Nintendo Classic Mini: NES Recenze

Retro frčí

Nikomu z řad hráčů neuniklo, že letošní březen se ponese ve znamení launche nové konzole Nintendo Switch, která nahradí nepříliš komerčně úspěšné WiiU. Nová konzole se ještě nedostala do distribuce obchodů a už si stačila vysloužit přízvisko nejkontroverznější konzole. A pak je tu Nintendo Classic Mini.

Aby Big N mělo alespoň jedno zajímavé eso v rukávu, nechalo se unést stále oblíbenou retro vlnou a vydalo vskutku zajímavý kousek herního hardwaru. Řeč je samozřejmě o nostalgickém oživení her z 80. let v podobě malé krabičky Nintendo Classic Mini NES, neboli reinkarnaci legendárního Nintendo Entertainment System.

Pevně věřím, že se mezi vámi nachází nejeden hráč, jehož herní zážitky začaly u Nintenda. Vzpomínám si, jak jsem před dvaceti lety započal pouť hráče a na vietnamské tržnici koupil jeden z klonů NESka. Mario, Zelda a Contra jsou legendami a vstupem do světa videoher alespoň u těch starších z vás. Mladší publikum o éře 8-bitů slyšelo v hodinách informatiky nebo z muzeí počítačů. A nyní si představte konzoli napěchovanou 8-bitovými hrami – taková je novinka Nintenda.

Sláva let osmdesátých

Nintendo si launch Mini Nesky nemohlo načasovat lépe a konzoli vydali krátce před Vánoci. Stačilo nastavit cenu dostupnou širokému publiku a úspěch je na světě. Cena začíná na sympatických 1 690 Kč. Ideální dárek k Vánocům, narozeninám či jen tak pro radost.

Nintendo dokázalo kompletně vyprodat konzoli na všech světových trzích a údajně nestíhá vyrábět nové. Mini NESky jsou zkrátka v kurzu jako retro kousek  do sbírky i pro seznámení mladší generace s herní klasikou. I na začátku letošního roku v českých obchodech označují konzoli jako nedostupnou.

Pokud se na vás stále nedostalo, nesmutněte. Obrňte se trpělivostí a doufejte, že se v únoru situace zlepší. Už teď si korporátní Nintendo může gratulovat ke zdařilému úspěchu. Zajímavá budou i prodejní čísla Nintendo Classic Mini.

Konzole do ledvinky

Vývojáři neponechali nic náhodě. Hned po otevření na vás dýchne atmosféra 80. a 90. let díky stejně nadesignované krabici jako před více než třiceti lety. Hlavní rozdíl je ve velikosti, neboť krabice je třikrát menší než originální NES krabice. Pro mnohé hráče notoricky známý obrázek na kartonové krabici s konzolí a neergonomickým ovladačem umí vyvolat záchvat nostalgie.

Obsah balení je typický pro většinu konzolí z rodiny Nintendo. Najdete v něm vícejazyčný manuál, konzoli, gamepad, micro USB a HDMI kabel. Bohužel Nintendo nepřibalilo žádný adaptér. Konzoli si přece nabijete z adaptéru mobilního telefonu a USB portu vaší Smart TV. Tentokrát jim dáváme za pravdu a neprskáme nad snahou zbytečně šetřit. Mini NESka zvládá s přehledem napájení z televize a adaptér opravdu není potřeba. Samotná instalace konzole je triviální – jednoduše propojte televizi s konzolí přiloženými kabely a hrajte.

Nintendo Classic Mini je věrnou zmenšeninou původní verze. Šedo-černá barva i tlačítka zůstaly na stejném místě, přibyl pouze HDMI port. Zmizela ovšem dvířka pro vkládání herních kazet (cartridgí). Horní díl konzole je jednolitý kus plastu a konzole neumožňuje vkládání starých cartridgí s hrami. Z důvodů velikosti konzole to chápeme. Nebojte se, že si nezahrajete oblíbené klasiky. Nintendo Classic Mini obsahuje 30 předinstalovaných her. Nabízí se zde námitka, zda je cifra dostatečná a proč Nintendo neuvolnilo všechny vydané hry. O tomto palčivém tématu najdete řadu polemik v diskuzích na internetu, mezi nimiž převládá názor, že další várku her si Nintendo nechává pro další model.

S aktualizací firmwaru a možností hry doinstalovat ovšem nepočítejte. Konzoli nepřipojíte k internetu a tím pádem se jedná o uzavřený systém. Mimo to neobsahuje Nintendo Classic Mini slot na SD karty. Na řadu však přicházejí šikovní modeři, kterým se již podařilo prolomit ochranu konzole a doinstalovat další desítky her. Možnost dalších her tak není zcela vyloučena, byť se s ní pojí nutnost obejít bezpečnostní systém konzole.

Zvláštností je rozdílný seznam her v konzoli pro trhy USA, Evropu a Japonsko. 22 her mají všechny tři regiony stejné, zbylých 8 kousků ale nedostanete všude. V evropské verzi najdete například Final Fantasy či Castlevanii II, ale už si nezahrajete Final Fantasy III, jenž je obsažen v japonské edici. Dalším rozdílem je design konzole. Evropská a USA verze jsou věrnou podobou NESky a japonská napodobeninou tamějšího Famicomu.

It´s me, Mario!

Hodnocení her dnes nechám být, vzhledem k jejich stáří by to nemělo valný význam. V seznamu najdeme to nejpodstatnější z historie NES – Mario ve čtyřech samostatných hrách, Super Contra, Legend of Zelda včetně pokračování, růžový mráček Kirby, ExiteBikes a další. Na své si přijde zkrátka každý hráč, ale zároveň ne každý bude s výběrem her spokojený. Mně samotnému například chyběl Batman, nad kterým jsem zvládl zničit několik gamepadů.

Tituly jsou rozděleny v přehledném menu konzole. Jednoduchým mačkáním křížku do stran vybíráte hry. Tlačítkem A spouštíte a resetem na konzoli vypínáte. V nastavení si nastavíte klasické rozlišení 4:3, CRT filtr, jenž má imitovat staré zrnění televizí, nebo vyhlazování textur, která naopak dodává jemné textury již archaickým hrám.

Markantním problémem konzole je délka kabelu gamepadu. Ten je až trestuhodně krátký a nezbude vám nic jiného než si po vzoru let minulých sednout na zadek před televizi. Buď to byl geniální záměr Nintenda navodit tu pravou retro atmosféru, nebo lajdáctví jeho inženýrů. Naštěstí se už nyní dá sehnat prodloužený kabel gamepadu, který dosáhne na gauč anebo dražší bezdrátový gamepad. Zvedání z gauče při vypínání konzole nebo hry se ale nevyhnete v žádném případě.

Sluší se zmínit, že Nintendo Classic Mini je dokonale tichá konzole. Šasi je bytelné a s délkou kabelu si už poradíte. Díky miniaturním rozměrůmi konzoli jednoduše sbalíte a převezete na videoherní retro párty ke kamarádovi. Stačí přikoupit druhý ovladač a vesele hrajete jako za starých časů Contru ve dvou.

O akutním nedostatku konzolí jsem psal výše. Koho by napadlo, že hráče rozzuří banalita v podobě absence druhého ovladače? Nintendo se opět ohrazuje pomalou výrobou a slibuje dodání druhého gamepadu do obchodů koncem dubna. Proč nezahrnuli dva ovladače do základního balení konzole, bohužel nevysvětlují. Délka kabelu a nedostupnost gamepadů jsou jediné podstatné chybičky u dokonalého zařízení.

Zpátky do minulosti

Nezbývá než dodat, na jakou skupinu retro herní systém cílí. Jestliže patříte do skupiny hráčů začínajících na NES a podobných zařízení, je Nintendo Classic Mini přesně pro vás. Mladší publikum po konzoli sáhne pouze ze zvědavosti a v záplavě her s fotorealistickou grafikou spíše suše odfrknou. Obtížnost her je na poměry dnešní doby šílená a při hraní často ztratíte nervy. Motivace k investici se tak ztrácí čím dál tím více.

V neprospěch konzole hraje i řada emulátorů jako Raspberry Pi a další. Nutno ovšem podotknout, že Nintendo Classic Mini NES je oficiální licencovaný produkt Nintenda v nádherném originálním provedení původní konzole. Pokud zrovna nebudete hrát, malou konzoli vystavíte na poličku jako muzeální kousek. Cena je navíc na srovnatelné úrovni s nelicencovanými produkty.

Nintendo může být pyšné. Docílilo spokojenosti mnoha hráčů. Problémy s dostupností konzole snad brzy skončí spolu s nemožností instalace dalších her. Herní nabídka 30 klasických titulů je dostatečně férová za pořizovací cenu 1 690 Kč.

Good

• 30 klasických her v jednom balení
  • Design konzole