Tooth and Tail Recenze

Co naplat, příroda je krutá. Potravní řetězec určuje každému tvoru jeho místo a záleží jen na jeho šikovnosti, zda se stane obědem, nebo přežije. S čím ovšem milá evoluce zcela jistě nepočítala? S možností, že zvířátka z nižších příček jídelníčku predátorů dostanou do tlapek zbraně i chuť na maso svých přirozených nepřátel. Dokážete vést revoluci proti zlořádu masožravců a dostat se na jejich místo?

Příběhová strategie

Myslím, že o podobném převratu se ani Orwellovi nesnilo. Mocní vládci zvířecí říše musí čelit polní drobotině vedených prohnaným hlodavcem. Jeho syn skončil na panském stole, což se stalo posledním impulzem k zavedení nových pořádků. Je s podivem, jak hluboce propracované příběhové pozadí scénáristé studia Pocketwatch Games (Monaco: What’s Yours Is Mine) byli schopni připravit. V zázemí si mezi jednotlivými misemi můžete popovídat téměř s každým savcem, ptákem či plazem, které potkáte.

Dějová linka plná zvratů se může protáhnout daleko přes deset hodin. Soupeřit budete nejen s diktátorskými praktikami vůdcovské lasičky, ale také s náboženskými dogmaty a jinými předsudky. Přesto nejsou ani vaši revolučníci svatí. Jejich tlapy zborcené krví dávají vzpomenout největším sporům lidské historie, z nichž si tvůrci vzali pěkný kus inspirace.

Jak si jinak vysvětlit zběsilé mávání praporem jako na pařížské barikádě, jež je doprovázeno nesmyslným žvatláním s výrazně ruským přízvukem? Právě francouzská a bolševická revoluce jde příkladem povstání utiskované chudiny proti zvůli zhýralých vládců. Nebojte se, nic ovšem není tak černobílé. Několikrát budete vystaveni šoku z příběhového zvratu.

Náplň jednotlivých misí je dostatečně různorodá, aby udržela vaši pozornost. Od očekávané likvidace nepřátelských center se často vzdálíte k úkolům guerillové povahy. Krádež soupeřova proviantu se jeví jako jediná možnost pro stavbu vlastní armády ve chvíli, kdy si nemůžete vybudovat vlastní základnu.

Každou část příběhu navíc koření různé podmínky prostředí – na poušti vám jednotky umírají samovolně a musíte je čas od času poslat k oáze. Co když ji má v držení nepřítel? Na řadu tím přichází zběsilý atak, u nějž si nemusíte být jisti výsledkem.

A věřte mi, že se s vámi ozbrojení hlodavci nijak mazlit nebudou. K dispozici je jen jedna obtížnost (a docela vysoko nastavená) a kdo se nezvládne adaptovat na principy hry, může velmi rychle skončit svou pouť příběhem. Ještě že se nabízí svižný multiplayer, kde můžete svádět monumentální souboje o nadvládu ve zvířecí říši s kamarády. Jednotlivé střety vám zaberou pět až deset minut, ideální pro zpestření chvíle volna.

Hladová armáda nevěstí nic dobrého

Od Tooth and Tail se nedá očekávat klasická budovatelská nirvána spojená s epickými bitvami s mořem jednotek. Vy jste podzemní armáda, která nemá velké prostředky, a proto si vystačíte s málem. Základní kamen pro bandů dobrovolníků se skrývá v kvalitní stravě. Proto musíte okolo mlýna vybudovat řadu polí, na nichž se prasata snaží vypěstovat hromadu jídla.

Více potravy, více vojáků – jednoduchý princip, ale pole se postupně vyčerpávají, a tak vám nezbývá nic jiného než hledat jiné zdroje. Navíc se vám mohou přebytky kazit, takže se je pokoušíte neustále investovat do nových budov, ze kterých vybíhají vaši branci.

Šíře jednotek je obdivuhodná. Na začátku se musíte spokojit s málo hladovými jednotkami – s veverkami vyzbrojenými kulometem, ještěrkami s oštěpem nebo sebevražednou havětí, která bude rozsévat chaos v řadách nepřátel. Za dvojnásobek zrní už získáte pořádnou výzbroj, mezi jinými chameleona s kyjem, otravně jedovatého plaza, krtka s kladivem, kance s kulometem či leteckou soví podporu.

Pořádný balík zaplatíte za speciální jednotky jako lišák s ostřelovačkou či kanec s plamenometem. Každá jednotka má své klady a zápory, jichž budete muset obratně využívat. O produkci jednotek se starat nemusíte, automaticky se tvoří do maximální výše, pokud mají co žrát. S vaším hrdinou je to již trošku složitější. Postupně zvyšuje své životy, ale při jejich vyčerpání musíte chvilku počkat, než se objeví u jednoho z vašich mlýnů. V té chvíli zavládne na bojišti zmatek, kdy vaši stateční branci umírají jeden za druhým.

Vaše vojsko automaticky pálí na vše nepřátelské v dohledu. S davovým přístupem se setkáte také u pohybu hrdinných revolucionářů. Buď přesunete všechny vojáky, nebo jeden celý druh. Míra taktizování tak spočívá v manipulaci rychlých a především levných jednotek do smělých útoků, jež ze vzduchu a z dálky podporuje dělostřelectvo.

S podobnou taktikou na vás vyrukuje také oponent, takže musíte myslet i na zadní vrátka. Samozřejmě můžete budovat obranné struktury proti choutkám vašeho soka. Nejčastěji sáhnete po kulometných hnízdech, která účelně redukují počet nepřátelských agresorů. A taková mina zakopaná na vhodném místě spolehlivě zhatí plány soupeře.

Bez legrace, přichází k nám inovace

Americká trojice vývojářů stojící za vznikem Tooth and Tail se obrátila zády ke klasickému ovládání real-time strategií. Místo toho roky fungující koncept překopali tak, aby byly RTS hratelné také na konzolových ovladačích. Pro mě, kovaného PC hráče, nebylo lehké přejít na systém, kdy většinu činností odbudete jen myší, šipkami a mezerníkem.

Zapomeňte na sdružování jednotek pod horké klávesy a podobné vychytávky. Tady se musíte věnovat bojišti na každém metru. Z textu lze zcela jistě vycítit, že mi nový koncept řídících prvků zcela nesedl, ale jsem si jist, že si najde řadu příznivců, především z řad hráčů před televizní obrazovkou.

Na druhou stranu vás mohou zvířecí války upoutat nádherným pixelartovým hávem, který soubojům mezi jednotlivými frakcemi poskytne dostatečnou dynamiku. Herní plocha je přehledná, v nouzi vám pomůže schématická minimapa. Občas jsem se sice ztratil v záludných lesních uličkách, ale to by spíš můj problém.

Na druhou stranu jsou všechny levely vytvářeny genericky, díky čemuž se občasné chybce nevyhnete – např. nevytvoří se cesta z vaší základny nebo se hned na začátku ocitnete vedle sídla po zuby ozbrojeného nepřítele. Pak zkrátka restartujete úkol, o jehož zdolání se můžete pokoušet během pár chvil.

Tooth and Tail patří mezi obzvlášť specifické záležitosti. Určitě nesedne každému, ale doporučit ji k vyzkoušení určitě mohu. Během několika partií si osaháte fungující principy, taktickou šíři využití velkého množství jednotek i pohledné grafické zpracování. Nespokojení jedinci, kteří se budou čertit především kvůli nezvyklému ovládání, jež šlo na ruku konzolím, se vždy mohou obrátit na refund.

Studio Pocketwatch Games rozčeřilo se svou hrou Tooth and Tail stojaté vody RTS. Kdo se pustí do partyzánského boje revolucionářů proti nadvládě a adaptuje se na nezvyklé řízení jednotek, získá hodiny zvířátkové zábavy, která nese vážnější poselství, než se může zdát.

• Příběhové pozadí
  • Funkční herní principy
  • Pestrá paleta jednotek