Deus Ex: Mankind Divided Recenze

PC PS4 Xbox One

Jakým směrem se bude ubírat lidstvo? A jaké úžasné technologické vymoženosti přinese budoucnost? Jednou z možných odpovědí na toto téma se zabývá odnož sci-fi žánru – cyberpunk. Existují desítky cyberpunkových her, ale králem žánru je v tuto chvíli bezesporu série Deus Ex.

První díl vyšel v roce 2000 a strhl na sebe nečekanou pozornost. Obsáhlé RPG s kombinací skvělého příběhu mělo našlápnuto stát se skvělou sérií. Pokračování z roku 2003 s podtitulem Invisible Wars ale nenaplnilo očekávání a v očích mnoha hráčů se jedná o nejhorší díl série. Nevýrazný příběh a stylizování do FPS žánru znamenalo pozastavení série na dlouhých 8 let.

Po prosbách fanoušků přišla v roce 2011 zasloužená odměna jménem Deus Ex: Human Revolution. Chronologicky třetí díl v pořadí nás svým příběhem zavedl daleko před události prvního dílu – na počátek éry augmentací (bioimplantátů a kybernetických protéz), jenž jsou výrazným hybatelem děje celé série. Třetí díl se  vyvedl, série povstala z popela jako legendární Fénix. S odstupem pěti let přichází nejnovější díl s podtitulem Mankind Divided. Obstojí v konkurenci se svým povedeným předchůdcem?


Gotický kyberpunk

Čtvrtý díl série plně navazuje na události předchozího dílu. Human Revolution představil novorenesanční kyberpunkový svět, kde se lidé s fyzickým postižením nechají vylepšovat kybernetickými protézami.

Augmentace se staly výnosným obchodem a korporátní společnosti se předháněly v dobývání trhu. Mocenské boje vyústily až v teroristické útoky. V kůži proteticky vylepšeného agenta Adama Jensena jsme pátraly po aktérech útoku a do dění se navíc zapojili tajemní ilumináti. Na konci třetího dílu došlo k aktivaci destrukčních čipů augmentovaných, což zapříčinilo smrt padesáti miliónů obyvatel.

Uběhly dva roky po nešťastných událostech terorismu a svět lidí se rozdělil na kasty normálních lidí a augmentovaných, jenž žijí na okraji společnosti v útlaku a strachu. Jsou zavíráni do ghett a nemají prakticky žádná práva. Zářivá éra protetických vylepšení končí. Tímto bych shrnul začátek Mankind Divided. Zlatavá barva Human Revolution se vytratila, místo ní je tvůrci servírována šedogotická Praha roku 2029.


Stověžatá Praha

Velká část příběhu se odehrává v budoucí Praze, kterou navštívíme po úvodní tutoriálové misi. Tato informace jistě potěšila každého krajana. Město si zachovalo svůj gotický ráz, vylepšený futuristickým kyberpunkem. Při prozkoumávání známých míst se nabízí paralela s City 17 z Half-Life 2. Policejní hlídky na každém kroku, pozorovací drony, všudypřítomný strach, taková je vize budoucí Prahy z per scénáristů Eidos Interactive.

Zpočátku mě mile překvapila částečně česká lokalizace. Nepočítejte však s plnohodnotnými titulky, přeloženy jsou pouze některé názvy ulic, jména postav, občasný slang v anglickém textu a spousta českých nápisů v pražských ulicích. Tím vystává problém spojený se špatným překladem či neochota investovat peníze do více českých dabérů. V Eidosu si nejspíše myslí, že jsme stále pod dohledem vojsk Varšavské smlouvy.

Dabované části češtiny zní mnohdy jako z úst ruského bohatýra než rodilého Čecha. Vývojáři sice zaplatili pár Čechů k dabingu postav, ale jinak šetřili, kde se dalo. Po cestě Prahou narazíte někdy na skvostné perly typu: „Jdi pryč Clanks!“, Růžičkova čtvrť je přeložena jako „Ruzika district“ apod.

Praha se stala jakýmsi centrálním ghettem pro augmentované. Ulice jsou rozděleny bariérami, policejní hlídky střeží každý kout města a normální lidé žijí ve strachu z další možné hrozby. Dalo by se říct, že Praha je policejním státem. V tento nečas přijíždí vlakem Adam Jensen, aby se připojil k Task Force 29 – protiteroristické jednotce vedené Interpolem. Po příjezdu na Hlavní nádraží je svědkem bombového útoku, za kterým údajně stojí augmentovaní radikální teroristé.


Adam Jensen – der Übermensch

V minulém dílu jsme vylepšovali Adamovy protetické augmentace, v Mankind Divided tomu není jinak. Adam dokonce dostal nové schopnosti v podobě vystřelovacího nože, paralizéru, zamrznutí času nebo nanopancíře. Atraktivním způsobem vývojáři představují  nové schopnosti. Nekoná se žádné klišé v podobě skrytých vylepšení, ale vývoj nových schopností sledujeme skrz speciální detektivní misi. Víc však prozrazovat nebudu.

Aby Adam nebyl za chodícího terminátora, nové schopnosti něco stojí. Otevření nových augmentací zapříčiní kolaps bionických implantátů, což znamená chybovost spuštěné augmentace. Stává se, že zapnutá neviditelnost selže a podobné případy. Z tohoto důvodu vás hra donutí některé augmentace natrvalo vypnout, což přináší velmi těžká strategická rozhodnutí. Mně se osvědčila kombinace paralyzéru, stopování času a neviditelnosti. Tato kombinace mi vystačila při stealth postupu do konce hry.

Vylepšení aktivujete za dovednostní body Praxis. Jelikož je Adam kyborg, musí dobíjet energii skrze Biocell baterie. Těch je ve hře poskrovnu a občas se dostanete do situace, kdy budete po Praze shánět baterky. Životy obnovujete klasicky obdobou lékárniček nebo nalezenými medikamenty.


Hackování, kam se podíváš

Výrazným prvkem hratelnosti je u Deus Ex hackování. Human Revolution předvedl efektivní hackovací minihry a jeho pokračování doznalo značného vylepšení, nebo spíše úpravy obtížnosti. V určitém čase musíte napadnout softwarové body. Pokud se vám minihra nepodaří, čeká na vás povětšinou spuštění alarmu, přilákání policejní hlídky a další nepříjemnosti.

Zajímavé rozšíření hackování je herní režim Breach, který je jakýmsi bonusem k příběhovému módu. Jedná se o uzavřenou virtuální arénu. Mluvit můžeme i Matrixu ve světe Deus Ex. Vaším cílem je získání důležitých dat a pomocí logických hádanek postupujete k cíli. Do všeho běží časomíra odpočítávající konec vašeho snažení. Bonusem vám budou kredity, které můžete uplatnit ve hře.

Při postupu misemi nacházíte překážky v podobě zabezpečených dveří, kamer a stacionárních kulometů. K překonání překážek se nabízí hackování nebo nalezení některé z vedlejších možných cest. Herní mapa je dokonale prošpikována tajnými šachtami a místnostmi. Při plnění misí strávíte velkou dobu samotným prozkoumáváním světa. Tím natáhnete už tak nadstandardně dlouhou herní dobu. Při plnění hlavní dějové linky počítejte s více než 30 hodinami čistého herního času.


Mise se dělí na příběhové a vedlejší k prozkoumání. Vedlejší mise zaslouží velkou pochvalu. Občas mě vedlejší mise dokázaly zabavit mnohem více než hlavní dějová linka. Mankind Divided obsahuje spoustu menších příběhů na pozadí hlavního děje. Pátrat budete po členech radikálního deníku Samizdat, hledat pohřešované agenty, zajišťovat cestovní povolení augmentovaným a spoustu dalších úkolů. Občas na vás čeká i vážné rozhodnutí. Musíte se rozhodnout, které postavě v dané situaci pomůžete, což ovlivní děj.

Militarističtí fanoušci ocení standardní arzenál zbraní. Nechybí uspávací pistole, 9mm pistole, samopal, brokovnice, sniperka, granátomet… Zbraně můžete modifikovat o tlumiče, puškohledy, lepší munice, tedy nic, co by vybočovalo ze zajetých kolejí akčních her. Od hry ale nečekejte rambovský styl hraní.

Celá hra navádí ke kradmému postupu. Design úrovní svádí k plížení, pokud jste fandové her typu CoD, tak pro vás Deus Ex není to pravé. Mnohdy se mi stalo, že jsem byl odhalen a pokusil se vystřílet početné skupiny nepřátel samopalem. Pár vteřin po akci mě čekala načítací obrazovka, z tohoto důvodu jsem od akce velmi rychle upustil. Mankind Divided je jednoduše stealth hra.


Technické zklamání

Hru jsem testoval na Playstation 4. Po předchozích pochvalách ale každého hráče nadzvedne technické zpracování. Od Human Revolution hra nedoznala většího grafického vylepšení. Během prvních minut hraní se může zdát, že se jedná o dvě identické hry. Hra, která vypadala před lety na starých konzolích nádherně, neoslní hráče s moderním železem. Nedá se však říct, že by hra byla ošklivá, jen nepočítejte s velkou grafickou revolucí.

Co se týče chodu hry, mohlo to dopadnout opět lépe. Na konzolích Playstation 4 a Xbox One dochází ve vytíženějších situacích k pádům z 30 FPS na 22 FPS. To má za následek nepříjemné sekání obrazu. Načítání uložených pozic mohlo být také rychlejší. V pozdějších částech hry byla standardem minuta načítání. Doufat můžeme v první napravovací patch.

Kyberpunkové hodnocení

Deus Ex: Mankind Divided je obstojným nástupcem třetího dílu. Leckdo by mohl namítnout, že čtvrtý díl je spíše datadiskem. Přílišná podobnost by tomu možná nasvědčovala, ale tyto pražské prostředí, navazující příběh, desítky vedlejších misí a zajímavější koncept to vyvrací.

Výbornou hru v hodnocení sráží zastaralé vizuální zpracování. Tvůrci by měli zapracovat na době načítání. Největším problémem celé hry je paradoxně česká lokalizace. Od většiny českých hráčů slýchám nejednu stížnost na úroveň češtiny. Byl by to takový problém nechat namluvit český text rodilými mluvčími? Ruský přízvuk v podání českého jazyka zní občas šíleně a bude bodat do uší po celou dobu hraní.

Král kyberpunku si dále drží svoji výhradní pozici v žánru. Deus Ex: Mankind Divided je bezesporu skvělou hrou, kterou kazí pár drobností. Pokud máte rádi stealth, tohle je to pravé pro vás.

Klady

  • Zpracování Prahy
  • Skvělé vedlejší mise
  • Augmentace a vše s tím spojené
  • Stealth hratelnost

Zápory

  • Zastaralý grafický engine
  • Dlouhý čas načítání
  • Občasné grafické bugy
  • Sporná úroveň českého jazyka
8

Super

Martin Chlup
Redaktor, vášnivý komentátor na herních fórech a ještě vášnivější konzolista. PS i Xbox fanboy.

2 komentáře

  1. Mám jeden dotaz – jak velké procento ze hry se odehrává v Praze? Já totiž měla za to, že jen část, ale podle recenze to vyzní, jako že skoro celá hra.
    A vypadá to slibně, docela by mě zajímalo, jak to běží na PC.

    Odpovědět
  2. Martin Chlup

    Ahoj, těší nás zájem o hru. V Praze se odehrává cca 70% hry. Samozřejmě během plnění hlavní dějové linky navštívíš další místa (Londýn, Cern, Utulek, apod.). V Praze budeš řešit vedlejší mise, šmejdit uličkama a hledat loot. Hlavní mise jsou spíše lineární lokace s možností volby několika cest k cíli.
    Na PC jsem hru neměl příležitost testovat, ale prý hra běží celkem obstojně i na mainstream sestavách. Vyzkoušej hru a uvidíš. Za sebe mohu říct, že jsem si hru užil 🙂

    Odpovědět

Komentovat příspěvek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.Požadovaná pole jsou označena *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*