Blackhole – Tajemství Entity Recenze

Jiří Horák

A zpět v tom zpět. Nachystali jsme si zásoby klávesnic.

Člověk si po dohrání Blackhole tak nějak oddychl, že už mu nebudou nervové uzlinky umírat po tuctech, jak to ostatně u podobných hardcore plošinovek bývá. Co vám budu povídat, to by ale české studio Fiolasoft nesmělo přijít s něčím, jako je například pětihodinové rozšíření základní hry.

Myslím, že o Blackhole slyšel už minimálně každý, kdo naši herní scénu, ne-li rovnou třeba Youtube. Hardcore 2D plošinovka stvořena v komorních českých dílnách nesklízela úspěch jen u nás (pakliže si ještě vůbec pamatujete naši recenzi), ale i v zahraničních médiích, Hodnocení na Metacritics přesahuje osmdesátku, čímž se Fiolasoft může směle pyšnit, nemluvě o velmi kladných recenzích na Steamu.

Některým nejspíš neuniklo, že před nějakou dobou vyšlo DLC  s názvem Tajemství Entity (a úplně ZDARMA), odhalující víc a víc z prostředí právě oné Entity, planety, ve které jste vy, absolutně neschopný a ještě navíc, postradatelný roznašeč kávy (i když, kdo by takového otroka nebral) spolu s posádkou lodi Endera, ztroskotali. Otázkou zůstává, kdo přibalil s sebou někoho takového na tak náročnou a zodpovědnou (čti sebevražednou) misi, jako je zrovna uzavírání černých děr.

V samotné hře jste tak měli za úkol jako zpočátku „jediný“ přeživší (ach, Deu-teda Auriel!) nalézt stopy po ostatních, pokud možno dát loď do pořádku a odletět. Očividně se někdo nakonec pozastavil nad otázkou, kde vůbec naše posádka na cestu zpět vezme palivo. A tak se vám po dohrání základní hry odemkne možnost vyhledávat zvláštní látku, speciální černé selfburny, které už ale neslouží pro opravu lodi, nýbrž pro přeměnu na palivo.

To ovšem nebude žádnou procházkou růžovými sady – jakoby už Blackhole něčím takovým někdy byl (když opomineme přidaný zjednodušený mód). Ti, kteří tuhle šikanou již podstoupili, jistě vědí, že postupem času si nad hrou vážně nejde nelámat hlavu. Zlomí vám ji totiž sama.

Hádanky a levely, které musíte řešit prostřednictvím gravitačních plošin přetáčející vaší kameru do všech stran, jsou od samého začátku až do konce peklo. Se změnou prostředí, s nimiž postupně přicházejí nové a horší překážky, o to víc. Obzvlášt pokud se hodláte ohánět po všech selfburnech. Což my, achievement hunteři, děláme rádi.

blackhole screenshot dlc 1

Tajemství Entity bych tak přiradil trošku k Dark Worldu ze Super Meat Boye, prostředím sice procházíte tak nějak stejným, ale levely… ty jsou zde jiné a bohužel navrhnuté tak, abyste jednou úrovní procházeli alespoň půl hodiny, ba i déle (někdy zase méně), pokud tedy chcete sesbírat veškeré selfburny. Nicméně válčit s gravitací pod vodou je docela sranda, dokud nemusíte úroveň tak stokrát opakovat. Naštěstí jste zbaveni umělé inteligence Auriel, tudíž už nebudete neustále poslouchat její demotivující a urážející výkřiky do tmy.

Všechno je to nadesignováno navíc tak prostě, aby vám průběh i s příběhem sebral přibližně pět hodin, což se rovná zhruba půlce herní doby základní hry – a to je na volně přístupné DLC v tomhle případě více jak slušné. Rozhodně to ale některým (včetně mě) zabere času trošku více. Pokud ale vydržíte celou dobu s jednou klávesnicí pouze v jednom kuse, budete vědět, že jste uspěli v životě v něčem zásadním.

Jak již bylo naznačeno, příběh zde nechybí, ačkoliv je to spíše takový dodatek řešící palivo Endery včetně dalších pár problémů. I k takovému dodatku ale nesmělo chybět obsazení českých youtuberů, kteří propůjčili opět svůj hlas většinou stejnojmenným členům posádky – pakliže se rozhodnete hrát hru s dabingem anglickým, o zážitek nepřijdete, ten je zpracován snad ještě kvalitněji než dabing český.

blackhole screenshot dlc 2

A o tom, jak to všechno vypadá, hra má sice svou ručně zpracovanou grafiku, která ve 2D prostředí vypadá příjemně a líbivě pro oči, pro samotný Blackhole spolu se soundtrackem dokonce osobitě. Zvukovou stránku nevnímáte naštěstí natolik, aby vám po chvíli lezla na nervy. Ale pokud zblbnete opravdu hodně, můžete začít rozpoznávat v některých audiostopách i kočičí mňoukání!

Co ale musíme trošku povznést – tvůrci se od poslední návštěvy, března, zaměřili na opravu mnohých chyb a nedostatků, dokonce i úpravy. Lehké re-worky stojí aspoň za zmínku, technické doladění a bugfixy se rozhodně hodí. Pokud se vám hra bude zdát příliš těžká, což jakože je a mnoho lidí mělo problém se vůbec dostat na konec, máte tu možnost si vyzkoušet jednodušší režim, jenž by vaši starost měl trošku uklidnit.

Blackhole je obtížný, tak tomu je a tak tomu už i bude. Ale férově obtížný. DLC Tajemství Entity to jen potvrzuje a přináší tak skutečně slíbenou výzvu, kterou není hříchem zkusit projít. Pokud jste tedy fanouškem plošinovek, které vám úspěch nedarují zadarmo, nebudete pětihodinové investice litovat ani minutku. Ostatně je za nejlepší možnou cenu – zdarma pro všechny majitele základní hry.

• Hra je stále výzvou
  • Slušná herní doba
  • DLC je zdarma pro všechny majitele základní hry