SOUHRN: Cyberpunk 2077 poprvé v akci. Co všechno ukázala nejambicióznější hra budoucnosti?

Velebte naše polské bratry

Po mnohahodinovém streamu na Twitch kanále CD Projekt RED se poprvé veřejnosti ukázaly záběry z hraní extrémně očekávaného RPG Cyberpunk 2077. Mohli jsme na vlastní oči vidět lehoučce kratší verzi toho, co novináři před měsícem za zavřenými dveřmi v Los Angeles či Kolíně nad Rýnem. Co všechno se dá z 47minutové ukázky vyčíst? 

V první řadě je nutné zmínit, že téměř vše, co jsme za tu třičtvrtěhodinu viděli, se může do vydání hry změnit. Ačkoliv se hra již dá projít od začátku do konce, Cyberpunk 2077 stále je (a ještě dlouho bude) ve vývoji. Právě z tohoto důvodu vývojáři váhali s předvedením hry v chodu veřejnosti. Tím, že nyní ukázali, jak hra vypadá, se zavazují k tomu, aby hra při vydání vypadala minimálně stejně dobře, ne-li lépe.

Přesně tato situace totiž nastala u Zaklínače 3, předchozího titulu studia. Hra při prvním předvedení na E3 v roce 2013, tedy dva roky před vydáním, vypadala výrazně jinak oproti výslednému produktu, alespoň co se týkalo grafiky a atmosféry. O něco blíže pak byla ukázka z hraní na losangeleské výstavě o rok později, pořád to ale nebylo ono. CD Projekt RED za to později schytal od hráčů poměrně velkou kritiku, a doposud vznikají modifikace, které se snaží finální příběh Geralta přiblížit na E3 představovaným verzím.

Proto tedy ono ostýchavé „gameplay vám ukážeme, až budeme připravení”. Důvod, proč se vývojáři nakonec rozhoupali k předvedení hry světu v její současné podobě, je poměrně prostý. Ohlasy novinářů, kteří hru viděli na E3 a Gamescomu, byly natolik pozitivní a hlad fanoušků po záběrech obrovský, že se do toho vývojáři rozhodli šlápnout. Nicméně je třeba pořád brát v potaz všechny ty nápisy „Toto není výsledný produkt!

Nyní už k samotné ukázce. Ta je situována do dystopického kalifornského města Night City těsně po začátku hry, kdy si v tomto případě ženská verze hlavní postavy V teprve začíná budovat reputaci schopné gangsterky. Kromě pohlaví a vzhledu si budete moct přizpůsobit příběhové pozadí V. Vámi zvolený hrdina z dětství, zásadní životní událost nebo důvod k příchodu do Night City ovlivní chování V a detaily v herním světě okolo vás.

Vašemu snažení v Night City pomáhá Jackie Welles, váš svalnatý parťák prohazující španělské hlášky. Slouží nejen jako NPC, ale i jako parťák v soubojích. Zda mu bude možné zadávat povely nebo půjde o kompletně nascriptované akce, se teprve uvidí.

Co si vybrat na začátku nelze, je třída vaší postavy. Cyberpunk 2077 totiž neobsahuje klasický RPG systém classů, ale fluidní systém tříd. Ve hře jsou tři jakési archetypy: Techie, Solo a Netrunner. První z nich rád craftí futuristické srandy, druhý raději bezhlavě střílí a třetí hackuje. V praxi fluidní systém funguje tak, že si v průběhu hry ze všech tří archetypů můžete libovolně sestavit vaší vlastní, víceméně unikátní třídu, která bude vyhovovat právě vám.

V si budete moct přizpůsobit i po stránce augmentací. V ukázce je vidět chytrý skener, který umí označovat nepřátele a ukázat podrobnosti o jejich výbavě a slabých místech. Připomíná jednu ze schopností v Deus Ex: Mankind Divided, což ovšem není vůbec špatně. Později jsou vidět i mantis čepele vysouvající se z rukou, pomocí nichž lze nejen porcovat nepřátele, ale také lézt po zdech. Tahle možnost jde ruku v ruce s výše zmíněnou zničitelností prostředí.

První sekce gameplaye na nic nečeká a vrhá nás rovnou do first-person akce. Ta klade důraz na střelné zbraně, kterých bude mnoho typů od obyčejných pistolí po experimentální vojenské hi-tech pušky. Zde autoři hojně používají bullet-time a pohrávají si se zpomalenými nepřáteli.

Gunplay tak působí jako mix Titanfallu (sci-fi zbraně a plynulost pohybu), The Division (díky vyskakujícím hodnotám poškození) a sérii F.E.A.R (onen bullet-time). Důležitá je i zničitelnost prostředí, otázkou však je, zda se tato feature kvůli své náročnosti na hardware dostane do finální hry. Snad aspoň částečně.

Bonusy k poškození a obraně budou dodávat různé druhy bund. Ty zároveň zvyšují úroveň vaší popularity ve městě. Street Cred získáte za plnění vedlejších misí, a čím budete populárnější, tím více zajímavých obchodů a jiných možností se vám bude odemykat.

Cyberpunk 2077 nechce ani zdaleka být pohádkou pro děti. Stejně jako v Zaklínači se dočkáme pořádné porce brutality a nahoty. Z nepřátel potečou hektolitry krve a V bude moct navazovat všemožné intimní vztahy. Tento obsah pro dospělé však nebude prvoplánový a slouží pro zvýraznění zkaženosti a těžkosti života v kyberpunkovém světě.

Výše již bylo zmíněno Night City, dystopická kyberpunková metropole ve svobodném státě Kalifornii. Prozkoumávat jej budete moct nejen po svých, ale i v autech a na motorkách, ovšem pro žánr typická létající auta ovládat možné nebude.

Samotné město je alespoň dle ukázky extrémně propracované s mnoha detaily, které se přizpůsobí tomu, jak hru budete hrát. CD Projekt RED výrazně vylepšil svůj systém pro pohyb NPC, futuristické ulice tak budou plné davů i života. S mnohými z nich bude možné i interagovat.

Vývojáři se nechali slyšet, že udělat kyberpunk ve dne je ona obtížná výzva, kterou chtějí zvládnout. Nutno říct, že se jim to povedlo. Kyberpunková atmosféra ze hry teče proudem. A když už aktuální verze vypadá úžasně ve dne, nemůžeme se dočkat, jak nádherná bude v noci třeba za dva roky, kdy by mohla hra vyjít.

Co ovšem vzhledem k do výšin vybudovaným očekáváním mírně zarazí, je grafická stránka hry. Ta totiž není kdovíjak ohromující, a kvalita textur nevypadá, že by se od třetího Zaklínače posunula. To ovšem neberte jako úplnou výtku. Vzhledem k propracovanosti otevřeného světa je pochopitelné, že musejí vývojáři dělat ústupky. Polský tým navíc ještě čeká hromada vylepšování a optimalizace.

Pro RPG jsou velmi důležité i dialogy. Jejich systém se od třetího Zaklínače vydala jiným směrem. V Cyberpunk 2077 už nejde o statické cutscény, kde jen vybíráte možnosti, ale distanete volnou kamerou. Z pohledu z první osoby pořád bude nutné klikat na vámi vybraný řádek s odpovědí, nicméně další interakce můžete vyvolat i tím, kam se podíváte.

Modelovou situací je, pokud se vám líbí zbraň člověka, se kterým konverzujete. Stačí na ni natočit kameru a vybrat možnost pochválit zbraň. Volby jsou klíčové i v hratelnosti samotné. Každá z hlavních i vedlejších misí půjde řešit mnoha způsoby, záleží na vaší třídě, zbraních, augmentacích, vztazích a tak dále.

Už těchto 47 minut vypadá skvěle, jak ohromující ovšem bude výsledný, více jak 100hodinový produkt, jen těžko v současných videoherních měřítkách odhadovat. Držme tedy bratrům Polákům palce, ať tento mamutí projekt dotáhnou do zdárného konce.

Čtěte také: Fallout 76 klade důraz na týmové hraní a stavbu základny. Tu vám mohou ostatní srovnat se zemí

Ondřej Pešek
Maloměstský geek, hráč a britpoper. Studuje na gymnáziu, moc se ale nepřetrhne. Místo toho raději dělá to, co geekové a hráči běžně dělávají, a následně o tom píše veřejně na internetu.