fbpx

Grow Home Recenze

Bude to rychlokvaška nebo první letošní herní překvapení? Oznámení experimentálního titulu Grow Home, za které se postavil Ubisoft, který si v poslední době stále utvrzuje pozici giganta posvěcující i menší indie hříčky, rozhodně vzbudil rozruch na lednové herní scéně. Jak ale Grow Home ve finále dopadl? Napovíme, nejsme zklamaní.

Lednové oznámení Grow Home a jeho náhlé vydání bylo dáno dvěma faktory. Celá hra vznikla jako soukromý projekt skupiny osmi zaměstnanců v britské odnoži Ubisoftu. Projekt vzbudil mezi zaměstnanci firmy obrovské pozdvižení, tudíž si ho následně všimlo i vedení a udělalo z něj legitimní hru ve vývojářském portfoliu. Toto neplánované vydání vše značně urychlilo a díky tomu hráči od oznámení do vydání nemuseli čekat déle než měsíc. Druhý důvod je pragmatičtější. Hra je ve všech ohledech natolik minimalistická, že od ní nelze čekat žádné závratné tvůrčí úsilí, jehož vývoj by měl trvat spousty týdnů. I přes tuto počáteční unáhlenost Grow Home však uspěl a ukázal, že Ubisoft se může cítit jistější mezi menšími indie hrami, než mezi megalomanskými AAA trháky.

Grow Home vypráví o příběhu B.U.D.a, botanického průzkumného robota, který je vyslán do vesmíru s jednoduchým posláním, najít rostlinu, která by mohla okysličovat jeho domovskou planetu, Zemi. Tvůrci nijak nepopírají, že se v počátečních fázích inspirovali tématem filmu Wall-E od studia Pixar, to však ničemu nevadí a pouze to potvrzuje, že originální myšlenka není nutnost k dobré hře. Úspěchu se dá dosáhnout i v případě, že vezmete již zaběhlý námět a ohleduplně si ho přizpůsobíte k obrazu svému. Stejně tak udělali i vývojáři z Ubisoft Reflections a slaví úspěch.

Hra vás vysadí na neobydlené planetě, která disponuje rostlinou, pro kterou byl B.U.D. poslán. Vaším úkolem se stane prosté zaručení růstu rostliny, až dosáhne potřebné výšky, její výhonky vyšplhají až do stratosféry a vy budete moci předat semínko z ní na vaši vesmírnou loď. Tento úkol se však nesestává ze zalévání a hnojení. Květina Star Plant je živa z bláta, kterým disponují některé levitující ostrovy ve vašem nejbližším okolí. Je tedy na vás, abyste ukočírovali jednotlivé úponky rostliny, spojili je s těmito životodárnými ostrovy a nechali vaši Star Plant zase o pár metrů poporůst. Váš úkol je tedy jednoduchý a jak kýženého cíle dosáhnete, je jenom na vás.

Nejste-li úplně srozuměni se systémem, který jsem vám v předchozím odstavci nastínil, nezoufejte. Hra je doplněna rychlým, stručným ale zároveň intuitivním návodem k základní manipulaci s robotem. Jak jsem již nastiňoval, hra není minimalistická pouze v jedné části. K jejímu ovládání vám bude stačit pár kláves či tlačítek na gamepadu (který mimochodem vývojáři k hraní doporučují). Vaší hlavní pohybovou aktivitou bude šplhání po ostrovech. To neprobíhá automaticky, ale vy ovládáte každou vaši ruku zvlášť pomocí kláves a tlačítek myši, případně pomocí tlačítek na gamepadu. Právě tento herní prvek dodává hře na atraktivitě, neboť ji činí obtížnou, ovšem ne do takové míry, že by vás po chvíli začala frustrovat.

grow-home-battleforce17

 

Padáním strávíte ve hře více času, než byste si přáli. Pořád je ale na co koukat.


Grow Home přesně vystihuje rčení, že i cesta může být cíl. Během vašeho snažení se o růst Star Plant totiž najednou zjistíte, že samotnou hlavní misi hry jste odsunuli na druhou kolej. Vertikálně designovaný ostrov je plný různých zákoutí a i na první pohled neobydlený kus skály v sobě může skrývat jeskyni, která překypuje životem. Prozkoumávání ostrova se tak po chvíli stane stěžejním prvkem hry a i přesto, že pokud byste se věnovali pouze růstu Star Plant, záležitosti, která se dá zvládnout během kratšího herního sezení, vy strávíte ve hře několikanásobně více času právě díky tomu, že budete hledat ukryté předměty, které jsou často tam, kde by je člověk nejméně čekal.

Největší tahákem při prozkoumávání se stane lov na krystaly. Těch na ostrově naleznete celkem sto. Jejich hlavní devízou je vylepšování vašeho robotka. Jet pack, možnost zoomu, oboje se velmi hodí při prozkoumávání nových oblastí, dovedností, které se dají vylepšit je však podstatně více.  Při prozkoumávání také ale narazíte na různé místní geografické zvláštnosti. Jednak se může stát, že vás v jeskyni, která visí kilometr nad zemí, napadne rozzuřený býk a shodí vás zpět na start, může se ale i stát, že narazíte na květiny, které vás katapultují na jiný ostrov, kam byste se jinak těžko dostávali, případně je z exploračního hlediska nějak zásadní. Vrchol prohledávání ostrova korunuje end game, který vás donutí prozkoumat celý ostrov znova. Zdá se vám to frustrující? Nikoliv, budete rádi za tu příležitost.

grow-home-battleforce14

Nejvíce výhledů na celý ostrov vám bezpochyby přinese poletování na kluzáku.


Grow Home je roztomilá indie hříčka, která vám vykouzlí úsměv na rtech. Pakliže mám shrnout její nevýhody, musím vytknout pouze její délku a to pouze pro to, že i když po konci hry můžete zůstat na ostrově a dále zkoumat, již vás nic netáhne pro to, abyste to dělali. Na své si zde nepřijdou ani netrpěliví hráči, kteří jsou zvyklí hrát přímočaře a bez zbytečných skrupulí. Grow Home je sice hříčka na delší odpoledne, nečekejte však od toho, že k cíli se stejně rychle, jako projede horký nůž máslem. Budete padat, znova vylézat, a když si při přeskoku na vesmírnou stanici špatně načasujete úchyt, celé martyrium vás čeká znovu. Tomuto sice pomáhají teleporty, které jsou rozesety po ostrově, nicméně ve vyšších nadmořských výškách, kdy jste odkázání prakticky pouze na úponky Star Plant a náhodné meteority, vám příliš nepomohou. To spíše pak drobné předměty jako kopretina, která funguje jako padák nebo vhodně stočený list, který supluje rogalo.

Nejnovější počin z distributorského pera Ubisoftu potvrdil, že pakliže studio vhodně napne svoje síly a dá prostor tvůrčí kreativitě, má na to udělat hru, která i přes svoje zjevné nedostatky osloví značné publikum. Škoda jen, že v poslední době tyto hry Ubisoft využívá jako nárazníky pro to, aby zmírnil nevoli, která se na něj hrne po vydávání velkých AAA titulů. Na své si tak pravděpodobně přijde i Grow Home, která snad Ubisoftu napraví reputaci pokřivenou loňským podzimem. Potenciál na to má, jen největší tvrďáci by totiž neodolali této robotické pouti futuristickou botanickou zahradou.

Klady

  • Pohybová volnost
  • Příjemná grafická stylizace
  • Výborné zpracování nápadu
  • Endgame
  • Prozkoumávání ostrova

Zápory

  • Chybí konzolové verze
  • Na klávesnici a myši je ovládání trochu krkolomné
9

Nářez

Individuum s oblibou v indie hrách jakéhokoliv žánru. Dobrý příběh vykompenzuje chyby v hratelnosti.