Mothergunship Recenze

Evropská zábavní produkce často do světa vypouští věci, které by za oceánem jen málokdy nedostaly zelenou – věci chytřejší a na první pohled ne tak úplně pro masy. Frenetické FPS Mothergunship, z velké části vyvinuté pražským studiem Grip Digital, splňuje pouze jednu z těchto vlastností. Chytrá totiž není a ani být nechce. To ale nemusí být vždy problém.

Ač Češi na hře odvedli většinu ruční práce, hlavní mozkem celé operace Mothergunship je americký vývojář Joe Mirabello, respektive jeho studio o jednom muži – Terrible Posture Games. Pod tímto názvem v roce 2014 vydal titul Tower of Guns, a pokud vám tento název přijde podobný jako Mothergunship, nejedná se o náhodu. Druhý jmenovaný titul je totiž jeho volným pokračováním.

Prostě to odpal!

Jak už název hry vypovídá, Mothergunship není žádným spirituálním zážitkem. Titul se opírá o jednu zásadní herní mechaniku a zároveň největší inovaci oproti Tower of Guns – stavění zbraní. Z mnoha typů konektorů, hlavní a doplňků si můžete pro každou ruku vytvořit odlišnou obrovskou zrůdnou zabíjecí… cokoliv. Kreativní jedinci s americkým komplexem se tak vyřádí do aleluja.

Zacházení s těmito smrtícími hračkami realismus nevidělo ani z oběžné dráhy. To ale vůbec nevadí. Gunplay, ač velmi arkádový, dokáže být velmi, velmi zábavný. Vše ale závisí na zvolených zbraních. Pokud si komponenty správně nakombinujete, budete při kosení nepřátel chrochat blahem. Zvolíte-li nešťastně, často budete mít nutkání raději zemřít. Například pokud nasázíte na jednu ruku příliš mnoho komponent a nevystačí vám energie. Ve hře nesbíráte munici, ale musíte počítat s energií, která se sice po pár vteřinách doplní, ale i taková chvilka vás může stát život.

Jak je vaše ofenziva přizpůsobitelná až do nebes, tak defenzivu si neupravíte téměř vůbec. Ve hře není žádný štít nebo něco podobného, vaší jedinou obranou jsou běh do čtyř směrů neovlivnitelnou, ale extrémní rychlostí, a také trojitý skok (CoD double-jump odstraňuje, Mothegunship ještě přidává jeden skok navíc). V průběhu levelů z nepřátel padají power-upy, které vás v dané úrovni navýší zdraví, počet skoků nebo energie, nicméně jsou do dalšího levelu nepřenosné.

Tyto atributy lze trvale vylepšit, a to na základně výměnou za z mrtvých nepřátel sesbírané XP. Pohybem má hra nejblíže k DOOMu nebo Quakeovi, nicméně je zde jeden problém. Zatímco u her od id Software je pobíhání a skákání chirurgicky přesné, v Mothergunship po puštění klávesy následuje sice milisekundová, ale znatelná odezva. To při pohybu po úzkých lávkách a navazování skoků značně znesnadňuje hráči práci.

Pokud vám stavění zbraní mozkové závity zrovna nezavaří, náplň hry je ještě primitivnější. Spolu s vašimi vybranými komponenty vás dopravní modul vysadí na některou z vesmírných lodí. Vaším úkolem je pak jediná věc – prostřílet se skrz osmero místností až k jádru vesmírného plavidla a vyhodit jej do vzduchu.

Málo dílků do stavebnice

Ačkoliv levelů je ve hře pevně daný počet a v těch hlavních je odvyprávěn příběh, naprostá většina z nich je náhodně generovaná. To teoreticky přináší dvě jasné výhody – pokaždé jiné uspořádání místností a v nich jiné nepřátele.

Kamenem úrazu náhodného generování bývá omezený počet assetů, které se pro něj využívají. Na to bohužel doplácí i Mothergunship. Nepřátel je poměrně hodně druhů, ale často jsou pouze maličko odlišnými mutacemi téhož létajícího bota nebo stacionární střílny.

Ještě více do očí bijí samotné místnosti, které se často opakují – mění se sice jejich uspořádání za sebou, nikoli však jejich architektura. Čest několika výjimkám. U několika klíčových momentů hry se vývojáři více rozvášnili a připravili si vizuálně odlišné úrovně, které vypadají opravdu hezky.

Důležitou součástí Mothergunship je i rogue-like nátura hry. Jakmile někde v průběhu úrovně zemřete, hra vás nejenom pošle zpět na základnu, ale sebere vám i veškeré komponenty, které jste měli u sebe. Naštěstí jsou k dispozici vedlejší mise, kde můžete poměrně jednoduše nasbírat nové vybavení.

Tato mechanika občas koliduje s náhodným generováním, které je schopné vám zničehonic přichystat místnost o mnoho náročnější, než byla ta předchozí. Náročnost nadcházející místnosti je sice vždy číselně vyjádřena v předělové přetlakové komoře, poměrně často ale nekoresponduje s tím, co za dveřmi opravdu číhá. Pokud tedy potřebujete důvod ke koupi nové klávesnice, berte Mothergunship všemi deseti.

Již jsem zmínil, že Mothergunship obsahuje příběh, stejně jako zbytek hry ale promyšleností nepřetéká a hraje asi tak čtvrté housle. Jste rekrut naverbovaný Odbojem a vaším úkolem je ve zkratce vyhazovat do povětří vesmírné lodě Archivistů, tajemných mimozemšťanů, jejichž jedinou motivací je zazálohovat celý vesmír na své harddisky. A když vyhodíte do vzduchu ty správné lodě, odmaskuje se Mothergunship, tedy mateřská loď emzáků. A hádejte, co s ní máte udělat.

Pokud si klepete na čelo jako postavy v Návštěvnících, nedivím se vám. Hra si ale svou hloupost uvědomuje a často si ze sebe dělá legraci, což kvituji. Právě onen humor zachraňuje příběh Mothergunship, kdy kvalitně namluvené vedlejší postavy vás provázejí při odpalování vesmírných korábů a poskytují vám k tomu všemožné důvody.

Není pro každého, ale vybrané velice potěší

Kde vývojáři odvedli úžasnou práci, je technická stránka hry. Hra běží na nejvyšší možné nastavení ve 1080p na asi milion FPS, přitom ale nevypadá vůbec zle. Veškeré textury jsou krásně ostré a velmi pěkné jsou i modely zbraní.

Částicové a světelné efekty se s AAA produkcí nemohou měřit, ale vzhledem k zasazení hry do stísněných interiérů bez oken to příliš nevadí. Navíc jsem ve hře nezaregistroval jediný bug, natož pak pád programu. Potěší i hudební doprovod, za nímž sice nestojí žádný známý skladatel, přesto ale patří k tomu lepšímu v žánru FPS.

Mothergunship je lehce rozporuplným titulem. Ač jeho premisa zní lákavě a hra rozhodně má potenciál, aktuálně se jedná o titul, který potěší jen poměrně omezenou sortu hráčů. To ale neznamená, že bychom se měli jako Češi za Mothergunship stydět. Pořád se jedná o povedené rychlé FPS, téměř všude mu ale něco málo chybí k dokonalosti.

Mothergunship je povedeným frenetickým FPS se zábavným gunplayem, vtipným příběhem a dobrou grafikou. Opakující se levely a nevyvážená obtížnost ale hru vzdalují od absolutního hodnocení na hony.

• Stavění zbraní a manipulace s nimi
  • Některé úrovně jsou skvěle navržené