Halo 5: Guardians Recenze

Jak si letos vede Master Chief?

Je tomu přesně 3 roky od vydání Halo 4, kterého se zhostilo studio 343 Industries. To převzalo roli po Bungie, původním majiteli a stvořiteli této kultovní xboxové série. Už u 4. dílu jsme my hráči a zarytí fanoušci universa a samotného Mastera Chiefa plesali blahem, že nám 343 Ins. naservírovali regulérní plnohodnotné pokračování, dokázali posunout příběh a rozvinout novou zápletku.

V loňském roce navíc vyšla kompilace Master Chief edition, která byla určena novým Halo nepolíbeným hráčům a jako rekapitulace dosavadního dění před vydáním HALO 5 exkluzivně pro Xbox One.

Halo série byla vždy o silném příběhu a výborném multiplayeru, jinak tomu nebude ani v případě Halo 5. Musím se hned na úvod přiznat, že jsem velkým fanouškem celé série, každý díl byl pro mě stěžejní a doslova jsem hltal příběh, bude tomu však i u pokračování?


Halo 5 s podtitulem Guardians plynule navazuje na události Halo 4, kde jsme se rozloučili s AI Cortanou a heroický Master Chief se ze ztráty své parťačky zhroutil. Pokud jste sledovali Hunt the Truth nebo seriál Halo Nightfall, dozvěděli jste se o novém charakteru spartanu Lockeovi a zápletce, kde se z Master Chiefa stal zrádce.

Celý příběh lze rozdělit na hlavní a vedlejší zápletku. V hlavním příběhu sledujeme lov Chiefa a jeho Blue Teamu agentem Lockem se svým Fireteamem Osiri. Druhou rovinu Chiefovy linky tvoří pátrání po Cortaně, kterou se Master Chief po neuposlechnutí vydává hledat. Do toho tu máme vedlejší dějovou linku zuřící Covenantské občanské války, na scénu se nám vrací staronové charaktery Arbiter, doktorka Halseyová a vše zmíněné podtrhuje ničivá destrukce Prometheanů.

V podstatě vše dosud psané může znít jako dokonalý příběh vyprávěn pomocí skvělých filmečků, ale bohužel v rámci krátké kampaně, která trvá 8 hodin herního času na normální obtížnost, působí vše nedotaženě. Podobně jako v Halo 2 je kampaň rozdělena mezi 2 protagonisty, ovšem většinu času z 15 herních misí hrajeme za spartana Lockea a milovaná herní ikona Master Chief je až trestuhodně zanedbávána.


Některým z Vás to jistě bude vadit, mně samotnému dalo hodně práce se ztotožnit s novou postavou. Master Chief od 4. dílu dostal více emocí a jeho jednání se konečně dá ztotožnit s tím lidským. Agent Locke plní příliš striktně rozkazy, takže se o této postavě mnoho nedozvíme. A protože hrajeme většinu času za něho, příběh kvůli tomu působí velmi plytce a sterilně.

Oproti minulým dílům, zejména pak tomu poslednímu, kampaň pokulhává v epičnosti. Chybí jí epické momenty, při kterých naběhla po těle husí kůže (stále rozechvěni vzpomínáme na Halo 4 a  poslední misi), a to je pro věrné fanoušky zásadní nedostatek.

Po dohrání příběhu na hráče dolehne pocit, že tvůrci avizovaná atmosféra z předposledního dílu, se nedostavila. Kampaň končí otevřeně a dává to smysl. Minulý díl započal novou trilogii, takže doufám, že 343 Ins. příště naservírují více emotivní zážitek. A jak již bylo řečeno, ze standardů nevybočuje ani herní doba. 15 příběhových misí skýtá zhruba 8 hodin hraní s tím, že je tu vždy možnost sbírání collectibles.


Jak je na tom hra po technickém zpracování? Řekl bych, že na výbornou! V příběhových misích hrajeme společně s umělou inteligencí řízenými třemi společníky, jejichž chování nijak neurazí. I tak se ale občas stane, že se vám vaši AI parťáci připletou do cesty. V tom případě můžete 3 boty vyměnit za kooperaci s živými hráči. AI protivníků je na dobré úrovni, jak už bývá u série zvykem.

Grafická stránka hry velmi potěš. Výkon Xboxu ždíme na kre a díky tomu získáme na standard dnešních her líbeznou podívanou. Aby vývojáři zachovali snímkování 60 FPS bez dropů, náročnějších bitvách se dynamicky mění rozlišení na 900p a při běžných scenériích si užíváme plných 1080p.

Vývojáři si, co se týče grafiky a chodu hry, zaslouží jednoznačně pochvalu. Filmové sekvence jsou od minule o třídu kvalitnější a dokázal bych si je opět představit jako celovečerní film.

halo 5 multiplayer


Multiplayer – Gear up Spartans!

Halo série není jen o single playeru, ale hlavně o hře více hráčů, která byla vždy hodnocena jako nejlepší na Xboxu. 5. díl na tom nebude jinak a podle mých zkušeností z minulých dílů můžu tvrdit, že je povedenější.  Nepotýkáme se s problémy loňské Master Chief collection, kde jsme první týdny trpěli rozbitým multiplayerem, ale od startu prodeje jsme dostali vyladěný zážitek.

Jedinou vadou je chybějící splitscreen, což pobouřilo mnoho fandů. Za vše může limit konzole, dle vývojářů by bylo příliš technicky náročné vykreslovat na jednu obrazovku dvě stejné scény tak, aby si hra udržela svoji kvalitu. Takže ta tam jsou večery u Halo splitscreenu. Na jeho navrácení si budeme muset počkat do dalšího dílu, kde byl přislíben.

Multiplayer začínáme tvorbou svého avatara, tedy změna skinů brnění, zbraní, emblémů apod. Jak bývá zvykem u dnešních her, dostane se i na mikro transakce. Pokud chcete stylizovat svého avatara, připravte si peníze na balíčky skinů. Můžete ale i hrát a dostat je formou odměn. Po úpravě avatara máme na výběr z módů Arena a Warzone.

halo 5 screenshot


Arena je klasická hra více hráčů zahrnující team deathmatch, deathmatch, boj o vlajku a další multiplayerové stálice na desítkách map s příslibem dalších map během několika měsíců. Ničím tak nevybočuje z průměru jiných multiplayerových her, respektive jejich módů a způsobů hraní.

Mnohem zajímavější se mi jeví Warzone, což je nový mód zahrnující masivní boje 12 vs. 12 hráčů. Do bitev navíc zasahuje i AI. V praxi proti sobě tak stojí živí hráči, na které ještě útočí AI z naverbovaná v řadách Prometheanů spolu s jedním speciálním bossem. Instantní herní šílenství zaručeno.

V jednotlivých bitvách jde buď o zničení základny protivníka nebo dosažení skóre 1000 bodů, kdy boj končí. K vítězství vám pomůže rozličné množství zbraní a vozidel takticky umístěných po celé mapě, očividně rukou zkušeného level designéra.

Halo_5_47


Jak to celé dopadlo?

Po třech letech čekání na další Halo jsme dostali obstojného nástupce 4. dílu a studio 343 Ins. předvedlo, že Halo umí. Jediným větším zklamáním je příběh samotný, který nedosahuje kvality předchozího dílu.

Po dohrání může mít hráč pocit, že chce více. Grafické zpracování, výborná hudba, skvělý multiplayer, to jsou věci, které u hry udrží každého fanouška série. Po dohrání kampaně se pak nabízí sbírání collectibles a nekonečné boje v multiplayerových zápasech.

Přes všechny nedokonalosti kampaně a díky výborném multiplayeru mohu všem Halo 5 doporučit a pro fanoušky je nové Halo jednoznačně povinnost.

Klady

  • Multiplayer, hlavně Warzone
  • Grafické zpracování a stabilních 60 FPS
  • Filmové sekvence společně s hudbou
  • Hratelnost a plynulost hry

Zápory

  • Délka kampaně
  • Slabší příběh oproti Halo 4
  • Spartan Locke
  • Chybějící splitscreen
8

Super

Martin Chlup
Redaktor, vášnivý komentátor na herních fórech a ještě vášnivější konzolista. PS i Xbox fanboy.