Little Nightmares Recenze

Vzhůru do říše nočních můr

Sny často ukazují události, se kterými se obyčejně nesetkáte. Tyto vjemy jsou mimo naši kontrolu. Dětská fantazie je nekonečná a dokáže vykouzlit zvrácené iluzorní vjemy více než u dospělého jedince. Zlé sny a nejtemnější imaginace převedlo na obrazovky našich monitorů studio Tarsier ve své hře Little Nightmares.

Finské studio Tarsier se podepsalo spoluprací na LittleBigPlanet, jež si získalo srdce hráčů svojí roztomilostí a pohádkově laděnou stylizací. Little Nightmares se od groteskního světa plného roztomilých postaviček vzdaluje mílovými kroky. Nový počin se odehrává v bizarnějším světě, ve kterém se autoři zaměřili na dětský strach a noční můry. Dospělému hráčskému osazenstvu dává prostor k náhledu na současnou společenskou situaci podávanou dávkou lidských nešvarů konzumní společnosti, o nich budete přemýšlet ještě dlouho po dohrání.

Probuzení v žaláři

Zlověstné zvuky řetězů všude kolem sebe. Paprsky světla prorážející tlející temnotu a kapky vody dopadající na studený kov podpalubí. Klece lemující obvod tajemného plavidla, jejichž podivný obsah halí černo-černá tma. Kdesi v chladu podpalubí se probouzí na ošuntělém kufru malá dívenka v přízračné žluté pláštěnce. Z malé kapsičky vytahuje zapalovač, aby osvítila temné chodby trestnice. Jak se tu ocitla? Je tohle výplod její dětské mysli nebo se probudila do noční můry?

Úvod příběhu vám nic víc nenapoví. Většina děje je pouze naznačována výjevy, které putováním záhadným plavidlem sami odhalujete. Během strastiplné cesty malé dívenky Six putujete plavidlem s přízračným názvem Maw, neboli Chřtán. Celou dobu budete tápat nad její vnitřní motivací postupovat lodí dále, neboť během celé hry nepadne jediné slovo. Absenci výkladu výborně nahrazuje hutná atmosféra společně s audiovizuálním zpracováním.

Little Nightmares se nese na vlně her s obdobným morálním přesahem. Pokud je vám dobře známé studio Playdead a jejich výtvory Limbo a Inside, v Little Nightmares budete jako doma. Obdobně jako u zmiňovaných titulů počítejte s krátkou herní dobou. Tu však vykompenzuje obsáhlé sdělení autorů, nad jehož morální stránkou budete dlouze přemýšlet.

Poukazuje malá dívenka ve světě obrovitých kreatur na problémy dětí třetího světa? Tlustá všežravá monstra holdující nad potravou zase poukazují na konzumní společnosti oproti hladu a chudobě. S možnými odkazy na současné problémy lidské ješitnosti se ve hře setkáte na každém kroku.

V útrobách Chřtánu

Little Nightmares je čistokrevná plošinovka, kterou sledujete z boku fixní kamerou. Prostředí, ve kterém se malá dívenka pohybuje, má však prostorovou hloubku. Po jednotlivých místnostech se pohybujete volně a navíc se kocháte bizarními výjevy. Autoři si pro nás připravili svět podobný ponurým pohádkám Tima Burtona. Holčička Six jakoby vypadla z oka filmové Koralíně.

Hratelnost je podobná jako u většiny dnešních plošinovek. Six řeší jednoduché logické hádanky, které dopomáhají  k projití lokací. Hratelnost navíc obohacují stealth pasáže, kde váš úkol spočívá v plížení se kolem obyvatel Chřtánu. Posledním prvkem hratelnosti jsou akční scény, kde zběsile utíkáte a překonáváte překážky až do svého cíle. Autoři se mohli více zamyslet nad hádankami a přidat jich přeci jen více, jelikož jich je v celé hře poskrovnu. Hádanky jsou navíc v celku triviální.

Malá Six navštíví v útrobách Chřtánu temnou trestnici plnou slizkých pijavic, zvrácený dětský pokoj plný loutek za doprovodu zrůdy s dlouhýma rukama, kuchyň, ve které vstanete tváří v tvář kreaturám buclatých kuchtíků, jež z vás velice rádi udělají pokrm, jídelnu plnou tlouštíků, kteří natahují svoje buclaté prstíky po všem k snědku. Poslední překážkou je čarodějná majitelka Chřtánu. Příběh si odbudete v 5 kapitolách s hratelností necelé 4 hodiny.

Strašlivé výjevy během hraní nabírají na obrátkách, smrt vás potká na téměř každém kroku a vy jen bedlivě sledujete každý kout plný nástrah nebo skřeky kreatur. Ve světě Little Nightmares není nouze ani o dojemné okamžiky, které dávají hře správný emocionální rozměr. Konec příběhu vrcholí povedeným závěrem, který zanechá příliš otázek k přemýšlení nad věčným bojem dobra se zlem. Vyvrcholení příběhu pro mě patří k tomu nejlepšímu, co jsem v uplynulém roce mohl vidět.

Ze snu do reality

Hru pohání Unreal Engine 4. generace a jak recenzenti, tak i hráčská obec se shoduje na tom, že vizuály hry jsou perfektní. Každá místnost je plná nejrůznějších předmětů, které Six může uchopit do ruky. Vydařila se i hra stínů a světel. Little Nightmares svým vizuálem patří k tomu nejhezčímu ve svém žánru. Hra stejnou měrou překvapila jako loňské Unravel.

Další pochvalu si zaslouží audio stránka hry. Celou hru vás provází temně laděné podkreslení atmosféry v podobě hluku motoru plavidla, řetězů a kapek vody. Vše podtrhuje emotivní hudba v pozadí. Hru doporučujeme hrát s dobrým zvukovým systémem nebo sluchátky. Hudební podkres vás ještě více vrhne do hutné atmosféry hry.

Tarsier Studios dokázalo, že sami dokážou vytvořit bezmála dokonalé dílo. Precizně odvedený příběh okořeněný jednoduchou, ale fungující hratelností, mistrovsky navržené úrovně s řadou hádanek, nádherné vizuální zpracování bez špetky technických problémů,  sympatická hrdinka, o které se chceme dozvědět mnohem více, než jen zkazky z krátkého dobrodružství.

Po dohrání Little Nightmares se do světa nočních můr budete chtít znovu vrátit. Pevně věřím, že jednotlivé motivy vám nedají spát. Alegorie na dnešní konzumní svět budete chtít pochopit do posledního dechu. Mějte na paměti, že Little Nightmares není pohádkou pro děti, ale dospělým příběhem s hlubokým morálním přesahem.

Dětské noční můry zpracované do nádherné výtvarné stylizace. Temný příběh se zásadním morálním přesahem, který vám nedá spát. Little Nightmares je mistrovským dílem v žánru plošinových adventur.

• Tajemný příběh
  • Vizuální stylizace hry