KOMENTÁŘ: Zítra vychází Kingdom Come. Máme se těšit? Nebo bát?

Malá dojmologie v předvečer vydání

Však víte, co nás zítra čeká. Vychází dlouho očekávaná česká hra Kingdom Come: Deliverance – obrovské české RPG, které hodilo bobek na fantasy klišé a vydalo se vlastní cestou, lemovanou svéráznou hratelností, komplexním ekosystémem možností a historickou akurátností. A čeští hráči s napětím vyhlížejí první verdikty a ohlasy.

Náš recenzent Jakub Němec se už prohání po středověkých českých loukách. Kdy bude jeho recenze hotová? Za týden, možná dva – Kingdom Come je bez debat hra, kterou je třeba projít skrz naskrz. Možná dobře, že se neženeme za prvenstvím. Na obzoru je totiž obrovský day one patch o objemu 20 GB, který opraví i upraví hromadu věcí, tudíž zákazníci stejně dostanou do rukou o něco vybroušenější produkt, než který se (již neaktuálně) bude řešit v těch nejranějších recenzích.

Ale o tom teď nechci mluvit. Jistě se shodneme na tom, že vydání Kingdom Come je nejočekávanější událostí pro českou herní scénu, a to jak ze strany novinářů, tak řadových pařanů. Nejinak tomu je i u mě. Hru sleduju od prvního záběru, občas si znovu pustím skvělé přednášky od Viktora Bocana z Warhorse a vůbec s pomyslným odpočtem v hlavě čekám, jak celý projekt dopadne. Abych byl ovšem zcela upřímný, postupem času se k mému nadšení přidávaly i obavy, které mě doteď neopustily. Ale popořadě.


Slunečno, místy přeháňky

Pamatujete si někdo první velký trailer ze hry? Na Kickstarteru? Skoro jsem se roztekl blahem. Z hudby, prezentovaných možností i samotného faktu, že se v české kotlině pracuje na tak obrovské hře. Požitek to byl zkrátka magický – přestože byste opravdovou magii hledali v Kingdom Come zcela marně, což bylo ostatně jedno z hlavních poselství videa. Radovali jsme se, že se zrovna u nás pracuje na titulu, který chce na plnou hubu konkurovat špičkám RPG žánru.

Nějakou chvilku po ukončení kickstarterové kampaně, během níž vývojáři posbírali přes milion liber, ale přišel první odklad. A pak další. A pak ještě jeden. A takhle uběhly čtyři roky dlouhého vývoje. Není to tak nesnesitelná doba, alespoň co se týče nějakého vývojového cyklu. Přesto se musím přiznat, že dlouhé čekání na hru mé prvotní nadšení jednoduše rozmělnilo. Po každém novém traileru přišla drobná radost, po každém odkladu zase skepse, zda vůbec vývoj probíhá dle představ českých autorů.

Nyní – jen necelou hodinku od vydání Kingdom Come: Deliverance – jsem na hru spíše zvědav. Jenom. Chci vidět, zda splní veškerá očekávání hráčů, kteří nemuseli absolvovat podobný emoční tobogán jako já. Doufám v perfektní recenze a pochvalné ódy. A bojím se, o co se hra nakonec spálí. Těch nebezpečných plamínků vidím spousty.


Rovnováha ve vesmíru i v hratelnosti

Když jsem se vloni na Gamescomu bavil s americkým herním novinářem, ten se mohl ze středověké Evropy a velkého důrazu na historii utlouct nadšením. Co je pro našince jen nezajímavé makové pole s kapličkou u cesty, to je pro obyvatele za velkou louží vzrušující exkurze do neznámého a vzdáleného světa. Alespoň to tak znělo. Pro Američany je středověk v české kotlině exotika, kterou chtějí prožít na vlastní kůži. Nebo klávesnici, chcete-li.

Zatímco jsem vyzobával jednohubky z pultíku Koch Media, dobrých deset minut mi vyprávěl o tom, jak se hra drze staví proti současným trendům a vystrkuje prostředníček směrem k Dragon Age, The Elder Scrolls a dalším velkým RPG titulům. Že bude klást důraz na realističnost, autentičnost a historickou akurátnost. A že to je atribut, který spoustě západních her chybí.

Souhlas. Viděli jsme v nespočtu videí i přednáškách, že si vývojáři dávají záležet na rešerších, hrabali se v archivech, bavili se s historiky i odborníky na šerm. Že oblečení, výzbroj i výstroj, architektura a vůbec co nejpřesnější ztvárnění českého prostředí z 15. století s přehledem zmákli. Nevysr*li se na to, za což si zaslouží obdiv všech hráčů i médií. Autentičnost je tedy zarušena. Jenže…


Jenže co realističnost s ohledem na herní prvky? Ta může být hlavním kamenem úrazu. Existuje důvod, proč se mnozí vývojáři nehrnou do co nejdůkladnějšího okopčení reality – jednoduše to není záruka zábavy. Krásným příkladem je Battlefield 1. Ta hra od začátku neměla být co nejrealističtější, protože by to dost ubralo na její zábavnosti.

Proto se hráči dočkali v multiplayeru i prototypů samopalů a jiných rychlopalných zbraní. Proto se prvoválečné tanky každých deset minut nezasekávaly uprostřed přestřelek. A proto se hodiny nekrčí v zákopech. Takhle ty hry prostě nechcete hrát. Možná si někteří myslíte, že ano, ale… nechcete. Není to zábava.

Kingdom Come nechce jít na ruku trendům, což může vyústit všelijak, od těžkopádného ovládání po trestající a úmornou hratelnost. Samozřejmě pro hardcore pařany, kteří se se vší vážností věnují ryzímu role-playingu, bude Kingdom Come vysněné virtuální hřiště. Ale co lidé, kteří chtějí po práci na chvilku vypnout mozek a bavit se? Ocení vůbec komplexní soubojový systém a další košaté možnosti, které Kingdom Come nabídne? Jestli se vývojářům z Warhorse podařilo najít tu správnou rovnováhu mezi zábavností a realističností, budu tleskat. Modlím se, aby tomu tak bylo.


Těžká česká pozice

Samozřejmě je tu spousta dalších rizik, od špatné optimalizace po technickou zastaralost, horší grafiku či animace. Bugů se Kingdom Come nevyhne zcela určitě – to žádná hra s tak otevřeným a provázaným světem, Day one patch to ostatně potvrzuje, že bylo co opravovat, a nezávidím borcům z Warhorse poslední dva tři týdny nervů. Zajímala by mě ale jedna věc. Asi si pamatujete, na čem nakonec pohořel Mass Effect: Andromeda nebo PC verze Arkham Knighta. Hráči je na internetu roztrhali na cucky za technický stav. Takže čistě hypoteticky – budou dělat našinci, když se toho samého dočkají i zde?

Pro celou řadu českých hráčů bude Kingdom Come bezesporu titul, na který nedají dopustit. Není důvod jim něco takového zazlívat, dokud půjde o zdravý patriotismus, ne fanatickou obranu hry za každou cenu. Stejně tak se zde ale najde i nemalá skupina hráčů, kteří se vší škodolibostí čekají – ba se těší – až hra selže v recenzích. Jen proto, aby mohli říct v komentářích „já jsem říkal, že to pos*rou“. Ať kvůli špatné optimalizaci, bugům nebo – eh – absenci českého dabingu. Jo, i tací se tu ještě najdou.

Doufám, že po vydání potkám co nejméně obojího. Úplně vidím, že to skončí jako u lednových prezidentských voleb. Jedna strana bude Kingdom Come obhajovat do krve a označovat opoziční tábor za ubohé, věčně nespokojené hejtery, zatímco druhá nastartuje plivomety a bude pořvávat něco o zaslepených ovcích. Už teď jsou některé diskuze dost nahnuté, tudíž pochybuju, že to bude v prvním týdnu vydání o chlup lepší.


On je samotný problém i v osobnosti Dana Vávry jako svérázné postavě české herní scény. Jistě si někteří z vás pamatují článek na Games.cz, kde se rozepsal o více než sto důvodech, proč je Skyrim špatná hra. On takhle Vávra nešetří spoustu titulů, což ostatně už asi dávno víte, pokud ho sledujete na sociálních sítích. Tuším, že se v komunitě najde dost lidí, kteří mu chtějí podobně drsné verdikty vrátit i s úroky. Nejsem si jistý, jestli je to zrovna fér. S Vávrou v mnoha směrech velmi nesouhlasím, ale vybíjet si nesouhlas s jeho viděním světa na hře samotné je… laciné. A nedůstojné.

Nejhorší pozici ale mají tuzemští recenzenti. Dokážou opravdu zaručit, že jejich recenze bude naprosto v pořádku? Že schovají vlasteneckou vlajku a ohodnotí hru tak, jaká opravdu je? Anebo naopak, uklidní v sobě toho naštvaného hráče, kterému Vávra pohnojil oblíbenou hru? Recenze je sice ryze subjektivní žánr, o tom žádná, ale máme se bát dvojího metru? Dočká se Kingdom Come mírnějšího očka, než kdyby byla na jeho místě třeba ta prokletá Andromeda?

Nezávidím jim. Ze zkušeností vím, že tak či onak nikdy nevyjdou názorově vstříc všem čtenářům, a vím, že ti čtenáři to dají nahlas najevo v diskuzích. Ale to asi k tomu patří. Recenzentům všech českých herních médií přeju pevné nervy, aby hru ohodnotili s nejlepším vědomím a svědomím. Aby přišel čistý plnohodnotný verdikt, nezatížený patriotickým duchem či antipatiemi k vývojářům. Nechci se spoléhat jen na zahraniční recenze.


Co černoši, mají si kde hrát?

Nedá mi to, takže jen v rychlosti. Přísahám, že urvu hnátu komukoliv, kdo se jen zmíní o absenci černochů v Kingdom Come. Je to celé jen několik let staré ohrané divadlo, které si nezaslouží pozornost. Že se jeden krajně levicový blogger opře do Vávry (především kvůli jinému politickému názoru než rasové nevyváženosti ve hře) a k němu se přidá pár čtenářů, hned neznamená, že Německo brojí proti nedostatku černochů v RPG.

Jasně, mě taky mrzí, že se ve hře neobjevuje zástupce dynastie Tranů (protože bychom tam akorát vystupovali v řetězech, hehe), ale věnovali byste tomu článek? Doufám, že ne. Jediný důvod, proč tohle téma pár médií nakonec vytáhlo – včetně tuzemských – byla jen lákavá vidina lehce nahrabaných kliků od naštvaných českých hráčů. Funkční vábnička, co? Hlavně je to pro nás úplně nepodstatná věc.  V zahraničí ta není situace tak horká, jak psaly některé herní weby.

A pokud potkáte nějakého člověka, který si bude stěžovat na genderovou nebo rasovou nevyváženost v historické hře, jen pokrčte rameny a nerozčilujte kvůli nim. Není to zdravé a oni si ten prášek dříve nebo později stejně vezmou.


Doufejme v to nejlepší

Jasně, mohl jsem ještě zabrousit ještě dál, třeba až k nesplněným slibům z Kickstarteru, ale teď už je to stejně fuk. Vlastně nic z toho, co jsem psal výše, není vůbec podstatné. Jen plkám svou pondělní dojmologii. Nyní je to na herních recenzentech i samotných hráčích, aby řekli, jestli je hra dobrá či nikoliv. Počkejte si na první recenze. Čtěte jak české, tak zahraniční, pak si udělejte názor sami. A samozřejmě si nenechte ujít i náš verdikt, byť vyjde později.

Za sebe doufám, že Kingdom Come bude úspěch. Kvalitativní i prodejní. Česká scéna by z toho akorát profitovala a dlouho jsme tu neměli opravdu velký titul, který by se několikrát objevil na České televizi či otvíráku zahraničního PC Gameru. Bylo by fajn ukázat světu, že ta pivní zemička uprostřed Evropy má nějaký ten talent na vývoj her.

Takže se máme těšit, nebo bát? Víte co? Já se zase těším. Snad Kingdom Come: Deliverance dopadne dobře. Chci, aby Česko mělo svého Zaklínače 3.

PS: Ano, soutěž o sběratelskou edici bude.

Zdroj:

Vlastní

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz