Gris byla naše nejhezčí hra Gamescomu. Metroidvanii plnou emocí jsme si zamilovali na první pohled

Nečekaná nádhera od Devolveru

Když se zmíní Devolver Digital, tak nějak automaticky si představím hru plnou pixel-artu, krve a frenetické akce. A myslím si, že bych nebyl sám. Samozřejmě je portfolio rozdivočelého vydavatele her podstatně širší a pestřejší, a čerstvě oznámená Gris, kterou jsme mohli vidět na Gamescomu, jej obohatí o úplně odlišný zážitek.

Relax je první slovo, co si při hraní Gris vybavíte. Překrásná a ručně kreslená grafika od slavného španělského výtvarníka Conrada Roseta uchvátí už na první pohled. Pianový soundtrack, složený maličkou barcelonskou kapelou Berlinist, zase zajistí, že si Gris okamžitě zamilujete, pakliže tíhnete k umění.

Jak již název titulu napovídá, hrajete za mladou dívku Gris, která se po bolestivém zážitku topí v žalu a zármutku. Její interní konflikty a vypořádávání se s nimi přímo ovlivňují prostředí, Gris samotnou a její pohled na svět. Každý její pokrok a překonávání sebe sama výrazně mění struktury, pravidla a barvy celé úrovně.

Žánrově jde o metroidvanii se silným důrazem na exploraci prostředí a luštění puzzlů. Umřít zde nemůžete, takže se nemusíte zbytečně stresovat. Stejně tak ve hře nenarazíte na žádné souboje ani akci v klasickém slova smyslu. Jde spíše o zdolávaní různých živlů kouzelného světa a postupné sbíraní nových schopností jako dvojskok nebo transformace ve kámen.

Na první pohled se může Gris zdát jako obyčejná 2D plošinovka, ale rozhodně bych ji nenazval běžnou hrou. Spíše bych ji přirovnal k interaktivnímu zážitku zaměřenému na emoce po vzoru legendárních Journey nebo Limbo. Oba tituly jsem miloval a osobně se nemůžu dočkat, až si vyzkouším i tuhle artovou záležitost.

Pusťte si trailer a velice rychle pochopíte, z čeho plyne mé nadšení. Gris byla pro mě velice příjemným překvapením a aktuálně je to jeden z mých nejočekávanějších indie titulů tohoto roku. Vychází v prosinci na PC a Nintendo Switch.

Čtěte také: Akce bez pauzy. V Serious Sam 4: Planet Badass kosíme armádu emzáků z motorky i kombajnu

Zdroj:

Vlastní

Zdenko Pikula
Veterán z Battleforce.cz, externista Skillzone.cz a tak trochu i vývojář.