Uncharted: The Lost Legacy Recenze

PS4

„Velké věci vznikají z malých.“ Tento slogan není jen mottem hlavního protagonisty Nathana Drakea, ale platí o celé sérii Uncharted od studia Naughty Dog. První díl před lety vyšel bez velkého očekávání, strhl ale pozornost mnoha hráčů a to i přes průměrná hodnocení. Příjemná hratelnost a vydatná práce scénáristů dokázaly z průměrné hry proměnit pokračování v takřka umělecké dílo. Dosud jsme se dočkali 4 dílů, přičemž se tvůrci zařekli, že Uncharted 4 s podtitulem Thief’s End bude posledním dobrodružstvím Nathana Drakea a taktéž důstojný konec celé série.

Naughty Dog před vydáním čtvrtého dílu rezolutně prohlašovali, že jsou unaveni celou sérií a rádi by se věnovali novým značkám. Taktéž nám celou dobu naznačovali, že postava Nathana v posledním díle zemře, což zarmoutilo nejednoho fanouška. Samotný název Thief´s End zamotal hlavu nejednomu hráči. Naughty Dog jsou taktéž zdatní šprýmaři a rádi mění svoje stanoviska. Ikonický Nathan nezemřel, ale byl poslán do důchodu pro lovce pokladů. Po zdánlivém odmítnutí pokračování vychází po roce samostatné rozšíření s podtitulem The Lost Legacy.

Tvůrci navázali na úspěch příběhového DLC rozšíření Left Behind ke hře The Last of Us, které objasnilo pozadí příběhu a výrazně rozšířilo herní dobu. The Lost Legacy je ovšem něčím daleko víc než obyčejným rozšířením, jedná se o samostatnou hru dosahující výšin svého velkého bratra. Dlouhou dobu navíc nebylo jasné, kterým směrem se bude dále rozvíjet příběh. Konec čtvrtého dílu vybízel k osvětlení příběhu Nathanova bratra Sama a jeho parťáka Scullyho. Autoři se ale rozhodli věnovat méně známým postavám, a kdo byl velkým oblíbencem, ale nedostal žádný prostor v posledním díle?

Lara Croft po indicku

Synonymem série už více nebude Nathan Drake. Tvůrci navozují, nebo se o to alespoň snaží,  pocit pompéznosti světa Uncharted, ve kterém se nachází další zajímavé postavy s vlastními dobrodružnými příběhy. Herní universum obsahuje mnoho rozličných postav a my tak tvůrcům dáváme za pravdu. Pro The Lost Legacy sáhli tvůrci po atraktivní lovkyni pokladů Chloe Frazer, jenž se nám představila již ve druhém díle. Partnerkou v strastiplné cestě nabité akcí se jí stala tajemná Nadine Ross, kterou známe z posledního dílu.

Hry od Naughty Dog byly vždy o rozdílných postavách a a spolupráci dvou odlišných povah. Jinak tomu není ani v The Lost Legacy. Velmi temperamentní a upovídaná Chloe se impulzivně dere do každého střetu, zatímco Nadine, než se pustí do akce, přemýšlí chladně vojenskou logikou. Jejich vzájemný vztah se postupem hry vyvíjí. Tato nesourodá dvojice přechází od emotivních hádek až po sarkastické vtípky mezi sebou.

Příběh pozvolna nabírá obrátky, ve kterých pečlivě sledujete každý vzájemný dialog dvou hrdinek. The Lost Legacy je do příběhu stejně kvalitní hrou jako čtvrtý díl. Tvůrci dosáhli svých standardů kvalitního vyprávění a pro nás hráče to znamená poutavou jízdu od začátku do konce. Svět Uncharted tak nabízí skvělou podívanou i bez Nathana Drakea.

Honba za klem Ganéši

Příběhy jednotlivých dílů nás zavedly na různorodá exotická zákoutí planety. V nejnovější výpravě se vypravíme do orientální Indie a honbě za posvátným klem boha Ganéši. Cesta za slávou a bohatstvím opět nebude tak jednoduchá. O nalezení artefaktu usiluje psychopatický diktátor Asav, proti kterému se postaví Chloe s Nadine. Po vzájemné potyčce vyráží naše duo lovkyň pokladů do Západního Ghátu, kde podle legend leží ruiny Hoysalaského království.

Série Uncharted není pouze o skvělém vyprávění příběhů lovců pokladů, ale i o zábavné hratelnosti. The Lost Legacy je svými prvky hratelnosti stejný jako čtvrtý díl. Většinu času trávíte zavěšeni na skalních římsách, skákáním přes propasti, houpáním se na laně ve výšinách, klouzáním z bahnitých strží a v neposlední řadě frenetickým akčním bojem s pohlaváry Asavovy armády. Design úrovní taktéž umožňuje kradmý postup, zejména pak úvodní příběhová mise. Záleží však pouze na vás, zdali potichu vyřídíte jednoho vojáka za druhým pečlivým plížením nebo po vzoru akčních filmů postřílíte zástupy vojáků na hromadu.

Zajetou hratelnost šikovně doplňují jednoduché minihry a hádanky. Novinkou je otevírání truhel či zámků dveří paklíči. Tuto novinku tvůrci šikovně zakomponovali do skriptovaných pasáží i do volné hratelnosti. I když se jedná o drobnost, příjemně doplňuje léty osvědčenou hratelnost. Nejvýraznějším prvkem je ovšem hledání pokladů, které vývojáři letmo nastínili v předchozím díle.

Po vzoru hrobek z Rise of The Tomb Raider přináší The Lost Legacy vlastní hledání pokladu okořeněné minihrami. Plnění těchto vedlejších úkolů záleží jenom na vás, ale jejich plnění lze můžeme jen doporučit, neboť výrazně prodlužuje herní dobu a otevírá spousty herních bonusů včetně trofejí.

Turistický průvodce Západního Ghátu

Původní tři díly se nesly v duchu lineární koridorové adventury a až s příchodem čtvrtého dílů tvůrci rozpracovali myšlenku otevřeného světa. Po vzoru Madagaskaru připravili mnohem robustnější svět Západního Ghátu, ve kterém se odehrává velká většina hry. Prostředí je ryze exotickým místem protkaným ruinami starobylých chrámů, svatyněmi, pestré fauny i flóry. Celé prostředí působí mnohem monumentálněji než předchozí díl a během hraní padla nejedna čelist nad krásou celého prostředí. Určená místa scenérií si navíc Chloe fotí na svůj mobilní telefon. Pořízené fotky si máte možnost ve hře znovu prohlédnout. Nádherné scenérie budou jedním z důvodů, proč si po dohrání kampaně střihnout celou hru znovu.

Vizuální stránka zůstala od posledního dílu takřka identická. Rozličné scenérie nedostaly vylepšení v grafice, ale v rozměru. Cele prostředí je oproti předchozímu dílu detailnější a především objemnější. Ruiny, budovy a scenérie nabobtnaly do větších rozměru a herní svět se díky tomu zdá výrazně uvěřitelnější. Nad vizuálním repertoárem můžeme pět pouze chválu.

Příkladem jdou Naughty Dogs i v případě optimalizace hry. Na PS4 hra běží ve stabilních 30 FPS a nezaznamenali jsme výraznější propady. Z Naughty Dogs by si mohlo vzít příklad nejedno větší i menší studio. Je totiž velmi příjemné vidět na pultech kamenných i digitálních obchodů s videohrami AAA titul bez technických potíží.

Staronové multiplayerové hrátky

Z předchozích odstavců recenze jste jistě pochopili, že The Lost Legacy není obyčejným DLC, ale plnohodnotnou hrou. Kromě poutavé příběhové části pro jednoho hráče v menu hry naleznete i kompletní Uncharted 4 multiplayer, do kterého přináší nové zbraně, skiny, postavy, oblečení a další vylepšení.

Zásadní novinkou je ovšem herní režim Survival Arena, kterou známe už z druhého dílu. Jedná se v zásadě o režim vycházející z multiplayeru Call of Duty nebo Gears of War – nabíhající vlny nepřátel v dané úrovni a prosté přežití za určitý časový limit. Více novinek v multiplayeru nečekejte. Po chvále v dosavadním textu totiž jdeme kritizovat. Multiplayer působí spíše jako zbytečná přidaná hodnota, bez které by se celá hra obešla.

Více než jen dobrodružství

Naughty Dog nám místo obyčejného rozšíření dali novou hru. Dle jejich často měnících se vyjádření usuzuji, že se do světa zlodějů pokladů ještě vrátíme. Do té doby si naplno užijte The Lost Legacy. Mistrovsky napsaný příběh, překrásné lokace, vybroušená hratelnost a grafická stránka vysoké kvality – takové je poslední Uncharted.

Jedinou vadou budiž přidaný multiplayer, který přináší pouze jedinou novinku v podobě Survival Areny. Od absolutního hodnocení se odkláníme ale i kvůli kratší herní době. Pokud budete chvátat a vynecháte vedlejší aktivity, hru dokončíte za krátkých 6 hodin. Nicméně my vřele doporučujeme ponořit se naplno do hry. Odměníte se nejenom úžasným zážitkem, ale obstojnými 10 hodinami herní doby.

Uncharted: The Lost Legacy je titul, který nesmí chybět v herní knihovničce žádného hráče Playstation 4. Naughty Dog jedou stále naplno v trendu svých příběhových her a hráči profitují precizním herním počinem. Pokud jste dosud žádné Uncharted nehráli, The Lost Legacy můžete vyzkoušet jako nástupní stanici do světa lovců pokladů.

• Poutavý příběh
  • Prvotřídní hratelnost
  • Nádherné scenérie