Samorost 3 Recenze

PC

Co má společného české studio Amanita Desing a polský CD Projekt RED? Není to název, jejich žánrové zaměření a ani počet lidí, které zaměstnávají. Tím hlavním je tvůrčí směr a jistá volnost, jež panuje při tvorbě.

Jak uvedl jeden z členů Amanita Design, jejich členové tvoří hry tak dlouho, jak uznají za vhodné a vydávají, když jsou s nimi spokojeni. To samé bylo řečeno v případě CD Projektu, protože také oni nesměřují k rychlému a každoročnímu vydávání nových značek či řádných pokračování.

Nově vydaná hra od Amanity, která je označována za pokračování Samorostu a nese ve svém názvu číslovku tři, byla ve vývoji několik let. Za dlouhý vývoj prý může malý počet lidí a stejně tak fakt, že vše co uvidíte, je opravdu ručně vytvořené a brilantně vymyšlené.


Vývojáři si sice dali na čas, ale výsledek stojí za každou kačku, kterou byste za hru vysolili. Hry od Amanita Design totiž splňují vše co si hráč, který zasedne k počítači, může přát. Pro vnoření se do hry potřebuje jen kreativního ducha a bystrý mozek.

Virtuální zábava je označována mnoha osobnostmi za další druh umění a při pohledu na třetí díl Samorostu musím pouze a jenom souhlasit. Při spuštění hry si budete spíše připadat jako pozorovatel, který sleduje další díl večerníčku. Samorost 3 dělá to, co mají hry jeho ražení dělat. Ukázat krásu her, jakožto nového druhu umění.

Hlavní hrdina se nezměnil. Stále je to zvědavý skřítek se silnými morálními zásadami. Má skromný domeček, který mu slouží i jako pozorovatelna, mazlíka a nějaké to základní vybavení svého obydlí. Tak jako dřív žije na malém kusu země oplývající faunou i flórou. Najdeme zde klasická pozemská stvoření, ale pochopitelně i taková, která obývají jen říši fantazie.


Nebudu zde nijak mluvit o příběhu, který by mohl být součástí další série pohádek na dobrou noc, ale uznávám, že je zvolen výtečně. Dokáže i s absencí textů, bez problémů, poukázat na špatnosti, které se dějí ve fiktivním světě.

Určitě však můžu říci, že se inspiruje u pověsti o Golemovi a točí se kolem zrady. Dokonce nemohu navíc ani tvrdit, že jde o klasický boj dobra se zlem. Tady se nám servíruje boj proti zlu bez rytíře v bílé zbroji. Zkrátka jen zvědavý prďola v bílém pyžamu, co objevuje okolí a zatočí se zlem chytrým způsobem.

V tom se skrývá krása celé hry. Nejde o zabíjení, sbírání zkušeností, plnění tuny vedlejších úkolů ba ani o hlídání každého kroku. Hlavní hrdina, kterého máte na starosti, je zvídavá a milá postavička, která vše řeší nenásilnou cestou. Přechází či létá z místa na místo během své pouti, potkává další stvoření a věci minulé, aby napravil špatnosti. Máme tu tak sci-fi i fantasy, ale nelze definovat, kam nám tato hra vůbec spadá.

Samorost 3 vyžaduje interakci s prostředím a používání získaných předmětů, které lze v určitých případech kombinovat. Na každý pád toho není tolik k získávání a převážnou část času budete jen koumat cestu dál k rozlousknutí problémů, stejně jako k vyřešení puzzlů.


Do budoucna bych hře přál lepší ovládací model, který hráči napoví, jaké předměty může využít. Může se stát, že bude hráč chvíli dumat nad tím, co udělá dál. Je jasné, že to nakonec musí zjistit každý, ale dá to zabrat. Když nevíte, s čím můžete manipulovat, zmate vás to a tříští se plynulý průchod hrou.

S hudbou se ve hře počítalo už od začátku, ale tento pocit vře z faktu, že téma hudby je i středem příběhu. To zaručuje, že je hudba nádherně propojená se hrou a vyčaruje úsměv vždy, když hrajete. Dokonce doporučuji se občas jen zastavit a zaposlouchat se do toho, co se šustne kolem.

Hudbu totiž doprovázejí i dobré zvuky. Zjistíte, že nejednou uslyšíte češtinu, která nás potěší. Souhlasím, že cizincům to bude znít jako blbost nebo neexistující elfský dialekt, ale čeština je zkrátka naše!

Tento další český klenot má jednu vadu, která se netočí kolem vzhledu a dalších nešvarů jiných her na trhu. V Samorostu 3 nepotřebujete nastavovat nějaké grafické volby, protože hra je tak skvěle nakreslena, že ji rozhýbete i na obyčejném pracovním počítači.


Ani nepotřebujete umět jazyky, což potěší každého, kdo zvládá pouze svoji mateřštinu. Hra neobsahuje texty, jen je nutné dávat pozor a spojit si dvě a dvě. Tím zásadním problémem je krátký děj a tím pádem celá hra.

Vše dohrajete do dvou hodin, když budete všímaví a zapojíte každičký mozkový závit. Jakmile nebudete mít nejlepší den na přemýšlení, přičtěte třeba hodinu navíc, ale stále jde o krátký díl. Tak uhlazený a nádherně vybroušený nový Samorost 3, ničí jeho krátká cesta. Pohádková atmosféra skončí tak brzo, že budete smutnit a k opětovnému startu dobrodružství se nejspíš nepřemluvíte. Nezbývá než čekat na pokračování a sledovat nadcházející události, které připravují samotní tvůrci.

Co tedy vyplývá z mých slov? Až na složitější hledání cest je hra okouzlující, připravená potěšit všechny zájemce. Zaplněna pěknými lokacemi, hudbou, příběhem i logickými hádankami, ale nemá dlouhého trvání. Dalo by se říci, že jde o chutné ovoce. Je šťavnaté, zachutná, vykouzlí úsměv, ale po chvilce uzme veškeré potěšení a nášup je v nedohlednu.

Klady

  • Nádherné grafické zpracování
  • Kouzelný svět a příběhová složka
  • Výborný hudební doprovod i zvuk jako takový
  • Chuť procházet každou lokaci a zkusit vše
  • Vyvážená hratelnost pro normálního hráče

Zápory

  • Krátká herní doba
  • Občas se hůře hledají další herní možnosti
8

Super

Hráč od svých 6 let. Hraje cokoliv, ale neoblíbenější jsou tahové strategie, stealth akce, MOBA, RPG i MMORPG. Nepohrdne ovšem ničím, co má dobrý děj a pěkné prostředí. Milovník seriálů, filmů, čtení, psaní i míru.