První hraní: Project Cars 2 (beta)

Jestli vám vyhovoval systém kariéry v jedničce a milujete hraní s ostatními hráči, těšte se dál

Preview se většinou píšou tak, že si člověk načte informace, jukne na videa, zahraje novinářské demo a shrne svoje dojmy. Někteří ovšem Project Cars 2 podpořili ve WMD kampani a mají přístup do víceméně kompletní verze hry. Mezi tyto případy patřím i já a vy si díky tomu můžete přečíst moje dojmy z PC verze Project Cars 2.

Project Cars, ač se o tom příliš nemluví, se odchýlilo od svého původního plánu – vytvořit konkurenci pro Gran Turismo. Project Cars 2 naopak míří na Assetto Corsa, jednu z nejrealističtějších závodních her dneška. Zvládli jste první díl Project Cars s gamepagem? Druhý díl vás pravděpodobně nemile překvapí. Naštěstí ale Project Cars 2 nabízí pokročilé nastavení ovládání gamepadu jako deadzone nebo citlivost páček, hře nechybí ani podpora hromady modelů volantů od Logitechu, Fanatecu, Thrustmasteru a dalších.

Multiplayer a eSport světem vládnou

Project Cars 2 také více cílí na progaming a multiplayer. Kdo se o hru zajímá, určitě si všiml, že médii proběhla zpráva o custom online šampionátech, možnosti zakládat uživatelské ligy a dalších vymoženostech. Hra nabídne i rozšířenou podporu streamování, přímý přístup k přenosům z oficiálních progamingových závodů a pár dalších zajímavých funkcí jako například Driver Network a podpora modifikací, které z pochopitelných důvodů zatím nefungují.

Že máte radši singleplayer? Tam se na zásadní změny netěšte. Kariéru hrajete volně stejně jako v minulém díle. Klidně začněte od nuly na motokárách, nebo přeskočte rovnou na cestovní vozy, formule, ale i Le Mans. Záleží jen na vás, nic vás neomezuje ani nesvazuje. Jen nezapomeňte potrénovat v Custom race a Free practice.


Obsahem se nešetří

Právě custom race v aktuální verzi hry nabízí nejvíc možností. Testoval jsem asi 15 různých aut ze 190 možných (cca o 70 aut více než první Project Cars se všemi DLC) a snažil jsem se pokrýt všechny nabízené kategorie, tedy předokolky, čtyřkolky i zadokolky, open wheels moderní i historické, DTM, hillclimb, rallycross a LM speciály včetně F-150 Raptor (v kategorii velkých aut se musí chudák cítit dost opuštěně).

Tady by se slušelo zmínit, že betaverze hry dostává rozsáhlé aktualizace minimálně jednou za dva dny, ale někdy i dvakrát za den, což s sebou nese jeden nepříjemný fakt – po každém updatu se vyresetuje kariéra (proto o ní nemůžu nic moc napsat) a mění se i spousta dalších věcí jako vzhled některých prvků, funkce nastavení apod.

Co se nijak zásadně nemění, jsou tratě a jízdní model. Laserem skenovaných okruhů najdete ve hře přes 50, včetně legend jako Indianapolis, Fuji Speedway, Nordschleife, Brands Hatch, Laguna Seca, Daytona, Bathurst, Spa nebo dokonce Masarykův okruh. No… vlastně nic překvapivého. Důležitou novinku v tomhle případě představuje vylepšený dynamický vývoj denní doby a hlavně realistické dynamické počasí a s ním související změny na trati.


Počasí, že by ani psa na trať nevyhnal

Zapnete Custom race, nastavíte realistické počasí, realistickou roční i denní dobu a spustíte závod. Uhodnete, co se stane? Přesně – budete závodit v takovém počasí, v takovém čase i ročním období, které odpovídá aktuálním podmínkám na okruhu. V Dubaji bude teď v zimě stejně krásně jako v létě, na britských okruzích se v zimě zvyšuje pravděpodobnost deště a mlhy. To všechno sice nabízel i první díl, tuzemské hráče ale čeká příjemné překvapení. Na Masarykově okruhu si zajezdíte i ve sněhu. A ten jsme tu ještě neměli.

Sníh, jako většina počasí, funguje v několika nastavitelných stupních –  sníh a jasná obloha, sníh a sněžení a sníh a vánice. Počítejte s tím, že fáze a typy počasí se během jednoho delšího závodu pravděpodobně vystřídají. A tak i při startu na prosluněné sněhové pokrývce můžete přetrhnout cílovou pásku v blizzardu připomínajícím polární bouři.

Je vám to málo? Pokračujeme dál. Sněhu na trati s postupem času přibývá, stejně jako se při dešti zvětšují louže i vrstva vody na vozovce. V traileru slibovaných (a mnohými popíraných) funkcí se tak dočkáme v nevídané míře. Vývojáři v Slightly Mad Studios si očividně s nastavením počasí a jeho vlivu na samotné závodění dosyta vyhráli.

Technici všech zemí, udělejte tu hru pořádně

Hromada hráčů vyčítala prvnímu Project Cars jízdní model podobný spíše Gran Turismu než simulaci, tedy zjednodušení ve prospěch hráčů s gamepadem. Pro dvojku tohle už neplatí. V PC verzi si na gamepadu sice zajezdíte, ale počítejte se sníženou realističností jízdního modelu. Opět tu najdete, podobně jako v předchůdci, plné asistence, realistický model, bez asistencí a vlastní nastavení.

Zkusil jsem si řízení bez asistencí na sněhu, suchu i vodě. Auta se chovají přesně tak, jak by od nich člověk čekal – dost podobně jako v populární simulaci Assetto Corsa. V tomto směru nabrala hra opravdu zajímavý směr a vypadá to, že se náročnější hráči mají skutečně na co těšit.


Potěcha oka i ucha?

Co jsme ještě neprobrali? Ozvučení závodních her považuji za klíčové, bohužel jsem mezi testovanými verzemi hry nenarazil na takovou, kde by byly zvuky v naprostém pořádku. U většiny testovaných strojů zněly zvuky v porovnání s realitou velmi povedeně (u zbytku nebyly vůbec). Naštěstí se tu nekoná žádná syntetická parodie, jak jsme zvyklí od konkurence (teď nemyslím AC).

Okolí tratí stále nevypadá jako vystřižené z Crysis a diváci jsou víceméně statičtí. Ani tyto prvky ovšem nedělají hře ostudu. Co vývojáři zameškali na okolí, dohání v bezprostřední blízkosti vozovky i na samotné vozovce. Dohady o tom, zda zveřejněné screeny jsou in-game nebo rendery, můžete s klidným srdcem hodit za hlavu. Obrázky i auta na nich jsou přímo vystřižené ze hry. Project Cars 2 bohužel chybí model poškození, očividně z licenčních důvodů.

Shrňme si, co jsme se ze současné verze Project Cars 2 dozvěděli. Pokud vám systém jedničky nevyhovoval a vaším hlavním zájmem v závodních hrách je singleplayerová kariéra, v Project Cars 2 velké štěstí nenajdete. Jestli se na Project Cars 2 těšíte, vyhovoval vám systém kariéry v jedničce a milujete hraní s ostatními hráči, těšte se dál, protože už teď vypadá dvojka na skvělou závodní hru se spoustou inovativních prvků. V každém případě nakonec rozhodne kvalita multiplayerových a komunitních součástí hry, na které se ještě podíváme, až budou plně funkční.

Zdroj:

Vlastní

Jaroslav Kraif
Hrami se bavím už... hmm, desítky let, preferuju závody a kvalitní RPG typu Torment, ale nepohrdnu ani jinými žánry kromě sportů. Občas se vracím ke starým hrám, nicméně old-scool hráče rozhodně nečekejte.