Druhé hraní: Might & Magic: Heroes VII (Kobka)

A zpátky do Ashanu - tentokrát s ušatci!

Od první vlny betatestu pokračovatele legendární tahovky Might & Magic: Heroes VII (z níž jsme si odnesli poměrně pozitivní dojmy) uběhly dva propocené měsíce a já, veterán všech šesti předešlých dílů, očekával druhou betu jako na smilování. A ta přišla. A zase jsem šel spát až ve dvě ráno.

Současná verze „Hrdinů moci a magie“ (chcete-li z anusu vytažený doslovný překlad) je až na nepříjemné pády hry náramnou zábavou a pro mě i nevyřčeným a tichým návratem k základům třetího dílu, který osobně stále považuji za nejlepší. Tolik k úvodnímu soudu, pojďme se v novém obsahu trošku více vymáchat.

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 15-57-47-101

Mód pro více hráčů nabízí pořádnou várku tradičních módů. Hot Seat, anyone?


A jsme zase v tom

Do druhého kola betatestu přibylo překvapivě hodně obsahu, kterému vévodí dvě nové frakce zvolené komunitou. Vedle svatoušků z Azylu a bláznivých magičů z Akademie se tak vtrhnou do načaté šarvátky i elfové – jak temní, tak lesní.

Kobka i Sylvané, na rozdíl od podivné vodní rasy ze šestých Heroesů. vždy patřili k favoritům, o to víc jsem jejich návrat vítal s otevřenou náručí. V tomto článku se zaměřím především na Kobku, lesní elfy si vezmu na paškál jindy, stejně jako zbytek frakcí.

Mimo dvou nových frakcí jsem se dočkal čtveřice map a tradičních herních módů, mezi nimiž nechybí nostalgií ověnčený Hot Seat. Autoři dále přidali nové možnosti v nastaveních, pokud se tedy někteří z vás během první bety vztekali, že si nemohou upravit detaily dle svého, nyní by to měla být brnkačka.

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 21-11-02-459

Černí draci jsou zpět! A s nimi i minotauři, medúzy i troglodyti. 


Dole v kobce

Kobkaři se kupodivu dočkali menších změn. Ač složení její armády temnoty nijak nevybočuje z lore univerza (obzvlášť pokud jste hráli krokovačku M&M X: Legacy), překvapivě se více spoléhají na rychlé, ale křehké jednotky, stejně jako jejich sluníčková (docela nešťastné slovo ve světle současných událostí, což?) odnož u Sylvanů.

Základní partu tvoří stopaři a asasíni. Zatímco první jmenovaná tlupa nic zvláštního neumí a spíše vyplňují roli esenciálních střelců do začátku, asasíni umí nadělat pořádnou paseku, vrazí-li nepříteli kudlu do zad.

Zákeřné medúzy ani houževnatí minotauři zřejmě nikoho nepřekvapí, za to neživí beztvářní chodci byli pro mě docela překvapením. Přestože toho moc nevydrží, z jejich debuffu benefituje zbytek vaší armády. Neméně razantní změnou prošli i troglodyti – ti po Heroes 3 dostali pořádnou dávku steroidů a nyní tvoří páteř celé armády temných elfů. Navíc toho hodně ustojí, což není vůbec na škodu.

Po vzoru čtvrtého dílu si můžete vybrat jednu ze dvou dostupných šampiónských jednotek. Na jedné straně stojí černí draci s imunitou vůči magii, na druhé straně šestihlavé hydry, které krom kousání na všechny strany umí vysávat život ze zasažených nepřátel, což nich dělá skvělého tanka.

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 16-34-41-422

Občas si budete muset vybrat, které jednotky se dočkají výrazně většího přírůstku ve městě.


Temnota, domov můj

Hra za ně je sice svižná, ale tradičně náročná. Budovy, které jsem mohl v Kobce postavit, spotřebovávaly hromadu vzácných surovin, což může především pro nováčky znamenat pomalejší pokrok oproti ostatním frakcím.

Přestože jsou počáteční jednotky jak z papíru (vyjma troglodytů, s kteří vydrží několikanásobně déle než já na baru), temní elfové se opírají ve velkém o temnou magii. Už základní úroveň magické školy naučila mého ušatce solidní porci kleteb a zaklínadel, což vyrovnává výše zmíněný handicap.

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 17-42-34-627

Tahle mrška přede mnou utíkala snad přes celou mapu. Neutekla!


Do toho jejich rasová abilita buffuje celou armádu, přičemž v kombinaci se správnými kouzly je možné ze základního asasína udělat nedotknutelnou vraždící mašinu. Synergie s pasivními schopnostmi jednotek temných elfů pak mají hned šmrnc.

Právě široká škála magických berliček je bezesporu obrovskou výhodou Kobky, byť se jedná o jinou magii, než kterou disponuje parta z Akademie. Dobré poznamenat, že zaměřit hrdinu na sílu zde se vůbec nehodí.

V souvislosti s buffy nemůžu nezmínit šikovné válečné parťáky, kteří nahrazují balisty, léčící stany a vozíky s municí z trojky. Kobka se může chlubit temnými kouzelníky, jenž mimo bojiště sesílají kouzla na vaše jednotky, a Pozorovateli, velkými vznášejícími oky s chapadly, střílející do nepřátel temné paprsky s oslabujícími účinky. Hezké zpestření!

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 18-21-12-710

Jednotlivé schopnosti se dělí do několika úrovní. Nejvýhodnější je se zaměřit na rasové bonusy a průzkumnictví.


Hezky česky

Bylo by vhodné také zmínit docela zásadní překvápko – hra je kompletně v češtině! No fajn, tak kompletně ne – tu a tam se sice zapomenuté anglické slůvko objeví, hra je jinak přeložená od podlahy na půdu včetně skrytých vtipných popisků pro věčné šmejdily.

Tu a tam bych asi vytkl výběr slov či frází, které zbytečně zavádějí. Některá slovní spojení jsou tak dlouhá, že se třeba nevlezla do okýnka s informacemi, což nepotěší snad žádného hráče, jenž je pak ochuzen o charakteristiku jednotky či kouzla.

Nutno ještě dodat, že spolu s lokalizací přišly i další drobné problémy v podobě kolize textů, chybějících hodnot u některých kouzel a statistik či drobných překlepů, což není nic, co by mě donutilo s řevem vyjít do ulic s transparenty. Na druhou stranu by zamrzelo takové přehmaty zapomenout opravit.

MMH7Game-Win64-Shipping 2015-08-26 22-07-17-707

Miloučké rýpnutí směrem k veteránům. Číst týdenní zprávy mě fakt bavilo.


Technické držkopády

Jestli mě něco na betě neuvěřitelně štve, jsou nahodilé a poměrně časté pády hry. Fígle na fórech mi nijak nepomohly, stejně jako aktualizace ovladače či jiné osvědčené metody. Hra bohužel padá poměrně často – povětšinou při načítání bitev, což mě naučilo automaticky ukládat hru před každou větší šarvátkou.

Po technické stránce jsou crashe asi jedinou vadou na kráse. Současná beta M&M: VII běží mnohem plynuleji než její červencová verze, grafických bugů jsem zaznamenal minimum a i načítání je znatelně rychlejší. Grafika je se vším všudy líbivá a přehledná zároveň, o což ve strategické hře jde především.

Trošku mě zamrzelo, že mi v hlavě nezůstala zvučet žádná melodie ze současného soundtracku. Možná je to jen můj osobní dojem, že fanfáry ze třetího a čtvrtého dílu nic nepřekoná, nic se však nemění na tom, že hudební doprovod trošku nudí.

Rozhodně jsem nerozebral vše, co jsem měl v plánu, stejně si ale dovolím drobný verdikt – betaverze má ještě co ladit, i přesto však náramně baví. Za Kobku se i přes těžší začátek hraje skvěle, herní mechanismy se dočkaly několika změn k lepšímu a pokud opominu časté pády hry a drobné glitche, mohou si vývojáři hodit nohy na stůl. Uvidíme, jak se nám bude hrát za Sylvany a barbarské orky v plné hře!

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz