Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy Recenze

Milý čajový dýchánek s dcerou slavného profesora

Adventurní puzzle série s charismatickým profesorem Hershelem Laytonem se za jednu dekádu stala nedílnou součástí katalogu Nintenda DS i 3DS. Po šesti dílech a jednom spin-offu si ovšem vývojáři z Level-5 řekli, že možná přišel čas, aby gentlemana z londýnské akademické smetánky nahradila nová, o něco mladší krev.

Po dlouhém vývoji spatřila světlo světla nová laytonovská epizoda s přehnaně dlouhým názvem Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy. Ta původně vyšla na mobily, nakonec však na svou domovskou platformu nezanevřela a vrátila se na Nintendo 3DS. A jak se dozvíte v této recenzi, byl to milý a svěží návrat.

Jak již název napovídá, slavného profesora v hlavní roli nakonec nahradila jeho vlastní dcera – poněkud rozvášněná, ale po otci velmi inteligentní Katrielle Laytonová. Ta místo akademické půdy zvolila pohodlí detektivní kanceláře, kterou si otevřela na vlastní pěst. Její otec totiž zmizel neznámo kam, tudíž pátrá po jeho stopách a snaží se dát dohromady, proč se po něm náhle slehla zem.

Ačkoliv pátrání po hlavním protagonistovi předchozích her zastřešuje celý příběh, netvoří vždy prioritu a spíše se připomíná na pozadí událostí. Hned ze začátku hry se nechá Katrielle rozptýlit první detektivní zakázkou, kterou jí zadá mluvící pes Sherl. Ten se nechtěně stane jejím věrným parťákem a bude doprovázet Katrielle i jejího asistenta Ernsta po celou dobu dobrodružství.

Pokud jste se báli, že bez profesora Laytona ztratí série svůj nezaměnitelný šarm, už nemusíte. Katrielle coby hlavní hrdinku nové epizody si velmi rychle oblíbíte – ačkoliv se nechá snadno rozptýlit a někdy jedná rychleji než mluví, nechybí jí fištrón ani dámská elegance, která náramně ladí k londýnským kulisám.

Její přílišný optimismus občas vytáčí Sherla, který oproti ní zase nešetří na suchém humoru a sarkastických hláškách. Je to takový agent Casey z Chucka, jen čtyřech nohách a se studeným čumákem. Nejslabším článkem nové partičky mi přišel všeználek Ernest Greeves, který, ačkoliv má v příběhu nezaměnitelnou roli, svými otravnými průpovídkami spíše kazil jinak dobře sehrané hlavní duo. Ve všech případech nicméně platí, že se postavy mohou chlubit precizním anglickým dabingem.

Samotná struktura příběhu se dočkala drobných změn. Místo lineárního vyšetřování ústřední zápletky se Katrielle musí potýkat se sérií zdánlivě mezi sebou nesouvisejících detektivních případů a postupně odemykat stopy, které vedou k řešení. Záhada mluvícího psa s amnésií se tak odsouvá na druhou kolej (a zřejmě i do dalšího dílu, pokud nějaký bude) a následně ji nahrazuje ukradená ručička Big Bena a další kauzy, které mají spojitost s londýnskými milionáři.

Jak už to tak v laytonovských adventurách bývá, ani zde nechybí nečekané příběhové zvraty a sundávání falešných mask. Oproti předchozím dílům se zde ovšem hraje o něco méně na emoce. Pokud jste byli zvyklí na to, že ve hrách s profesorem Laytonem na konci hlavního děje ukápne nějaká ta slzička, tentokrát zůstane vaše oko suché. Vzhledem k tomu, že jde o pomyslný restart série, a tedy i první díl s Katrielle, dá se takový narativní beďar bez problémů odpustit.

Jinak je vše při starém. Se svým týmem navštěvujete ikonické části Londýna (plného těch nejbritštějších stereotypů), povídáte si s obyvateli a neustále ťukáte po obrazovce a hledáte skryté puzzly a mince, kterými si odemykáte nápovědy. Je pravda, že v tomhle ohledu nepřináší Layton’s Mystery Journey nic inovativního a spíše vsází na osvědčenou šablonu, na druhou stranu se fanoušci série dostanou do hry téměř okamžitě, aniž by se museli seznamovat s novými pravidly.

Hra je to notně ukecaná, stejně jako všechny „laytonovky“, dialogy jsou ale napsané s péči a často pracují se slovními hříčkami nebo v sobě skrývají drobnou referenci na literaturu i popkulturu. Hráči, kteří ovšem nevládnou angličtině, budou mít se hrou nemalé problémy, jelikož textů je opravdu hodně a nepatří mezi ty nejjednodušší. A jelikož se zde bavíme o hře na Nintendo 3DS, na českou lokalizaci moc pomýšlet nejde.

Alfou a omegou adventur s profesorem Laytonem byly vždy obtížné puzzly. Katrielle po svém otci hrdě přebírá pochodeň a řeší (s vaší pomocí, samozřejmě) jednu hádanku za druhou. Osobně jsem rád, že se ubralo na ryze matematických úlohách a naopak přibyla spousta interaktivních puzzlů, ve kterých se posouvají předměty nebo spojují body.

Největším oříškem ovšem byly slovní úlohy, které nutí hráče myslet úplně naruby. Během cca 25 hodin hraní jsem narazil na desítky chytáků, jejichž řešení většinou leželo „mimo krabici“. Na jednou stranu nemám problém se občas chytnout za hlavu a zanadávat si, proč jsem na výsledek nepřišel sám, na druhou stranu celá řada puzzlů byla postavená tak, abych se ke správnému řešení nemohl dostat na první dobrou. A to už takové terno není.

Puzzlů je kolem 170, navíc se nové neustále odemykají i mimo hlavní dějovou linku. Ne všechny sice hýří originalitou a veteránům se mnohdy dostane pocitu déjà vu, na druhou stranu asi není úplně jednoduché vymýšlet každý díl na dvě stovky nových hádanek. Katrielle během svého putování bude postupně rozšiřovat také svůj šatník i pár miniher na odreagování (třeba manažírování obchůdku), ty ale ve výsledku v sobě neskrývají žádné velké odměny ani střípky do příběhové mozaiky.

Co se týče technické stránky, stále mě mrzí ovládání v nových dílech. Místo toho, abych se stylusem ťukal přímo do prostředí a užíval si hledání skrytých mincí, probíhala veškerá interakce s kulisami tak, že se kurzor na horní obrazovce ovládal touchpadem na dolní obrazovce. Dá se na to zvyknout, i tak ovšem jde o dost nepřesné a nešikovné řešení.

Po audiovizuální stránce ale nemám sebemenší výtky. Animace mají vývojáři z Level-5 v malíčku a je radost se koukat na příběhové cutscény. Absence 3D efektu? Nic, kvůli čemu bych si řezal žíly. Hudební složka si pohrála se staršími skladbami z laytonovských her a ani na konci se neoposlouchají.

Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy odvážně nahradil ikonického profesora Laytona jeho dcerou, hře to ovšem ani trochu neuškodilo. Katrielle se umí rychle zalíbit veteránům i nováčkům série, příběh umí místy překvapit a hratelnostně drží nový díl zavedený standard.

Novinek jistě mohlo být víc a ovládání by si taky zasloužilo větší péči, stále ale jde o adventuru, která majitele Nintenda 3DS jen těžko urazí. Pokud se ovšem někdy dočkáme dalšího dílu (třebaže na Nintendo Switch), možná by mohli být vývojáři o něco drzejší a přijít s novými nápady.

Nová hrdinka, nové puzzly a nový příběh. Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy je slušný restart, který staví hratelnost na osvědčené šabloně. Novinek možná mohlo být víc, i tak ale Katrielle a její parťáci dokáží zabavit veterány i nováčky na dlouhé hodiny.

• Postava Katrielle a Sherla
  • Příběh, který nešetří na zvratech
  • Množství zábavných puzzlů