Football Manager 2019 Recenze

Koupit

Football Manager 2019 netřeba dlouze představovat. Jedná se o další kousek skládačky na cestě k vrcholu z dílny Sports Interactive. Pokud nejste jen fotbaloví nadšenci, kteří prahnou po akcích od Toma Cruise, ale rádi se zavrtáte do své pohodlné hrací židle a v příjemné teplotě svého pokoje se ponoříte do infrastruktury svého oblíbeného klubu a vyzkoušíte si na vlastní pěst, co obnáší stát se manažerem ve fotbale, rozhodně neutratíte své denáry špatně.

Hned na začátku, když zapneme hru, slyšíme, že je něco v nepořádku, počkat, vlastně neslyšíme, v menu nehraje hudba. Pár hodin dloubání v nastavení se vzdáváme své naděje na nějakou hudbu a raději vytahujeme pár svých hitovek z osmdesátek. Máme zde nějaké fanoušky německého fotbalu? Pokud ano, tak tady je skvělá zpráva! Nový Football Manager 2019 nám přinese Bundesligu, dokonce i druhou ligu, a to nejen realisticky ztvárněný pohár, dresy, ale i odznáčky a celkem přijatelně vypadající tváře hráčů.

Jít si zatrénovat třífázově je sen každého fotbalisty nebo by alespoň být měl. My jsme byli ve svém mládí rádi, že jsme vůbec na ten trénink došli, natož abychom si nechali dát takhle do těla, ale pravdou je, že jsme nedostávali takové peníze, co dostávají hráči dnes. Vlastně jsme nedostávali nic.Takže možnost nastavit si trénink podle toho, jak moc chceme hráče utavit po prohraném derby Pražských „S“ nebo naopak nechat odpočinout výletem za fanoušky pro zvednutí morálky, tady je. Ale zabývat se každým krokem na cvičišti je zdlouhavé, a tak raději toto plánování přenecháme asistentovi.Rozvrh cvičení je také propojen s naším týmem mediků, který nám doporučí, kdo potřebuje pořádně zamakat a kdo naopak potřebuje místo tréninku spíše do vířivky.Co se takhle jako mlaďas něco přiučit od starých pardálů a okoukat nějaké fígle a triky, jak zmást nepřítele? Není problém! Vytvořme si partičku hráčů, kde mazáci budou mentorovat své nástupce.

Je libo styl Pepého Guardioly a jeho Tiky-Taka, při kterém se posouváme od jedné strany hřiště na druhou sérií nekončících přihrávek, které možná někdy povedou ke střele? Nebo raději agresivnější styl mistra Kloppa s jeho gegenpressem, kde okamžitě po ztrátě mičudy začneme pobíhat po hřišti jak smyslů zbavený, aby byl náš kulatý miláček opět na našich kopačkách? Ano, mluvíme o taktizování. A to nejen pokud chceme hrát útočný fotbal nebo defenzivní, ale také o tom, jak budeme hrát při ztrátě míče, přechodu do útoku a jestli budeme vyznávat taktiku Pepika Hnátka nebo dalších legendárních koučů. Tak a tady přichází noční můra snad většiny lidí, co se pohybují kolem světa, kde hlavní roli hraje kulatý nesmysl, a tou je Videorozhodčí. Sami jsme si několikrát skoro ukroutili hlavu nad výroky sudích, kteří skočili na špek „létajícím Čestmírům“. Nutno podotknout, že ve virtuálním světě má VAR větší kvalitu (zatím žádní kapříci nepřipluli).

Není třeba se bát, když si nebudeme vědět rady během hry. Sice na nás nevyskočí kamarádka sponka jako ze starého Wordu, ale tutoriály, které nás provedou vším, co potřebujeme vědět o novinkách, k dispozici jsou. No a pokud zájem o tutoriály nemáme, tak není nic jednoduššího, než je zkrátka vypnout.

Vždycky jsme chtěli být dobrým řečníkem a ve chvílích v kabině, coby manažer, umět motivačním projevem nabudit hráče před zápasem takovým způsobem, že se budou třást tribuny, asi jako když král Rohanu Theodén přijel s rohirskou jízdou na pomoc Gondoru při obležení Minas Tirith na konci třetího věku. V nejhorším případě, pokud si opravdu nejsme jistí, s čím přijdeme před chlapce a co jim povíme, poradí asistent, kterým nám řekne „povzbuďte hráče“. Všichni asi víme, kdo nedostane pod stromeček prémie.

Tak a teď když máme všechno zařízené a myslíme si, že bude chvilka free timu, přijde nabídka na meeting s vedením. Kdo by odmítl? Takže pravá střídá levou a už sedíme na měkké židli z Ikei. Rozhovor může začít a nám nezbývá nic jiného, než si vybírat z odpovědí, které nám linka hry nabízí, a do toho ještě řešit to dilema, zda mluvíme klidně vášnivě nebo vášnivě klidně. Takový pokec se šéfem může mít i své výhody, třeba vyšší plat a nad tím už se vyplatí trochu stresovat.

Co nás nechává v rozpacích, je 3D simulace zápasu. Zvukové efekty se úplně tak neslučují s pohybem hráčů a celkové pohyby nejsou úplně ten top, který vídáme v grafice již nějaký ten pátek, ale tahle gamesa není hlavně o grafice a pohybech, ale o hlubokém prozkoumání dění v klubu a vyzkoušení si toho, co vlastně obnáší být postavou, co má na starosti fungování klubu na všech frontách.

Shrnuto a podtrženo, Footbal Manager nás nezklamal. Netvrdíme, že je to hra, na kterou budou lidi stát frontu jako na máslo v Lidlu, ale ani nebude mezi tituly, o kterých nikdo nikdy neuslyší. Rádi se podíváme trochu víc do infrastruktury svého milovaného klubu a poklábosíme s vedením. Graficky ztvárněné menu je příjemné a přiznáme se, že nás mile překvapila možnost vybrat si z více možností jeho vzhledu. Nakonec bychom vám doporučili koupit si náhradní myšku, protože než vás hra pustí na další zápas, trénink nebo jinou akci, tak musíte klikat jak šílení na tlačítko „pokračovat“.

• tutoriálový pomocník
  • čím více hru hraji, tím více mě zajímá
  • krátké ukládání