Domů » Články » Herní novinky » První hraní: Might & Magic: Heroes VII

První hraní: Might & Magic: Heroes VII

Hrdinové všech zemí, spojte se! Posedmé!

Když si takhle zrekapituluju svůj studentský život, značnou část své středoškolské etapy jsem strávil ve třetím a pátém díle Heroes of Might & Magic. Není tudíž divu, že nejnovější hrdinský přírůstek do rodokmenu kultovní fantasy tahovky vyhlížím s nepředstíraným napětím. Betatest jakbysmet.

Šestý díl Might & Magic: Heroes (stále si nemůžu zvyknout na změněný slovosled v názvu, krucifix) nebyl vyloženě špatný, ale kvalit dnes již legendární trojky a z ní vycházející pětky zdaleka nedosahoval, bohužel. Od krachu maďarského studia nepomohlo ani vydání solidního přídavku Shadow of Darkness a štafetu vývoje nově převzali němečtí Limbic Entertainment.

Rozhodně se nejedná o žádné mlíčňáky, naopak za sebou mají docela slušné portfolio. V minulosti pracovali na updatech a přídavcích do série Might & Magic, vloni pak vypustili na svět své vlastní dítko – krokovací RPG Might & Magic X: Legacy. Ten dopadl docela dobře, což je možná důvod, proč mají nyní na starost i tahovou odnož „Moci a Magie“.

Trailer z loňského GamesComu naznačuje, že budeme hledat spojence v dosti odlišné společnosti. Kamarád do deště nekromancerem?


Hrdinská předehra

Pokud jste právě vylezli z jeskyně a drbete se na svých zaprášených hlavách s úšklebkem, že jste o sérii Might & Magic nikdy neslyšeli, můžete se s klidným srdcem vrátit do brlohu. Obzvlášť v českých luzích a hájích si Heroes of Might & Magic vybudovala obrovskou fandovskou základnu, a to nejen díky své návykové hratelnosti. Prohlášení hráče tahovek „ještě jeden tah a jdu spát“ bylo pak stejně lživé jako to o pivu.

A relativně nedávno mi na stůl (či spíše redakční uPlay) přistál uzavřený betatest v pořadí již sedmého Might & Magic: Heroes. Ten jsem měl možnost rychle okouknout vloni na GamesComu a už tehdy mi svrběly ruce. Placka s motivy elfí frakce můj hlad po nostalgií načuchnutých tahových orgií nijak neutišila.

Betatest Heres VII se ale na začátku nevyhnul komplikacím. Kvůli obrovským nedodělkům a špatné optimalizaci bylo uzavřené testování na více než týden odloženo, jeho opětovné spuštění už bylo hned o něco plynulejší, ačkoliv některé porodní bolesti přetrvaly. Nutno ale přiznat, že jsem si betu náležitě užil. Byť bych našel pár výhrad.

Návrat behemotů, které ukázal pozvánkový trailer do bety, potěšil nejednoho skalního fandu třetích Heroes.


O městech a staveních

Co šestý díl rozbil, to se sedmý snaží nyní opravit. Zpět je tradiční sestava surovin, které vloni nahradily prapodivně fungující dračí šutry. Pozůstatkem z hlav maďarských vývojářů budiž obsazování sektorů – chcete-li kontrolovat doly v okolí a získávat z nich suroviny, musíte mít v područí i nepřátelské město v dané oblasti. Nic mi však nebránilo v sabotování nepřátelských dolů.

Samotná města se dočkala příjemných změn. Ačkoliv nejsou animované jako v Heroes V, vypadají líbivě a není problém se na kartě města rychle zorientovat. K přehlednosti a rychlejšímu managementu říše mi napomohla i tlačítka nad lištou jednotek, nemusel jsem tudíž naklikávat jednotlivé budovy a pamatovat si, v jaké chalupě se vlastně nabírají rytíři.

Dokousnu kupování jednotek, které nabízí na první pohled drobnou, ale poměrně zásadní novinku. Každá frakce bude mít k dispozici dvě šampiónské jednotky, ve výsledku si ale hráč může vybrat jen jednu s tím, že se druhá zamkne. Podobně tak fungovali šampióni v Heroes IV, od výběru úhlavního masňáka armády se pak bude odvíjet i vaše strategie. A je rozdíl, když máte na bojišti podpůrné anděly, nebo útočné landsknechty.

Hrdinové nově dostanou i teleportační kouzla, pokud se tedy váš nepřítel nějakým způsobem dostane blíže k vaší nechráněné vísce, stačí použít svitek a jste zpět za hradbami. Je to takový milý ústupek hrdinům, kteří nevládnou kouzlům, a já jen potěšeně přikyvuji.

might & magic heroes vii 2

Bojiště častokrát obsahuje i překážky v závislosti na tom, v jakém prostředí jste šarvátku začali.


Vojsko páteří hrdinů

V betě jsem měl na výběr mezi frakcí Haven a Academy. Zatímco první jmenovaný vás sestavou jednotek nijak nepřekvapí (v podstatě jde o lidskou sebranku s knězi, rytíři, anděly a vlky), orientem inspirovaná Akademie potěší především fanoušky pátého dílu Heroes. Bylo fajn znovu vidět zručné (doslova zručné!) a silné rakshasy či naopak dosud neviděné magické orly, které jsem mohl nabrat na úkor kolosů a titánů.

Bojový režim už naštěstí není tak unylý jako v šestce, kde i nejzákladnější jednotky měly hromadu životů a i malá šarvátka tak trvala déle, než by si hráč přál. Velké plus přikládám designu bojišť – ne vždy vás hra plácne na rovnou šachovnici, v závislosti na prostředí může pole obsahovat různé objekty či překážky, což si žádá od hráče další prvek, se kterým při boji musí počítat.

Co mi přišlo zvláštní, byla reakce mnohonásobně slabších jednotek na přesilu. Zatímco v předešlých dílech malé skupinky neutrálních potvor kapitulovali při kontaktu s početnějším vojskem poměrně často, zde se zřejmě tvrdohlavě drží kodexu bušidó a vrhali se na mě i přesto, že jsem měl o tři anděle a tucet kavalírů více.

Vůbec umělá inteligence potřebuje pořádně vyleštit, stejně jako technická stránka hry. Animace jednotek vypadají poněkud kostrbatě a kdovíjak v současné fázi neoslní. Chyb hra obsahovala poměrně dost, nejednou se mi stalo, že mé jednotky nereagovaly na příkazy, případně se zasekly při nějakém úkonu. V betě se takové věci dají pochopit, ale rozhodně nepotěší.

might & magic heroes vii titan

Na výběr mezi legendárními jednotkami Akademie dostanete kolosy a magické orly. Každý z nich má své klady i zápory.


Kolik schopnosti máš, tolikrát jsi hrdinou

Značný facelift zasáhl strom, nebo spíše kruh dovedností. Po každém postupu na novou úroveň dostane hrdina jeden bodík, který můžete narvat do magických větví či rasových a hrdinských schopností, rozdělených tradičně do třech úrovní.

Nejuniverzálnějším must-have skillem se u mě stala logistika. Rozdílnost terénů na mapách výrazně postihovaly rychlost a vzdálenost pohybu mého hrdiny, přičemž s každým bodíkem do logistiky tyto limity postupně mizely. I zde platí pravidlo, že rychlejší pohyb po mapách vám dá nad protivníkem značnou výhodu, a každý investovaný bodík do logistiky po level-upu se vám zde bohatě vrátí.

Leveling zde ale funguje poměrně pomalu a rozestupy mezi úrovněmi jsou docela nepříjemné. Hráč je nucen více bojovat s neutrálními potvorami v rané fázi hry a sbírat zkušenosti z truhel na úrok nabízeného zlata. Dle diskuzních fór se ale tenhle škraloup odstraní ve finální verzi, tudíž není důvod ještě brousit kudly.

might & magic heroes vii town screen

Hoďte nostalgii za hlavu, města zde vypadají skvěle i bez 3D orgií. A navíc jsou přehledné!


Ashan, domov můj

Mapa světa se od šestého dílu Heroes VI dočkala jen drobných změn, alespoň po vizuální stránce. Zdání ale klame – ačkoliv samotných interaktivních budov není na mapě moc, hráč dostane možnost v některých oblastech zasáhnout přímo do prostředí. Třeba zničením sochy, která následně vytvoří most na dříve nedostupný ostrůvek se surovinami, spuštěním laviny, zatopením údolí…

V betě jsem si mohl vyzkoušet dvě mapy, jednu menší pro dva hráče a jednu větší pro čtyři. K mé nelibosti byla ta menší dosti omezená a na mantinely jsem narazil relativně brzo. Druhá mapa spíše sedí pro dvojici hráčů, se čtyřmi tam taky bylo poměrně dusno.

Přišlo mi líto, že jsem v rámci svého průzkumu málokdy narazil na zajímavou budovu či objekt, kterých naopak bylo v předešlých dílech jako šafránu. Alespoň jsou po mapě rozsety i karavany, které nově nedopravují jednotky jen do měst, ale i přímo k hrdinovi, má-li ještě místo pro nové posily.

K mé smůle jsem se nedostal k multiplayeru. Či spíše spoluhráči ke mně. Ztráta připojení a problémy v lobby nejsou v betaverzi nic výjimečného, přesto mě jejich přítomnost zamrzela. Zvlášť když si člověk nachystá džusy a sušenky a udělá si večer volno.

Might & Magic: Heroes VII se vrací z polní cestičky na hlavní silnici – a dělá dobře. Beta naznačila, že hra vykročila správným směrem a jediný zásadnější problém jsem měl jen s bugy a horším technickým zpracováním. Andělé i titáni si mohou oddychnout, první kolo testování zvládli docela dobře. Uvidíme, jak si hrdinové povedou v záři, až nakráčí do obchodů.

Líbí se vám novinka?

0 0
0 0 vote
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Fangovich

Série M&M je má nejoblíbenější. Vnímal jsem vydání MMH6 a doufám, že stejnou chybu opakovat nebudou. Stačí se jen podívat na záběry ze hry a lze vidět, že to za měsíc-dva a půl vydat nemůžou. Pokud vydání prodlouží třeba o půl roku a vydají plnou hru, mě to vadit nebude. Ale známe Ubisoft. Snad vydají plnohodnotnou hru a ne nedodělek, který se bude další půlrok patchovat, aby byl hratelný. U MMH6 to nastalo až kolem patche 1.5, kdy konečně hra byla docela v pohodě.

2
0
Komentářem zvýšíš radost redaktora +1x
()
x
X
X