Prison Architect Recenze

Jaké to je být vězeňským bachařem?

Když trestáme zločince, pošleme ho do vězení. Když odměňujeme hráče, pošleme ho… taky sedět. Prison Architect vás totiž přenese do kůže vězeňského bachaře a hráč má možnost za spolupráce své sesle a monitoru vklouznout do mysli architekta a správce nějakého vězení, které si budujete. Nutno podotknout, že s radostí, a hned popíšu proč.

Úvodními slovy jsem řekl, o co se jedná a je dobré to pro lepší pochopení malinko přirovnat k hrám jako Zoo Tycoon, RollerCoaster Tycoon atd. Obě zmíněné totiž nabízí tvorbu určitých objektů, kde si lze vyhrát s tím, co tam bude, a zároveň se hráč potýká s otázkou financí.

Aby byli všichni spokojení

Mikromanagement dokáže být i zábavný a všechny hry, kde si stavíte a spravujete to své místečko, tím získávají hlubší rozměr. Prison Architect takovou složku obsahuje, ale nebojte se, neutopíte se v tom. Mnohem více si totiž všimnete toho, jaké místnosti/budovy vám chybí, co je potřeba splnit, abyste dostali nějaký ten peníz navíc a kde zalepit díry, které vám ukazuje vaše oko, případně ti uličníci, které zde držíte, aby neutekli.

Slovo uličníci je možná až moc jemné. Není to o tom, že vám přijde nějaký ten hříšník do vašeho vypiplaného komplexu a poté ho zavřete do jedné společné cely. To by bylo vskutku až příliš jednoduché. Tady se musíte starat o to, jaký typ vám přijde a dle toho utvořit potřebné podmínky pro jejich zdejší pobyt. Vězni s nízkou ostrahou jsou mnohdy nenároční, ale také za jejich příjem nemáte tolik penízků do kasičky.

Chlapíci, jenž už mohou přinášet jisté riziko, se řadí k jakémusi střednímu proudu nebezpečí, vyžadující vaši zvýšenou pozornost. Za ně přijde více peněz, ale zároveň větší problémy, které se navíc vystupňují s třetím základním typem, a to jsou provinilci s maximální ostrahou. S nimi potřebujete pevnější nervy, více vymožeností na vašem pozemku, kde si stavíte onu proslavenou věznici široko daleko, a finanční rezervy pro zvláštní případy.

Máme tu ovšem ještě pár speciálních skupin. Do vašeho nápravného zařízení se může dostat i vězeň, který je odsouzen k trestu smrti, ale pro tento kousek musíte zneužít služeb právníka, jež nemáte hned ze začátku. Dále si ho musíte poctivě vyzkoumat ve speciálním výzkumném stromu, kterým disponuje každý správce.

Další dva typy si určíte už vy sami. Lze tu nastavit i ochrannou vazbu anebo přiřadit někomu “hodnost” supermax. Oba případy doporučuji mít oddělené od ostatních i mezi sebou. V ochranné vazbě máte takové, kteří jsou důležití hlavně pro vás, a v supermax zase ty, jenž představují velké riziko pro co nejlepší chod celé věznice. Říkáte si, že je toho už nějak moc?

Ano, není toho málo, což je vlastně plus. Ničeho se však nebojte, protože kupa obsahu disponuje zároveň jednoduchým ovládáním i mechanismy. Prvních pět až deset minut budete jen civět na to, co vidíte na obrazovce, a bezhlavě zkoušet co se kde robí. Za další chvilku už víte, jak stavět a pracovat s managementem. Nakonec zbyde jen kladné hodnocení, když vás hra něčím překvapí v podobě nečekaných událostí, roztržek mezi vězni nebo v novinkách, které si otevřete.

Jako pomocník bude nejvhodnější samotná kampaň, která je dle mého velmi povedená a strávíte u ní několik hodin. Děj není zcela bez myšlenky a poženete se kupředu k další části příběhu (dokonce jsem si v jistých chvílích říkal, že mi samotná herní náplň vadí a chci jen vědět, co bude dál).

Zmíněný výzkum probíhá za pomoci personálu věznice a jde o jeden z hlavních prvků při budování. Zlepšíte si například strážné, otevřete si možnost zaměstnat psovody nebo zahradníka, který se postará o rozvoj flóry a její usměrňování. Tento systém jde tak nějak ruku v ruce s rozšiřováním věznice a odblokováním dalších cest k modernizaci celého toho místa plného hříšníků.

Když jsem na začátku vypsal názvy několika tvořivých simulátorů, bylo to převážně proto, že stojí na stejných prvcích, ale odlišností bude především vývoj a výsledný vzhled. Prison Architect je projekt indie scény a rozhodně nejde o něco, co bylo financováno nějakou velkou společností jako je třeba EA nebo Ubisoft. Je to nezávislé dílko, které nestojí mnoho, má hromadu vychytávek, ale jak již pomalu chápete, nepůjde o titul pro nadšence grafických orgií.

Vlastně celkově hra nevyužívá žádných 3D modelů známých z jiných novodobých simulátorů. Celé dění pozorujete tak nějak z ptačí perspektivy ve 2D, což je ostatně jen dobře. Asi by bylo dobré se i projít po vašem výtvoru, ale to by bylo už extrémně náročné na vaše stroje a jejich disky.

V tuto chvíli hra zabírá kolem půl giga, a tím se stává přijatelnou pro každého. Nenáročnost na HW je znát i v tom, že ji rozjedete třeba na přístroji 2v1 s integrovanou grafickou kartou. Je jasné, že nějaké hrátky s nastavováním vzhledu jsou pasé a možná mě krapet mrzí absence možnosti nakonfigurovat klávesové zkratky a podobné pomůcky.

prison architect screenshot

Jednou dovnitř a pak ven – kam teda jdem?

Nespornou výhodou je skutečnost, že se hra neustále vyvíjí a nejde jen o klasické záplaty. Není to tak dávno, co se objevila vychytávka v podobě módu, který umožňuje změnit vaši úlohu a místo človíčka, co se snaží udržet ty kriminálníky za mřížemi, jste najednou nějaký záporák, co chce uniknout za zdi takového zařízení. Dodávám, že je to pěkný mód, i když není tak zábavný jako normální hra. Bude vhodné ho doladit a s tím i pár závažných chyb, které to všechno kazí.

Mám hlavně na mysli bugy a umělou inteligenci. V tom prvním případě se mi častokrát stávalo, že se jednotlivá NPC zasekla (asi nevěděla, zdali mají jít dovnitř či zpět) nebo se chovala nelogicky k daným situacím. Někdy dokonce přestali mí pracovníci plnit zadanou práci anebo se zasekli ve dveřích i přesto, že přes ně mohli projít. Výjimečně byli k vidění i momenty, kdy se panáček při stavbě sám zazdil uvnitř nějakého prostoru. To mi přišlo celkem úsměvné.

Druhý vypsaný problém s umělou inteligencí do jisté míry tak souvisí s tou první, do očí bijící a na mozek ťukající chybou. Až moc brzy si začnete všímat, jak jsou oni panáčkové na celém tom prostoru bezduší a k jejich zlidštění bohužel nepomohou ani jednotlivé jejich charakteristiky, životopisy a statistiky.

Prison-Architect-Research-Tree

Nějaký dopad to má, ale převážně jen v tom, jakou mají míru agresivity, jestli vás obohatí o nějakou tu informaci a na to, jestli budou sekat dobrotu uvnitř i vně věznice, až je propustíte. Chtělo by to vymyslet něco zajímavějšího, kde zakusíme větší interakci mezi vámi (potažmo strážemi) a vězněnými. Funguje tu něco jako únava, ale u personálu to je jediné, co připomene, že by to měli být také lidé.

Ať je to jak chce, nemusíte se bát, že by byli vězni krotcí a na bachaře si nedovolili. Vzpoury, nesouhlas a protesty se z jejich strany jen pohrnou. Mohou tvořit klany i mít snahu o zlikvidování nějakého informátora či člověka, který má nějak blízko ke svým věznitelům. Holt tady není prioritou potěšit návštěvníky a vymodelovat atrakce, ale udržet svěřence v klidu.

K tomu je zapotřebí vytrvalosti, trpělivosti (dny a noci se střídají pomaleji při normální rychlosti a našinec chodí opatrně, jak dovolí terén), financí a plný pozemek všelijakých budov, jež zabaví místní osazenstvo. Je nanejvýš žádoucí mít k dispozici učebnu, ošetřovnu, kapli či obchod, který nefunguje jako známé supermarkety, ale může vnést lepší náladu mezi vězně. Neopomíjejte vodovodní potrubí ani elektrický proud, který musí být zaveden do sebemenší části onoho “blázince”.

prison architect screens

Tady se klidně shýbnou i pro mýdlo

Každý z nich si nepochybně rád něco zakoupí, protože mají tu možnost a jsou také něco jako kleptomani. Během pobytu snad i Pepa z poslední cely vlastní něco, co není v pořádku z vašeho pohledu. Cigarety, prášky, mobilní telefony, ale třeba i nůžky nebo šroubováky. Kdykoliv mohou něco vzít, tak toho využijí. Naštěstí máte v záloze pomůcky pro detekci kovu nebo takového šikovného pejska, jenž může vyčenichat nejednu krabičku s prášky.

Nezapomeňte ani na své podřízené, kteří hlídají celý ten cirkus. Také oni potřebují odpočinek a hlavně cesty, jak toho dosáhnout. Zajisté budete hojně pracovat s různými druhy dveří, od obyčejných k těch se mřížemi. Automatizace některých částí pomůže snížit počty bachařů v akci a soustředit síly tam, kde je to potřebnější.

Odposlouchávejte hovory, kontrolujte kamerový systém a pracujte s dálkovou kontrolou průchodů. Logistika zajistí nastavování práv pro vězně, rozdělení komplexu i určení míst pro hlídky a stráže. Neodmyslitelným pomocníkem je plánování režimu vězňů a jejich zařazování do specifických programů, které mohou absolvovat. Když se budou setkávat potížisté z vyšší ostrahy s tou nižší co nejméně, tím lépe.

free-prison-architect-hd-desktop-wallpaper

V případě, že nepomohou ke správnému fungování ani všechny dobře zvládnuté mechanismy, je tu stále ještě pojistka v podobě tísňových složek, jako jsou hasiči, zvláštní skupinka mediků nebo pořádková jednotka. Mnohdy ovšem postačí jen chlapík s nabitou puškou, ale nesmíte zapomínat na fakt, že každý uprchlý nebo zastřelený trestanec je problém, který bude mít dopad na vás jako na správce věznice, a může se stát, že to dopadne slovy Game Over. Dopad to má stoprocentně na dostupné peněžní prostředky.

Je to nesmírně zábavný, ale musíte si uvědomit, že i pomalejší druh hry. To je asi další mínus převážně pro hráče akčních titulů nebo příznivců těch rychlejších her. Můžete si zde zrychlit čas, ale vždy je potřeba pořádná lžíce trpělivosti a pomalého plánování i rozmýšlení nad problémy.

Úkoly vám nastavují nejen vězni svými potřebami, ale také granty a hra samotná, třeba nečekanými událostmi. Stačí jeden telefonát a máte tu další menší či větší překážku, na které je v 99 % případů potřeba čas a korunky z rozbitého prasátka. Musím, přes všechny ty chyby, které jsem vyjmenoval, připsat tvůrcům jedno velké plus, které doufám nebude smazáno postupem měsíců a let, během kterých budou o tento skvost pečovat.

Pro mne je do další titul, který vás chytne a těžko pustí, protože zde platí známý hráčský syndrom – ještě chvilku a půjdu spát. Nebýt špatné UI a chyb, dal bych klidně o bod víc.

• Spousta možností v tvorbě vězení
  • Příběh, který lze chápat i jako obyčejný tutoriál
  • Lehké na pochopení, složitější na správu
  • Nenáročné na vaše stroje
  • Náhodné události, výzkum
  • Vývoj pokračuje a mody přicházejí

• Stále se vyskytující chyby
  • Umělá inteligence je velmi slabá
  • V nastavení by toho mohlo být více
7

Hráč od svých 6 let. Hraje cokoliv, ale neoblíbenější jsou tahové strategie, stealth akce, MOBA, RPG i MMORPG. Nepohrdne ovšem ničím, co má dobrý děj a pěkné prostředí. Milovník seriálů, filmů, čtení, psaní i míru.