Unravel Recenze

Ondrej Resl
PC PS4 Xbox One

Na odhalení Unravel si pamatujeme, jako kdyby to bylo včera. To tahle na pódium přišel pohublý a neuvěřitelně nervózní chlapík, žmoulajíce v rukou červenou pletenou panenku. Pokud v tom okamžiku někdo nezůstal obměkčený jeho výstupem, postarala se o to ukázka ze hry, kterou následně pustil do světa. A celý sál dojal.

Rozhodně teda nikdo z redakce ani hráčského publika nečekal, že by se něco podobného mohlo objevit na E3 konferenci pod záštitou EA. Logická plošinovka vedle velkých AAA titulů v čele s Battlefrontem vypadala poněkud nepatřičně a mnozí v tom viděli jen projekt, který měl nabídnout povrchní emoce a vycucat peníze z kapes hráčů.

A já jsem rád, že tomu tak nakonec nebylo. Unravel je totiž příběh, který stojí za to prožít, a hází na EA coby velkého a některými i nenáviděného vydavatele zářivé a příjemné světlo, jenž tak dlouho hledalo a potřebovalo.


Příběh je hezky komorní a nehraje na žádné epické scény či překvapivé momenty, naopak plyne jako severský potůček. V roli pletené postavičky Yarnyho jste svědky několika zásadních životních momentů postarší osamělé paní, která na ně s unaveným vzdychem vzpomíná nad vybledlým albem. Už ten smutně zachycený moment stáří by mohl leckomu nahnat slzu do oka, a věřte, že vás tohle potká hodněkrát.

Právě Yarny, coby dobrák od přízového srdce, se vydá tyto vzpomínky své stvořitelky následovat, posbírat a opětovně spřádat dohromady. Sám je totiž symbolem – provázkem – který spojuje střípky nalezených pamětí a vrací své majitelce do takové podoby, aby na ně mohla vzpomínat v celé své kráse.

Martin Sahlin z Coldwood Interactive nekecal a nabídl příběh, který má nenásilně brnkat na city hráčů. Je pozoruhodné, že se vývojářům podařilo odvyprávět celé Yarnyho dobrodružství bez potřeby použít jakákoliv slova – vše probíhá skrze posunky, náznaky a gesta hlavního hrdiny, malého panáčka z příze.


Autoři využili vlastnosti postavičky na maximum – s každým krokem se Yarny čím dál více rozplétá a navíc své tělo používá coby materiál k řešení úkolů. Celá hra neustále s panáčkem pracuje jako s hlavní složkou hratelnosti i příběhu a vše krásně funguje jako dobře namazaný stroj.

Yarny tak svými provázky staví mosty, zachycuje se jako miniaturní kovboj vzdálených objektů a přitahuje je k sobě, případně z části svého těla udělá trampolínu, aby se dostal do vyvýšených míst. Checkpointů, kde si může doplnit „kus sebe“, je v každé úrovni dost, tudíž se není třeba obávat, že najednou svého hrdinu rozpletete zcela.

Jednotlivé puzzly nejsou obtížné, ačkoliv jsem se tu a tam nepříjemně zasekl a netušil, jak pokračovat dál. Spíš vyžadují pečlivé plánování, dobrý přehled o úrovni a šikovné prsty. V mnoha případech, kdy jsem nevěděl, kam jít dál, se stačilo vrátit o pár kroků zpět a cestou vzít předmět, jenž napomohl k vyřešení dané části levelu.


Vesměs všechny hádanky jsou založeny na hrátkách se samotnou Yarnyho přízí a fyzikou, jež funguje nad všechna očekávání skvěle. Tu se musíte „odkatapultovat“ jablíčkem, abyste se dostali na vyšší větev se skrytým knoflíčkem, tam se zase snažíte svým provázkem zachytit kus dřívka, jenž byste použili jako miniaturní vor na potůčku.

Na většinu hádanek by přišel hráč po chvilce dumání rychle, ale jak říkám – občas to chce projít i kus levelu nazpět, abyste pochopili, co po vás vývojáři vlastně chtějí. I zde zakopnete o nepřátele v podobě dravých ptáků, krabů a další fauny, žádné usmrcování ovšem nečekejte. Hra se snaží být po celou dobu harmonicky čistá a jde jí to nadmíru dobře.

Co se týče prostředí, nemůžu si jejich výběr i design vynachválit – možná je to i tím, že mám pro severskou přírodu slabost, ale po procházení se zalesněnými lokacemi, surfování po potůčcích a brodění se ve sněhu jsme měl sto chutí se sbalit a vyrazit směr divočina.


Graficky jde o jednu z nejlépe vypadajících her současnosti. Nekecám. jen se podívejte na tu překrásnou až fotorealistickou severskou přírodu – zelenavé trsy trávy, křišťálově čistá voda, duhově obarvené podzimní listí, bělostně zářící sníh… Vizuál bere dech a umí šokovat svou nádherou stejně jako Ori and the Blind Forest, byť trošku jiným způsobem. Tohle je kus umění.

Švédské studio neopomenulo ani hudební složku, byť zde mi přišla o něco méně výraznější, než jsme původně čekal. Sice dobře podkresluje dění na obrazovce, ale abych si zapamatoval či pobrukoval nějakou melodii, to asi ne – žádná mi nezůstala v paměti.

Co víc o technické stránce? Snad asi nic. Unravel běží jako hodinky, žádné pády jsem neabsolvoval a na PS4 vypadá stejně dobře jako všude jinde. V jednom momentu jsem si všiml, že se obraz trošku trhl, ale stalo se to opravdu jen jednou.


Je marné hledat chyby v téměř dokonalém díle. Ať už kdokoliv za cokoliv plive na EA, musí Unravel dát stranou. hra je to nejen nevinná, ale řemeslně zvládnutá a s láskou vyvíjená. Na prvotinu malého švédského studia jde rozhodně o zásadní titul, na který by bylo ostudné zapomenout.

A já se těším, až něco podobného znovu přistane na mém disku. Hratelností možná Unravel nepřekvapí, i tak ale umí zasáhnout jako příběhová AAA hra. Berte a užijte si Yarnyho dobrodružství, jiné doporučení vám dát nemůžu.

Unravel je dojemný příběh napěchovaný pravými emocemi, spletenec důmyslně vymyšlených hádanek a audiovizuální výlet do překrásné severské přírody. Hra i dílo, příjemná jednohubka i věčná vzpomínka, na kterou by se nemělo zapomínat.

Klady

  • Krásný a dojemný příběh beze slov
  • Chytré herní mechanismy
  • Dobře vymyšlené hádanky
  • Famózní a téměř fotorealistická grafika

Zápory

  • S trochou šikovností lze dohrát velice rychle
9

Nářez

Ondrej Resl
Student médií, povaleč, ruská krev a vůbec taková smutná existence, kterou baví hry, pivo a holky. V náhodném pořadí.

Napsat komentář