Lego Worlds Recenze

Ondřej Zeman

Sedla nám kombinace hravých kostiček a otevřenějšího světa?

Stavebnice LEGO je kultovní hračka, kterou se kterou se ve svém životě setkal snad každý. S malými kostičkami si hrají jak děti, tak i dospělí, a podobné oblibě se v tomto směru těší i obdobně laděná počítačová hra Minecraft. Vývojáři z TT Games se rozhodli ve svém novém projektu namixovat to nejlepší z těchto dvou velikánů.

Z rozsáhlého LEGO univerza převzali pestré barvy a rozličnou nabídku modelů a z nejznámějšího zástupce sandboxů si vypůjčili jeho volnost. Vyplatila se tvůrcům Lego Worlds tato kombinace, nebo s ní podobně jako řada jiných duplikátorů nebudou schopni oslovit širší spektrum hráčů?

Příběh kosmonauta

Úvodní pasáž příběhu Lego Worlds připomíná nedávno vydané RPG Torment: Tides of Numenera. I zde se v kůži neznámého hrdiny vrháte do dobrodružství z nemalé výšky, která by vás měla prakticky zabít. K vašemu štěstí ale přežijete a pád z nebes odnese jen stařičká loď, bez které se z povrchu právě objeveného světa nedostanete. Pokud z něj budete chtít odcestovat, nezbude vám nic jiného než najít určitý počet zlatých kostek, které vám umožní opravit vaše pádem zdecimované plavidlo.

Více děje v Lego Worlds nečekejte. Příběhová část vývojáři nabídli jen pro to, aby se hráč naučil zacházet s různými typy kreativních pomůcek. Úroveň vyprávění tak není nijak sofistikovaná a překoná ji kterékoliv dobrodružství z vaší vlastní produkce. Jestli hledáte hlubší vyprávění hodné LEGO Jurassic World či LEGO Batman 3: Beyond Gotham, poohlédněte se jinde.

Kreativní pomůcky

Na prvním navštíveném světě dostanete do rukou skener, který vám umožňuje zkoumat nalezené struktury, vozidla, živočichy a postavy. Zanesené objekty je následně možné za určitý kostičkový obnos zpřístupnit a masově klonovat dle libosti. S pomocí nalezeného předmětu vytvoříte velkolepá města, monumentální bitvy či zajímavá společenství. Ze skeneru se rázem stane jedna z nejzásadnějších herních pomůcek a při hraní ji využijete téměř všude.

Méně důležité nástroje najdete i na dalších planetách. Na jejich povrchu objevíte kopírku větších struktur, editor krajiny, barvící pistoli a stavitelský kanón, se kterým vytvoříte vlastní monumentální stavby. Práce s nabízenými nástroji není snadná a celková topornost herního ovládání se promítá i do aspektu budování, které díky tomu není moc záživné. Vývojáři měli méně experimentovat a zachovat osvědčené modely stavitelství známé například z Minecraftu.

Vedle základní palety kreativních nástrojů Lego Worlds nabízí i vybavení, které získáte v pozdějších fázích hry za určitý počet zlatých cihliček. Postupem hraní se dostanete k fotoaparátu, vystřelovacímu háku, kostičkové pušce nebo raketovému batohu, se kterým se dostanete na nepříliš přístupné věže a skalní římsy.

Tři světy nestačí

V rámci úvodních příběhových map zavítáte do tří odlišně laděných lokací. Po jejich absolvování dostanete možnost cestovat na náhodně generované světy, které nabízejí odlišnou faunu a flóru. Při vašem putování vesmírem navštívíte pohádková království, zatuchlé bažiny, mlhou zalité lesy a sluncem vyprahlé pouště, ve kterých naleznete i stopy dávno zapomenutých civilizací. Kdyby vám náhodou nabízená škála světů nestačila, v pozdních fázích hry si vytvoříte i vlastní univerza třeba kombinací několika náhodně vygenerovaných planet.

Nové variace oblastí odemknete pomocí nezbytných zlatých cihel. Zářivé kostičky získáte hlavně za lov nezbedných skřítků a plnění nepříliš záživných vedlejších úkolů, ve kterých budete zachraňovat bezbranné krásky, stavět domy pro chudé, barvit sopky nebo lovit divokou zvěř ničící úrodu místním farmářům. Tyto úkoly máte ovšem šanci obejít – tedy za předpokladu, že vás baví slepé kopání truhliček, ve kterých možná najdete tolik vytouženou zlatou cihličku.

Hledání truhel pod zemí je velmi ošemetné. Někdy jich v temnotou zalitých jeskyních objevíte spousty, jindy naopak ani jednu. Stoprocentní šanci na nález máte jen v náhodně generovaných kobkách, které mají v Lego Worlds hodně zajímavý nádech. Na jejich konci ale vždy najdete uzamčenou bednu, kterou pomocí speciálního klíčku otevřete a vyberete. Obsah truhel je velmi různorodý. Z truhel vytáhnete pušky, nože, palice, jablka, bomby, oříšky, dorty či ledové luky užitečné při likvidování monster.

Škála nepřátel je díky spojení několika kostičkových vesmírů hodně pestrá. Na svých cestách napříč světy se střetnete s hrůzu nahánějícími bandity, monumentálními draky, agresivními skřety, polorozpadlými umrlci a zasmrádlými trolly. Každý protivník disponuje specifickou výbavou, reakcemi i počtem životů. Jednotlivá monstra se chovají velmi osobitě a najdeme mezi nimi zajímavé vztahy. Například trollové se moc nemusí se svými menšími zelenými bratranci. Když na sebe náhodou v přírodě narazí, většinou se strhne slušná mela.

Problematická klasika

Po audiovizuální stránce se Lego Worlds zásadně neliší od jiných stejně laděných titulů. Obstojný grafický kabátek nepřináší nic nového, nicméně v LEGO světě se ani čekat něco jiného nevyplácí. Na podobné vlně jako vizuál se nese i zvuk, který je taktéž velmi specifický. Ozvučení nenadchne, ale zároveň ani neurazí a nabízí snesitelnou kulisu při hraní.

Na Lego Worlds nejvíce zaráží nedotaženost titulu. Technická stránka hry připomíná early access tituly s velkým množstvím chyb a nedodělků. Největší problém představuje občasné užívání oblíbené kombinace altu s tabulátorem. Po návratu do kostičkového světa na mě vždy čekalo nejnižší grafické nastavení a rozlišení 800×600.

U jiných titulů jsem se s tímto nešvarem prozatím ještě nesetkal. Toporné ovládání a nepříliš zdařilá optimalizace kazí herní zážitek a vybízí k nižšímu hodnocení i přes jinak zdařilé mechanismy. Finální verze her má zkrátka vypadat jinak a díky nedotažené optimalizaci se koupě hry hráčům se starším herním strojem nemusí vyplatit.

Nadprůměrný mix

Kombinace hravých kostiček a otevřenějšího světa  nadchne jen částečně. Vývojáři z TT Games vytvořili dílo efektivně kloubící prvky z obou kostičkových univerz. Při hraní narazíte na životem kypící planety, propracovaný systém vývoje a povedenou kooperaci. Problém kompletu tkví hlavně v technických problémech. LEGO Worlds v podstatě nabízí polotovar velmi brzo vypuštěný z vod early accessu a s jistotou lze tvrdit, že měsíc či dva práce navíc by měly zásadní vliv na finální hodnocení.

LEGO Worlds lze doporučit malým stavitelům a objevitelům, kteří jsou schopni v kostičkovém světě strávit klidně i několik desítek hodin bez ohledu na jeho nedostatky. Jinak orientovaní hráči by ale měli svůj zrak zaměřit jiným směrem, tohle dílo totiž rozhodně není nic, co by je dlouhodobě uspokojilo.

Lego Worlds je povedené dílo, které trápí řada technických nedostatků. Po jeho výraznějším odladění jej doporučíme většině milovníkům kreativního budování a detailních průzkumů herních světů. Pokud mezi tuto hráčskou skupinu patříte, investici do nového projektu TT Games časem rozhodně zvažte.

• Pestrá škála různorodě laděných světů
  • Propracovaný systém vývoje
  • Povedená kooperace