Close to the Sun Recenze

Každý, kdo viděl trailer a obrázky z téhle hry, si musel zákonitě vzpomenout na slavný Bioshock. Pokud čekáte na další díl tohoto skvostu, stoupněte si do fronty a uvolněte místo těm, kteří mají rádi pozvolnější odhalování příběhu a méně akce.

Close to the Sun je first-person hororová adventura od italského studia Storm in a Teacup. Běží na Unreal Enginu 4 což znamená, že obrázky ze hry, kterými se vývojáři chlubili, jsou opravdu screenshoty.
Obdivovaný i nenáviděný génius
Jaké by to bylo, kdyby Nikola Tesla nezemřel? Tahle hra vám to jasně a docela uvěřitelně ukáže. Známý génius postavil loď jménem Helios, kam začal zvát všechny významné vědecké osobnosti té doby. Nabídl jim místo, kde mohou svobodně, bez výčitek a dohledu světových vlád provádět výzkum a experimenty. Poskytl jim zdroje a nechal je pracovat na svých plánech. Kdo by odolal, že? Problém je, že se to absolutně nelíbí jednotlivým státům a univerzitám, které přicházejí o všechny vědecké kapacity. Tesla navíc způsobil revoluci ve výrobě a distribuci elektrického proudu, což má odpovídající dopad na svět a životy lidí.

„Přijeď Rosie, bude zábava…“
Samotní vědci se na lodi mají jako v ráji. Nechybí tu zahrady, tělocvičny, sportovní vyžití, divadlo, konal se tu i maškarní bál. Jejich největší starostí bylo to, že někdo ze záchodků ukradl veškerý toaletní papír. Než přijde rok 1897.

Vaše postava, novinářka Rose Archer, přijíždí navštívit svou sestru Adu, geniální vědkyni. Dostala od ní dopis s podivným zařízením. Místo vřelého uvítání ji ale na palubě čeká liduprázdná vstupní hala, zavřené dveře a na nich zevnitř napsáno slovo “karanténa”. První patro pak připomíná spíš pokoj pubertálního výrostka. Nebo dům zničený tornádem, vyberte si sami. A bude hůř.
Nuda? Jak pro koho
První, co mě na začátku hry zarazilo, byla absence živých lidí. Objevíte se ve své kajutě, na prázdném člunu. Nikde nikdo, žádná posádka. Projdete se tedy po lodi, přečtete noviny a nastavíte gamma korekci. Hra je opravdu dosti tmavá a v některých pasážích, hlavně při honičkách, se mi to vymstilo. Doporučuji nastavit na vyšší hodnotu. Druhá zarážející věc je ta, že nemůžete změnit ovládání a co víc, nikde není ani popis nebo návod. Marně jsem hledala klávesu pro plížení. Co to? Vždyť vývojáři přece tvrdili, že půjde o útěk a schovávání?
Hra vás nikam nevede. Dostanete úkol a cíl musíte hledat, neexistuje mapa ani označení směru. Pro spoustu hráčů frustrující, ale pro ty, kteří si stěžují na obtížnost dnešních her splněný sen. Akorát to vývojáři mohli řešit spíše nastavením v menu, než to hráči narvat rovnou do krku. Není tu soubojový systém, neovládáte žádné zbraně. Rose je navíc křehká žena v podpatcích, takže jí to moc neběhá ani neskáče. Výjimkou je chvíle, kdy jste pronásledováni nepřáteli. To Rose v záchvatu paniky nasadí takový sprint, že by předběhla i Usaina Bolta.

Při honičkách máte danou cestu kudy běžet, což v této hře znamená, že se budete ztrácet v temných slepých uličkách a nebudete vědět, jakým směrem máte prchat. Špatné odbočení nebo zaseknutí se o předmět automaticky znamená smrt. Žádné kličkování. Nepřátelé jsou stejně rychlí, možná i rychlejší než vy. Tohle jsem já osobně brala jako mínus, ale možná to byl záměr tvůrců.
Řešení hádanek a puzzlů je většinou docela jednoduché a stačí číst dokumenty v lokaci. S jedním souvisí i jediný bug ve hře a to ten, že na vysokou kvalitu textur jsem měla místo znaků hlavolamu jen rozmazané fleky. Spravilo to jen přenastavení na nejvyšší kvalitu. Další mínus. Můžeme jen doufat, že to vývojáři opraví.

Hra je krásná. Textury jsou na nejvyšší nastavení opravdu detailní a to včetně mrtvol a nápisů. Komu se líbil Bioshock, bude v sedmém nebi. Screenshoty ostatně mluví za vše.
Co se týče hlavní postavy, Rose sice na začátku není moc zajímavá ani upovídaná, to se ale postupem času změní. Jak ji poznáváte, zjistíte, že je to sarkastická tvrdohlavá novinářka, která drží slovo a co slíbí, to udělá. Její vřelý vztah k sestře je z jejich rozhovoru a komentářů opravdu slyšet a poznáte, že by jedna pro druhou zemřela. Zároveň hlavní postava působí skoro jako živá – má strach, panické ataky, když je zraněná, kulhá. Reaguje na prostředí. A to je obrovské pozitivum. Jen je škoda, že příběh není originálnější a hra delší. Je udáváno, že ji lze dohrát za 6-10 hodin, což plně odpovídá.

Hlavní je trpělivost
I když má Close to the Sun nedostatky a určitě není dokonalá, najde si hráče, kteří si ji zamilují. Jen musí počítat s tím, že opravdu nejde o Bioshock. Vývojáři udělali vše pro to, aby s ním hra měla společný jen umělecký grafický styl. Příběh se sice rozbíhá velmi pomalu a originalitu zrovna nepochytil, není ale úplně špatný. Všechny postavy ve hře jsou dobře napsané, ta hlavní je sympatická a lidská. Pokud čekáte akci, téhle hře se obloukem vyhněte, bude vás nudit. Pokud jste ale zvyklí na atmosférické adventury, dejte jí šanci. Rozhodně za to stojí.

• grafika
  • osobnost hlavní postavy
  • svět