Reportáž: Game Access ’17

Došlo na workshopy, přednášky i milá překvapení

První květnový víkend byl ve znamení herních přednášek. Konal se totiž druhý ročník mezinárodní konference Game Access v Brně, který jsme si ani letos nechtěly nechat ujít. V areálu Sono Centra se potulovaly velká jména z českého i zahraničního herního průmyslu, od level designérů a scenáristů po grafiky a dabéry. Přednášející se zabývali nejen nejnovějšími trendy, ale i tipy a triky při vývoji her. A došlo i na několik odstrašujících přešlapů. Neméně zajímavou částí byly prezentované nejen hry od velkých českých studií, menších indie skupin a jednotlivců, ale i studentské projekty.

Přestože akce začala již několika workshopy a následně čtvrteční uvítací Star Wars párty na brněnské hvězdárně, hlavní část konference byla rozdělena do následujících dvou dní. Pokud člověka zrovna nezaujal program v přednáškových místnostech Sono Centra, mohl si jít zapařit prezentované hry či jen prohodit pár slov s tvůrci české i zahraniční vývojářské scény. A že bylo s kým! Lidé z Hangar 13 pracující na Mafii 3, tvůrci z Wargamingu, Craneballs, Madfingeru, Bohemia Interactive, CGE a mnoho dalších.

Tentokrát byly všechny notebooky, konzole a VR zařízení přesunuty do garáží Sono Centra. Aby organizátoři zvelebili toto ne úplně pohodlné prostředí, všude položili rudé koberce. Celý prostor tak hned nabyl jiné atmosféry. A protože se v garážích servírovala káva, dortíky, sušenky a ovoce, dotáhli organizátoři toto místo k dokonalosti.

Pokud se člověk vymotal ze spletitého podzemí a vyšel do druhého patra, mohl navštívit od brzkých ranních hodin mnohdy až hodinové přednášky ikon tuzemské i zahraniční herní scény. Přednášky byly v drtivé většině výborně připravené, přednášející se nebáli vtipkovat, předávali tipy pro vývoj her nebo naopak vyprávěli o svých velkých omylech.

Vypíchla bych přednášku Chrise Avellona. Tento člověk pracoval na takových titulech jako Fallout 2, Fallout: New Vegas a v neposlední řadě na Prey jako scénárista. Ve svých 44 letech je stále uznávanou kapacitou, rychle se tak stal hvězdou celé akce. Pálit jeden fór za druhým, které prokládal cennými radami. Jeho hlavní poselství? Užívat si svou práci se všemi jejími chybami.

Podobný postoj zastával i Mark Estdale, který začínal jako dabér a dnes radí velkým studiím, jak propojit emoce herců s jejich charaktery ve hře. Přednáška byla překvapivě interaktivní – protáhl nás celým postupem vývoje hlasového herectví a na závěr ukázal na dobrovolníkovi z publika, jak na herce působí různé podněty, aby se lépe vžil do postavy a podal lepší a uvěřitelnější výkon.

Bylo by nečestné nezmínit přednášku Mateusze Tomaszkiewicze, který jako designér pracoval na frančíze Zaklínač. Ve své přednášce zmiňoval, jak bojovali s rozsáhlým otevřeným světem Zaklínače 3 a zároveň propracovanou hlavní dějovou linkou. Nebál se podělit i o perličky ze zákulisí.

Údajně ještě týdny před prodejem hry nebyly některé questy dodělané, stejně tak byli nuceni hodit do koše nemalé množství úkolů až na samotném závěru vývoje kvůli řadě drobností. Vypíchl také části hry, které si při psaní scénáře oblíbil nejvíce – rád vzpomíná svatbu ze Srdce z kamene, návrat do Kaer Morhen a masivní shluk úkolů s Baronem z Vranohradu.

Na závěr se vyhlašovala nejlepší hra celé akce. Tu letos vyhrála milá hříčka Mashinky od Jana Zeleného. Já jsem na Indie Expu měla možnost vyzkoušet téměř všechny tituly, takže mi to nedalo a udělala jsem si vlastní žebříček:

• Nejlepší VR – The Wizards od Carbon Studio
  • Nejlepší atmosféra – Planet Nomads od Craneballs
  • Nejstylovější hra – serial Cleaner od IFun4All
  • Nejlepší studentský projekt – Blind Man’s Buff

Za zmínku ještě stojí projekt Someday You’ll Return. Hra je teprve v rané fázi vývoje a tvůrci nastiňovali další dva roky práce. Atmosférická bomba z českého prostředí začínala na lesní cestě obklopené skalami, které jako by z oka vypadly Adršpachu. Hra nás dokázala vtáhnout do děje, takže jsme s ostatními s napětím sledovali každý krok naší postavy v demoverzi. Už teď se těším na výsledek.

Konference Game Access se mi i letos velmi líbila. Akce se přesunula do větších prostor Sono Centra, což bylo jen ku prospěchu věci. Všichni jsme byli dobře zásobeni kávou a program jako takový rozhodně neměl nouzi o skvělé přednášky a lidi. Takže co vytknout? Chybělo během dne trochu jídlo. Bagety, koláče i ovoce zmizely vždy rychlostí blesku, a pokud člověk nechtěl opouštět akci, musel být hladový jako pes až do večera.

A na závěr, jak říkal Chris Avellone, pokud chcete v něčem být opravdu dobří, zkuste si užívat plnými doušky všechno. Prohry i výhry. Vzestupy i pády. Pak to bude stát za to.

Zdroj:

Vlastní

Adéla Miklíková
Duší umělec, hlavou fyzik, srdcem nadšenec do všeho kolem sebe. Otaku, hráč, ilustrátor, shopaholik, workoholik, lomograf, geocacher, aikidista, bezmezný obdivovatel krás vesmíru a občas i blogový pisálek. Blog: http://dragowlin.blogspot.cz/ FB: https://www.facebook.com/CosplayerAdelaMiklikova