Enderal: The Shards of Order (Skyrim modifikace) Recenze

Totální konverze pro The Elder Scrolls V: Skyrim nabídne desítky hodin nového obsahu i od nuly napsaný příběh. A zcela zdarma!

Všechno začíná sny. Sny, které vás z kruté a nelítostné reality přesunou do světa takového, jaký byste sami chtěli. Nikdo z nás nechce trpět. Nikdo nechce válku, nemoci a hlad, a už vůbec nechce, aby někdo kázal, jak máme žít. Když utrpení dosáhne určité úrovně, někde, uprostřed moře zoufalství, se zrodí sen, který vede k velkým činům. Enderal je příběhem vyprávějícím o cestě od utrpení ke snům.

V polovině července vyšla dlouho očekávaná anglická verze modu do Skyrimu zvaného Enderal: The Shards of Order. Původní mod vyšel v němčině už v červenci roku 2012, tedy ani ne rok po vydání Skyrimu, a představoval celý nový svět s originálním příběhem a postavami. Navazuje na Nehrim vytvořený k Oblivionu.

Enderal se řadí mezi takzvané total conversion mody – což znamená, že z původního Skyrimu v něm moc nezbylo. Kromě nového světa a příběhu představuje také nový herní systém a do značné části i novou grafiku. Systém ovládání a UI jsou ale stejné jako ve Skyrimu. Návod k jeho instalaci najdete zde. Od jeho vydání uplynuly více než dva měsíce, kdy se vývojáři snažili mod vybrousit a opravit co možná největší množství chyb, a tak je čas na nějaké zhodnocení.

První dojmy – uhlazený mindfuck

Když spustíte hru, první, čeho si všimnete, je nová úvodní obrazovka a s ní i nové písmo, s nímž jsem zpočátku měla trochu problém, ale velmi rychle jsem si na něj zvykla. V hlavní nabídce máte možnost načíst i rozehrané hry ze Skyrimu, což jsem popravdě nikdy nezkoušela, takže nevím, jak dobře to funguje. Snad bych si ani netroufala, protože na Enderal používám jiné mody než na Skyrim.

Enderal odstartuje na místě, které na první pohled vypadá jako to nejkrásnější místo, které si dovedete představit – úchvatně bujná zeleň, ptáci, překrásný západ slunce, prostě taková idylka. Už v tu chvíli můžete obdivovat novou grafiku, protože oproti Skyrimu jde o obrovský skok vpřed. (Nutno ale podotknout, že minimálně tráva si na výkonu vyžádá solidní daň za to, jak je krásně hustá a ještě se tak pěkně třepotá ve větru.)

Protože nehodlám vyzrazovat nic, co by pro děj mohlo být nějak zásadní, nebudu vám říkat, co přesně se na tomhle místě stane, uvedu vás ale trošku do atmosféry. Hned ze začátku dostanete svůj první úkol – najít svého tatínka, protože vám chce něco říct. Úkol je „přiléhavě“ pojmenován „A Nice Day in Summer“, což už vám samo o sobě může být trochu podezřelé, ovšem jakmile do té krásné idylky spustí ještě hudba, začne vám běhat mráz po zádech.

A ne bezdůvodně. Atmosféra je tak zvláštní a „neskyrimovská“, až okamžitě zapomenete, že ten mod má se Skyrimem něco společného. Už v tuto chvíli pravděpodobně každému dojde, že bude mnohem více zaměřená na psychiku a na vaši postavu jako takovou – nikoliv na to, co musí udělat, ale na to, kdo skutečně je. A tady začíná to, co nám všem ve Skyrimu chybělo – RPG v ryzím slova smyslu.

Jdete tedy dál a splníte první úkol. Nezapomeňte se během něj občas nadechnout – mně se to chvílemi nedařilo. Jakmile jej splníte, objeví se úvodní video, které taktéž naznačuje, že hra bude velice psychologicky laděná.

„Let’s begin with a question. It might sound simple to you at first, but I pray you to think about it. What distinguishes a free man from a slave?“

Herní systém – expy jsou zpět!

Pomine video a nedlouho poté se dostanete k tvorbě své postavy. Nabídka je velmi omezená – dostanete k dispozici pouze čtyři rasy, z nichž tři jsou evidentně lidské a jedna vypadá zhruba jako Altmeři ve Skyrimu. Na druhou stranu oproti základní neomodované verzi Skyrimu máte o něco větší nabídku účesů a obličejů. Tetování je ale se Skyrimem naprosto identické, což je důvod, proč jsem ho nepoužila.

Následuje zase trocha příběhu a pak vám hra představí nový systém získávání úrovní. Tohle je věc, kterou na Enderalu miluju, protože mi přijde o 100 % lepší než do-to-learn systém Skyrimu. Za každý splněný úkol (někdy i za část úkolu), vyhraný souboj, vypáčený zámek, objevenou lokaci, vyrobený předmět či za dobře použité řečnické schopnosti získáváte zkušenosti. Když jich nasbíráte dostatek, máte novou úroveň.

Za každý získaný level získáte, stejně jako ve Skyrimu, možnost vybrat si, jestli chcete zvýšit zdraví, manu nebo výdrž, ale to není vše. Dostanete také body, které si můžete rozdělit do vašich schopností. Těchto bodů je na každou úroveň omezený počet a navíc se s výjimkou takzvaných Memory points dají rozdělovat jen v případě, že k tomu máte patřičnou literaturu (skillbook). Takže chcete-li si např. zvýšit jednoruční boj ze základní hodnoty 15 na 16, potřebujete k tomu knihu Apprentice Book One-handed. Ta se dá získat buď jako loot nebo koupit u obchodníka.

Je tedy jasné, že peníze pro vás v této hře budou mít trochu jinou hodnotu – bez nich se zkrátka nezlepšíte. Pokud vám je příděl bodů na úroveň málo, existují i místa či úkoly, kde se dají získat body navíc – buď v podobě knížky, kterou si přečtete a ona vám je přidělí, nebo zkrátka jako odměna za splněný úkol bez čtení (někdy dostanete na výběr mezi zvýšením bodů nebo konkrétních schopností, a pokud to nejsou schopnosti, které víte, že nevyužijete, doporučuji zvolit druhou možnost – šetří to peníze).

Nechám na vás, abyste si přišli na to, jak využívat Memory points, Ať z toho taky něco máte. Snad jen stojí za zmínku, že systém perků není až tak odlišný od Skyrimu, je ale o něco vyváženější a obsahuje takzvané talenty, které nahrazují řevy. Některé jsou navíc komplementární – například můžete hodit sud s olejem a zapálit ho zápalným šípem, obě možnosti přitom získáváte z talentů.

Nečekejte Skyrim, čekejte pád do ledové vody

Dostali jste se přes úrovňový systém a jste připraveni na hru? Výborně. Ale moc se neradujte, protože hru jste ještě zcela neovládli. Začnete se toulat krajinou a zjišťovat, kde jste a co tam vlastně děláte. Všimnete si, že hra má celou řadu nových prvků – grafických, zvukových i herních. Nové textury, nové objekty, dokonce i novou architekturu (ačkoliv do začátku se setkáte především s obdobou dwemerských ruin ze Skyrimu, ale nemůžou to na vás přece vybalit všechno najednou!), nový soundtrack, zvukové efekty a mnoho herních prvků, mechanik a vychytávek.

Pokud objevíte něco zajímavého, na obrazovce se vám vcelku nerušivým způsobem objeví text, v němž se vaše postava zamýšlí. Předmětů, se kterými můžete interagovat nebo na ně vaše postava nějak reaguje, je v Enderalu o dost víc než ve Skyrimu, takže se vyplatí zkoumat své okolí opravdu pečlivě.

A aby se tenhle zážitek trochu vykompenzoval, zjistíte taky, že Enderal vám toho zdaleka neodpustí tolik co Skyrim. Naštěstí je v Enderalu odstraněná hromada bugů, které ze Skyrimu chvílemi dělaly téměř nehratelnou hru, takže i vyšší obtížnost je do jisté míry lépe zvladatelná, nicméně řekněme, že nejsnazší úroveň v Enderalu se dá přirovnat zhruba k expertní až mistrovské úrovni ve Skyrimu.

Kromě toho se hra s postupem času nezjednodušuje, naopak budete muset stále přicházet na nové taktiky proti svým nepřátelům. To znamená, že v boji už budete muset přemýšlet, kam se postavit, kdy uhnout nebo se bránit, kdy použít jed či lektvar, kdy si naopak své lektvary šetřit, kdy se schovat za strom či kámen, kdy odpálit sud, který se zrovna příhodně nachází v kaluži oleje… zkrátka taktizovat.

Ti z vás, kterým se stejně jako mně zdál Skyrim přehnaně snadný, tuto změnu jistě ocení, nicméně je tu malé varování pro lenošivé nátury, kterým jednoduchost Skyrimu vyhovovala. Aby toho nebylo málo, s léčením to taky nebudete mít snadné. Životy se vám ani na nejsnazší úrovni samy nedoplní, takže se vždy budete potřebovat vyléčit kouzlem, lektvarem nebo jídlem.

Preferovat budete jídlo, protože z kouzel a lektvarů budete mít horečku, která, když ji necháte zajít příliš daleko, vám může způsobit pěkné problémy. Na horečku je sice lék, ale ten budete mít dostupný ve velmi omezeném množství. Problém ovšem je, že jídlo se dá použít jen mimo boj. Buďte připraveni přemýšlet trochu dopředu.

Nepřátelé v Enderalu nezískávají úrovně společně s vámi, jako tomu je ve Skyrimu. I v tomto aspektu se Enderal přiblížil klasickým RPG. Pokud proti vám najednou stojí obří zombie, co vás sundá na jednu ránu, věřte, že je to jasná známka toho, že v dané oblasti ještě nemáte co dělat.

Další, v čem se Enderal velice liší od Skyrimu, je způsob cestování. Rychlé přesouvání po mapě tady nefunguje, což vás může zpočátku obtěžovat, brzy ale zjistíte, že jeho absence nemusí být na škodu. Naopak jde o způsob, jak se do hry lépe vžít, protože namísto něj se tu dá létat na takzvaných Myradech (takoví zvláštní čtyřocí kozogryfové), přesouvat se pomocí teleportačních svitků nebo si dokonce vytvořit vlastní teleportační runu, kam se pak pomocí kouzla můžete vrátit. Po několika hodinách hraní jsem si na tenhle systém zvykla natolik, že mě absence rychlého cestování už vůbec netrápila.

Potkáváte lidi, nikoliv postavy – ale připravte si zásobu kapesníčků

Abyste svou hru mohli prožít ještě lépe, dostanete dokonce možnost budovat skutečné vztahy. Tedy nikoliv že si nasadíte amulet a hned vám kdokoliv padne k nohám, jako je to ve Skyrimu. Místo toho budete v některých dialozích muset pečlivě volit svoje slova, abyste vztah navázali a případně udrželi. Interakce s postavami všeobecně působí mnohem jinak a přirozeněji než ve Skyrimu, a to z několika důvodů.

Prvním je, že dabéři odvedli neskutečně přesvědčivý výkon, a pokud to s vámi nehne, tak snad musíte mít srdce z kamene (ačkoliv se samozřejmě najde i pár případů, kdy se zasmějete ve chvíli, kdy byste správně měli plakat, přece jen to pořád dělali lidé).

Zadruhé, postavy při rozhovorech zpravidla taky něco dělají – kouří dýmku, pijí, opile polehávají, chodí sem a tam, rozhazují rukama a tak dále. Zatřetí, příběh Enderalu je napsaný tak, abyste měli pocit, že jednáte s lidmi, nikoliv s postavami.

Tahle lidskost, která ve Skyrimu chyběla, může ale zároveň způsobit, že chvílemi budete chtít se hrou zkrátka nadobro seknout, a nebude to bugy nebo slabou grafikou. Na tomto místě se hodí znovu upozornit na fakt, že děj je velice psychologicky laděný, a dodat, že Enderal skutečně není pro slabé povahy, což ostatně zjistíte už hned na začátku. Jenže ono to těmi prvními scénami neskončí. Věřte mi, že cákance krve, uťaté hlavy, a kostlivci na křížích vám v porovnání s tím, co si v Enderalu prožijete „na vlastní kůži“, budou připadat jako fraška.

Kdykoliv budete mít pocit, že s ničím horším už ta hra přijít nemůže, ona to překoná. Oblíbili jste si postavu? Ne na dlouho, protože brzo umře. Říkáte si, že jste konečně pokročili a vaše činnost byla něčím prospěšná? Bum, všechno se rázem obrátí vzhůru nohama, někoho umučí, váš nejlepší přítel začne trpět výčitkami svědomí a upíjet se takřka do němoty, bude to vaše vina a neuděláte s tím nic. A to jsou ještě ty lepší případy.

Kdybych měla jednoduše shrnout, o čem Enderal je, zvolila bych tři slova – utrpení, (ne)svoboda, lidskost. Během hry budete postupně poznávat různé postavy a jejich osudy, zjistíte, že v tomto světě neexistuje člověk, který by netrpěl, a co hůř, že všichni zoufale touží po změně, většina lidí nedokáže víc než nečinně přihlížet a ti, kteří se odhodlají něco udělat, většinou svými činy jen někomu ublíží. A hádejte, co se tedy v takovém krutém světě čeká od vás.

Věc, která mě na Enderalu vyvedla z míry, byl konec. Zde se hodí upozornit, že si Enderal nezachovává skyrimovský sandboxový charakter. Příběh je spíše lineární, zcela ukončený a uzavřený, a jakmile dohrajete hlavní příběhovou linii, tak hra definitivně skončí, a to bez možnosti vrátit se zpět a splnit si nějaké nedodělané úkoly.

Navíc je konec je poměrně šokující. Možnosti, jak ukončit hru, máte sice dvě, nic to ale nemění na tom, že na závěrečné titulky možná zůstanete zírat s ústy dokořán a vůbec nebudete vědět, co si o tom máte myslet. Snad bych preferovala možnost trochu jiného konce, nicméně to z Enderalu ještě nedělá špatnou hru. Naopak se tvůrci snažili dodat tomu tolik věrohodnosti, kolik jen bylo možné, a snad i to je na tom tak šokující.

Enderal má své mouchy, ale…

Jistě jste si všimli, že v drtivé většině případů Enderal téměř vynáším do nebes, a teď se ptáte, kde je ten háček. Lhala bych, kdybych tvrdila, že je tahle hra dokonalá. Není, chyb má spoustu a na mnoho z nich určitě narazíte. Má svoje vlastní bugy, mezi něž patří zejména vypadávání hudby nebo naopak přehrávání dvou skladeb přes sebe, zamrzání některých rozhovorů, výpadky dabingu či špatné repliky v rozhovorech, ať už v mluvené části nebo v titulcích.

Anglická lokalizace není kompletně dodělaná, takže občas najdete nějaké knihy v němčině, případně vás hra německy na něco upozorní. Občas hra vezme kormidlo za vás a udělá z vás blbečka, který se chytí do naprosto zjevné pasti, jen aby příběh mohl pokračovat, jak bylo zamýšleno (kdopak si při této zmínce vzpomene na Karliu ze Skyrimu?). Autoři to na některých místech trochu přeháněli s neviditelnými zdmi, což může člověku pěkně jít na nervy.

Občas je problém se někam dostat podle kompasu, protože vás mate a vede úplně nelogickou cestou. Někdy chybí v dialogu ta správná odpověď. Systém, jakým jsou vyřešení společníci na cestách, mi popravdě víc vyhovoval ve Skyrimu, a to zejména proto, že i když jim většinou trvalo, než vám uhnuli, když vám zrovna stáli v cestě, po čase se vám podařilo je k tomu nějak donutit, zatímco tady neuhnou vůbec.

A úplně nejvíc mě snad vytáčí občasné prvky parkouru, které se na skyrimovský engine vůbec nehodí. Všeobecně občas Enderal omezuje zásadním způsobem vaši hráčkou svobodu, což se tak úplně neshoduje s konceptem skutečného RPG, do kterého se snaží stylizovat.

Ale uvědomte si, že tady mluvíme o obrovské modifikaci, za kterou, pokud tedy vlastníte alespoň základní verzi Skyrimu, nemusíte vůbec platit, a zážitek, který si z ní odnesete, si v ničem nezadá se samotnými The Elder Scrolls.

I kdybyste chtěli jen projít hlavní úkolovou linii, strávíte tím pár desítek hodin, a když budete ty úkoly a lokace procházet všechny, velmi snadno se dostanete nad stovku. Dělala na tom hromada lidí, kteří zapracovali na celém herním systému, grafice, hudbě, příběhu, postavách, dabingu, nových originálních lokacích i předmětech.

Zatímco ve Skyrimu jste pro půlku schopností jen těžko hledali využití, tady už mají své opodstatnění. Všeobecně tahle hra poskytuje mnohem více možností a mnohem spíše uspokojí milovníky opravdových RPG. Tvůrci si dali záležet i na zakomponování easter eggů či různých drobnůstek v krajině, které potěší oko hráče. A stalo se vám snad někdy ve Skyrimu, že by vás společník zničehonic zastavil a upozornil na to, že „z tohohle místa je krásný výhled“?

Finální verdikt tedy zní – pokud máte rádi kvalitní fantasy, nevadí temné příběhy, psychologická a sociologická témata a občas nějaká ta emo postava, případně máte v oblibě RPG, vyzkoušejte Enderal. Mám ráda The Elder Scrolls, ale tohle je příjemná změna.

Návod k instalaci najdete zde!

• Hloubka a propracovanost příběhu
  • Postavy a možnost vyvíjet opravdové vztahy
  • Vynikající anglický dabing
  • Příjemná grafika
  • Variabilita prostředí
  • Skvěle tematicky laděný soundtrack
  • Herní systém klasického RPG
  • Mnoho herních prvků je nějak integrovaných do světa či příběhu
  • Je to zadarmo

• Vysoké nároky na hardware
  • Nekompletní lokalizace a bugy
  • Poměrně velké omezení hráčské svobody
  • Nemá sandboxový charakter
  • Absence české lokalizace
8

Music freak, požitkářka, fantasačka, milovnice japonské kultury a občasný gamer. Ve hrách u ní vítězí příběh, mezi její oblíbené patří klasická RPG typu Baldur’s Gate, prakticky cokoliv od Biowaru a série Elder Scrolls. Jako malá vyrůstala na sérii Heroes of Might & Magic. Kromě hraní se baví čtením, psaním, přednášením, překlady, výpomocí na conech a webdesignem.