Torment: Tides of Numenera Recenze

Patrik Dvořáček
PS4 Xbox One

Jak dopadl duchovní nástupce RPG Planescape: Torment?

„Probouzíš se ve tmě. Hlava tě bolí jako nikdy předtím. Každý pokus o vyvolání vzpomínek ti prostřelí lebkou jako zrezivělá čepel. Tvé tělo se ti zdá divné, skoro to vypadá, že ti tato fyzická schránka nepatři. Tvé nepříjemné rozjímání přeruší až hýbající se podlaha pod tvými chodidly.“ Torment

Přesně tak probíhá nejedno víkendové ráno. Stejně ale začíná také hutné RPG Torment: Tides of Numenera, které mě po tomto přivítání nechalo vytvořit základy mé postavy. A následně ji svižně vrhla z orbitu na zemský povrch. Bez padáku.


Po hlavě do Devátého světa

Svérázné přivítání pokračovalo na zemském povrchu, kde se hrdina chvíli vzpamatovává z hladkého přistání. Odebral se totiž do Labyrintu, fyzického zobrazení jeho mysli. Místo tradičního zapsání do tabulek jsem si pokecal s odrazy mé postavy v magickém zrcadle a přidělil mu vlastnosti, které ho poslaly na jednu ze tří předem připravených cest.

Z mého nedobrovolného astronauta se tak mohl stát sci-fi/fantasy Rambo, charismatický řečník nebo kombinace obou extrémů. Super svaly samozřejmě neznamenají, že s ostatními postavami nemůžete prohodit kus řeči a naopak. Avšak výběr schopností má velký vliv na úspěšnost jeho soubojů nebo přesvědčování druhých postav.

Stejně jako ve starých deskových RPG se šance na úspěch jeho úderu nebo rozhovoru vypočítává ze statistik dané postavy. Hra při každém pokusu ukáže, jakou šanci máte na úspěšné vykonání akce. Vítězství se dá pojistit utracením bodů síly, inteligence nebo rychlosti. Jejich zásoba se ale opět odvíjí od statistik postav a doplníte je během spánku nebo konzumací posbíraných předmětů.

Nastavená pravidla jsou neúprosná a nerozvážnost při utrácení bodů vás často potrápí. Čištění dungeonu bez zásoby síly je prakticky sebevražda, protože boj proti mnohonásobné přesile psychopatických dronů  s 20% šancí na úspěch nedopadne dobře. Propracovaný level systém ale vaše šance na úspěch zvýší.


Levely na druhou

Místo klasického přidání bodíků k nakoupení nových schopností vývojáři z inXile Entertainment rozdělili úrovně na čtyři stupně. Na každém stupni dostanete na výběr, zda zvýšíte počet bodů síly, inteligence nebo rychlosti, počet bodů, které využijete najednou, posílíte jejich účinnost nebo nakoupíte skilly a talenty.

Možností je tedy hodně a každý si svou postavu vypiplá přesně podle svého gusta. Vývojáři zašli dokonce tak daleko, že máte šanci zvrátit nerozvážné rozhodnutí při výběru vaší role. Skvělý řečník přirozeně neumí pořádně chytit velkou sekyru, napravíte to ale vylepšením příslušného skillu. Systém to je komplexní, avšak není úplně pro každého.

Méně zběhlé hráče může síť bodů, skillů a talentů hodně rychle zmást. Torment je drsné RPG ze staré školy a pokud si nepohlídáte své schopnosti, dostanete se do zdánlivě neřešitelných situací. Já jsem například mého hrdinu a jeho kumpány musel proplížit skrze hnízdo kamenných obrů. Bohužel byla celá parta nenápadná jako Terminátor ve Škole čar a kouzel v Bradavicích, takže jsem svou cestu skrz musel nakonec probojovat.


Kyberpunkoví kouzelníci

Ve světě Tormentu se ale jedná o úplně běžné přirovnání. Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, kde jsou kouzla a vyspělé technologie na denním pořádku. Devátý svět vyzařuje jedinečnou atmosféru, kterou se může chlubit málokteré RPG. To samé platí i pro různorodé charaktery rozeseté po futuristických lokacích.

Většina postav má kromě jedinečného designu také vlastní propracovaný příběh. Stačí se s nimi dát do hovoru a během pár otázek vám odvypráví celý svůj život. Do hloubky jsou propracováni i společníci, které během procházení světem verbujete do své party. Na rozdíl od běžných charakterů vám ale okamžitě nepopíší své existenční problémy.

Parťáci mají své vlastní cíle a úmysly, mohou proto s volbami hráče nesouhlasit a vaši družinu opustit. Stejně reagují i na další společníky, vaši výpravu tak mohou uprostřed dungeonu opustit dva pomocníci najednou. Hlavní hrdina v takové situaci nejspíše dostane pořádně do zubů, stále se ale může z nebezpečí vykecat.


Krizová situace

Tahový systém soubojů tvůrci pojali po svém. Dá se vyřešit několika způsoby a vývojáři se právě u tvorby těchto situací pořádně vyřádili. Samozřejmě je možné celou opozici vzít klackem po hlavě a dál se o mrtvé protivníky nestarat. Tímto způsobem jde projít celý Torment, avšak pokud nejede celá parta na kvalitních steroidech, u takového způsobu hry se pořádně zapotíte.

Mírumilovnějším řešením je naštvané protivníky během boje přesvědčit, že jim poměřování, kdo má větší bouchačku, nestojí za jejich čas. Neukecáte sice všechny protivníky, jako alternativa k násilnému řešení funguje přesvědčování velmi efektivně. Lze použít i zastrašování, které má podobný efekt, jen s ním nemusí souhlasit další postavy v družině.

Z bitky je možné také utéct, aniž by si vás nepřátele všimli. Stačí odlákat jejich pozornost k jednomu místu na bojišti a k východu doběhnout druhou stranou. Vývojáři zkrátka mysleli na všechny styly hraní, díky čemuž vzniklo výborně propracované RPG. Bohužel se neobešlo bez jistých hrubek.


Pár kouzelných chyb

Celý příběh včetně všech rozhovorů je podán výhradně textem. Tunou textu. Občas se sice ozve hlas pár hlavních postav, stane se tak ale jen v minimu situací. Na konec příběhu se musíte dočíst, ať se vám to líbí nebo ne. Jestli se navíc rozhodnete splnit alespoň polovinu vedlejších úkolů, budete si moci zapsat Torment: Tides of Numenera do svého čtenářského deníku.

Velké množství textu se pochopitelně automaticky nerovná špatné hře. Jen stejně jako komplexní systém levelů dokáže odradit hráče zvyklé na jednoduché a rychlé hry z posledních let. Přeci jen pro většinu dnešních pařanů je atraktivnější kompletně nadabovaný Fallout nebo Skyrim, kde se akce hýbe podstatně rychleji.

Jinak ale není téměř co Tormentu vytknout. Po technické stránce běží téměř bez problémů, jen načítání je bez SSD trochu pomalejší. Vývojáři vsadili na izometrické zobrazení, které v kombinaci s jedinečnou architekturou přidává na již neopakovatelné atmosféře. Plus se při renderování pestrých lokací nezapotí ani starší mašiny.

Torment: Tides of Numenera je RPG ze staré školy, které vám nedá žádné vítězství zadarmo. Komplexní piplání postav není úplně pro každého, ale funguje téměř bezchybně. Pro fanoušky žánru se jedná o uchazeče na hru roku a klidně si mohou k hodnocení přidat ještě bodík navíc.

Klady

  • Systém vylepšování
  • Krizové situace
  • Úžasná atmosféra

Zápory

  • Hromada textu
  • Matoucí pro nezkušené hráče
8

Super

Patrik Dvořáček
Profesionální prokrastinátor, amatérský hráč Solitaire a poloamatérský pisálek. To vše v jedinečně nešikovném balíčku.