Diablo 3: Rise of the Necromancer Recenze

Nekromancie, prastará okultní věda popírající přirozený řád běhu života, se v historii pojí s církví a pokusy odpadlých mnichů přivolat duchy předků či oživit mrtvá těla v kostnicích. Studio Blizzard však celému hernímu světu vnutil jinou představu nekromanta. Místo křesťanského kazatele v kutně se světem Sanctuary prohání v koženém oblečku fanouška gotické metalové kapely vyzáblý muž s dlouhými bílými vlasy.

Právě tento mág, oplývající mocnými démonickými silami, chyběl všem fanouškům ve třetím dílu Diabla. Teď jim vývojáři přináší jejich oblíbence zpět a vy jste určitě zvědaví, jak se s nástrahami souboje mezi nebeskými a pekelnými silami projeví.

Starý dobrý vyvolávač s novými triky

Diablovský nekromant dosáhl téměř herní plnoletosti, protože se s ním na počítačích setkáváme už celých 17 let. Zatímco v Diablu 2 nás bavil díky úžasně záludným kouzlům v podobě vyvolávání různých druhů kostlivých válečníků a ničivých golemů, proklínání nepřátel a vyhazování těl nepřátel do povětří, v současnosti nás bude lákat dalšími novými způsoby likvidace pekelných hord. Pojetí vyvolávačových vlastností zůstalo podobné i v aktuálním přídavném balíčku, ale muselo se přizpůsobit herním principům Diabla 3, které se od svých starších bratrů dost liší. Čím tedy získá nekromant získá naše srdce tentokrát?

Signifikantním znakem stále zůstává magie kostí, z nichž lze splácat spousta nebezpečných záležitostí. Můžete démony zasypat úlomky skeletu pobitých potvor, probodnout je kostěným kopím nebo si s živých nájezdníků vyrvat část jejich opěrného systému a vytvořit si z něj brnění. Samozřejmě zůstává recyklace tělních pozůstatků. Načerpat z nich můžete tajemnou esenci, jíž využíváte k silnějším kouzlům, nebo životodárnou energii, o níž přicházíte při konfrontacích s vyvrženci pekla.

Nejlepší užití těl je podle mě stejně v podobě epických krvavých výbuchů (s ikonickou hláškou „Do not fear the end“). Jen si představte bojiště, kde jste zlikvidovali na padesátku nepřátel, a zjeví se boss. A všechna tlející torza vybuchnou závěrečné hrozbě přímo proti jeho démonické mordě. Paráda.

Další nekromantské kejkle spočívají ve vyvolávání (ne)mrtvých druhů ve zbrani. Odlišnost oproti původnímu nekromantovi spočívá v tom, že nyní již kostlivce a golemy není třeba neustále přičarovávat, mystická skvadra se objevuje automaticky ve zvolených variacích. Navíc má váš zetlelý doprovod ještě aktivní vlastnosti, jež vás už bude stát určitou část magické esence. Můžete mít kostlivce, kteří nepřítele zmrazí či omráčí, nebo golema, který se promění v kostěné tornádo a pak se transformersky složí do původní podoby.

Poutavou novinkou je vyvolání obrovského počtu kostlivých bojovníků, kteří v sebevražedném běhu naráží do zvoleného nepřítele. Vyvolaný chaos na bojišti stojí za delší čas nabití kouzla. Potěší také vyvolání padlých nepřátel na svou stranu. Správnou kombinací si lze vytvořit silnou armádu, jejíž zkázonosnost můžete pohodlně sledovat s prstem v nose.

Z magie původního nekromanta už nám chybí jen prokletí, pojďme se na něj tedy podívat. K dispozici máte tři základní varianty, přičemž jedna oslabuje protivníky, druhá doplňuje život vašeho bijce a třetí, můj favorit, zlikviduje všechny nepřátele se zdravím pod 15 % (platí i na závěrečná monstra, takže se mi zdá jako neskutečně silná pro boj v Nephalem Riftech). Každá verze prokletí má samozřejmě různé doplňující vlastnosti, díky nimž si je přizpůsobíte dle obrazu svého.

Rozhodně se nelze věnovat všem kouzlům, za zmínku ale rozhodně stojí možnost vytvořit si svého dvojníka tím, že obětujete část svého zdraví. Krvavá magie, v níž se vzdáte části blahodárné tekutiny, vás odmění nejsilnějšími variacemi nekromantových triků. Přesto si musíte dát pozor, ať to s tím rozdáváním krve nepřeženete a nestanete se jedním z mrtvých na bojišti.

Z množství kombinací, které lze vytvořit, se vám možná zpočátku udělá špatně a delší čas budete hledat svou ideální sestavu. Začít musíte už u primárních úderů, kdy si volíte mezi démonickou kosou s obrovským rádiem zásahu skupin nepřátel, nebo upírským vysáváním života zpovzdálí. Bude záležet na tom, zda budete koncipovat svého avatara jako likvidátora v první linii bojové vřavy, kde se vyplatí dorážející prokletí v podobě konstantně trvající aury, zatímco pro hráče, jež rádi kontrolují bojiště z bezpečné vzdálenosti, se nabízí oslabující prokletí v kombinaci s vybuchujícími těly.

V Diablu 3 jsme si už zvykli na pasivní vlastnosti, jež dodávají buildům postav závěrečný šmrnc. Zatímco recyklátoři démonických ostatků budou směřovat své doplňkové triky na bonusy za vysávání padlých reků, tak krvežízniví válečníci budou volit výhody ze smrťáckého švihání kosou či jiného nástroje smrti.

Na internetu už nyní najdete mnoho postupů, jak si vytvořit co nejsilnějšího hrdinu. Přesto bych vám doporučil jinou cestu. Pokud budete tvořit postavu, zvolte si buď jednu z vyšších obtížností, nebo pokud se vám to přímo nepříčí, raději sezónní přístup. Postupným nabíráním zkušenosti se lépe seznámíte s postavou nekromanta a pochopíte výhody jednotlivých kouzel. Nakonec si sami vyberete, co se hodí nejvíce k vašemu hernímu stylu a průchod světem Sanctuary bude o něco větší zábavou.

Nejen nová postava

Poprvé od vydání datadisku Reaper of Souls z roku 2014 po nás chtějí za update Diabla 3 vývojáři z Blizzardu peníze, a proto museli přijít i s dalším obsahem mimo charakteru nekromanta. Od dob vydání datadisku přišlo Diablo se spoustou změn, které vás v mnohém překvapí, pokud jste se u likvidace pekelníků Azmodanových armád delší čas nezastavili. Vůbec se nebudu zmiňovat o úpravě některých skillů, přidání nových zbraní (samozřejmostí jsou sběratelské sety pro postavu nekromanta) a založení nové sezóny. Já se zaměřím na dva aspekty, které přinesly větší změny.

K pravděpodobně nejlákavějším prvkům patche 2.6 patří přidání nových lokací v adventure módu. V honbě za stále silnějšími artefakty nyní můžete navštívit v druhém aktu pošmourné bažiny Shrouded Moors, kde se prohánějí vlkodlaci, upíři a další roztodivná havěť, s níž jste doposud neměli tu čest. Mezi nimi najdete zákoutí kultistů oddávajících se tajemným rituálům. Na okrajích bažiny se jeskynním tunelem dostanete do gotického chrámu, Temple of the Firstborn, jenž má po stěnách rozesety mučicí nástroje, z nichž na vás vyskakují po krvi lačnící bestie. Celou dobu budete přemýšlet nad Drákulou, ale na konci vás čeká jiné překvapení.

Druhý systém nových míst, Realms of Fate, vás čeká ve čtvrtém aktu, kde naleznete v nebeských chodbách narušených pekelnou magií prostory, jež nabídnou pouze nový pohled na známé lokace. Prostě na sebe navazují prostory z ostatních aktů bez (zdánlivě?) vyšší logické myšlenky. Navíc obě prostředí patří k nejhezčím koutům diablovského univerza, stejně jako grafické zpracování samotného nekromanta.

Druhou připravenou novinku vývojáři pojmenovali Challenge Rifts. Podstata spočívá v pokoření předem určeného dungeonu, který musíte zdolat s jasně daným buildem postavy. Máte tak možnost seznámit se s různým pojetím jednotlivých postav a inspirovat se tak k tvorbě vlastního unikátního stylu boje. Navíc se jedná o týdenní akci, kdy se budou měnit prostředí i bojovníci.

Mám do toho investovat?

Na internetu se hráčská základna rozdělila na dva tábory. Jeden nadává na ždímání peněz z fanoušků Diabla 3 a politiku DLC by raději nahradili kompletním datadiskem, zatímco druhý tvrdí, že za své peníze dostanete kvalitní obsah a Blizzard se stará o koncept hry od jejího vydání.

Já se přidám na stranu platících. Nesuďte mě, ale za cca 400 Kč dostanete opravdu adekvátní náplň. Postava nekromanta je opravdu zábavná, nabízí spoustu možností likvidace pekelných panchartů a připomíná tak, že svět Sanctury je stále živý. Navíc se vytvořila dvě nová prostředí s řadou nových potvor a zajímavými úkoly. Za mě určitě povedené DLC. Uvidíme, jak budou vývojáři pokračovat.

Pro fanoušky Diabla 3 je DLC Rise of the Necromancer jasná koupě. Postava bělovlasého loutkáře v pantheonu hrdinů citelně chyběla a vývojářům se podařilo vytvořit nekromantovi řadu nových kouzel, kterými si vás získá. Sváteční hráč musí zauvažovat, zda mu investice 400 Kč stojí za to.

• Postava nekromanta
  • Zajímavé možnosti tvorby postavy
  • Nová prostředí