Kolik milionů korun pobírají česká studia z dotací EU? Mrkněte na seznam

Dotace z Evropské unie jdou i na hry

Otevřeli jsme Pandořinu skřínku a vrhli se na věčně diskutované téma evropských dotací. Ty překvapivě souvisí i s tuzemským videoherním průmyslem. Vybraní vývojáři z České republiky totiž dostali nebo stále pobírají nemalé částky od Evropské unie, a to nejen na vývoj her. O koho se jedná?

Prozkoumali jsme seznamy realizovaných projektů, kterým řídicí orgány schválily dotace buďto skrze ministerstvo pro místní rozvoj za uplynulé a aktuální rozpočtové období, nebo skrze program Creative Europe v letech 2014 až 2017. V nich jsme dohledali celkem osm herních společností. Těm dohromady úřady schválily přes než 150 milionů korun.

Nejčastěji jdou příspěvky samozřejmě na vývoj nových titulů. Některé herní novinky si už můžete dokonce vyzkoušet, o jiných naopak nikdo neví ani ň. Méně častěji se pak dotace čerpají na stánky a sloty pro prezentaci na herních akcích nebo rozšíření samotné firmy. Kdo a kolik kdy vzal najdete na následujících řádcích.

Hammerware (954 000 Kč)

Trojice brněnských indie vývojářů z Hammerware dostala v roce 2014 dotaci 37 459 € (v přepočtu zhruba 954 000 Kč) na inovativní point & click adventuru Phonopolis. Utopicko-totalitní hru tvoří z vyfotografovaných objektů, které následně naanimují a převedenou do 3D modelů. Díky netradičnímu postupu by tak hra měla působit jako animovaný stop-motion snímek z 60. nebo 70. let. Naděje a úskalí vývoje Phonopolis pak můžete zhlédnout v dokumentu New Game. Ten časosběrně demonstruje, jak vypadá zákulisí českých studií.

This slideshow requires JavaScript.

Alda Games (1 799 280 Kč)

V Brně ještě zůstaneme. Poměrně mladé studio Alda Games letos dostalo 1 799 280 Kč na novou hru s pracovním názvem Horde Attack. Jde o „multiplayerovou hru, která bude distribuovaná skrze dominantní herní distribuční portál Steam.“ Více informaci v žádosti o dotaci vývojáři nesdělili. Podle názvu ale tipujeme, že jde o titul Band of Defenders, jenž se nedávno objevil na Steamu.

FoxCom (2 651 220 Kč)

Menší vyjímkou je letitá společnost FoxCom. Nejde totiž o čistokrevnou herní firmu, ale o IT společnost. Ta nicméně od minulého roku čerpá z evropského fondu částku 2 651 220 Kč na vývoj dětských her pro mobilní telefony. V nich si děti mohou oblékat a zdobit domácí zvířátka, což jim má napomoct „rozvíjet schopnost zrakové paměti, jemnou motoriku, rozšířit představivost, prostorové vnímání či formování fantazie“. Tři oblékací hříčky tvůrci už vydali, můžete si je vyzkoušet na Google Play.

This slideshow requires JavaScript.

Craneballs Studios (2 925 000 Kč?)

Podle mapy projektů z webu DotaceEU dvojitou finanční injekci dostali tvůrci z Craneballs Studios. První částku 2 475 000 Kč měli použít pro tvorbu survival sandboxu Planet Nomads. Dalších 450 000 Kč mělo proplatit tři účasti na herním veletrhu Gamescom – konkrétně se jedná o zajištění vystavovatelských slotů, aby zde návštěvníkům prezentovali své hry. Nicméně společnost Craneballs nás nedávno kontaktovala, že dotační příležitosti nevyužila. Momentálně si potvrzujeme tuto informaci přímo u Agentury pro podnikání a inovace. Tento odstavec budeme nadále aktualizovat.

CBE software (3 820 000 Kč)

Dvojice vývojářů Jan Kavan a Lukáš Medek z nezávislého studia CBE software získala v roce 2016 sumu 150 000 € (kolem 3 820 000 Kč) na hororovou adventuru Someday You’ll Return. Jak už název napovídá, v tajemných moravských lesích budete hledat ztracenou dcerku, která se v nich zatoulala. Podrobnosti o hře zatím neznáme, nové informace nám však vývojáři prozradí už za necelý měsíc na oficiálních stránkách.

BadFly Interactive (5 214 670 Kč)

Tvůrci populární vesmírné střílečky DEAD EFFECT dostali podporu ve formě 5 214 670 Kč. Díky ní tak mohou vyvíjet novou sci-fi kooperaci TauCeti: Unknown Origin a rozšířit pokračování Dead Effect 2 na platformy Xbox One, Playstation 4, PC a VR. Přehled her od BadFly Interactive naleznete na jejich portfoliu.

MADFINGER Games (38 053 492 Kč)

Opustíme jednotkové milióny a rovnou přeskočíme k desítkové řadě. Tým MADFINGER Games za uplynulých sedm let obdržel dohromady šest dotací. V letech 2011 získali 6 120 000 Kč pro konverzi Samurai II: Vengeance na ostatní platformy. V následujících dvou letech jim 6 000 000 Kč a 4 323 100 Kč zajistilo rozvoj nových projektů a tvorbu dalších pracovních míst.

Během tohoto programové období (2014 až 2020) mají schválené příspěvky 8 400 000 Kč na titul s pracovním názvem Rockstar a 17 580 390 Kč na hry Monzo VRShadowgun: Legends (což byl pravděpodobně rovněž Rockstar). Na závěr dostali 1 280 000 Kč, za které se účastnili jako vystavovatelé Gamescomu 2016.

Bohemia Interactive (98 297 695 Kč)

Největší sumu dostala největší tuzemská herní společnost. Bohemia Interactive získala od roku 2010 celkem čtyři dotace, tři ještě během rozpočtového období 2007 až 2013. V roce 2010 zužitkovali příděl v podobě 54 005 155 Kč, který pomohl rozšířit řady vývojového týmu.

Následující ročník použili grant 3 723 045 Kč na tvorbu nového informačního systému. O rok později čerpali příspěvek 1 094 660 Kč, aby v letech 2013 mohli odprezentovat své hry na E3, Gamescomu a dalších „menších veletržních mezinárodních akcích“. Nakonec v tomto období dostali jednu obří dotaci 39 474 830 Kč na „vývoj herní e-sports aplikace“, jíž využívá free-to-play střílečka Argo.

Na závěr ještě dodáme, že nejde o veškeré dotace, které souvisí s naším herním trhem. Školy například žádají příspěvky na studijní obory, jejichž součástí je právě tvorba videoher, nebo třeba některé IT firmy berou dotace na frameworky, skrze něž tvoří mimo jiné i hry. Je toho zkrátka spousta, nicméně my doufáme, že ryze herní společnost jsme pokryli (snad) všechny.

A jaký máte názor na dotace pro tvorbu her vy – podporujete je, nebo naopak?

Facebook komentáře
Tom Mlejnek
Jím šmakulády, píšu o hrách a mám hustou kočku.
%d blogerům se to líbí: