Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes Recenze

Taková drobná jednohubka před hlavním chodem. Chutnala, ale jen krátce.

Na rovinu. Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes můžete dohrát za hodinu. Nemluvím o žádném speedrunu, ale o úplně normálním hracím tempu. Pak skončí příběh a přijdou titulky. A ne, není to hra zdarma ke stažení, ani žádný vtípek. Pokud jste i nadále ochotni číst, zkusím vám vyložit, proč by ke koupi takové “levárny” vůbec mělo dojít.

Předně je to samotný název. Metal Gear Solid v tématu ztvárnění války, iluze dobra a zla a jisté životní filosofie předchází všechny další hry mílovými kroky. Už trailer z loňské E3 na pátý díl série ukázal, že otec série Hideo Kojima tentokrát vytáhne ještě vážnější materiál a jediné oko nezůstane suché. Skutečně se tak stalo, Ground Zeroes otvírá next-gen ve vyprávění příběhu.

metal gear solid rec 1

Pro ty, co jsou trochu zmateni, jestli Ground Zeroes je pátým dílem, nebo není, podáme krátké vysvětlení. Ground Zeroes je jen prologem, upoutávkou. Obsahuje jednu příběhovou misi pátého dílu a propojuje události předcházejícího Peace Walker a nadcházející plnohodnotnou “pětkou” The Phantom Pain. Ten má vyjít nejspíš příští rok a být dvěstěkrát větší než jeho předmluva. Co ale s Ground Zeroes?

Není to hra na stejném hřišti

Jedním z největších rozdílů oproti předchozím dílům série je nárůst prostor, neboli otevření širších koridorů do volného světa. Celá hra se odehrává v Campu Omega inspirovaném Guantanamem (konkrétně tábory Echo a Delta pro ty, kteří se tam vyznají), potažmo útesech k němu přiléhajících. Způsobů, jak se dostat k cíli je mraky a tím nemyslím pouze přemístění z bodu A do bodu B, ale i likvidaci protivníků stojících v cestě.

Metal Gear Solid je stealth akcí. Což znamená, že se nemusíte dotknout ani jednoho strážného pro úspěšné dokončení mise. Mně osobně, ale třeba tichá likvidace patrol ve zmíněném herním žánru vyloženě baví. Ground Zeroes je pro tyto účely ideálním pískovištěm na hraní. Nepřátelé můžete zneškodnit stem různých způsobů, záleží na vaší míře představivosti.

metal gear solid rec 2

Pro příklad: Každý voják, kterého čapnete zezadu a pohladíte nožem přes průdušnici, vám ochotně vyklopí, kde se nachází nejbližší sklad bum-prásk tikavých věciček a pokud budete chtít, zavolá k sobě i posily. Vy se zatím můžete nepozorovaně dostat kolem poplašených stráží za jejich obvyklou linii, nebo změnit svou pozici a na otevřeném prostranství si všechny důkladně prohlédnout přes zaměřovač odstřelovací pušky. Hračičkové zase mohou zajatého nebožáka podminovat C4 a počkat až se k němu seběhnou přivolané posily.

Protivníky si jednoduše označíte dalekohledem a hra pak upozorňuje na jejich vzdálenost a pohyb. Miniradar a podobné zařízení asi ještě v sedmdesátých letech, kdy se hra odehrává, nebyly. Nutností je tedy držet si neustálý přehled o dění v celém vašem okolí a nezapomenout se ohlédnout přes rameno pokaždé, když vylezete ze stínu.

Po dokončení mise se vám otevřou další čtyři, které sice nesouvisejí s příběhem, ale dávají možnost projít si celou základnu v trochu odlišných podmínkách a poněkud jiným způsobem. Podle toho, jestli vlastníte krabici od Sony nebo Microsoftu, si pak můžete zpřístupnit i bonusovou misi, odlišnou pro každou konzoli.

metal gear solid rec 3

Není to ani stejná liga

Big Boss, neboli Snake (dokud mu toto přízvisko nesebere nástupce), jehož role se ujímáte, není vybaven tisícero udělátky jako kolegové Sam Fisher nebo Garret. Do mise nastupuje s nutným minimem a neostýchá se obohatit z obyčejných muničních skladů. Tvůrci ale vylepšili Snakeův arzenál jinak. Místo gadgetů obohatili nabídku pohybů třeba o skok se zalehnutím, nebo reflexivní zpomalení času při prvním kontaktu s něpřítelem. Zkrátka a dobře, v reálu proveditelné manévry. Škála pohybů je velká a doplňuje se se zdařilou animací postav.

Na mě to působilo o něco reálněji a hlavně to ze Snakea dělá sympaťáka, který si dovede poradit v každé situaci díky vlastním schopnostem a není odkázán pouze na hyperfutururistickou výbavu z tajných laboratoří CIA. Z čehož zároveň plyne i větší seberealizace pro hráče.

metal gear solid rec 4

Do postavy Big Bosse jsem se vžil hned. Mohl za to kvalitní dabing, celkem intuitivní ovládání i nepopiratelné charisma hlavní postavy. Pocit, že hrajete za živoucí legendu se povede zdárně zpracovat jen hrstce her a drtivá většina se k vaší postavě bude chovat jako k cucákovi, kterému teče mlíko po bradě, i v momentě, kdy za sebou má záchranu tří galaxií a vzácného druhu lososa k tomu.

Metal Gear Solid sice tento pocit vyvolává hlavně díky epičnosti celé série a návaznosti jednotlivých dílů, ale i úplný nováček už v prvních minutách zjistí, že tu jde opravdu o něco velkého. Bohužel nedotknutelnosti hrdiny i zmíněné svobodě v možnostech likvidace, jde trochu na ruku umělá inteligence obyvatel Campu Omega.

Ale ne zas tak úplně jiný sport

Oproti jiným stealth hrám je výcvik strážných pořád na nadprůměrné úrovni. Chodí, čenichají, poslouchají, dělají neplánované zastávky a zrak jim slouží až nepříjemně dobře. Jenže to jen do fáze, než vás skutečně zmerčí a vyhlásí poplach. Vývojáři jakoby ani nepočítali s možností probojovat se přímo celou misí skrz stráže až k jejímu zdárnému splnění.

Na normální obtížnost se celkem vyplatí nechat zbraň zbraní a i za cenu rozčesání Snakeova hára pár kulkami, doběhnout k protivníkovi a sejmout ho hezky z blízka. Ne že by zbraně mířily špatně, ale instantní odpravení nepřítele jedním tlačítkem je často lepší než tradiční krmě olovem. Jejich vlastní střelba navíc nepřivolává tolik pozornosti jako ta vaše.

metal gear solid rec 5

Z potyček se dá celkem jednoduše vytratit. Stráže sice důkladně prohledávají místo vašeho posledního výskytu, jenže Snake sprintuje alespoň třikrát rychleji než oni a dostane se obvykle včas z dosahu. Zvláště v hlavní příběhové misi, odehrávající se za tmy a neustálého deště, se lze vypařit hned za prvním rohem. Stačí si odběhnout do skal za první křoví, nebo si lehnout pod rozstřelenou lampu někde v koutu tábora a za moment už můžete vesele pokračovat dál.

Kontakt s nepřítelem by šel zkrátka ještě vylepšit. Jinak na sebe stačí upozornit pár výstřely, vlézt za protiletecké dělo a počkat si až vojáci vyběhnou z vrat přísně střežené pevnosti rovnou pod vaši mušku. Samozřejmě se hráč takhle agresivně a vy*caně chovat nemusí, ale tento styl je jednodušší, přímočařejší a není kromě finálního bodového ohodnocení nijak penalizován. Hra si tak sama ubírá na své zábavnosti. Kdyby alespoň za každého zabitého vojáka přišlo do Snakeova datapadu video s truchlící rodinou, bylo by nad čím přemýšlet.

Hodně povyku se také nadělalo kolem nového Fox Engine, jenž podle všeho měl snad být skutečnější a detailnější než samotná realita. Inu, jestli je tomu tak na nových mašinách nevím, ale na staré uchrčené PS3 to hře oproti ostatním titulům opravdu sluší. Zejména, když se porovná se čtvrtým dílem z roku 2008.

metal gear solid rec 6

Ground Zeroes i přes svou krátkost dokáže otevřít ústa dokořán. Úkol, kdy musíte podle zvuků z audiokazety vystopovat, kam zatáhli váš cíl, postupné objevování dalších nahrávek odkrývající, co se zajatcům vlastně stalo a ostatní momenty, které pro nás mistr Kojima připravil, jsou nezapomenutelné. Po mapě je pro objevitele a hráče perfekcionisty roztroušeno víc než dost sběratelských předmětů, ale říkám vám, že po finální animaci budete mít chuť leda tak na kryogenní spánek do vydání The Phantom Pain.

Jenže komu hru doporučit? Fanoušci série už Ground Zeroes dohrávají nejméně podesáté a nováčkům, které láká příběh, zase chtě nechtě musím doporučit Legacy Collection se všemi ostatními díly Metal Gearu za podobnou cenu. Takže je to na vás, Ground Zeroes je netradiční zážitek za netradiční cenu v poměru ceny k výkonu. Můžete v něm strávit všudy všeho dvě hodiny a stejně dobře i hodin dvacet. Vybíravého kritika může uchvátit a řadového hráče odpudit, zkrátka přístup k této hře je nejednotný a rozporuplný. Rozhodněte se sami, hodnocení v tomto případě berte pouze orientačně (ve skutečnosti je to skrytý apel na Hideo Kojimu, aby pátý díl nebyl tím posledním).

Klady

  • Svoboda ve vašem počínání
  • Stovka cest k jednomu cíli
  • Grafika
  • Dospělost hry
  • Tohle jinde nezažijete

Zápory

  • Krátkost
  • UI v soubojích
  • Pro nováčky zmatený příběh
6

Dá se

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz