Vaporum Recenze

Vaše vzpomínky se ukrývají ve zšeřelých koridorech plných mechanických nepřátel. Dokážete se probít ke zdárnému konci?

Pamětníci určitě vzpomínají na chvíle, kdy jako malí caparti seděli před obrazovkou, měli po ruce anglický slovník a čtverečkovaný papír. Několik desítek propařených večerů ve smrdutých kobkách se jim nesmazatelně zapsalo do paměti a dodnes nechápou, kde se jejich oblíbený žánr dungeon crawler ztratil.

Právě pro ně připravilo slovenské studio Fatbot Games svou prvotinu hrdě nesoucí název Vaporum. Netradičně se v něm přeneseme z fantasy světů, na které jsme u koridorových tahovek zvyklí, do futuristického komplexu plného páry a robotů. Dáte steampunkově pojatému dobrodružství šanci?

Tajemství věže

Příběhové pozadí se zakládá na ztrátě paměti hlavního hrdiny, jehož jméno poznáte až v pozdějších fázích dobrodružství. Probouzíte se na pobřeží u záhadné věže čnící do oblak a máte neskonalou touhu prozkoumat její nitro. Už od prvních chvil se potýkáte s řadou překážek. Musíte vyřešit několikero puzzlů a ubránit se dotěrnými pavouky připomínající robůtky.

Co se stalo ve vylidněném výzkumném pracovišti Arx Vaporum vypadající jako továrna z 19. století, se dozvídáte s nalezených deníkových záznamů. Osamělé listy papíru nebo nahrané audiology vám chronologicky představují osudy jednotlivých pracovníků, z nichž nakonec zjistíte, co stojí za pádem místního pracoviště. Ne všechny texty vám přinesou kýžené informace, protože některé z nich nemají žádnou hodnotu pro příběh, ale hezky dokreslují atmosféru celého zážitku (třeba páčidlo s přáním k narozeninám pro jistého Gordona mi udělalo neuvěřitelnou radost).

Autorům se docela umně povedlo navodit správně temnou náladu, kterou podporují mixem zrezavělých součástek a chodeb s téměř dokonalými stroji, jež vám jdou po krku. V koridorech se také promenádují podivní humanoidi, kteří na vás bez jediného slůvka zaútočí. Celé dílo tak nejvíce připomíná úspěšnou trilogii Bioshock, především první dva podmořské díly. Tady slovenští tvůrci svou inspiraci nezapřou. Škoda jen deníkově vyprávěného příběhu, který může nepozornému hráči protéct mezi prsty.

Hlavně nezkratovat obvody!

Vaporum exceluje ve dvou věcech. O budování atmosféry jste se již dočetli výše, druhý trumf tvoří rozsáhlý vývoj postavy. I když samotného hrdinu vylepšovat nebudete. Tajemnou esenci zvanou furium totiž investujete do nových funkcí svého obleku. Zaměřit se můžete na několik větví, které můžete libovolně kombinovat. Nic vám nebrání vytvořit vyváženou postavu, jež bude mít od každého trošku a můžete u ní libovolně kombinovat zbraně a útoky.

Mně se více vyplatilo od startu jasně zvolit směřování do vysoké odolnosti, kdy mě jedna rána nevyhodila z rovnováhy. Investice do tupých zbraní a vylepšení štítu na maximum mi zpřístupnilo širokou škálu omračovacích dovedností, jež zpacifikovaly i ty nejprudší agresory. Pokud máte raději mrštné útočníky, můžete se specializovat v útocích dvěma zbraněmi najednou, přímo se nabízí jednoruční meč a bambitka. Jedinci libující si v magii budou jistě potěšeni, že se na ně nezapomnělo. Místo kouzelnického umu dostanou k ruce řadu technických vylepšení, která rozsévají zkázu mezi nepřáteli plošnými funkcemi, nebo se zaměříte na jednoho šťastného jedince a zpražíte ho jedním mocným výbojem. Široké možnosti přizpůsobení postavy umožní několikeré navštívení továrny Vaporum s odlišným zážitkem.

Relativně široká se zdá nabídka předmětů nalézajících se v různých bednách, truhlách a policích. Základní rozhodnutí spočívá ve výběru skafandru, jenž určuje vaše zaměření na útok, obranu či užívání technologií. Buď jím můžete posílit své vlastnosti, nebo regulovat nedostatky způsobené vaší jednostrannou orientací při tvorbě postavy. Ostatní propriety, jako rukavice, helma či boty, najdete v základních, pokročilých i speciálních verzích, takže se můžete prokombinovat k vaší spokojenosti.

Nakonec si do ruky si vyberete správný smrtící nástroj – od mečů či palcátů, přes těžké obouručáky ke střelným zbraním. Pistolníci si však musí hlídat stav své munice, protože se může dost dobře stát, že během přestřelky vám dojde. Ještě že si můžete nachystat dva sety zbraní a libovolně mezi nimi přepínat, takže se nakonec máte šanci protlouct z každého problému.

Co to číhá za rohem?

Slabší chvilku si tvůrci vybrali během vymýšlení obránců věže, protože seznam monster není nijak široký. Mezi zástupci mechanoidů naleznete malé roboty s pavoučími nohami, poletující vrtulníčky s elektrickým skalpelem či větší mašiny vládnoucí elementárními útoky. Podivná broučí stvoření, u nichž můžeme nalézt implantáty technologických komponentů, vás budou radostně přepadávat z dálky i ze zálohy a užijete si s nimi spoustu „legrace“. Mezi nejtužší protivníky však patří různě zmutovaní lidé. Z počátku se potkáte jen se surovci držícími mohutné kladivo, pak se přidá ostraha s brokovnicí a na konci vás čeká zmutované překvapení.

Soubojový systém je založen na real-time pohybu v rámci čtvercové sítě, časování útoků a úhybů před výpady nepřátel. Každý protivník zpravidla vládne dvěma chvaty, jimž předchází charakteristické pohyby, takže se na ně časem naučíte automaticky reagovat. Musíte myslet také na svou výdrž, protože každá zbraň potřebuje kratší či delší chvilku k opětovnému použití. Proto se někdy uchýlíte spíše k taktickému ústupu a své soky budete odstraňovat po jednom. Postupem času vám střety s nepřáteli přijdou už natolik zautomatizované, že spíše zdržují, než aby stupňovaly napětí na konci hry. Občas zavane svěží vítr díky nové nemesis, ale stává se tak velmi sporadicky v konečných fázích hry. Jejich opravdová síla se však projeví až na vyšších z pěti nabízených obtížností.

Ve chvílích, kdy si od boje budete chtít odpočinout, pro vás připravili tvůrci bludiště mírně jednodušší než v klasických dungeon crawlerech, kterým vrátila zašlou slávu série Grimrock. Budete se potulovat po čtvercové síti, kde narazíte na řadu pastí, posuvných beden, nášlapných plošin, různých tlačítek a pák, které při aktivaci ve správném pořadí, otevřou dveře dělící vás od další místnosti. Samozřejmě budete také hledat ztracené klíče nebo tajné poklady. Z letargie jednoduchých puzzlů vás naštěstí vytrhnou hlavní úkoly, které jsou propleteny každou lokací. Klíč k jejich řešení není tak těžké nalézt, takže staromilce jistě potěší možnost vypnout si mapu a sáhnout do šuplíku pro čtverečkovaný papír.

Zkáza v přímém přenosu

Vaporum upoutalo již při prvních zprávách svým vizuálním pojetím. Musíme uznat, že grafici z Fatbot games vytvořili nádherné prostředí, ve kterém je pocit rozkladu a zmaru přímo hmatatelný. Každá lokace má svůj specifický ráz doplněný řadou oživujících efektů. Při využití Unity enginu jsme si už zvykli, na parádně vypadající oheň, ale slovenští tvůrci přidali povedené efekty elektřiny a jedu. Vše zastřešuje hra světla a stínu, která si přímo říká o častý printscreen. Navíc si můžete do hry přidat filmový filtr s různými poruchami obrazu (škrábance, trhlinky). Povedený vizuál doplňuje přehledné uživatelské rozhraní. Nikdy nebudete mít problém najít něco v inventáři, přečíst si důležitý deníkový záznam nebo přiřadit nový obvod do svého obleku.

Pochvalu si naši východní sousedé zaslouží také za zvukovou stránku hry a dabing hlavních postav. Namluvené audiology zní dostatečně opravdově, aby vtáhly hráče do děje, zatímco se potulujete po lokaci plné pochybných šramotů a továrenských skřípotů. Našinec se také může těšit na českou lokalizaci, ač je nyní k dispozici pouze slovenská, která ještě není zcela dokončena.

Vaporum má zcela jistě své nesporné kvality, které potěší především fanoušky prohledávání kobek s poklady, ale jsou ochotni přijmout inovaci v podobě steampunku. Přesto titul Fatbot Games sráží malé nedostatky (např. chybí stav životů u nepřátel, takže nelze taktizovat – poslední rána, nebo ještě uhnu?) a nastupující stereotyp. Nuda se naštěstí nestihne dostavit, protože v rezavějící továrenské věži nestrávíte více než deset hodin (existuje dokonce achievment na Steamu za pokoření v 90 minutách).

První titul slovenského studia Fatbot Games se docela povedl. Vaporum umně míchá původní dungeon crawlery s moderním pojetím ve stylu Grimrocku, ale prostředím se blíží spíše Bioshoku. Vaporum je přístupné jak pamětníkům prvních krokovacích titulů, tak úplným nováčkům. Díky slušné hratelnosti a poctivému grafickému hávu si svou cenu okolo 20 euro obhájí.

• Steampunková atmosféra
  • Povedený audiovizuál
  • Vývojový strom dovedností