázích hry stávat čím dál častěji, otravného lovení stále stejných monster kvůli zkušenostem se zkrátka nevyhnete (druhá výtka).

Nač koupit, když můžeš vyrobit

Nepřízeň osudu si během těžkých soubojů můžeme vynahradit svou výbavou. Svým válečníkům můžete vložit do rukou účinnou zbraň, nasadit pevné brnění a vybavit dalšími mocnými artefakty (prsten, náhrdelník, talisman), jenž mnohdy jasně definuje váš charakter. K hmotným statkům ovlivňující statistiky vašich bojovníků můžete přijít různě. Své kouzlo mají kobky především samozřejmě v otvírání truhel, v řešení hádanek a úkolů, jež jsou štědře odměněny. Nezapomínejme však na obchodníky, kteří se jen třesou na vaše těžce získané peníze a podivného hledače artefaktů, který se usídlil v Harm’s Way a za různé trofeje vám může poskytnout množství vzácného zboží.

Troufnu si však tvrdit, že se na výše uvedené možnosti budete spoléhat až ve chvílích nejvyšší nouze, protože Battle Chasers: Nightwar vám nabídne neuvěřitelně rozsáhlý systém výroby předmětů. Po cestě za plněním úkolů budete narážet na různé valouny plné kovových úštěpků, těla pobitých zvířat se silnou kůží, starodávné skelety s bytelnými kostmi či rostliny s léčivými květy.

A to by v tom byl čert, abyste se nepokusili podle nakoupených receptů něco vyrobit nebo uvařit. Nemusíte mít k dispozici ani všechny suroviny a klidně se pustíte do riskantní výroby, jež může přinést kýžený výsledek. Práce u dílenského stolu patří k velkým plusům hry, jen je občas docela zdlouhavá.

Hurá do hlubin

Battle Chasers: Nightwar nabízí hráči široké spektrum činností, které od JRPG očekáváte. Dostanete mírně střelený komiksový příběh, jenž určitě neurazí a fanoušky série určitě potěší, když zjistí, jak se osudy jejich oblíbených hrdinů posunuly.

Přesto se musíte připravit na několik věcí, jež vám mohou hraní dost znepříjemnit – nutnost uměle navyšovat úroveň, nevyvážená obtížnost kobek a občas podivně jednající umělá inteligence (kdo nabíjí silný dlouhotrvající útok na pokraji smrti!?). Za mou osobu mohu říci, že se Airship Syndicate se svou první počítačovou hrou poprali se ctí, protože se dostávají dost vysoko nad průměr.

Battle Chasers: Nightwar potěší všechny fanoušky JRPG, jež čekají na svůj oblíbený žánr střižený v euroamerickém stylu. Přes některé nešvary se jedná o kvalitní titul, který však doporučuji konzumovat spíše po dávkách (jedna kobka na odpoledne), jinak se hra může omrzet.

• Příběhové pozadí navazující na dříve vytvořený svět
  • Vývojové možnosti postav
  • Dynamické souboje s překvapivými tahy soupeře