Gamescom 2016: Dojmy z Battlefieldu 1

Jak se bitevní řvavy arabské pouště staly milou tečkou letošního Gamescomu

V raných gamerských dobách, kdy jsem ještě sbíral kartičkové Pokémony a co týden četl Kačera Donalda, byl pro mě Battlefield 1942 zjevením. Pamatuju si úžasné intro s orchestrálním doprovodem, dlouhé hodiny přestřelek s (neuvěřitelně hloupými) boty i fakt, že hra vypadala 64MB grafárně místy jako powerpointová prezentace. Zkrátka a dobře byl první Battlefield pro mou hráčskou kariéru vstupenkou do FPS žánru, na kterou nedám moc dopustit.

Po všech těch moderních konfliktech, policejní odbočce či výletu do světa Star Wars jsem oznámení Battlefieldu 1 vítal s otevřenou náručí a byl jsem rád, že se EA rozhodla pro bojiště první světové války, pro nás hráče dosud neokoukané etapy válečné historie. Gamescomová ochutnávka mě utvrdila v tom, že se rozhodnutím trefili vývojáři do černého.


Pátek v Kolíne nad Rýnem byl pro mě ve znamení dohánění restů, mezi něž patřil právě Battlefield 1. Neměl jsem moc na výběr, v jiné dny byly počítače beznadějné plné. Po infiltrování EA lobby jsem ale s hrůzou sledoval, jak chlapík vypíná u koutku se hrou počítače a konzole. Naštěstí stačilo pár vlídných slov, jedno kafe a nechal mě si sednout k Battlefieldu 1. Jelikož jsem byl v tu hodinu jediný novinář, napojil mě na hráče z veřejných hal, abych o Sinajskou poušť zabojoval s nimi.

První minuty mě zalila nostalgie. Jestli něco série potřebovala, tak právě razantní změnu prostředí. Při vší úctě ke všem nejnovějším Battlefieldům si myslím, že historické kulisy sluší této značce víc než moderní konflikty. Možná je to jednoduše tím, že jsem jimi už přejedený, to ale nemění nic na mých prvních dojmech, že první světová nemohla hře sednout lépe. Za mě jde o rozhodnutí, které EA nahnalo náskok před ne zcela flexibilní konkurencí.

Ačkoliv se základní hratelnost Battlefieldů moc nemění, právě nahuštěná atmosféra jednoho z největších konfliktů lidstva zde hraje zásadní roli. Už samotná poušť vypadá exoticky, když k ní ale připočítám težkopádné dobové stroje a neokoukaný arzenál, velice se svým vzezřením podobá Battlefieldu 1942. Pro veterány mohou být kulisy první světové války rozhodujícím artiklem.

Vojenské techniky jsem si během rychlé půlhodinky užil více než dost. Mohutné pásové tanky (pro pětici hráčů!) rozsévaly po celé mapě smrt a zkázu, dvojplošníky a bombardéry to samé, jen ze vzduchu. A koně? Nestihl jsem si je vyzkoušet, párkrát jsem ale skončil s ksichtem v písku, když mě prvoválečný Váňa naporcoval z pohodlí sedla svou šavlí. Hráči na válečných ořích byly obecně docela dost mrštní a i snipeři měli problém se s ním vypořádat zdálky.


Historickou přesnost házím za hlavu. Ačkoliv se v první světové válce rozhodně nestřílelo automaty ani poloautomaty v tak hojném počtu, vývojáři našli rozumný balanc mezi realističností a zábavností. Ruku na srdce – nikdo z nás nechce hrát v tancích, které se pochybují rychlostí invalidního vozíku bez jednoho kola. Nebo střílet zbraněmi, které se po několika dávkách zaseknou. Těch pár prototypů samopalů nikoho z hutná atmosféry nevytrhne a sedí do dobového kontextu hezky, přestože se na reálných bojištích objevovaly zřídkakdy.

V gamescomové ukázce jsem měl za úkol obsazovat body na mapě a nahánět tak bodíky svému týmu. Spawnpointy v Battlefrontu bolestivě chyběly, proto jejich návrat do Battlefieldu rozhodně vítám, stejně tak jako obnovení systému pětičlenných týmů. Ačkoliv mezi mnou a německými návštěvníky fungovala nulová hlasová nebo písemná domluva, drželi jsme se většinu času u sebe a sabotovali nepřátelské pozice, případně se na sobě oživovali. Obzvlášť užitečným se (jak jinak) ukázal medik, jehož schopnost rychle oživovat spoluhráče zachránila hned několik našich výpadů.

Půlhodinka s Battlefieldem 1 byla nekřesťansky rychle pryč, stačila ale k tomu, abych odešel z Koelnmesse s kladnými dojmy. Pokud EA neudělá stejnou chybu jako u Star Wars: Battlefront, zvládnou technickou stránku vydání a napěchují základní verzi hry dostatečným množstvím map a herních režimů, nemusím se o podzimní hit obávat. Tohle se bude hrát dobře.

Všechny články z Gamescomu 2016 najdete zde!

Zdroj:

Vlastní

Viet Tran
Editor in chief portálu SkillZone.cz, weeaboo, Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. E-mail: tran@skillzone.cz, Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz
Facebook komentáře