fbpx
Domů » Tower defense, který si zaslouží více pozornosti. Marz Rising přináší do žánru svěží nápady

Tower defense, který si zaslouží více pozornosti. Marz Rising přináší do žánru svěží nápady

Tower Defense žánr si prošel neuvěřitelnou evolucí a nyní udělal další krok kupředu. Nebo spíše stranou. O to smutnější pohled je, když hra paběrkuje s minimem prodejů, přestože jde o propracovaný a autory aktivně spravovaný titul. Jako třeba v případě Marz Rising. 

Jak již lze z názvu vytušit, příběh se odehrává na Marsu. V blízké budoucnosti se ukáže, že civilizace s až podezřele podobnými architektonickými sklony jako Rusové za studené války (čti beton jako univerzální materiál a šedá jako univerzální barva) dávno předběhli Elona v jeho kolonizačních aktivitách. Mimo již dávno existujících základen se zde též stala i nějaká ta nehoda, která z původních obyvatel vytvořila nemyslící polomrtvé, kteří jdou po všem, co nepatří do jejich řad.

Vaším cílem je v jednotlivých misích získat hranatý černý obelisk (překvapivě s poměry stran 1:4:9), následně přežít nápory nepřátel a tím odemknout další misi. Primární budovou je zde lander, nicméně vzhledem k omezeným zdrojům obvykle platí, že ztráta jedné budovy znamená restart. K obraně nepříliš překvapivě slouží různé věže, tentokrát v pěti různých provedeních, každá se zcela jiným účelem, výhodami a slabinami. Mimo věží se musíte ještě postarat o těžbu, výzkum a výrobu zbraní.

To vše na energetických polích, které musíte nejdříve umístit. Těch máte (dle mise) několik a každé umožní postavit čtyři budovy ve svém dosahu. Problém je, že pole se nesmí protínat, takže plány na jeden chokepoint padne za své hned v prvních misích. Navíc je třeba mít na paměti, že na všechny budovy mohou nepřátelé útočit, takže postavit jim věžku do cesty často není úplně efektivní ekonomická varianta vedení boje.

Marz Rising stojí primárně na mikromanagementu. Mimo energie je též třeba kontrolovat posádku. Každou misi začínáte s omezeným počtem jednotek a každá budova vyžaduje jednoho astronauta, aby se stala funkční. Můžete si (ne v každé misi) sice zavolat posily, to však stojí drahocenné suroviny a taktéž spoustu času. Jednotlivé cesty, po kterých chodí nepřátelé, se postupně střídají (směrů je klidně i šest), takže budete posádkou přebíhat mezi budovami a často i samotné budovy prodávat (za 80 % pořizovací ceny), aby byly zdroje na posílení obrany v místech, kam se aktuálně hrnou hordy nepřátel.

V určitý moment oceníte perky, kterými vás hra odměňuje za perfektní průchod jednotlivými misemi. Mezi ně patří například rychlejší výzkum, levnější opravy nebo zvýšení výkupní ceny budov na 100 % původní ceny. Postupně se dostáváte k silnějším věžkám a nakonec i orbitálním zbraním, jejichž příprava stojí čas a suroviny. Nepřátelé zde nejsou jen masem do mlýnku, každý typ má své silné i stinné stránky, nastavenou obranou tak velmi často zamává byť i jen lehce pozměněná struktura následující vlny. Univerzální strategie napříč misemi tak jednoduše neexistuje.

Marz Rising má velmi propracovaný vizuál na úrovni top titulů, dobré ozvučení i hudbu. Indie nadšenci by se měli vznášet radostí, nicméně samotný TD žánr je v dnešní době již jako stařík přežívající na mimotělním oběhu. Když vás totiž již podesáté vykostí jeden runner, co prokličkuje mezi čtyřmi těžkými kulometnými hnízdy, máte chuť vyhodit mu pojistky a jít kopat základy pro garáž, kterou nepotřebujete.

Source :

Vlastní