Resident Evil 7 Recenze

Návrat ke kořenům série

Hordy zmutovaných lidí, pavouků nebo nevydařené genetické experimenty, tím vším jsme si prošli v šestici her. Resident Evil zakládá na hororovém žánru doplněným náročnými puzzly. Do herní historie se také významně zapsala jeho filmová odnož. Resident Evil 7.

Po nejzdařilejším čtvrtém dílu přispěchali tvůrci z Capcomu ještě s dvěma pokračováními. Bohužel, nové díly trpěly stereotypem a v přílivu nových hororových her upadla série do zapomnění. Úpadek série nezachránilo ani remasterování starších dílů, a tak se tvůrci rozhodli restartovat zaběhlou hratelnost.

Předešlé díly jsme hráli z pohledu třetí osoby a v prvních dílech navíc s izometrickou kamerou. Nejnovější díl se ubírá úplně novou cestou. Po vzoru Outlast hrajete z pohledu první osoby, který ještě víc vtáhne do hororové atmosféry. Jedná se o nečekanou změnu v dosavadní hratelnosti, což série Resident Evil rozhodně potřebovala. Majitelé Playstation VR navíc mohou celou hru projít s VR headsetem s roční exkluzivitou oproti ostatním VR zařízením.

Resident Evil 7 má být tím pravým návratem ke kořenům prvního dílu – a tím opravdu je. Z nového titulu cítím inspiraci hratelným demem P.T. (Playable Teaser), Outlastem a klasickými díly Silent Hill, což rozhodně není na škodu. Právě po vzoru P.T. vydali tvůrci demoverzi, kde si hráči vyzkoušeli něco málo z hratelnosti plné hry. Samo o sobě bylo vynikající a Resident Evil na sebe strhl nečekanou pozornost. Ale co plná verze?

Sám v temnotě

Hutná atmosféra je devizou nového Resident Evil. Hned v úvodních chvílích, kdy se procházíte zdánlivě opuštěným domem, na vás dopadá strach zAe skličujícího neznáma. Po kradmém zkoumání domu si uvědomíte děsivou pravdu – nejste úplně sami. Hra chvílemi připomíná děsivý Outlast, avšak tvůrci zacílili na vyspělejší formu strachu a napětí.

Dočkáte se samozřejmě klasických lekaček, kdy na vás z postranní chodby vyskočí zmutovaná zombie. Cílení strachu je ale mnohem sofistikovanější. Vzácným příkladem je vzkaz na papíře, jenž se po návratu do místnosti změní, dveře, kterými jste před chvílí prošli, se před vámi zabouchnou, a další infarktové momenty.

Postupem času bohužel přibývá více akce a viditelný strach je pryč. Akční pasáže bývají obtížné a dostaví se frustrace ze zdánlivě prohraného boje. Po celou hru máte navíc nedostatek munice a odolní nepřátelé vydrží slušnou dávku kulek. Počítejte tak s nerovnocenným bojem, kdy na vás zaútočí tři nepřátelé naráz, a vy budete mít v zásobníku po deseti nábojích. V takových situacích nezbývá nic jiného než zběsilý útěk do nejbližších dveří. S láskou vzpomínám na první Resident Evil. Chvála autorům za to, jak dokázali vytvořit hororovou atmosféru a oživit herní mechaniky prvního dílu.

Skvělou atmosféru umocňuje silný a komplikovaný příběh. Resident Evil 7 se odehrává v roce 2017, zhruba čtyři roky po událostech šestého dílu. Raccoon City vystřídá fiktivní město Dulvey, ležící kdesi v odlehlých mokřinách Louisiany. Jelikož je nový díl restartem série se vším všudy, nepočítejte ani se starými známými tvářemi. Leon a ostatní z party si užívají dovolené a vy se zhostíte role nové postavy.

Vítej do rodiny, synu!

V příběhu se ujmete Ethana Winterse, který pátrá po své zmizelé ženě Mie. Hledání ho zavede až do opuštěného rodinného sídla rodiny Bakerových. Svoji ženu sice najde, ale po vzoru druhého Silent Hill nebude vše v pořádku, jak se zprvu zdálo. Navíc rodina Bakerových v domě tak nějak stále žije. Abych vás nepřipravil o výborně spletitý příběh, prozradím vám pouze něco málo o známých postavách. Těmi jsou otec rodiny Jack, matka Marguerite a syn Lucas.

Jack je veselá kopa, skvěle se vyzná v zahradních nástrojích a občas před ním budete raději utíkat. Se svojí lopatou navíc dokáže rozpůlit hlavu. Jakožto přísný otec dokáže potrestat svoje zlobící dítka, takže pozor na něj. Matka Marguerite je správnou milující matkou, jež vytváří láskyplné rodinné prostředí, nebo aspoň si to o sobě myslí. Její skutečná podoba je spíš čarodějnice prolezlá brouky. Posledním členem rodinky je syn Lukas, ten se dokonale vyzná v elektrotechnice. Nejedna jeho hračka vás připraví o život.

Hustá porce hádanek

Hra se může zdát rozdělena na pomyslné tři části, nebo aspoň tak to lze v začátcích hry chápat. Zmíněné postavy rozdělují lokace na svá teritoria. V hlavních síních se utkáte s taťkou Jackem, na kterého platí kradmý postup. Na mamku Marguerite si připravte pořádný arzenál zbraní, její útoky na vás poštvou nejrůznější druhy nebezpečného hmyzu. Lukas si pro změnu připraví řadu smrtících hádanek. Souboje s bossy nejsou nijak náročné, ale musíte vysledovat určitou taktiku. Jinak počítejte se smrtí a nahrávací obrazovkou.

Po vzoru prvních dílu se těšte na obtížné hádanky. V každé lokaci narazíte na řadu puzzlů, které vás zaměstnají na několik minut. Hádanky jsou výtečně vypracované, působí logicky a funkčně. Navíc skvěle zapadají do celkové hratelnosti a děje hry.

Pokud se vám zdá, že jsme prozradili příliš mnoho z příběhu, vězte, že stále kroužíme po povrchu. Díky němu, hádankám a akční složce je hra velmi objemná. Jen nepočítejte s dlouhou herní dobou. První hraní vám zabere zhruba deset hodin, což je dost málo. Pro znovurozehrání hry není moc důvodů (snad vyjma achievementy), jelikož hra je spíše lineární. Zakončení hry otevírá více nových otázek a autoři si připravili místo pro další pokračování. S klidným srdcem ale můžeme říci, že za těch deset hodin dostanete pořádnou hororovou nálož.

Strašidelnější hratelnost

Dovolím si tvrdit, že hratelnost oproti starším dílům dosáhla největší změny. Zapomeňte na pohled ze třetí osoby. Resident Evil 7 hrajete hezky z pohledu vlastních očí. Nevídaná změna, která kompletně mění pravidla hry. Důvod změny je prostý – z pohledu očí herní postavy se více bojíte. Hra je navíc bezvadně připravena na virtuální realitu. Na headsetu od Sony se hru dohrajete bez potíží až do konce a těšte se i na intenzivnější zážitek.

Zapomeňte za efektivní kopy s otočkou, kotouly a podobné. Ethan se dokáže bránit pouze krytím svýma rukama a sem tam zamává nožíkem. K eliminaci nepřátel poslouží několik palebných zbraní, munice je ale poskrovnu. Nejpoužívanější taktikou se tak mnohdy stává bezhlavý útěk. Neodpustím si opětovné přirovnání k hororu Outlast. Mnohdy se může zdát, že se tvůrci inspirovali až příliš.

Technické zpracování

Hru jsem testoval na konzoli Xbox One, kde po celou dobu běžela v 1080p a stabilních 60 FPS. Na sousední konzoli Playstation 4 běží stejně. Jedinou výraznější změnou je lepší anti-aliasing. Nejlépe si hra stojí na Playstation 4 Pro, kde krom pár efektů navíc dostanete taktéž stabilnější FPS.

Rozporuplně se jeví grafická stránka hry. Exteriéry nenabízejí žádné impozantní scenérie. Stromy, keře a pohled do dálky nepředstavoval pěknou podívanou. Změna nenastane ani po návštěvy interiéru sídla Bakerových, kde mnoha předmětům chybí detaily. Zářným příkladem jsou talíře plné čehosi mrtvého při rodinné hostině. Páni z Capcomu se mohli snažit více. Skvělou hru tak kazí průměrná grafika.

Hororové hodnocení

Capcom se vydal správnou cestou. Změny, které přinesl do nového Resident Evil, jsou logickým krokem a vše funguje ke spokojenosti hráčů. Zaměřme se ovšem na problémy. Tím nejvýraznějším je krátká herní doba. Ta sráží hru nejvíce a po dohrání nevidím moc důvodů, proč tuhle jízdu zopakovat. Celá hra se nese v duchu procházení koridory a naskriptovanými scénami. Dalším problémem je sama grafika, která mohla dopadnout lépe. Komu tedy Resident Evil 7 doporučit?

Pokud máte rádi hororové hry nebo jste fanoušky série, neváhejte. Jedná se o opravdu skvělý horor, ovšem konkurence v žánru je silná. Najde se zkrátka i lepší horory. Ke hře vás snad může přilákat vydatný příběh a skvělé hádanky.

PS: Patříte-li do sorty sběratelů speciálních edic her, vyhněte se Resident Evil 7 kolektorce. Z důvodu špatného zabalení edic došlo k masivnímu celosvětovému poškození sošek ve sběratelské edici. Týkají se skutečně celého světa a v našich končinách dochází k četným reklamacím.

Změna, která funguje. Resident Evil 7 se skutečně vrátil v plné kondici. Skvělý horor okořeněný hádankami a spletitým příběhem, který bohužel sráží krátká herní doba a otevřený konec. Pokud se rádi bojíte, neváhejte.

• Spletitý příběh
  • Spousta hádanek
  • Vydařený restart série