God of War Recenze

Kratos hledá zasloužený odpočinek ve skandinávské divočině

Kratos je jednou z legend platformy PlayStation. Pokud jste hrdým vlastníkem konzole, určitě jste o tomto zamračeném hrdinovi slyšeli nejednu krvavou historku, pakliže jste teda sami neplenili řady bohů a titánů na Olympu.

Od jeho posledního dobrodružství uběhlo půl desetiletí, a tak se vývojáři pobočky studia SONY v Santa Monice rozhodli připravit bohobijci triumfální návrat. Vedoucí projektu God of War Cory Balrog však zvolil méně divokou akci, než na jakou jsme byli v minulých letech zvyklí. Zaujmou vás rodičovské povinnosti řeckého reka v závějích sněhu norské divočiny?

Zběsilost střídá rozvaha

Zrnka písku v hodinách života se neúprosně sypou každému smrtelníkovi a zub času si pochutnal také na řeckém polobohu Kratovi. Po svém zuřivém řádění na hoře Olymp a v jeho blízkém okolí, kde povraždil tolik božských bytostí, že by Eduard Petiška neměl ve svých bájích o kom psát, odešel z egejské oblasti na sever, aby zapomněl na své krvelačné já. V zasněžených končinách, kde se pokouší skrývat svou nadlidskou podstatu, založil novou rodinu, kterou na začátku God of War nalézáme v troskách.

V prvních minutách sledujeme pohřeb Faye, manželky Krata a matky mladého Atrea, který zůstává se svým otcem sám. Ve vyprávění příběhu nastal obrovský pokrok, který se věnuje více vývoji vztahu osamělého syna a Krata. Ten těžko vyjadřuje své city a veškerou lásku dává najevo až vojenským drilem svého potomka, jenž je naopak impulsivní a nebojí se probudit v sobě žalem zlomeného spratka.

V hlavní příběhové lince tak hledáme společnou snahu najít cestu vzájemného porozumění. Možná vám připadá, že se tady vyjadřuju o existencionálním dramatu, ale příběh v sobě ukrývá takovou sílu, že se nebojím – stejně jako jiní recenzenti – přirovnat dějovou linku k některým pasážím z The Last of Us.

Naše dvojice řeší rodinné problémy během cesty na nejvyšší horu světa, kde si přála být rozprášena právě zesnulá matka. Jejich odyseu provází řada odboček, které vás budou postupně seznamovat s reáliemi severských mýtů. Rozhodně však neočekávejte velkolepé střety s obecně známými Ásgarďany.

Místo nich se připravte spíše na druhořadé příbuzné velkolepých bohů, kteří vám zkříží cestu. Mezi nimi vyniká Cizinec, který Krata neustále svádí k měření sil, ale označit jej jako hlavního záporáka by bylo hodně odvážné. V současném dílu GoW nenajdeme mezi seveřany žádnou natolik ikonickou osobnost, aby na sebe strhla vyprávění, tady hraje prim rodina.

Dřevorubcův sen

Po prvních odstavcích někteří z vás možná otáčí oči v sloup. Vždyť Kratovy hrátky byly vždycky o brutální řežbě a vrstvení nekonečných komb, kterými jste mašírovali vše v dohledu. Jak se změnil příběh, tak prošla transformací také soubojová složka. Zapomeňte na izometrickou kameru, teď si boj z větší části užijeme přímo v centru dění s pohledem na záda svalnatého hrdiny.

Stejně tak nebudete řešit desítky mrtvých, ale spíše vlastní přežití v konkurenci zplozenců všech světů Yggdrasilu. A taky se rozlučte s potoky krve, protože ve skandinávských příšerách koluje lávě podobná tekutina, která stříká na všechny strany.

Už v předchozí části jsem psal, že série God of War totiž dospěla. V dnešní době prvoplánová řežba zaujme méně než pořádně vymazlený soubojový systém. A ten v aktuálním dílu rozhodně najdete. V ruce třímáte sekeru strašící soupeře svým jménem Leviatan. Funguje podobně jako Thórovo kladivo, takže jí můžete vrhat do dálky a na povel se vám vrátí, zatímco v obklíčení můžete využít její čepel na porcování dotěrných nepřátel.

Už od začátku vám přijde nová zbraň v Kratových rukou úžasná. Díky systému vylepšování, o němž se píše níže, si můžete vlastnosti smrti rozsévajícího instrumentu přizpůsobit svému stylu boje – opatrně z dálky, šílené nabíhání do nepřátel či kombinace obou.

Díky systému run si navíc otevíráte speciální útoky, které dokáží ve vhodný okamžik rozhodnout šarvátku ve váš prospěch. Já osobně jsem volil raději plošné efekty, které dokázaly přimrazit a omráčit houfy draugrů u sebe, zatímco jiným bude vyhovovat spíše hrubá síla. Někteří nepřátelé však budou odolávat mrazícím účinkům vaší nové společnice.

Nezbývá nic jiného než ji zaseknout do nejbližšího kmenu a zmydlit ledové stvůry vlastníma rukama. V té chvíli se vám bude do krve řinout adrenalin proudem. A to se nezmiňuju o vlně vzteku, která lze vyvolat po naplnění příslušného ukazatele. To se ve stylu berserkrů vrhnete mezi stvůry a začnou z nich lítat cáry následované končetinami.

Ve své podstatě vám soubojový systém přejde velmi rychle do krve. Střídání svižných a těžkých úderů v kombinaci s vrháním sekery v ústrety nepřátel se během přibližně 20 hodin hlavního příběhu nepřejí. Vrcholnou zábavu představuje možnost dorazit zbývající přeživší pěstmi a závěrečnými likvidačními sekvencemi (něco lehkého pro fanoušky gore se najde). Nejméně ještě jednu dvacítku hodin si mohou přičíst obsedantní průzkumníci, kteří navštíví každý kout a pokusí se porazit veškerou verbež devíti světů.

Úplně nakonec jsem si nechal podle mého nejvýraznější prvek nového dílu God of War, vašeho spolupoutníka Atrea. Z počátku se neprůbojný chlapec bude krčit ve stínu Kratovy autority, ale postupem času se z něj stane velmi často využívaný bojovník. Ve svém arsenálu ukrývá luk, jímž bude ostřelovat nepřátele, které zvolíte stisknutím jednoho tlačítka na ovladači. Tím nejenže ubere část zdraví protivníkovi, ale také jej naláká na sebe, čímž umožní Kratovi provést silnější útok či se připravit na další vlnu nestvůr.

Umělá inteligence Atrea patří k těm lepším, ani jednou se mi nestalo, že by se mi připletl pod nohy. Právě naopak umí vyhodnotit, že jste v úzkých a umí naskočit na obtěžující stvůru a třeba jí i pošramotit vizáž dýkou po matce. Navíc vládne vlastními speciálními schopnostmi nabízejícími další možnosti využití.

Lovci a sběrači

Další velkou novinkou v pojetí God of War je práce s vybavením a vlastnostmi postavy. Kratův způsob boje ovlivňuje šestice základních atributů – síla definuje intenzitu útoků, runy vliv kouzelných elementů, obrana míru utrženého zranění, vitalita počet životů, štěstí objem nalezených surovin a obnovení zkracuje nabíjení speciálních úderů. Své základní rysy neovlivňujete doplňováním zkušenostních bodů, ale právě brněním a zbraněmi v rukou řeckého plešouna.

V nabídce budete mít k dispozici řadu různých brnění, která nakoupíte u trpaslíků za hromady stříbra, nebo si je necháte ukovat z nalezených surovin (vyznat se v nich opravdu není snadné a časem budete některé druhy raději nakupovat). Na nižší úrovně si své oblečení můžete vybírat dle svého estetického cítění, ale s rostoucí obtížností je právě volba správné výbavy pro úspěšné plnění úkolů a přežití v konfrontaci s agresivními kreaturami severu.

Já osobně jsem si potrpěl na vylepšování síly a runových vlastností, takže jsem příšery obíhal a vyčkával na zasazení několika pádných ran. Opatrnější hráči pravděpodobně posílí svou obranu a životy a budou postupně osekávat divotvornou faunu ze skandinávských legend. Své vyvolené oblečení můžete navíc posilovat zvyšováním úrovně a podpořit jejich magickou sílu nalezenými runovými kameny.

Podobnou péči si zaslouží také zbraně našich hrdinů. U sekery budete pečlivě volit hlavici a topůrko, které můžete ozdobit dalšími kouzelnými drahokamy. Leviatan vyžaduje pravidelné zvedání úrovně, která vám otevře nové schopnosti a dovednosti. Za získané zkušenosti se můžete naučit nové pohyby a švihy, které značně posílí vaši pozici uprostřed vřavy. Je už jen na vás, zda zainvestujete do manipulace se zbraní, boje se štítem či holýma rukama nebo se zaměříte na rozvoj lukostřelby svého synka.

Atreus totiž podléhá také různorodému pojetí jeho existence na bojišti. Lze z něj vytvořit klasický podpůrný charakter, který bude odlákávat pozornost a občas vám doplní zdraví, nebo dravého válečníka, který likviduje jednoho nepřítele za druhým svými ledovými a elektrizujícími šípy.

A konečně se dostáváme k jádru pudla (ehm, draka…). Co všechno budeme porcovat? Lidí na severu moc nepotkáte, spíše se připravte na zástupy ohnivých a ledových válečníků, čarodějnice, zplozence Helu a temné elfy. Souboje nejsou tak časté jako v předchozích dílech, ale o to více překvapí svou intenzitou. Stvůry se vás budou pokoušet obklíčit, zahnat do rohu a rozdrtit, útočit z dálky i na dosah ruky. Na nejvyšších obtížnostech dokonce spolupracují, takže bude záležet na každém vašem pohybu, abyste se všemi vypořádali.

Obyčejné pěšáky čas od času vystřídají větší potvory. Nejčastěji se potkáte s dominantními trolly, u nichž si všimnete různých stylů boje, takže budete vždy chvilku oťukávat jejich schopnosti, než se do boje pustíte naplno. Svou zvláštní kapitolu by zasloužili draci a valkýry. Při střetech s nimi se opravdu zapotíte a dostanete ze sebe to nejlepší (často si na ně troufnete až v koncových fázích hry, kdy jste řádně nabušení) a jsou opravdu povedeným kořením soubojové složky.

Pořád je co dělat

Pokud zrovna neporcujete postavy severských ság, tak budete prohledávat okolí a řešit velmi slušně navržené hádanky. Ne že by se vám u nich zavařil mozek, ale v rámci akčních adventur je lze hodnotit spíše kladně. Při jejich řešení budete často kombinovat zbraně obou hlavních postav – Leviatan umí zamrazit jakékoliv mechanické zařízení, zatímco Atreův luk poslouží k odstranění hořlavých či na blesky citlivých překážek. Mnohdy musíte zkombinovat důvtip s pečlivým provedením pohybů, abyste se dostali za záludně navrženou bariéru (určitě využijete faktu, že sekera při návratu opisuje eliptickou křivku).

I když nebudete muset zkoumat své okolí kvůli rébusům, váš zrak od krajiny a nepřátel neodtrhnete. God of War totiž vypadá úžasně. Mohl bych se v dlouhém textu rozplývat nad tím, jak je vše nádherné pro oči a úžasné na poslech, ale můj text je zbytečný ve chvíli, kdy si pustíte jakékoliv video.

Musím přiznat, že vaše konzole dostane zabrat (navíc pokud ji máte uzavřenou v nevětraném prostoru), ale u PS4 Pro si můžete vybrat, zda chcete zaměřit výkon stroje na hladký chod či obětujete pár snímků za vteřinu, ale necháte na svých obrazovkách rozjet práci grafiků naplno. Já se vydal cestou pěkných obrázků a až na pár mázlých scén v nepřehledných situacích si nemůžu stěžovat.

Jak hodnotit dílo, které mě bavilo od začátku do konce a velikost pozitiv jasně přerůstá některá negativa, která jsou vedle povedených mechanik spíše pihami na kráse? Za mě jde o jeden z nejpodařenějších restartů kultovních sérií vůbec. Ve své podstatě nelze God of War nic většího vytknout. Takže pokud máte doma svou PS4 a čekáte na nějaký titul, který by vás opět přikoval k obrazovkám, právě dorazil.

• Povedený příběh pracující se severskými mýty
  • Zábavné souboje přizpůsobitelné naturelu hráče
  • RPG prvky