Hellblade: Senua’s Sacrifice Recenze

PC PS4

Bojovnice Senua má problém. Je šílená, prokletá nebo se proti ní vzbouřily božské síly? Odhalte její tajemství

Britské studio Ninja Theory známe díky oblíbeným mlátičkám, které se však honosily také obstojným vyprávěním. Za všechny jmenujme vizuální smršť DmC: Devil May Cry. Když se rozhodlo, že se vrhnou do nezávislé tvorby, v níž budou realizovat své tvůrčí tendence bez zásahu velkých vydavatelů, nevěděla řada hráčů, jakým směrem se tvůrci vrhnou.

V jejich indie AAA počinu Hellblade: Senua’s Sacrifice se odklonili od frenetických bitek a zabrouzdali do vážnějších vod vyprávění o psychických problémech. Jak se Ninja Theory vyplatil odvážný krok, posuďte sami v dalších řádcích.

Ve spárech šílenství

Říká se, že láska hory přenáší. Proto se zřejmě v pohnutí citů rozhodla severská válečnice přinutit vládkyni vikingského podsvětí Hell vrátit jejímu milému Dillionovi duši. Celou cestu jej má při sobě, protože se jí u pasu houpe jeho lebka zabalená v pytlovině. Hlava životní lásky u pasu je pouhým začátkem šílenství, jež vás bude stahovat stále hlouběji do ponuré atmosféry hrdinčiny odysey.

Přední roli přejímá hrdinčin psychický stav, který se během jejího putování zhoršuje a přináší nové vjemy. Sami si nebudete jisti, co je pravdou a co je pouhým klamem nemocného mozku. S lepším zobrazením duševní choroby, zřejmě druhu paranoidní schizofrenie a dalších škodlivých vlivů, jsem se v počítačové hře zatím nesetkal.

Každý krok Senuy provázejí hlasy v její hlavě, jichž se nemůže zbavit. Se sluchátky na uších, dle doporučení samotných autorů, se vám jednotlivé vokály zavrtají pod kůži a nepříjemně vám zprostředkují pocity duševně nemocného člověka. Jednotlivé fúrie mozkové choroby vám budou drásat uši křikem, svádět vás z vašeho nasazení během úkolů, budou se vám posmívat, trpět při vašich neúspěších nebo dokonce varovat před útokem nepřítele za vašimi zády. Když poprvé na varování uskočíte a tmou se mihne ocel nepřítele, zažijete neuvěřitelně silný pocit opravdovosti.

Jedna z ševelících trýznitelek hrdinčiny duše se pokouší přiblížit složité vnitřní pocity Senuy, včetně trápení, nejistoty a strachu. Několikrát během pobytu v zásvětní říši jsem se vžil do kůže paranoika, protože šepot bryskně reagoval na mou aktuální činnost. Vše působí natolik reálně, že se vám z toho zatočí hlava a někteří znechuceně sluchátka odloží, aby ze sebe smyli alespoň část nepříjemných pocitů.

Výtvarné zpracování hraje jednu z hlavních rolí celého příběhu. Grafická stránka vám zcela jasně ukáže, kdy je pološílená válečnice šťastná, kdy se bojí, když podstoupí bolestivé zranění nebo je v sítích kouzelníkových hypnotických pastí. Jednotlivé lokace se umí v mžiku měnit a pomocí barevných filtrů vykouzlit podmanivou atmosféru, která vás polapí a nepustí.

Rozhovory s jednotlivými postavami, jež Senua potká nebo si vysní, dostávají halucinační nádech, čehož vývojáři dosáhli tím, že nahráli herce na film, který promítají do jakési skleněného oparu kolem hrdinky. Živí herci působí ve vymodelovaném světě až nepatřičně, což byl zcela jistě záměr studia Ninja Theory. Vrcholem technických fines je beze sporu postava samotné hrdinky. Dokonalý motion-capturing s úžasně procítěným a emotivním hereckým výkonem herečky/vývojářky Meliny Juergens dává vzniknout jedné z nejvýraznějších herních postav posledních let.

Cesta lemovaná runami

V kulisách kontinuálního strachu a nejistoty se pokoušíte prozkoumat ponurý ostrov zahalený v mlze. Line se jím pěšina, o níž si Senua myslí, že ji dovede až k samotné bohyni. Nečeká ji však nic lehkého. Pronásleduje ji totiž temnota, která posedla její tělo. Z ní se pravidelně vynořují nestvůry, jež ji v jejím putování chtějí zastavit. Nespoléhejte se na žádný ukazatel zdraví, na to se tady nehraje. Spíš si musíte neustále dávat pozor, protože již na začátku hry jste varováni, že po velkém počtu smrtí se vám smažou uložené pozice a budete muset začít své putování opět od přistání na pobřeží.

Bojová složka, jež patřila vždy k výsadám studia Ninja Theory, se tentokrát nehrne dopředu a citlivě vyplňuje adventurní části hry. Střetnete se s pěticí druhů nepřátel, několika silnějšími soupeři a třemi silnými bossy. V jednoduchosti je síla, a proto máte k dispozici pouze slabý a silný úder, který doprovází mnou často užívaný úhyb, blokace úderů, jež vám při správném načasování poskytne výhodu v boji, a kopnutí do protivníka, čímž narušíte jeho rovnováhu.

Během porcování přízraků se sami naučíte řadit údery do mocných komb, které vypadají docela brutálně. Jakmile poznáte všechny slabiny stvůr Hellheimu, budou vám souboje připadat velmi jednoduché, ale jejich dynamické provedení a sporadické dávkování naštěstí nikdy nepřinesou nudu.

Více času než máváním mečem strávíte plněním prostorových hádanek. Senuino vnitřní oko nebo šílenství, posuďte sami, umí v okolních stavbách a přírodě najít severské runy, jež otevírají dveře blokované božskými silami. Můžeme se přít, zda hledání vikingského písma není až příliš časté, ale tvůrci se pokouší každou lokaci ozvláštnit rozličnými způsoby.

Setkáte se s branami umějícími pozměnit realitu, tajemnými skulpturami masek měnící prosvícená prostranství v trosky symbolizující postupnou zkázu, ponoříte se do mohylového bludiště nebo budete bloudit tmou pouze na základě vašich smyslů v maximálně nabité atmosféře.

Jednotlivé prostorové puzzly rozlousknete během chvíle. Musíme však ocenit nápaditost, s jakou vývojáři vyrukovali. Důmyslný průzkum všech možností vám ukáže, že Ninja Theory ždímají Unreal engine 4 do posledního polygonu – hra světla a stínu, živlů, u nichž prim hraje oheň, a poloprůhledných přeludů vás občas přinutí hledat dolní čelist pod stolem a chytat vyražený dech. Detailní provedení lokací však nese jistá omezení v prostoru a musíte tak překousnout občasné koridorové běhání (třeba mezi chmatavými dlaněmi ze zdi).

Dveře strachu otevřené

Ač není recenze příliš dlouhá, je načase pomalu ji ukončit. Hellblade: Senua’s Sacrifice vás totiž láká především prožitkem, silným příběhem a jedinečným zpracováním. Takže každá další informace, již získáte, vám tento prožitek limituje (zapomeňte na trailery!!!). Indie AAA přístup, což ve své podstatě znamená dělat nezávisle kvalitní hry, si vybírá svou daň v podobě velmi krátkého pobytu ve společnosti modře pomalované válečnice.

Po sedmi hodinách vám již svět nemá co nabídnout (doporučuju hledat runové kameny s vikingskými pověstmi) a znovuhratelnost v blízkých měsících také nehrozí, což je obrovská škoda. Na druhou stranu za 700 Kč (trojí návštěva kina) dostane emočně nabitý zážitek, který vám sledování filmu málokdy poskytne. Bonusem pro milovníky screenshotů je jednoduchý, ale vysoce funkční fotomód.

U Hellblade: Senua’s Sacrifice si nebudete jisti, co je pravda a co klam či přelud. Hlavni devizou díla Ninja Theory je příběh, jež vás popadne do svých spárů. Během několika hodin se protáhnete bahnem šílenství jedné psychicky labilní osoby, která shodou okolností vládne mečem a vůlí změnit svůj osud.

• Silný příběh v severském prostředí
  • Netradiční námět, navozující spoustu témat k přemýšlení
  • Zvuk a hudba se sluchátky