ROZHOVOR: Total War: Warhammer 2 boří tradiční hratelnost série, tvrdí scenárista hry Andy Hall

Hodinová debata nad pivem a sodou o tom, co nás čeká a nemine v největší strategii letošního podzimu

Dnes vychází největší strategická hra tohoto roku – Total War: Warhammer 2. Zatímco už poctivě šikanujeme elfy a ještěrky na kontinentě Nového světa (recenzi přineseme příští týden), vy si můžete přečíst rozhovor s (pivem posilněným) hlavním scenáristou hry Andym Hallem, kterého jsme si odchytili na letošním Gamescomu. Jeho nadšení pro warhammerovské univerzum z něj vyzařovalo na všechny strany, což je ostatně znát i na odpovědích. Co nás čeká a nemine v letošní strategické seanci?


SkillZone: Jaké změny přinese Total War: Warhammer 2 oproti předchozímu dílu? Co jsem sledoval reakce na oznámení nového pokračování, někteří hráči z toho byli trošku nesví, jelikož na první pohled nezaznamenali žádné velké rozdíly. 

Andy Hall: Můžu čtenáře ujistit, že změn bude více než dost. Především s Total War: Warhammer 2 přijde novinka v podobě Vortex kampaně, v níž rasy Nového světa závodí o nadvládu nad obrovským vírem energie. Ten se snaží držet armády Chaosu v šachu, ostatní frakce však mají s pramenem nezměrné síly své vlastní plány. Tentokrát zde půjde o mnohem více než jen absolutní dominanci na strategické mapě. Poprvé v sérii Total War tak klademe větší důraz na příběhové úkoly a podle nich ředíme tradiční a občas až utahanou hratelnost.

Rozhodně jde z kampaně cítit, že mnohem více tlačí na plnění questových linií než klasické dobývání osad.

A to je náš cíl. Vortex kampaň je jeden velký krvavý závod mezi frakcemi. Právě série časově limitovaných questů a příběhových pasáží má za cíl držet všechny aktéry v napětí. Samozřejmě se hráč může rozhodnout všechny zničit hezky postaru, tedy s obrovskou armádou za zády. Ani ta ovšem není samospásná a hráč se tak vystavuje riziku, že protivník stihne ovládnout Vír a vyhraje. Koneckonců ani ta největší armáda na kontinentu nedokáže vzdorovat téměř nekonečnému zdroji magické síly, kterou elfové vytvořili na svém domovském ostrově Ulthuan. I z hlediska warhammerovského univerza tak dává onen závod smysl.

Dalo by se tedy říct, že cesta za ovládnutím Víru bude jednodušší než klasické tažení ohněm a mečem?

Asi bych to řekl tak, že ve hře bude velmi snadné prohrát klasické vojenské tažení a zároveň dost obtížné vyhrát Vortex kampaň. V prvním případě bude největším nepřítelem čas – pokud hráč nebude sabotovat nepřátelské rituály a sbírat speciální zdroje k ovládnutí Víru, nejspíše prohraje. Ve druhém případě totiž nepřátelé nenechají nic náhodě a budou posílat jednu armádu za druhou na frakce, které zrovna rituál provádějí. A nemluvím jen o hratelných národech, ale o všech – Vír ovlivňuje veškerý život na Novém světě a každý, kdo se ho snaží ovládnout, si dává na záda velký terč. Náruživým generálům nicméně můžu slíbit, že Vortex kampaň nebude mít o velké bitvy nouze – naopak se dočkají takové řežby, že zapotí krev.

Rozhodně to zní jako zásadní novinka pro sérii, která stavěla především na diplomacii a ovládnutí co největšího kusu světové mapy.

Má to své důvody. Zkoumali jsme reakce hráčů předešlého Total War: Warhammeru i jiných titulů z této franšízy, přičemž nás zaujala zajímavá kritika jednoho z fanoušků. Ten kritizoval dlouhodobý problém se sérií, kdy se hráč po čase vypracoval do takové pozice, že proti sobě už neměl žádného rovnocenného soupeře. V tu chvíli už jen mechanicky obsazoval jednu osadu za druhou a čekal, až přemaluje zbytek mapy do svých barev. Rozhodli jsme se proto trošku zaexperimentovat a popřemýšlet, jak bychom rozbili zajeté tradice a přinesli do série svěží vítr. Příběhově zaměřená kampaň a velký závod s ostatními frakcemi za Velkým vírem je výsledek našeho snažení. Misky vah se zde nepřeklopí tak rychle, jako tomu bylo v historických Total War hrách.


Náhodou se mi podařilo dohrát prezentované demo, přičemž na konci na mě odnikud vybafla enormní armáda Chaosu. Mám to chápat tak, že se opět dočkáme „horde“ mechaniky jako v předešlém díle?

To si piš. Je to vlastně druhá vrstva hratelnosti, která by měla držet hráče v pozoru. Za tuto mechaniku jsem upřímně rád – v Attilovi fungovala fantasticky, v prvním Total War: Warhammer jakbysmet. Zde se armády Chaosu přidají k velkému boji o Vír a budou přepadávat rituálová stanoviště se svými černými legiemi. Před odjezdem na Gamescom jsem vyzpovídal testery z naší centrály a ti se přiznali, že tak stresující defenzivní bitvy ještě v sérii nikdy nezažili. Já se jen škodolibě usmíval, protože přesně takhle má Chaos působit.

Ještě těsně před Gamescomem jste odhalili další hratelnou frakci – Skaveny. Musím říct, že jsem si tyhle nadopované a chaotické hlodavce v demu hodně užil. Jak bys je charakterizoval?

Heh, trefný popis! Asi bych je ještě popsal jako věčně se plížící hladovou vlnu, která se před ničím nezastaví. Odhalení Skavenů jsme schválně pozdrželi, ačkoliv spousta hráčů už tušila, že dříve nebo později přijdou – ostatně jsme je naznačili na úplném konci prvního traileru k Total War: Warhammer 2. Hraní za tyhle hlodavce je totiž tak odlišné, že jsme pro ně chtěli vytvořit samostatnou propagační kampaň. A taky jsou to teda mí oblíbenci.

Z toho, co jsem hrál, mi přišlo, že jednou z jejich hlavních devíz jsou početné a pekelně rychlé jednotky. V čem spočívají další výhody a odlišnosti Skavenů oproti jiným hratelným frakcím?

Dlouho jsme přemýšleli, jak navodit ten správný pocit, že máte pod sebou špatně kontrolovatelnou, ale za to extrémně nebezpečnou masu hladových potvor. Skaveni pracují s úplně novými herními mechanikami, které se odráží od jejich přirozených vlastností. Jsou hyperaktivní, čiperní a neustále hladoví, bez potravy ovšem rychle slábnou. Musí se za ně tedy hrát o něco agresivněji – zatímco sytí Skaveni mají zvýšenou morálku i bojové schopnosti, hladovějící krysí vojáci toho na bojišti moc nevydrží. Pokud ovšem přečkají střet s nepřítelem, mohou nově získané zajatce sežrat a hned tak doplnit své stavy i bonusy. Navíc mají ve svých řadách kouzelníky-alchymisty, kteří vytvářejí šílené bojové stroje, mutanty a účinné jedy. Co tedy Skaven nepropíchne, to otráví.


V mé kampani drtili jak šílení. Vlastně tak moc, že jsem dohrál celé vaše demo bez větších obtíží. Nehrozí potom, že podobně převálcují ostatní rasy hned zkraje kampaně?

Skaveni jsou mocná frakce na začátku kampaně, to je pravda. Mají početné a levné armády a nemusí moc přemýšlet nad složitějšími manévry na bojišti, radši se vrhají na nepřátelské formace a hlodají vše okolo sebe. Postupem času ale ztrácí na svých benefitech a hraní za ně se stane pořádnou výzvou. Bitev nebude tolik jako na začátku, kdy likvidujete své sousedy. Na delších taženích hrozí hlad, po hladu přichází rebelie. A jakmile přijdou na scénu pokročilé jednotky elfích národů, dají lehce vyzbrojeným krysoidům pořádně zabrat. A je to tak správně – tahle rasa s sebou nese tolik odlišností, že chceme hráčům podat pomocnou ruku do začátku. Učící křivka je ostatně nastavená tak, aby v pozdějších fázích měli Skaveny v malíčku i méně zkušení velitelé.

Co ostatní hratelné rasy? Dočkají se podobných razantních odlišností?

Snažíme se, aby tomu tak bylo. V Total War: Warhammer 2 jsme chtěli zdůraznit rozdíly mezi jednotlivými frakcemi, aby hra nepůsobila tak jednotvárně. Obě elfí frakce si sice zakládají na magii, každá ale trošku jinak. Vznešená větev spoléhá na skvěle vycvičené pozemní jednotky, ničivá kouzla na dálku (když už jsou sami tvůrci Víru), fénixe i draky. Sami věří, že jsou předurčeni vládnout Novému světu, tudíž jsme nešetřili na jejich vizuální prezentaci ani výběru jednotek – prostě museli působit nafoukaně. Jejich zatrpklí temní bratránci s magii naopak radši experimentují a mají blíže k hydrám, zeslabujícím kouzlům a vražedným asasínům. Navíc ve velkém obchodují s otroky, kteří pohánějí celou jejich ekonomiku, tudíž i Temní elfové musí hrát o něco agresivněji než zbylé frakce. Co se týče Lizardmenů, ti mohou osedlat obrovské dinosauří potvory, jejich největší chloubu, a rozsévat chaos šamanskou magií. 

Jak plánujete vybalancovat frakce z obou dosavadních Total War: Warhammer her, až vydáte jednotnou mapu s oběma kontinenty? Z toho, co slyším, fungují rasy Nového světa dost odlišně oproti jejich protějškům za velkou louží.

To je dobrá a zároveň obtížná otázka. Ze začátku můžu říct, že se hráči nedočkají spojené mapy hned po vydání. Chceme si nechat nějakou časovou rezervu právě na to, abychom otestovali, které frakce budou po propojení kontinentů v nevýhodě, které naboostujeme a které naopak oslabíme. Změnami projdou nejen jednotky, ale i samotná struktura fungování frakcí, bude-li třeba. Zde hodně záleží na feedbacku testerů i samotných hráčů a vypadá to, že po zveřejnění spojené mapy budeme vydávat pravidelné aktualizace, dokud nedojdeme k perfektnímu rozložením sil. Čeká nás spousta práce, ale těšíme se – představa, že se Skaveni vrhnou do podzemních bitev s trpasličími šiky, je pro mě velmi vzrušující.


Překvapilo mě, že jste k předobjednávkám Total War: Warhammer 2 zařadili i DLC se severskou frakcí Norsca, ovšem pouze pro první díl. Za mě šlo o poněkud netradiční krok, byť si coby majitel hry nestěžuju.

Zmátlo to hodně hráčů, co? Asi nejsem nejlepší člověk pro tuto otázku, nicméně si myslím, že tím chtělo marketingové oddělení akorát zdůraznit právě onu propojenost mezi první a druhým Total War: Warhammerem. Doteď mě vlastně překvapuje, kolik fanoušků neví, že ty hry chceme spojit do jednoho obrovského celku. Druhý důvod, který mě napadá, je o něco jednodušší. Norscové prostě na Novém světě nežijí, proto jsme je museli ještě narvat do první hry. 

V rukávech tedy máte ještě jeden díl, který ukončí tuto strategickou trilogii. Zatímco první Total War: Warhammer udělal slušný boom a strhl na sebe pozornost hráčské komunity, druhý díl už hráči přijali mnohem vlažněji. Nebojíte se, že napotřetí už narazíte na mnohem silnější vlnu nevole, když již nyní volá komunita po návratu do lidské historie?

Pevně doufám, že ne. Chápu ohlasy lidí, kteří se těšili na další historickou hru – obzvlášť tak krátce po vydání prvního Total War: Warhammeru. Zde mohu potvrdit, že se na takovém titulu dělá. Creative Assembly je obrovské britské studio a dokážeme pracovat na dvou různých titulech najednou. Několik kolegů koneckonců posílí druhý tým, jakmile dokončíme naši „maličkost“. Frakcí je sice o polovinu méně než v původním titulu, za to nabízí nové mechanismy a lépe se roubují do příběhové kampaně, která má jasně nastavené hratelnostní mantinely. Dvakrát víc ras by akorát udělal nepořádek. Upřímně si myslím, že hra nabízí tolik novoty a zábavy, že by byla škoda ji označovat za pouhý recyklát či DLC. O to víc budu s napětím čekat na první recenze.

Možná je brzo se na něco takového ptát, ale nedá mi to – co ostatní univerza? Teď už máte vyzkoušené, že si série Total War docela dobře rozumí s fantasy, a taková strategie na motivy Game of Thrones či Tolkienova Pána prstenů by mohla vypadat docela k světu, ne? 

Rozhodně netvrdím, že ne! Nemohl jsem si nevšimnout, že by hráči chtěli vidět i další populární světy. Obzvlášť Game of Thrones se na našich fórech skloňuje v enormním počtu, jelikož nedávno skončila sedmá sezóna. Osobně jsem vyrůstal na Warhammeru, tudíž je vývoj této hry mým splněným dětským snem. Abych ale odpověděl na otázku – jestli se hráči dočkají další fantasy strategie podobného střihu, to prozatím nemůžu vůbec slíbit a o ničem nevím. Jen s pomrknutím dodám, že odpověď přinese až čas.

Budeme trpělivě čekat! Tak to bychom měli, mockrát díky za rozhovor. Jen nám zrekapituluj, kdy se můžeme těšit na Total War: Warhammer 2, ať včas zahlásíme dovolenou.

Určitě. Hra vychází již 28. září tohoto roku exkluzivně na PC a už se těšíme, až se hráči chopí nekonečných hord hladových Skavenů. A taky posílám pozdravy do… odkud vlastně jsi?

Z České republiky. Víš, kde to je?

Eeeeh, pivo, smažák?

Přesně tak.


Čtěte také: ROZHOVOR: Life is Strange: Before the Storm odhalí příběh Chloe a uctí původní sérii

Zdroj:

Vlastní

Viet Tran
Editor in chief portálu SkillZone.cz, weeaboo, Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. E-mail: tran@skillzone.cz, Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz