Mark of the Ninja: Remastered Mark of the Ninja Recenze

PS4 Xbox One

Někteří z nás již jako malá redaktůrčata snívali o tom, že se stanou ninjou. Proto jsme před šesti lety, kdy vyšla hra Mark of the Ninja, přímo učůrávali blahem. A teď, když vyšla její Remastered verze, se nám ten vlhký pocit v kalhotách opět vrací. Tehdá totiž šlo o takřka dokonalý titul, kterému chyběla snad jen dostupnost na větším počtu platforem. Nyní je ovšem zpět a bere útokem nejen PC a novou generaci konzolí od Microsoftu, ale také ty od Sony a Nintenta!

Už během prvních minut jsme si připomněli, jak velké možnosti Mark of the Ninja nabízí. Je libo plížit se stíny, nikým neviděn a neslyšen? Není problém! Od toho tu máme kanalizaci, klimatizační šachty, stropy a temná zákoutí. Dáváte raději přednost tomu, když po vaší návštěvě nezůstane nikdo, kdo by o ní mohl vyprávět? Nepřátel je v každé úrovni dost a způsobů, jak jim dopřát tichý odchod na věčný odpočinek jakbysmet. Nic ovšem není tak jednoduché, jak by se na první psané slovo mohlo zdát.

Všechno ale hezky popořadě. Jaká by to totiž byla zábava, kdybyste se nemuseli prokousat všemi těmi řádky textu, abyste se dozvěděli jak je úžasné stát se šampionem klanu Hisomu? Že jsme trošku škodolibí? Ale co vás nemá. Naším jediným cílem je naservírovat vám hru Mark of the Ninja: Remastered až pod nos na ostří naleštěného ninjata! (to je podle našeho korektora historicky přesnější meč pro ninji, avšak nadále pro ty méně historicky nadané čtenáře používejme katanu pozn. redakce)

Naleštěte katany, začínáme

Začátek Mark of the Ninja: Remastered je velmi intuitivní. Hra vás navíc provede všemi základními kroky, takže i ninja zelenáč se bude záhy plížit, skákat a šplhat jako kdyby se s katanou v ruce narodil. Jasně, setkání s vaší první stráží bude z počátku nejspíš rozpačité. Je to tak trošku jako na prvním rande, kdy máte veskrze dvě možnosti. Buďto co nejdřív zmizíte okýnkem na záchodě a budete dělat, že jste toho druhého v životě neviděli, no a nebo mu vrazíte vidličku do oka… Tichý postup vám skutečně umožní hrou projít bez toho, aniž by vás protivníci jedinkrát spatřili a prolít krev v ní budete muset všehovšudy jenom třikrát.

V případě, že se rozhodnete místní nepřátele konfrontovat, připravte na podstatně krvavější a o neméně zábavné dobrodružství. Obyčejné hlídače totiž postupně nahradí těžkooděnci, odstřelovači, psi (ne tak kvalitní plemeno, jako jsou naše čivavy zabijáci, ale pořád strašné bestie pozn. redakce) či elitní stráže. Jednotlivé úrovně jsou navíc plné pastí jako jsou lasery a bomby, které s každým neopatrným ninjou zpravidla provedou krátký proces. Jo a pozor na krysy a vrány! Nejednou nám pěkně zavařily. Ti malí zmetci totiž na tmavých pozadích nejsou skoro vidět a pokud je vylekáte, jsou schopní vás okamžitě nabonzovat nejbližší hlídce!

Ať už se ale budete svědomitě seznamovat se zdejšími ventilačními systémy či krky vašich protivníků, doporučujeme vám dodržovat jedno základní pravidlo, a to dělat to vždy a za všech okolností potichu. Nikdy nesmíte zapomenout na to, že utajení je vaší hlavní zbraní, díky které nakonec dojdete ke svému cíli. Věřte nám, že přežít v budově, kde na vás ze všech reproduktorů řve alarm, jako kdybyste se zrovna vloupali do klenotnictví cihlou napřed, není žádná sranda.

Z jedné úrovně do druhé vás pak bude provázet vaše sličná partnerka Ora, abyste se náhodou v té spleti šachet a místností úplně neztratili. Vždycky, když se tahle femme fatale objevila na scéně, bylo to pro nás příjemným ujištěním, že se plížíme správným směrem. Každopádně dřív, než si to stačíte pořádně uvědomit, budou i ti z vás, kteří nikdy nedrželi katanu… ehm tedy gamepad v ruce, předvádět takové výkony, že by jim je kdejaký Japonec záviděl.

Šikulka, dostaneš medaili

Každá úroveň hry má přitom kromě hlavního cíle ještě tři speciální úkoly, tři svitky k nalezení a speciální hádankovou sekci, která prověří váš důvtip a logické uvažování. Za všechny provedené akce navíc dostáváte body hodnocení, podle kterých na konci mise taktéž dostanete jedno ze tří ohodnocení. Jedná se o velmi zajímavé zpestření, které celou snahu zůstat neodhalen posouvá ještě o stupínek výš a navíc patří k jedné z hlavních ingrediencí perfektního mixu zdejší znovuhratelnosti.

Jasně, tohle není ninjovská škola, abyste v ní museli plnit úkoly typu zlikviduj 12 stráží bez spuštění alarmu nebo znič 10 světel. No, a taky nemusíte. Nad tyhle úkoly se ovšem rozhodně vyplatí sednout a věnovat jím trochu té snahy, stejně jako se pokusit najít všechny zmíněné svitky a dosáhnout co nejvyššího skóre. Za každý úspěch zde totiž dostanete speciální medaili. K čemu jsou ninjovi vlastně medaile? Běhat s nimi mezi nepřáteli ověšení a cinkat tak na každém kroku tedy rozhodně nebudete!

Medaile totiž můžete vyměnit za velmi zajímavá a užitečná vylepšení. Nové schopnosti, zbraně a vybavení sloužící k odvedení pozornosti nepřátel vám pak nejen ulehčí život, ale hlavně vám umožní řešit jednotlivé situace zcela novými a zábavnými způsoby. Časem se tak naučíte takové kousky, jako je zabití zatažením hlídky do šachty, plachtění vzduchem či naše oblíbené věšení hlídačů na lampy pouličního osvětlení. Do výbavy vám pak přibudou dýky napuštěné neurotoxinem, otrávené kouřové bomby nebo Metal Gear krabice.

Za jednotlivé speciální úkoly navíc dostáváte pečeti, které vám postupně zpřístupní nové speciální oblečky specializované na různé přístupy. Samozřejmě je možné projít celou hru bez jediného vylepšení. Díky všem možným kombinacím schopností a dodatečných zbraní, se ale Mark of the Ninja: Remastered stává pro každého ninju unikátním zážitkem.

Příběh jednoho tetování

Korunu celému počinu ovšem nasazuje příběh, ve kterém se stanete šampionem svého klanu, a vyrazíte na cestu pomsty, zrady a cti. Vyzbrojeni přitom budete kromě své katany a vybavení také jedním velice speciálním tetováním. Tuhle kérku vám totiž neudělají na počkání v žádném tatérském salonu a ještě že tak. Používá se na něj totiž speciální toxický inkoust z jedné nejmenované rostlinky, díky kterému získá jeho nositel úžasné schopnosti, které jsou ovšem vykoupeny bolestí a utrpením. Není tedy divu, že kdysi dávno každý jeho nositel složil slib, že až přijde čas, ukončí vlastnoručně svůj život. Samotný příběh je pak plynule vyprávěn skrze cut scény mezi jednotlivými úrovněmi a disponuje naprosto dokonalým závěrem, po kterém budete sbírat bradu ze země ještě po závěrečných titulcích!

Mark of the Ninja: Remastered chcete zkrátka a dobře minimálně jednou dohrát. Vůbec bychom se ale nedivili tomu, kdybyste si ho ve finále střihli minimálně ještě jednou na New Game Plus. Tahle hra si totiž vaší plnou pozornost rozhodně zaslouží. Chopte se tedy svých katan a pořiďte si první virtuální tetování, protože tenhle výlet rozhodně nechcete zmeškat!

• Intuitivní hratelnost
  • Různé možnosti postupu a stylu hraní, kdy nejste za žádný z nich nijak trestáni
  • Schované hádanky, které vás donutí se na chvíli zastavit a logicky uvažovat
  • Hodně originální a hlubokomyslný příběh
  • I po letech nápadité audiovizuální zpracování

• Po těch šesti letech mohli přidat nějakou zajímavou novinku
  • Některé scény při likvidaci stráží nám přišli možná až trochu moc krvavé
9

Petra Kotrbová
Redakční sluníčko v tom smyslu, že vám způsobí rakovinu kůže, pokud se na ní jenom zle podíváte. No a následně si vás podají Amahara s Pro-sekem, protože na milovanou ženu a snachu klanu Kotrbů se nesahá! Byli jste varování