První hraní: Bless Online – krušné první krůčky jinak slibného MMORPG

Nepovedený start potenciálně zábavného dobrodružství

Informace v tomto článku se vztahují na verzi Bless Online 1.0.1.0 a starší. Současné podoba hry se již může v některých aspektech lišit.

Na MMORPG Bless Online čekají tuzemští hráči už přes tři roky. Kvůli špatné technické stránce dal totiž od hry ruce pryč nejeden vydavatel, včetně evropského Aeria Games. Jihokorejští vývojáři z Neowiz to ale nevzdali, titul kompletně přepracovali a na vlastní pěst ho u nás začali provozovat. Na konci června spustili na Steamu předběžný přístup a já jsem si tak hru mohl poprvé oficiální cestou vyzkoušet.

Oznámení evropské verze hned vyvolalo mezi „MMOčkařskými“ hráči poměrný velký humbuk. Každý MMO magazín natěšeně informoval, že Bless Online je znovu na scéně, a v den hratelné premiéry dokonce oslovil přes 150 000 diváků na platformě Twitch. Stal se tak na chvilku nejsledovanější hrou.

Následující dny celý internet ale zcela otočil a z natěšených příspěvků se staly negativní recenze. Nastává tedy otázka, jestli si Neowiz nezmařil svojí poslední šanci uspět s Blessem na zdejším trhu. Po 120 hodinách hraní jsem si už pár dojmu odnesl, a tak se vám na tyto otázky pokusím odpovědět.

Skromné první krůčky

Jak už bývá u MMORPG žánru zvykem, i tady si na začátku klasicky vybíráte frakci a povolání. Volba rasy v Blessu nehraje velkou roli a jedná se spíš o čistě kosmetickou záležitost. Neovlivňuje totiž žádné atributy postavy a jediné omezení přichází pouze v momentě, kdy daná rasa může vykonávat jen vybrané povolání.

Tuzemská verze je zatím oproti jihokorejské dost pozadu, takže například za Assassina nebo Mystica si zahrajete pravděpodobně až za půl roku. Vývojáři však slíbili, že každý třetí měsíc nasadí do hry větší patch, aby postupně dohnali náskok asijského protějška.

Následná úprava postavy v porovnání s konkurenty nevyrazí dech. Sice si můžete tvarovat různé partie, měnit barvu pleti nebo si dokonce pohrát se strukturou a barvou očních čoček, ale jednotlivé možnosti spočítáte na prstech jedné ruky. Pro mě je to nepodstatný aspekt hry, který jsem přeskočil, nicméně znám spoustu hráčů, kteří stráví hodiny nad detailní tvorbou vlastní postavy, Těm tady bude chybět větší svoboda.

Už od prvního spuštění jsem rychle zjišťoval, že hra je možná až příliš jednoduchá a repetitivní. Po úvodní cutscéně plníte do maximální 45. úrovně hlavní linii úkolů. Většinou jde právě o neustálé běhání po mapě a mluvení s NPC. Obdobně jsou na tom rovněž vedlejší úkoly. Pořád to stejné dokola.

Zhruba po hodině hraní dosáhnete 13. úrovně a můžete navštívit první dungeon pro pět lidí. Během mého expení ho šlo proběhnout sólo a bez pořádné výbavy, a to včetně poražení všech bossů. Ještě první týden ale tvůrci vydali „balancing“ patch, který už zvedl obtížnost opravil. Nyní se bez plné party s healerem neobejdete.

Osamělí vlci díky tomu spíše ocení jednoduché hunting úkoly. Pokud zabijete dosud neobjevený druh nepřátel, automaticky dostanete nový quest, jehož princip je pořád stejný – zlikvidovat určitý počet dané potvory a zinkasovat zkušenosti. Do Bless Online by také měly brzy zavítat royal úkoly, které vám denně nabídnou náhodné zadání, za jehož splnění dostanete další zkušenosti a zajímavé předměty.

Než získáte maximální úroveň, prakticky spadnete to zažitého stereotypu, v němž od začátku až do konce opakujete pořád stejné aktivity. Jediným zpestřením během levelování je pak postupně stoupající obtížnost, větší výzva se ovšem dostaví až v nově otevřených dungeonech.

Ve správném rotování je síla

Po dosažení 45. úrovně nejspíše dostanete chuť na některý z „endgame“ dungeonů, kde zjistíte, že už to tak jednoduché nebude. Už si musíte připravit správnou rotaci kouzel, abyste způsobili co největší poškození a dostali se vůbec přes prvního bosse.

U většiny konkurentů získáváte během hraní do své lištičky čím dál tím více kouzel, v Blessu už je od ale začátku jejich počet pevně stanovený. Vždy jich máte sedm, čtyři z nich jsou klasicky jednorázová, přičemž další tři jsou už sofistikovanější. Každé povolání má totiž svou speciálních sadu schopností, tzv. „postojů“. A právě z nich si skládáte trojici řetězcových kouzel, u kterých volíte, jak budou po sobě následovat.

Z pětice postujů můžete používat pouze dvě. Mezi touto dvojicí pak libovolně přepínáte během boje a měníte si tak trojici řetězových kouzel dle situace. Jednotlivé schopnosti (řetězové i jednorázové) navíc různorodě vylepšujete. Kupříkladu jim přidáváte větší procento poškození, snižujete cooldown nebo je doplňujete o nové vlastnosti. Za zmínku také stojí, že při sesílání kouzel můžete na rozdíl od jiných her běhat.

Přestože bojový systém vypadá zprvu komplikovaně, ne-li zmateně, ve skutečnosti zjistíte, že neexistuje nic jednoduššího než používat nazpaměť naučenou rotaci vámi používaných postojů. Bohatě vám vystačí herní myš se třemi tlačítky a klávesnici pak vlastně skoro pro souboj nepotřebujete.

Profese

U profesí vsadili tvůrci na jistotu, kterou můžete znát z ostatních MMO her. Klasicky buď vyrábíte předměty, anebo sbíráte suroviny. Žádnou složitost nehledejte, naopak tato řemesla jsou oproti konkurentům opravdu jednoduchá a obsahově zatím chudá.

Výrobní profese jsou v Blessu nezbytnost, a to všechna. Nejenže vás odmění bonusovými statistikami, ale rovněž je to váš hlavní zdroj příjmu. Ke všem výrobním řemeslům ale potřebujete více postav, protože každý charakter může „craftit“ jen z jedné profese. Aktuálně si můžete vybírat ze tří hlavních pracovních nabídek.

This slideshow requires JavaScript.

V armorsmithingu si opravujete vlastní zbroj. To se vám vyplatí především finančně, protože u NPC si za tuhle službu šáhnete hluboko do kapsy. Enchanting pak potěší především milovníky zvířat. Vyrábíte v něm totiž svitky, skrze které si ochočujete mounty nebo pety. Nakonec handcrafting vám pomůže vylepšovat vaše šperky. Ty jsou v současné endgame fázi nejsilnější částí zbroje.

Pro výrobu předmětů logicky potřebujete materiál. Ten buďto těžíte nebo sbíráte, a to nejjednodušším způsobem, co jsem kdy viděl – jen na ně nehledě na jakékoli atributy kliknete. Nezáleží, jakou máte úroveň nebo kde se nacházíte. Suroviny najdete jak od začátku v prvních lokacích, tak i v posledních. A jelikož předměty, které můžete vyrobit, spočítáte opět na prstech jedné ruky, tak ani počet druhů nerostů či bylinek nebude nijak bohatý.

V bitevní vřavě

Dungeony běžně patří mezi nejkurióznější aspekty MMORPG. Zde ovšem málokdo pokoří instance určené pro svou úroveň, a když už, tak z bossů většinou nepadá žádná pořádný loot. Téměř všichni hráči, kteří dosáhli maximální úrovně, pak nosí identická vybavení ze slabších nestvůr, včetně stejných zbrojí, zbraní a šperků.

Vyzdvihnout ale musím režim „Battlefield“, který přenáší vybraný počet hráčů z odlišných frakcí do uzavřené oblasti, kde proti sobě bojují. I když si k němu přičichnete až na 35. úrovni, kdy se vám odemkne režim 15 proti 15, zabojovat si můžete i na maximální úrovni. Budete mít tím pádem slušnou výhodu, jelikož vás hra hodí do jednoho pytle i se zelenáči. Vývojáři slibují, že v následujících měsících přidají další PvP režimy jako battlefield 75 vs. 75 nebo arény pro jednotlivce i dvojice.

Za zmínku stojí i PvP v otevřeném světě. Většinu času se s ním setkáte pouze před vstupem do dungeonů nebo u elitních nestvůr. A pokud někoho náhodou potkáte „na férovku“, počítejte s tím, že z toho zřejmě nic nebude. V Bless Online bohužel jde přepínat mezi kanály, což znamená, že jste sice oba na stejném místě, ale nevidíte se. Většina nepřátel tak uteče skokem do jiných „dimenzí“, nebo si zkrátka do 44. úrovně koupí předmět na permanentní imunitu vůči útokům z opačné frakce.

Po lootboxech ani vidu

Bless rozhodně nepatří do kategorie „pay 2 win”, alespoň prozatím. Herní ekonomiku tvoří celkem čtyři různorodé měny. Nejdůležitější jsou zlaťáky – ty používáte na každém rohu, ať už při nakupování či opravování u NPC nebo v hráčské aukci. Druhé platidlo jménem Lumenas směňujete primárně za reálné peníze, ovšem nevýhodně je můžete vyměnit i za zlaťáky. Kupujete si za ně pouze kosmetické předměty nebo podpůrné bonusy, které zrychlují získávaní zkušeností. Nečekejte tedy nic, co by vám statisticky pomohlo v boji.

Další neméně důležitou měnou jsou dungeon pointy, které získáváte za vaši PvE aktivitu. Ty pak obměňujete za zajímavé materiály a doplňky. Nakonec combat pointy zase dostáváte z PvP. Za ně momentálně nakoupíte vylepšení zbroje, například v japonské verzi se můžete dostat i k jednomu z nejlepších setů ve hře. Je otázka, kdy se objeví i v evropské.

Samotná ekonomika a systém obchodování může být pro spoustu lidí velké zklamání. V Bless Online je totiž velký problém najít zdroj vydělávání zlaťáků. Nepřispívá k tomu ani absence implementované funkce obchodování, čili nemůžete věnovat jinému hráči jakýkoliv předmět. Skrze poštu lze předměty posílat pouze na ostatní charaktery na účtu. Proto jediná možnost, jak něco ostatním prodat, je pouze herní aukce. A právě tady nastává kamen úrazu.

Sám si totiž napevno určuje rozpětí ceny tak, že vy ji téměř neovlivníte. Přitom další den bývá rozpětí odlišné, jelikož algoritmus přihlíží i k aktuálním nabídkám a poptávkám. Předměty tak kolikrát prodáváte daleko pod cenou, anebo naopak za vysokou sumu, kterou nikdo platit nebude. Zkrátka je těžké vůbec něco prodat, ať jde o jakýkoli předmět.

Pozitiva a negativa

Bless má spoustu much, ale i několik pozitivních stránek. Vývojáři překvapivě naslouchají komunitě a taky se podle toho činí. PvP bitvy dokážou zabavit na několik hodin a netradiční systém ochočování fauny, díky níž si můžete domestikovat téměř všechny živočichy ve hře, rozhodně zaujme. Podpora ve formě bonusových statistik při hraní v guildě nebo v partě vás nutí prozkoumávat svět společně s přáteli. A o tom je.

Bohužel ve hře zatím převažují nedostatky. Několik hráčů trpí nemalými propady FPS a musí si ručně optimalizovat hru v externích souborech. Překlady nejsou kompletní a leckdy narazíte i na gramaticky špatné věty typu „Congratulations now 2level!“. Tvůrci navíc neopravili chyby, které vyšly najevo už v ostatních verzích. Například bug umožňující duplikování předmětů z aukce byl v ruské verzi dávno odhalen, přesto ji zde nechali.

Endgame fáze je stále chudá a nikterak variabilní, z prvotní zábavy se postupně stává nudný stereotyp. Mizerná šance na padnutí předmětů z bossů a monotónní profese k motivačnímu stimulu nepřispějí. Přestože Neowiz hráčům naslouchá, jeho nepřipravenost při startu byla katastrofální. Dva servery ani zdaleka nestačily čerstvému přílivu hráčů. Mnohem hůř na tom byla také počáteční podoba hry – hodnota útoku byla naprosto nevyvážena, takže jste většinu nepřátel (i v dungeonech) skolili na jednu ránu.

Bless Online se nachází v rané fázi vývoje a také podle toho vypadá. Trpí tunou technických i herních chyb, v porovnání s konkurenty nenabízí příliš obsahu a běžné hráče zcela určitě odežene. Na druhou stranu je vidět, že se tvůrci opravdu snaží a každým dnem na hře pracují. Pokud si udrží tempo v opravování a reagování na zpětnou vazbu, tak do roka jistě půjde o konkurenceschopný MMORPG titul.

Zdroj:

Vlastní

Profilový obrázek
Dlouholetý hráč MMORPG her, který nevynechá žádnou novinku v žánru.