Chuchel Recenze

PC

Kabonící se klubíčko chce svoji třešeň. Ale nebude to snadné!

Co je vlastně Chuchel? To nikdo netuší, ale z černé skrumáže chlupů a kdejakého nepořádku se na vás vypoulí dvě oči a pusa, že by mu ji mohl Muf závidět. Navíc kolem sebe často hystericky mává nitkovitými končetinami. No, to je tak nějak Chuchel.

Asi vám tento popis nepřijde dvakrát tak lákavý, ale jakmile zmíním, že onen škarohlíd je novou postavičkou českého studia Amanita Design, karta se nejspíše obrátí. Za Chuchlem stojí především postava Jaromíra Plachého, jehož můžete znát díky velmi dobře přijaté adventuře Botanicula. Udržel Chuchel vysoko nastavenou laťku svých starších sourozenců?


Pro třešeň šel bych světa kraj

Nejdříve si pojďme představit hrdinu animovaného dobrodružství. Chuchel je kulovitý tvor se skořápkovým kloboučkem posedlý chorobnou láskou k červenému peckovitému ovoci. Kvůli němu je ochoten podstoupit všelijaké eskapády, jež vás donutí vzpomenout na zběsilou veverku z Doby ledové ženoucí se za svým ořechem. Právě se stvořením ze slavného animáku mají mnoho společného – nemluví, vydávají pouze skřeky a mají extrémně cholerickou povahu. A rozhodně vás bude bavit sledovat jejich neúspěchy.

Na sledování neustálých nezdarů Chuchlu se zakládá většina gagů, které vám vykouzlí úsměv na tvář. Nejen že se proti zamračenému hrdinovi spolčil celý svět, ale také jej pronásleduje růžový stalker, který by se rovněž rád zakousl do dužiny červené třešně. Nevím, jak trýznitele našeho klubíčka chlupů přiblížit, abych jej neurazil. V podstatě vypadá jako myška bez srsti, o níž se Chuchel nejčastěji vyjadřuje slovem Kekel (v sérii lingvistických patvarů se v přítomnosti olysalého tvora ozývá tento zvuk nejčastěji, půjčme si jej teda jako jeho jméno).

Chuchel a Kekel se prohání po vaší obrazovce zběsilým tempem, aby získali kýžené ovoce do svého držení. Nedobrovolnou spoluprací musí často překonávat nástrahy podivných tvorů obývající místní svět, ale vždy se něco zvrtne. Když už se zdá, že mají svůj poklad na dosah ruky, vynoří se z nebe dlaň (pěkně po montypythonovsku), která situací opět zamíchá. Rozhodně však neočekávejte souvisle odvyprávěný děj, protože Chuchel je spíš shluk různých epizod a komických situací. Některé předěly dokonce působí až seriálově. Také délka celého zážitku svádí spíše ke srovnání s krátkou jednohubkou než s rozsáhlým epickým dílem, protože za dvě slabé hodinky prozkoumáte všechny krásy aktuálního titulu Amanity do posledního pixelu.


Mozek se nepřehřeje

U rozsáhlejších děl (Samorost) českého point & clickové krále jsme zvyklí na komplexní hádanky, u nichž občas zůstává rozum stát a ani nápověda hráče zcela nezbaví nutnosti rozpálit mozkové závity doběla. Chuchel je spíše hravým rozhýbaným komiksem, v němž jednotlivé úkoly řešíte spíše intuitivně a rozhodně vám nehrozí žádné dlouhé záseky (a nápověda je zde více než vstřícná). Hlavním úkolem této hry je totiž pobavit, čemuž se poddává celková náročnost. Jednotlivé hádanky během chvilky rozlousknou i menší děti, až ke konci se dostává na složitější rébusy, vyžadující určení pořadí jednotlivých akcí tak, abyste překonali všechny nástrahy.

Během krátké návštěvy roztodivné říše podivuhodné fauny narazíte na několik důkazů neuvěřitelné představivosti autorů. Neustále jsou vám předkládány nové a originální problémy, aniž by se recyklovaly předchozí principy. Vždy se musíte zamyslet nad optimálním postupem a zkoušet, co vám hra dovolí. Jak jsme u Amanity zvyklí, bude vám nabídnuta celá paleta zbytečností, jež vás neposunou dále, ale rozhodně vás pobaví. Nechci se tady rozepisovat nad jednotlivými vtipy, abych vám nezkazil již tak velmi krátký zážitek, ale smrtky jsou zkrátka boží. Překvapivých point je však celá kupa a vaše bránice dostane mnohdy opravdu zabrat.

Mimo očekávané klikací úrovně, kdy jsou opět rozhýbány všechny možné i nemožné předměty interaktivní animací, se můžete těšit na řadu miniher, které buď parodují nebo vzdávají hold kultovním arkádám. Chuchlovské variace na Angry Birds rozhodně nezklamou, ale zajímavý pohled na Space Invaders vyloženě pohladí po duši. Nezapomnělo se ani na Pac-Mana či Tetris. Do trojlístku činností si ještě připočtěme honičky, v jejichž rámci chlupatý vztekloun následuje Kekela prapodivnou krajinou, a máme představenu celou paletu třicítky hádanek.


Hravé a ztřeštěné

Určitě se sluší upozornit na skutečnost, že Chuchel není pro každého. Nebudu tvrdit, že všichni podlehnou kouzlu animovaného dobrodružství, protože to určitě není pravda. Ale člověk bez obav z návratu do svého mladšího já, schopný dívat se na svět dětskýma očima, se bude královsky bavit. Ne každý vtip, gag či scénka padnou na úrodnou půdu a některé na vás můžou působit až trapným dojmem, ale většina z nich bude střelou do černého.

Právě v pojetí humoru bude asi největší kámen úrazu, které rozdělí hráče na dva tábory – jedni budou obhajovat švihlou fantazii tvůrců, s níž jsme se mohli setkat již v Botanicule, jiní se budou podivovat nad tím, čím Chuchel ohromil. Hodnocení je tedy hodně na vlastním naturelu jednotlivých hráčů.

Na rozdíl od Samorostu se také nesetkáte s rozmanitou a do detailů provedenou grafickou stránkou hry. Jaromír Plachý se nebojí nechat velkou část plochy bez jakékoliv výzdoby, aby na sebe strhl veškerou pozornost osobitý protagonista s širokým spektrem pohybů, grimas a zvuků, které dokáží vysvětlit pocity lépe než tisíc slov. Křepčící a vztekající se kouli prostě není možné přehlédnout. Povšimnutí a pochvalu si zcela jistě zaslouží také rozpohybované modely místních tvorů všelijakých barev a tvarů.


Pevně spjatá s tvorbou Amanity je také výrazná zvuková složka. V Chuchlovi se autoři opět obrátili na české hudební těleso DVA, které obstaralo ozvučení i „namluvení“ všech postav. Brblání, škrundání, pištění a křik jsou proloženy skoroslovy, jimž budete mít tendenci téměř rozumět. Dokonce se po čase naučíte vnímat opakující se slůvka a přiřadíte jim významy. Propojení obrazové a zvukové stránky se týmu kolem Jaromíra povedlo na jedničku.

Jak tedy objektivně zhodnotit titul jako je Chuchel? To zřejmě nejde, a proto se sami zamyslete nad tím, zda porci hodně specifické adventurové zábavy zvládnete. Rozhodně se můžete těšit na řadu vtípků, v nichž vládne situační komika, ale nemusí oslovit každého. Místo rozmáchlých a komplikovaných úkolů trápící šedou kůru mozkovou však dostanete spíše oddechovou klikačku, jež vás chce pobavit animovanými skeči vzteklého hrdiny trápeného svým okolím. Víte co? Běžte si koupit pytlík višní v čokoládě, zapomeňte na jedno odpoledne na starosti každodenního světa a běžte se bavit s Chuchlem.

Nový titul studia Amanita Design nevybočil z řady úspěšných děl. Nabízí sice krátkou, ale zato hutnou porci kresleného rozptýlení, které zabaví hráče každého věku na dvě, tři hodinky. Místo rozmáchlého příběhu se připravte na řadu skečů propojených pouze Chuchlovou posedlostí třešní. Sympatická cenovka 10 euro láká k vyzkoušení a uvidíte sami, třeba příjemně překvapí také vás.

Klady

  • Svérázná ústřední postava
  • Humor (který nemusí sednout každému)
  • Roztomilost
  • Osobitá výtvarná stránka
  • Originální ozvučení

Zápory

  • Krátká herní doba
  • Občas spíše jen animovaný film
8

Super

Jakub Němec
Hraju rád věci, které mají příběh, myšlenku nebo nevšední nápad, nejlépe vše dohromady. Přesto nepohrdnu jakoukoliv dobrou oddychovkou v rámci odpočinku od každodenního stresu, ale onlinovkám se vyhýbám.

Komentovat příspěvek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.Požadovaná pole jsou označena *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*