Divinity: Original Sin 2 Recenze

Vezměte si dovolenou a rozlučte se na nějaký čas s rodinou a kamarády. Tohle bude hodně dlouhá návštěva Rivellonu

Kickstarterové kampaně si lidé spojují s megalomanskými kampaněmi, kde autoři slibují hory doly, aby dostali od přispěvatelů peníze. Ve většině případů se však hráči dočkají jen částečného dodržení podmínek (pokud je titul vůbec dokončen). Kolem Divinity se vytvořila aura výjimečnosti, jež od začátku ničí jakékoliv předsudky.

První Divinity: Original Sin dokázal uspokojit všechny fanoušky klasických izometrických RPG a postupnými úpravami si získával jejich přízeň. Sympatie hráčské obce potvrdil také fakt, že autor původních her Swen Vincke neměl žádný problém, když požádal komunitu o prostředky na druhý díl. Povedlo se Larian Studios obhájit přední pozice na poli dobrodružných RPG?

Na překladu traileru pracuje tým dobrovolníků z PrekladyHer.eu.

Závislost se vrací

Recenzi na Divinity: Original Sin 2 začnu poněkud netradičně osobní vsuvkou. Před necelými dvaceti lety se na světlo světa prodrala neuvěřitelně komplexní záležitost, která si uzurpovala srdce nejednoho milovníka spletitých příběhu – Baldur’s Gate. Se slzou v oku vzpomínám na skvěle napsané postavy a především na propařené letní prázdniny. Přesto jsem si řekl, že trávit celé školní volno ve světě Sword Coast je šílené a zařekl se, že to už nikdy neudělám. Dokud v roce 2000 nevyšel druhý díl a vše začalo znovu.

Od té doby se pevně držím svých zásad a bál jsem se vstupovat do rozsáhlých světů izometrických RPG přese všechna doporučení. A nyní se objevil pokušitel Ondra Zeman (znáte ho díky recenzím na SkillZone), který mě dokopal k Divinity. Já mu za to děkuji, ale zároveň ho nenávidím. Všechen volný čas je v háji, protože Original Sin 2 je vážně dokonalá hra a já se vracím zpět do dětství.

Překvapení na každém rohu

Příběh Original Sin 2 začíná značně neobvykle – probouzíte se ve vězeňské lodi, která veze několik magií obdarovaných jedinců na ostrov Fort Joy (velmi zavádějící název – je radost jej prozkoumávat, ale místní obyvatelstvo štěstím zrovna neoplývá). Zde jsou všechna stvoření z celého Rivellonu disponující zdrojem prastaré síly separováni od společnosti, což zajišťuje řád zavánějící inkvizičními praktikami. Božstvo Sedmi totiž padlo a s tím bylo nastoleno nové společenské zřízení, v němž nemá kouzlení své místo.

Plavba nemá dlouhého trvání, protože se na korábu vzbouří mocná čarodějka, jež povolá krakena, aby přerušil transport. Po tomto krátkém úvodu, který vás seznámí se základními principy ovládání, jste ponecháni vlastnímu osudu. Každý svého štěstí strůjce, a proto se z pláže u pevnosti, kde vás vyvrhlo moře, vrháte vstříc nekonečným dobrodružstvím plným nečekaných setkání, přátelství, zrady a dalších propriet, bez nichž by se staromilské RPG prostě neobešlo.

Připravte se na neskutečné množství textů, které se větví do nekonečných délek. Každý úkol se dá vyřešit několika cestami a jednotlivé volby se člení do dalších minipříběhů, které dokreslují osobnost vašeho hrdiny. V podstatě není možné dvakrát stejně projít ani základní pasáž, osudové volby jsou na každém kroku a záleží jen na vás, zda budete kladným hrdinou, nezaujatým bojovníkem zaměřeným na vlastní prospěch, sketou beze cti nebo vyvrhelem lačnící po krvi všeho živého.

Jen průchod první lokací je otázkou minimálně patnácti hodin. A poté se vám otevře šíře celého světa, který vás bude lákat nepoznanými krajinami, v nichž se budete radostně ztrácet a objevovat každý kout, skrytou jeskyni nebo chátrající rozvaliny dříve mocných hradů. Neuvěřitelný rozsah celého díla umocňuje fakt, že všechny dialogy ve hře se nakonec nadabovaly, jak bylo přislíbeno v kickstarterové kampani. Přesto se musím zmínit o dost vysoké jazykové náročnosti – znalost vaší angličtiny musí být na opravdu slušné úrovni, nebo se můžete modlit za český překlad. Na něm se již začalo pracovat, přestože chvilku potrvá, než se dočkáme jeho finální verze.

Kamarádi z mokré čtvrti

Pokud si myslíte, že přeháním s časovou investicí do Original Sin 2, tak se připravte na to, že dobrou půlhodinku strávíte jen přípravou a pečlivým dotvářením vaší postavy. Nejde jen o klasický výběr rasy (lidi, trpaslíci, elfové, ještěři a další podivuhodní tvorové říše), ale především o výběr jejich povolání a specifického zaměření.

Můžete se držet v konzervativních vodách a tvořit elfí lučištníky a lidské hraničáře, ale byla by to obrovská škoda, protože ve hře je dovoleno téměř vše – je libo nemrtvého léčitele? Nebo raději trpasličího plíživého zloděje? Poté postavě přiřadíte charakteristické dovednosti jako mluvení se zvířaty, přirozené charisma, sání života z nepřátel či specializaci na přepady ze zálohy. Z počtu možných kombinací by se zatočila hlava i analytikovi statistického úřadu.

Nad nerozhodnými se ovšem autoři slitovali a vytvořili unikátní hrdiny s vlastním příběhovým pozadím. Ještěrčí Rudý princ či padlý paladin a vyvrhel Ifan ben-Mezd tak mají v Rivellonu svou historii a podle toho na ně celý svět reaguje. Není nad ten pocit, kdy vás někdo sotva po vylodění chce zabít, protože je vypsán kontrakt na vaši hlavu a vy musíte zjišťovat, proč se tak stalo. Uživatelem vytvořená postava je však tabula rasa, nepopsaný list, a proto záleží jen na hráči samotném, jaké renomé si v Rivellonu získá.

Hlavní výhodou izometrických dobrodružných her spočívá v možnosti ovládat několik postav najednou. A nikdy není na škodu udělat si pár dobrých přátel. Postupně naberete do své bandy rozličné charaktery s různým povoláním a zaměřením v boji, které spojuje společný zájem – zmizet z proklatého ostrova. Vaším úkolem je skloubit je do fungujícího celku. Všechny postavy mají svou vlastní motivaci, dokonce mezi sebou komunikují a reagují na činnost svého vůdce. Mnohdy vás dokonce požádají o převzetí iniciativy během rozhovoru s NPC charakterem. Každý z těchto malých detailů dokresluje vaši pouť téměř k dokonalosti.

Trefou do černého může pro řadu dobrodruhů být možnost hrát s kamarádem v koooperačním módu. Prohánět se mezi nepřáteli a sdílet společná vítězství i příkoří posune prožitek vašich expedic na novou úroveň. A vždycky můžete neúspěch v bitvě přičíst na vrub neschopnosti vašeho bratra ve zbrani. A to už se vyplatí.

Když to nejde po dobrém

Stejnou pozici jako vyjednávání a navazování kontaktů má v Original Sin 2 bojová část. V rámci žánru se jedná o naprostou špičku. Nejen že se během tahových bitev dostatečně takticky vyřádíte, protože musíte brát ohled na schopnosti vašich bojovníků, bryskně reagovat na triky nepřítele, hlídat si každý akční bod a hledat si výhodnou pozici pro další atak, ale musíte hlídat i samotné prostředí. Průběh šarvátky totiž ovlivňuje řada faktorů, které mohou téměř prohranou bitvu zvrátit na vaši stranu nebo přesně naopak na poslední chvíli odejmout gloriolu vítězství kvůli jednomu neuváženému kroku.

Cest k úspěchu je mnoho a mnohdy ani netušíte, že se jednotlivé prvky dají použít, dokud vám je nevpálí do obličeje nepřítel. Můžete zastarale mávat mečem, střílet šípy a metat ničivá a hojivá kouzla. Nic vám ovšem nebrání v tom, abyste silného válečníka teleportovali do jedovatého oparu exotické rostliny, nebo vybuchující dýni přemístili rovnou do houfu nepřátel. Zajímavou alternativu nabízí kombinace kouzel, která se osvědčila v prvním dílu – dvojice voda elektřina přináší destrukci a chaos v bojovém postavení vašeho soka.

Vrcholem všeho je posílat kouzla s živlem, u nějž má jeho vlastník odolnost nad 100 %, protože mu tím přidáte život. Takže proč nevytvořit silného bijce s rezistencí na oheň, potom s ním zastavit protivníka v úzké uličce a s mágem tam neposílat jeden fireball za druhým? V Divinity je vše povoleno (o tom se ani asasínům nezdá).

Obrovská míra kreativity se projeví během rozdělování zkušenostních bodů při dosažení jednotlivých úrovní. Samozřejmě ovlivňujete sílu, inteligenci, učení či iniciativu. Ale zaměříte se na dovednosti, přičemž během několika kroků můžete z udatného válečníka udělat nekromantského mága. V každém třetím levelu se nabídne možnost přidělit i klíčové slovo, které ovlivní způsob boje – třeba rychlý útěk z bitevní vřavy.

Své hrdiny však musíte také patřičně vyzbrojit, aby mohli čelit stále větším hrozbám, za stále bohatší odměny. Veškerý lup, jenž ukořistíte u padlých soků, ukradnete z vypáčených truhel v hodovních síních a odkryjete v hrobkách děsuplných zřícenin, se ukládá do velmi přehledně strukturovaného inventáře.

Výbava vašich hrdinů může znamenat onen osudový jazýček na vahách mezi životem a smrtí. Poté, co identifikuje nejcennější a nejvzácnější artefakty (hodí se mít jednoho odborníka na analýzu předmětů), se z vašich válečníků mohou stát stroje na zabíjení. Řadu předmětů si však můžete vyrobit z nalezených součástek, předtím však musíte nalézt příslušné recepty a návody povalující se především v knihovnách učenců.

Potěšení pro zrak i sluch

Studio Larian nevytvořilo jen fungující herní koncept, ale dala mu také velmi líbivé kulisy. Putování vašich hrdinů vás doslova pohltí díky oku lahodícímu vizuálu. Každé zákoutí žije svým životem a je plně využitelné v boji. Města překypují životem, každá postava se pachtí za svou každodenní prací a vy je můžete kdykoliv zastavit a popovídat si.

Průzkum divočiny zase prověří vaši připravenost, protože v Original Sin 2 čeká překvapení za každým stromem. Pasti, zákeřné přepady nepřátel, tajné chodby a další lákadla vás budou držet u obrazovky jako přikované. Dokonalost celku dotváří hodiny a hodiny nádherně komponované hudby.

Divinity: Original Sin 2 je novým králem izometrických RPG. Autoři pod taktovkou Swena Vinckeho vzali fungující model prvního dílu a přidali hromadu nových věcí, činících z pobytu v Rivellonu úžasný zážitek, který vás na dlouhou dobu nepustí od monitorů. Někdy se prostě stane, že Vánoce začnou už v září.

Divinity: Original Sin 2 má všechny předpoklady k tomu, abych ji již teď v září označil za jednu z nejlepších her roku 2017. Nekonečné hodiny v krajině Rivellon vám budou ubíhat raketovým tempem a vy zjistíte, že se rozednívá a musíte do školy či do zaměstnání. Tomu říkám velmi dobrá práce studia Larian, vy ne?

• Propracovaný svět
  • Dlouhá herní doba
  • Atraktivní příběhové linky