Shadow of the Colossus Recenze

Kolosální remake

Uběhlo dlouhých 13 let od vydání kultovní klasiky Shadow of the Colossus od věhlasného Fumito Uedy a kreativců z teamu ICO. Sám autor tehdy netušil, jakého úspěchu jeho hra dosáhne. Samotná zápletka, v níž hlavní hrdina musí zabít 16 kolosů výměnou za život své milované, sice ani tehdy nebyla ničím výjimečným, přesto si hra získala hráče na svou dobu fantastickým audiovizuálním ztvárněním, netradiční hratelností a nádherným a rozlehlým světem. Dovolím si tvrdit, že se jedná o jednu z mála her, která definovala éru konzole Playstation 2.

Řada z vás jistě polemizuje, zda se jedná o remake – tedy kompletní předělávku titulu – nebo pouhý remaster, čili úprava zastaralé hry na novější verze hardwaru. Je na místě poznamenat, že remaster vyšel již v roce 2011 v bundlu s hrou The ICO pro systém Playstation 3, proto se řada hráčů bouřila s tím, že další aktualizace titulu, ať už je jakkoliv kultovní, přichází příliš brzo.

Zde vás můžu uklidnit. Skvělou zprávou je fakt, že se jedná o kompletní remake titulu. Původní hra byla rozebrána na molekuly a znovu poskládána od základu, navíc ji pohání zbrusu nový engine. Jak se předělávka jedné z nejslavnějších her z dob éry PS2 povedla, si řekneme v následujících odstavcích.

David a 16 Goliášů

Pokud patříte mezi původním zážitkem nepolíbenými hráči, přiblížím vám ústřední zápletku hry. Příběh nás zavede do Forbidden Lands, dávno zapomenuté země plné ruin chrámů, nehostinné pouště, hustých jehličnatých lesů a majestátních horských průsmyků.

Fantaskní krajina, v níž se můžete libovolně prohánět, navozuje pocit rozkvětu a pádu dávné vyspělé civilizace. Kouzelný hudební podkres či zvuk větru ševelící troskami monumentálních staveb umně vtahuje do smutné balady zapomenuté země. To vše definuje Forbidden Lands, které i po letech dokáže omámit svou atmosférou.

Do chmurami ověnčené země se řítí hrdina Wander, nesoucí mrtvé tělo své milé Mony. Společnost mu dělá pouze kůň Agro. Spolu se vydávají do nehostinné krajiny, aby přivedli dívku zpět k životu. Přes most, dělící svět žijících od prokleté krajiny, přijíždí do chrámu, kde přebývá temné stvoření Dormin. Tajemný hlas z útrob chrámu přislíbí navrácení života Moně, ovšem výměnou za zničení 16 monster. Wander v nejvyšší zoufalosti souhlasí a vydává se vstříc souboji s kolosy.

V průběhu hraní hlubší rozvoj příběhu nečekejte. Z náznaku rozsetých po celém světě si můžete domýšlet, co zapříčinilo jeho úpadek. Absence příběhu mimo potyčky s kolosy vám dosyta vynahradí závěrečná sekvence, během níž dostanete srdceryvný konec. Věřím, že i těm nejtvrdším z vás ukápne slza.

Toulky krajinou s toulavou kamerou

Po úvodním příběhovém intru jste vrženi do rozmanitého světa Forbidden Lands. Středobodem úvodních kroků hrdiny Wandera je monumentální chrám, odtud se budete vydávat na cesty k nalezení 16 kolosů. Ve hře nenajdete jiné protivníky než zmíněná obří monstra, o to více si užijete obtížných soubojů.

Původní Shadow of the Colossus byl zahalen mlhou, což podkreslovalo jeho temnou atmosféru. Engine pohánějící tehdejší hru lepší scenérie neuměl a tvůrci byli limitování výkonem Playstation 2. Bluepoint Games kompletně od základu přestavěli hru na novém enginu. Výsledkem je jeden z nejkrásnějších audiovizuálních kousků na Playstation 4. Jednotlivé scenérie hor, zelených plání nebo písečných dun jsou ukázkovým příkladem, jak by měly remaky her vypadat.

Hru lze na konzoli nastavit na chod v lepším grafickém módu, který vylepšuje už tak ostré textury. Kompromisem je ale uzamčení na 30 FPS. Druhou variantou je chod hry v uzamčeném rozlišení 1080p a stabilních 60 FPS. Záleží jen na vás, pro kterou variantu se rozhodnete. Osobně jsem volil grafické vylepšení, které naplno využívá potenciál konzole PS4 Pro.

Pokud jste hráli původní Shadow of the Colossus, vzpomenete si na krkolomný pohyb hrdiny Wandera a s tím související poskakující kameru. Oceňuji snahu tvůrců o stejný zážitek. Osobně s původní citlivostí ovládání nemám problém, ale neznalí hráči budou v počátcích s pohybem hrdiny či jeho koně Agra nejspíše frustrovaně bojovat.

Kamera z pohledu třetí osoby se snaží neustále natáčet tak, aby lítý boj s monstry nebo při jízdě planinou podala panoramatický úhel pohledu. Při rychlé interakci ve střetu ovšem zmateně poskakuje a několikrát se mi stalo, že jsem musel opakovat daný souboj kvůli špatnému úhlu kamery. V tomto ohledu si v Bluepoint Games mohli dát více práce.

Průvodce lovce obrů

Jakmile se nabažíte krásou rozličné krajiny, čeká vás nejdůležitější úkol hry – zabít kolosy. Stvoření nikoliv zlá či nepřátelská, která jste odsoudili k smrti výměnou za život své milé. Původní koncept hry z roku 2005 zahrnoval až 45 obrů. Kvůli škrtům v rozpočtu během vývoje se do hry dostalo jen 16 monster. I ti vám ale zaberou pořádnou porci času.

Každý obr je svým způsobem originální, tudíž počítejte s tím, že budete často měnit taktiky a přizpůsobovat se různým situacím. Hlavním pravidlem je na monstra vyšplhat, na předem vyhrazená svítící místa uštědřit zásah mečem a tím kolosy poslat do věčných lovišť. Na jednotlivé protivníky potom platí třeba ničení pancéřování, lákání do pastí či vyprovokování za pomocí salvy šípů.

V mnoha případě je nutné použít v boji svého rychlého koně Agra, jinak by vás čekalo jisté rozmáčknutí obří nohou. Rozmanitost při hledání cesty k porážce protivníka je jednoznačným kladem soubojů s bossy. Pokud vám úvodní protivníci přijdou jednodušší, těšte se na posledních pár nepřátel. Přesně jako před lety, poslední kolos dokáže na pár chvil potrápit nejednoho zkušeného hráče.

Nostalgické dobrodružství

Ať už patříte mezi letité hráče nebo jste naprostým nováčkem, rozhodně se nebojte remake Shadow of the Colossus vyzkoušet. Nový grafický kabát hře náramně sluší, a pokud vlastníte výkonnější Playstation 4 Pro, dostanete o úroveň krásnější produkt. Přičtěte k tomu skvělý soundtrack či bezchybné technické zpracování. Jediný výraznější neduh je problematická kamera nebo krkolomný pohyb hlavní postavy, který bude mírně frustrovat nové hráče.

Bluepoint Games patří mezi matadory v oblasti remasterovaných her. Shadow of the Colossus je ovšem něčím víc. Je to od základu nově postavená hra s nostalgickou hratelností, která se ani dnes neztratí. Pokud v záplavě letošních titulů hledáte něco výjimečného, dejte hře šanci. V kampani čítající přibližně 10 hodin dostanete nevšední zážitek, který je stejně jedinečný a zapamatovatelný jako před lety.

Reinkarnace Shadow of the Colossus je odkaz Fumito Uedy vybroušený do sebemenšího detailu. Nádherně vypiplaná vizuální stránka hry, zachovaná hratelnost nebo výborný hudební podkres jsou důvody, proč v dnešní době mají remaky své místo. Koupí rozhodně neprohloupíte.

• Skvělé audiovizuální zpracování
  • Kvalitní a dojemný příběh
  • Stupňující se obtížnost kolosů