Seven: The Days Long Gone Recenze

Temné izometrické RPG od bývalých tvůrců Zaklínače

V Polsku se to hemží nadanými vývojáři, kam se podíváte. Na začátku své kariéry se podívají do velkého studia, kde nasbírají zkušenosti na AAA projektech a poté se vrhnou vstříc konkurenčnímu boji s vlastním projektem.

Podobný osud sdílela skupina tvůrců z nově vytvořeného studia Fool’s Theory, které ve spolupráci s vydavatelem IMGN.PRO představuje drsný postapokalyptický svět, v němž na troskách lidské civilizace bují nový svět technologicky upravených potomků přeživších. Jak nás zaujal příběh zloděje Teriela se dozvíte na dalších řádcích.

V každém najdeš kousek dobra, možná…

Neotálejme již nad obecnostmi a pojďme se podívat na ústřední postavu rozsáhlého RPG dobrodružství. Sledovat budeme příběh Teriela, namyšleného, ale zručného zloděje, který je schopen uloupit každý artefakt, na nějž jeho lačný pohled padne. Jeho poslední cíl mu však byl osudným, protože si vyhlédl relikvii v držení spasitele místního světa Druguna, který obnovil lidský svět ve zvrácené verzi teokracie Vetrallské říše.

Náš hrdina po kontaktu s podivným předmětem upadl do bezvědomí, čehož využil duch artefaktu a přešel do jeho mysli. Artanak se stane vaším průvodcem a rádcem, ale Teriel není spokojen se sdílením svého těla s jinou osobností. Budete tak svědky zábavných slovních přestřelek, které málokdy opustí mantinely ironie. Přesto se rádi necháte vést jeho povely, protože není jiná cesta z vězeňského ostrova Peh, jenž se stal vaším nuceným bydlištěm. Císař po vás totiž chce nalezení prastaré archy obsahující technologii upevňující jeho nadvládu nad světem.

Co naplat, být vězněm do konce pozemských dní není cílem Terielova života, a proto se vydává po stopách všech záhad, k jejichž vyřešení využije svůj důvtip, pozorovací talent a akrobatické schopnosti. Vaše cesta bude prostoupena neustálou interakcí s místním světem, který překypuje životem. Ve vězeňských městech řádí místní gangy, na které je krátká i místní pořádková služba. Mimo bezpečí lidských sídel na vás čeká zmutovaná fauna a flóra, toužící po čerstvé potravě. Bezpečí se na vás směje za každým rohem, stejně jako obrovský počet vedlejších misí, které vás budou úspěšně odlákávat od plnění hlavního úkolu. Ze scénáristického hlediska se Seven opravdu povedl.

Pronikavý pohled

Rozlehlost ostrova vás praští do očí na první pohled. Nebudete vědět, kam se podívat a co prozkoumat nejdříve. Vše na vás bude dýchat neznámem a vy budete mít tendenci prozkoumat úplně všechno. A Seven vám to umožní. Volný pohyb a svoboda vašich činností je hlavní devizou právě recenzovaného titulu a pro nováčky v žánru RPG bude opravdu očistec zjistit, co udělat jako první.

Já se poslušně vydal plnit hlavní úkol, ale najednou jsem vyslechl zvláštní rozhovor dvou zlodějíčků a nabídl jim pomoc. Tím jsem se dostal na druhou stranu ostrova a musel se vracet podél hlavních cest zpátky (neměl jsem dostatečné vybavení na toulání divočinou, jak mě místní zmutovaná zvířena okamžitě poučila). A určitě vás nepřekvapí, že během mého návratu jsem potkal přehršel dalších zajímavých osobností, jimž jsem prostě musel pomoct, protože mě zajímal jejich osud. K první části ústředního úkolu jsem se tak dostal až po necelých pěti hodinách a rozhodně toho nelituju.

Ostrov Peh nabízí dostatek činností a jeho zvrácený systém životních hodnot nabízí hřiště pro zlodějíčka našeho formátu jak dělaný. Bohužel se vám často stane, že se prostě ztratíte a dlouze budete hledat cestu k obchodníkovi, který vám zadal zakázku (na druhou stranu objevíte další nečekané události a schované truhly s vybavením). Orientace v prostoru působí značné problémy v divočině, ale to není nic proti zastavěným aglomeracím s několikapatrovými budovami, v nichž se zprůhledňují jednotlivá patra, abyste věděli, kde jste. Často v nich přehlédnete důležité předměty a budete ztrácet čas hledáním očividného.

Naštěstí jste vybavení biomechanickým zrakem, který odhalí všechna tajemství na první pohled a označí interesantní body viditelnou ikonkou. Vaše augmentace očního aparátu pomůže řešit zadané úkoly, ale vyplatí se také pro pozorování nepřátel, odhadu jejich síly a plánování útoku. Hlídkové patroly totiž mají neustále se měnící algoritmus pohybu a vy musíte vypozorovat jejich nejčastější chování, což ulehčí zrychlení času v pozorovacím módu. Přípravou jednotlivých kroků bude trávit hodně času a nejednou si vzpomenete na Commandos či Desperados, v nichž jste utopili moře času podobnými aktivitami.

Nevyhraněný charakter

K žánru RPG patří mimo rozmáchlého příběhového zážitku také nevynechatelný a rozsáhlý vývoj postavy, definující váš styl hraní. S přiřazováním dovednostních bodů se ovšem objevuje neustálý stres, zda své těžce získané zkušenosti investujete do správné kategorie. Objevují se možnosti, jak svou volbu zvrátit, ale často kvůli nim budete nuceni sáhnout hluboko do měšce. Na to však můžete u Seven zapomenout, protože se k dobrodruhům u monitoru chová velmi vstřícně.

Vlastnosti Teriela jsou jako u každého augmentovatelného člověka odvozeny od dostupných čipů, které obsahují nové či vylepšující informace. Na základě primárního čipu nejvíce zasahujícího do vývoje postavy, si přiřadíte několik podpůrných systémů, které dále rozvíjíte podpůrnými dodatky. Jejich množství omezuje pouze dostupnost tzv. nektarů, díky nimž nové technologie přiřazujete do svého portfolia. Zatím to vypadá jako systém RPG každého postapokalyptického světa, že? Ale vy můžete čip kdykoliv odpojit a připojit jiný a svou postavu nezávazně na předchozím postupu předělat. Je to elegantní a velmi snadné, takže se otvírá neuvěřitelně mnoho možností pro pokusy ve svobodném světě ostrova Peh.

Originální přístupy k řešení všech problémů v Terielově příběhu podporuje také systém získávání vybavení. Prohledávání zamčených a pečlivě hlídaných truhel, obírání mrtvých nepřátel či okrádání jednotlivých postav v reálném čase (s neviditelností s prstem v nose) u zlodějsky laděné hry nikoho nepřekvapí. Proto se tvůrci z Fool’s Theory nechali zlákat k oblíbenému konceptu výroby předmětů. Obrovské množství harampádí lze na příslušných místech rozložit na součástky a z nich pak vyrábět nové nástroje, popř. vylepšovat ty stávající. Nakonec se dopracujete k tak silným zbraním a pevným brněním, že se nemusíte schovávat ve stínech a směle se pouštět do otevřených střetů.

U soubojů to skřípe

Pro mě bylo mnohem snazší pohybovat se po světě schován před zraky ostatních a přepadávat je ze zálohy jako správný mistr lupičských praktik. Svou bojovou náladu jsem ventiloval pouze v kruté divočině, kde jsem prostředí čistil od ghúlů, červů, zmutovaných krabů a jiné havěti. Soubojům s lidskými protivníky jsem se spíše vyhýbal, protože mi systém střetů zkrátka nesedl.

Na základě zvolených zbraní můžete každý problém vyřešit zabitím protivníka, kdy kolem sebe tančíte v kombech slabého a silného seku prokládaných úskoky a využíváním speciálních dovedností. Ale když na vás naklušou tři hlídači, častěji to skončí restartem pozice než vaším úspěchem (řešením je také bleskový útěk). V pozdějších fázích hry se soubojům nevyhnete, a proto bych rozvoj kontaktních vlastností nepodcenil. Je možné, že v krvavém řešení problémů najdete zalíbení a zavrhnete mnou preferované plížení. Tvůrci naštěstí mysleli na obě skupiny hráčů, takže svůj oblíbený přístup si zcela jistě najdete.

K dalším podivnostem a chybám Seven se přidává pohyb postav po světě. Není výjimkou, že narazíte na postavy zaseklé v textuře, levitující zvířectvo či nedobytné odemknuté dveře. U titulů takového rozsahu se počet bugů dá do jisté míry tolerovat, ale tady se jich na můj vkus vyskytuje až moc. Nejvíce mě dopálil hlídač korzující po ochozu, jenž se zasekl na tak blbém místě, že mě vždy odhalil. Musel jsem restartovat svou poslední uloženou pozici, protože obejít zkrátka nešel.

Oku lahodící dystopie

Dostáváme se konci naší analýzy Seven, takže se hlásí o slovo grafická stránka titulu. Už na první pohled vám ostrov Peh udělá radost. Poctivě rozhýbané animace postav v kulisách pravidelně se střídajícího městského a nezastavěného prostředí vytvářejí dojem živoucího světa, který však pravidelně zhyzdí výše uvedené bugy a podivně vypadající šplh hlavní postavy. Z mého hlediska se animátorům nejvíce povedl režim umělého oka, který využijete v taktické přípravě.

Našince určitě potěší, že si polské studio našlo čas a peníze k vytvoření české lokalizace, díky níž si příběh ambiciózního zlodějíčka mnohem více užijete. Kvalitně nadabované dialogy jsou opatřeny titulky, ale také si můžete přečíst jednotlivé popisy artefaktů či útržky z historie znovuobnoveného univerza. Pro mě byl český překlad příjemným bonusem, který určitě nelze považovat za samozřejmost.

Hra od Fool’s Theory nabídne zábavu na přibližně třicet hodin, během nichž poznáte svět po válce mezi lidmi a démony. V dystopických kulisách vám zloděj Teriel a jeho věrný průvodce Artanak poodhalí záhady okolo zdrojů prastaré technologie. Mezitím se budete prát o holý život v nepřátelském prostředí gangů a mutantů ostrovní věznice. Svobodu v plnění úkolů podporuje široká škála možností v rámci pohybu či úpravy postavy. Škoda, že zajímavý koncept a pěknou audiovizuální stránku sráží časté chyby a podivný soubojový systém. Za necelých třicet euro však stojí investice do tohoto díla určitě za zvážení. Šance, že v něm najdete zalíbení jako já, je velká.

Seven: The Days Long Gone nabízí slušnou herní dobu a dystopický postapokalyptický svět plný záhad, mutantů a zajímavých možností jak při plnění questů a prozkoumávání, tak při úpravě postavy. Škoda té hromady chyb a podivného soubojového systému.

• Povedeně napsaný příběh
  • Velké množství vedlejších úkolů
  • Svoboda pohybu a volnost v plnění misí