Life is Strange: Before the Storm Recenze

Jeden by ani nevěřil, že uplynuly skoro tři roky od vydání roztomile dojemné a zároveň rozpačité adventury Life is Strange. Na tehdejším trhu zaplaveném interaktivními kraťasy od Telltale se příběhově založený počin z pera studia Dontnod vymykal jakémukoliv chápání a po právu sbíral vysoká hodnocení. Vedle vysokých hodnocení ale také stanovil laťku tak vysoko, že v podstatě zašlapal jakékoliv další snahy o překonání hořkosladkého vyprávění o dvojici dívek.

Proč ale tahle lekce z ne tak vzdálené historie? Protože dvojici příběhů Life is Strange a jeho pokračování Life is Strange: Before the Storm, tentokrát vyvíjené studiem Deck Nine, nelze chápat separovaně, ale jako zamýšlený koncept s neortodoxně pojatým vyprávěním. Celá koncepce vyprávění příběhu se totiž proplétá více, než se na první pohled zdá.

…and I wish I was special…

V Life is Strange: Before the Storm se vžíváme do role mladší Chloe, se kterou, velmi mírně řečeno, mlátí puberta od rohu k rohu. Naše hlavní hrdinka žije v kolotoči průšvihů, lehkých drog a vzdoru proti všemu a všem. Jako zázrak z čistého nebe se objevuje Rachel, její zdánlivý pravý opak. A pokud si pamatujete na první díl, tak ano. Jedná se o „tu“ Rachel, na jejíž osud přijdete na kloub právě v prvním díle Life is Strange.

Zatímco Chloe se z pozice vedlejší postavy dostala do hlavní herní role, Rachel se dostává právě do role vedlejší postavy. A stejně jako v předchozím díle, rozdíly mezi vedlejší a hlavní postavou najdete především v možnosti ovládat kroky hlavní hrdinky, zatímco vedlejší postava slouží jako parťák v dialozích a možnost, jak hráčovi/divákovi vysvětlit tu či onu pohnutku.

…here we are now, entertain us…

Největší problém Life is Strange: Before the Storm je podobnost s předchozím dílem. Stejné kulisy, stejné příběhové schéma, dokonce i soundtrack, ačkoliv se po první epizodě zdál podstatně punkovější a celkově ladil více charakteru Chloe, se hned v druhé epizodě vrací na původní folkově-melancholickou notu. Jenže zatímco hráči prvního dílu zestárli, hrdinky dílu druhého jsou o tři roky mladší. Pokud jste tedy měli pocit ztotožnění se z příběhem Chloe a Max, pubertální problémy Rachel a Chloe vám s největší pravděpodobností přijdou banální a trapné.

Jediný rozdíl tak lze vyčíst ve změně herních mechanik. Hra, alespoň subjektivně, nabízí o poznání více možností v dialozích, což dává prostor vyniknout velkohubé a drzé Chloe. Vývojáři tuto její přednost posunuli tak daleko, že se, namísto možnosti ovlivnit příběh posunování času, jednoduše hádáte.

Zatímco v prvním dílu Max řešila časohrátkami puzzly, v tomto případě narážíme spíše na  souboje s bossy svého druhu. Chloe si zkrátka svoje místo na slunci vyhádá a pomocí jednoduchého soubojového systému, vhodně zvolených argumentů a (častěji) urážek dokáže ze svých protivníků, ale i přátel, vymámit cenné informace.

…before we let our love song go…

Nepříliš hlubokému dojmu z jednotlivých epizod nepomohla ani koncepce jejich vydávání. V jednotlivých epizodách sice strávíte v průměru tři hodiny. Během necelých osmitýdenních pauz na jednotlivé dějové linky ale úspěšně zapomenete a vrátit se do stávající dějové linky vám zabere chvíli času. Ačkoliv tak Deck Nine úspěšně nabourává celé chápání interaktivních adventur, osvědčený model jedné kratší epizody za měsíc obstojí v nemalé herní konkurenci lépe.

Graficky i zvukově se Dontnod drží svých standardů. Povedený soundtrack evokující koncerty Mumford & Sons občas řízne pecka jak vystřižená z prvních alb Sex Pistols. A vývojáři se nezbavili ani vizuálního stylu prvního dílu. Arcadia Bay vypadá stále jako vystřižené ze snu. Namísto ezoterického lucidního snění nás ale tentokrát občas potká badtrip jak vystřižený po prvním tajném jointu.

…will the circle be unbroken?

I tak ale nelze říci, že by nás hra Life is Strange: Before the Storm nebavila. Hra velmi těsně atakuje prvním dílem nastavenou laťku, a i když v porovnání s herními mechanikami řízlými cestováním času a hipsterským nihilismem prohrává, stále patří k tomu nejlepšímu, co si na poli interaktivních adventur zahrajete. Možná se jen měli scenáristé v Deck Nine více zamyslet nad tím, jestli dokáže duo nezodpovědných puberťaček zaujmout i něčím jiným než lesbickým jiskřením.

Novopečené hráče Life is Strange: Before the Storm nadchne a zcela jistě jim doporučujeme si zahrát prequel před původní sérií. Ti, kteří Arcade Bay navštívili už před pár lety, musejí vstřebat vady na kráse i pubertální melodramatičnost. I tak si ale celá série Life is Strange zachovává svoji vysokou laťku.

• Provázanost s prvním dílem
  • Soundtrack
  • Velký výběr v dialozích