Wolfenstein 2: The New Colossus Recenze

Již tomu jsou dlouhé tři roky od vydání povedené akční řežby Wolfenstein: The New Order od studia MachineGames. Novodobý „Wolf“ na sebe strhl nečekanou vlnu pozornosti v herních médiích, kde se oprávněně stal jednou z nejlépe hodnocených akčních her roku 2014. V roli heroického B. J. Blazkowicze jsme se pustili do nelítostného porcování nacistů ve futuristických kulisách světa, kde Třetí říše vyhrála válku.

Neokoukaná tématika hrála na notu většiny hráčů. MachineGames uhodili hřebíček na hlavičku a každý z patriotických hráčů dával zadostiučinění nacistům, které Wolfenstein servíroval do hledáčku mířidel po desítkách. Díky velkému zájmu pak hráči dostali samostatně spustitelný přídavek s názvem The Old Blood, který nás navrátil do středobodu univerza hry, na zámek Wolfenstein.

Datadisk se hrál stejně dobře jako jeho větší bratříček. Komerční úspěch vzkřísil hasnoucí slávu značky Wolfenstein zpět na výsluní žánru, díky čemuž jsme se dočkali plnohodnotného pokračování s názvem Wolfenstein 2: The New Colossus. A o co půjde tentokrát? No přece o bezhlavé kosení nácků a rozpoutání jedné revoluce.

Guten Morgen Amerika

Nový díl navazuje na konec příběhu The New Order. Neohrožený patriot Blazkowicz je ze spárů smrti zachráněn odbojáři z Kreisau Circle. Po závažných zraněních, která utrpěl při střetu s generálem Deathsheadem, skončil na invalidním vozíku. Na palubě ukradené ponorky Eva’s Hammer pluje hrdinný odboj vstříc rozpoutání revoluce v nacistických Spojených státech amerických. Omezení svobody, utlačování barevného obyvatelstva a probíhající masivní germanizace národa, taková je Amerika ve světě nového Wolfensteina.

V úvodu hry je ponorka Eva’s Hammer napadena vzdušným korábem Ausmerzer s pomstychtivou Frau Angel na palubě. Její jizva na tváři se nestačila zacelit, smrt milého Bubiho ještě více rozlítila odhodlanost Frau Angel, která se nyní žene za jediným účelem – zabít krvežíznivého „Terror Billyho“ a zničit Kreisau Circle. Německá odveta, těžké zdravotní komplikace a těhotná Anya, to je nelehká situace i pro vraždící mašinu, jakou je Blazkowicz. Chtě nechtě se vrhá do vřavy na invalidního vozíku a se samopalem v ruce, aby vyčistil podpalubí ponorky plné nepřátel.

Věčný svit neposkvrněné mysli

Příběh si zaslouží pochvalu, neboť u her obdobného typu je její konzistence velmi důležitá. Autoři skvělým způsobem vyprávějí futuristický příběh zoufalství skupiny lidí, která chce jen lepší svět pro své potomky. Více se ponoříme do hlubiny Billyho pochroumané mysli. Fatální úraz donutí Billyho přemítat nad otázkami života a smrti. Po dobu hry Billy rozmlouvá se zavražděným členem posádky, v retrospektivách se pak vrací do svého dětství. Po dlouhých letech se tajemná postava B. J. Blazkowicze stává o to více uvěřitelná. Nelítostný zabiják dostává lidskou tvář.

Geniální hrátky autorů s ústřední zápletkou přináší ještě jedno specifikum. Vzpomínáte si na nepříjemnou volbu, při níž jste se museli rozhodnout, kterou z hlavních příběhových postav obětovat? Volba života či smrti pro Ferguse a Wyatta se v novém dílů opakuje. V úvodní misi hry se znovu musíte rozhodnout, kterou postavu obětujete, což znovu ovlivní příběh. Volba není samozřejmě nijak zásadní, hlavní rozdíl doznají rozdílné rozhovory, vyznění filmečků a složení posádky ponorky. Zda se rozhodnete pro psychopatického Fergusse, nebo melancholického Wyatta, je čistě na vás, a my jen doporučujeme si po prvním dohrání hry zahrát příběh znovu s opačnou volbou.

I tak ale od scenáristů nečekejme vážně pojatý příběh. Autoři celou dějovou linii prošpikovali množstvím výborných vtípků spojených s různými absurditami. Tématika strastí odboje znovu klade důraz na lidskost, kdy i v těch nejtěžších chvílích postavy perou jeden fór za druhým.

Jako hráč si tak odnesete skvělý zážitek ze silného dramatu, okořeněným výborným humorem. Autorům se podařila nevídaná věc – během vyprávění příběhu se opravdu nenudíte. Dalším bodem znovuhratelnosti je získávání enigma kódů a jejich následné dešifrování v ponorce. Díky nim získáváte lokalitu nacistických oficírů, které se pak můžete likvidovat.

Achtung, Achtung! Ein Terrorist auf der Flucht

Předchozí díl se nesl v duchu jednoduchých lineárních koridorů hradů, pevností a zákopů. Nový díl, podobně jako Doom z minulého roku, přináší otevřenější prostory. Při procházení útrobami ponorky, ruinami Manhattanu nebo nacistickým New Orleans máte pocit otevřeného světa. Tvůrci skvěle zapracovali na ztvárnění jednotlivých příběhových levelů. Samotná ponorka Eva’s Hammer funguje jakožto volně průchozí lobby hry. Z ponorky se vydáváte na příběhová dobrodružství, vedlejší mise The Freedom Chronicles nebo na lov nacistických pohlavárů.

Wolfenstein ovšem nedefinuje rozmanité prostředí ani příběh, ale frenetická akce. The New Order ukázal surové zabíjení nacistů. Pokračování se nese ve stejném, ba dokonce brutálnějším duchu. Eliminace nepřátel je gore podívanou plnou krve a násilí nevhodného pro mladší hráčské publikum. Dobře si vzpomínám na loňského DOOMa, který dovedl brutalitu zabíjení démonů do pekelných výšin. Stříkající krev a kousky těl lidských nepřátel nicméně považujeme za mnohem brutálnější než ektoplasmu démonických nepřátel.

Dirigentem s puškou v ruce

V eliminaci nepřátel vám pomůže několik futuristických zbraní. Vaše kvéry vylepšíte třemi způsoby skrze rozdělování bodů. Můžete investovat do průraznější munice, teleskopu a většího zásobníku. Jednotlivé úpravy sice vypadají titěrně, každé vylepšení ale dozná svého účinku.

Výčet nepřátel se s mírnými obměnami shoduje s herním předchůdcem. Do cesty se vám postaví běžní lidští soldáti, geneticky modifikovaní supervojáci, kyberneticky upravení psi, panzerhundi a kybernetičtí nepřátelé. Dokonce v pozdějších částech hry narazíte na kolosální válečné roboty, kteří nejednoho hráče zastaví v jeho válečném běsnění.

V minulém díle jsme Billyho vlastnosti vylepšovali získanými perky a na osvědčený systém vsadili vývojáři i tentokrát. V celkovém rozsahu 18 perků se postava dočká třeba větší kapacity na munici, regenerace zdraví nebo lepšího módu střelby. Perky fungují výborně a hráče nabádají k získávání dalších vylepšení.

Zhruba od poloviny hry dostanete navíc na výběr jedno ze tří zásadních upgradů postavy – těžký pancíř sloužící k proražení stěn, vylepšení umožňující prolézání menších otvorů nebo chůdy, se kterými se dostanete na nedostupná místa. Posun hratelnosti poznáte na první pohled a i díky tomu si The New Colossus vyslouží vyšší známky než jeho předchůdce.

The Freedom Chronicles

Pokud vám nestačí 15hodinová hlavní kampaň, nesmutněte. Tvůrci připravili rozšíření hry s názvem The Freedom Chronicles, kde se v roli jednoho ze tří hrdinů pustíte jedinečným způsobem do eliminace nacistických pohlavárů, zatímco se Billy v útrobách ponorky Eva’s Hammer odebere na krátký odpočinek.

Ústředními postavami jsou hráč amerického fotbalu Joseph Stallion, agentka OSS Jessica Valiant a kapitán americké armády Gerald Wilkins. Jejich představení přitom vždy doprovází jednoduché komiksově laděné filmečky, ve kterých se vždy dozvíte něco málo o původu těchto charakterů a o jejich motivech v boji proti nacistům. Příběhové rozšíření zakoupíte digitálně formou seasson passu.

Technická stránka bez neduhů

Hry od Bethesdy si již dlouho spojujeme s řadou technických bugů. Wolfenstein 2 je ovšem vzácnou výjimkou. Během hraní na konzolích jsme nenarazili na zásadní technické bugy či grafické glitche. Umělá inteligence od minula také doznala zlepšení. Neblaze známí tupí nepřátelé zmizeli a nahradili je schopní protivníci.

Na všech v současnosti vydaných konzolích (včetně Xbox One X) běží hra ve stabilních 60 FPS, přičemž na obou starších konzolích v několika případech došlo k lehkým propadům plynulosti. Grafické stránce hry není co vytknout. Hra vypadá na dnešní poměry obstojně. Nejlepší variantou bylo testování na nejnovější konzoli od Microsoftu, kde Wolfenstein 2 dostal vylepšené textury, včetně podpory 4K rozlišení.

Das Leben ist so schön

Wolfenstein 2: The New Colossus ve všech bodech překonává svého předchůdce. Solidní herní dobu si rádi zopakujete při opětovném průchodu hrou. Grafická stránka, technické zpracování a vybroušená hratelnost s kvalitním příběhem na pozadí dělají z The New Colossus horkého kandidáta na akční hru roku. I přes všechna zmíněná superlativa na absolutní hodnocení nový díl ale nedosahuje. Hře chybí revoluční prvek, který ji výrazně oddělí od konkurence a přinese žánru něco nového.

Pokud vás bavilo minulé dobrodružství B. J. Blazkowicze nebo jen rádi střílíte nácky, dostanete královskou zábavu na několik zimních večerů. The New Colossus byl stvořen proto, aby všem hráčům přinesl pompézní akční podívanou okořeněnou hektolitry krve. MachineGames opět dokázali, že značka Wolfenstein neřekla svoje poslední slovo.

Nelítostný řezník B. J. Blazkowicz je v lepší formě než kdykoliv předtím. Vydejte se na adrenalinovou jízdu, která jen tak nezastaví. Frenetická akce s poutavým příběhem dělají z nového Wolfensteina žhavého kandidáta na střílečku roku.

• Poutavý příběh
  • Výtečný humor
  • Herní doba