Red Dead Redemption 2 Recenze

PS4 Xbox One
Koupit

Slunce zapadá a vy v sedle svého koně stojíte na okraji srázu. Všude kolem je ticho. Jen zpovzdálí je slyšet tlumené vytí vlků.  Najednou to ticho prolomí zvuk parní lokomotivy, která se žene už ze zatáčky. Rychle si nandáváte bandanu přes nos a pobídnete svého koně. Vítejte v Red Dead Redemption 2, kde vám i ten nejmenší detail vyrazí dech.

Abychom ale nepředbíhali. Vraťme se na začátek, kde to všechno začalo. Ačkoliv má Red Dead Redemption za svým názvem číslovku 2, je to již třetí hra z Red Dead série. První hrou byl Red Dead Revolver pro PS2. Jednalo se o akční koridorovou střílečku z divokého západu, která vyšla v roce 2004. Rockstaru se povedlo oživit opadající zájem o westernové hry a dokázali, že jsou jedním z nejlepších vývojářských studií na světě.  Samozřejmě bylo, kde navázat, a tak v roce 2010 vychází první Red Dead Redemption; do té doby něco nevídaného. Otevřený svět vám už tehdy ležel u nohou a vy jste se mohli stát nejhledanějším mužem západu, nebo naopak tím největším dobrákem. Zdálo se, že je ve hře možné úplně všechno a už není kam posunout laťku dál. To se však po osmi letech mění. Red Dead Redemption 2 předchází prvnímu dílu a tak zde vidíme některé postavy, které jsme mohli v prvním díle vidět zemřít. Víme, že spoilery umí být žhavější téma, než jsou rozpálené jiskry od brzdící přepadené lokomotivy.

Doba psanců končí

Příběh začíná po zpackaném přepadení v městečku Blackwater, po kterém byl nucen gang Dutche van der Linde, utéci. Čeká je nebezpečná cesta přes hory a založení nového tábora. Ani pak ale není vyhráno, je nutné sehnat zásoby a tábor udržovat. Gang totiž není osazen jen ostřílenými pistolníky, ale jsou zde i děti, ženy, sirotci, váleční veteráni a dokonce i velebný pán, který sám tak trochu zhřešil. Uprostřed toho jste vy – Arthur Morgan, zkušený psanec, který prožil své a nechce se smířit s tím, že doba pistolníků a gangů končí.

Samozřejmě nesmíme zapomenout na již zmíněné staré známé, kteří s vámi váš názor sdílí – Dutch, Bill Williamson, Javier Escuella, Abigail, malý Jack, Uncle a dokonce ještě mladičký John Marston. Ti všichni tu jsou a budou s vámi vést rozhovory. Vyplatí se jim naslouchat, i když pro vás zrovna nemají práci. Dozvíte se tak spoustu užitečných věcí a najdete místa, která se jinak jen těžko hledají. Ostatně dialogy jsou specialitou Rockstaru a nestane se, že by nějaká vedlejší postava měla méně vážnosti než jiná.

Aktivity kam se podíváš

Po úvodní misi vás hra pustí do otevřeného světa, kde budete jen zírat s otevřenou pusou, co vše je zde možné dělat. Nám například trvalo dokončit druhou kapitolu přibližně 70 hodin.  Mohli za to hlavně vedlejší aktivity a to jak ty plánované, tak ty náhodné. Svět je zde totiž hodně živý a tak tu narazíte na bandity ohrožující věneček mladé dámy, tam na chudáka co ho kousl had a potřebuje vysát jed z rány. Nebo třeba jen narazíte na náhodného rybáře, který vám poradí kde chytit ty nejlepší kousky. To vše jsou jen malé střípky z obrovského světa plného zajímavostí.

Města jsou tu také rozmanitá. Hned první, které navštívíte, nese název Valentine a je to takové to typické město jak z westernového filmu. Jedna velká ulice lemovaná budovami po obou stranách. Není moc velké, ale najdete tu vše, co potřebujete. Jsou tu ale i větší města jako je Saint Denis. Zde jsou bohaté i chudé čtvrti, velké hotely, všude telegrafní dráty a do toho zní zvonek tramvaje. V Saint Denis si teprve uvědomíte, že pokrok nelze zastavit a doba pistolníků opravdu končí.

Lovím, lovíš, lovíme

Vezmeme to ale popořadě. Jednou z největších aktivit je určitě lov. Ve hře je téměř 200 druhů zvířat a každé je vám nějak užitečné. Můžete z nich získat maso, kůži zuby, tuk. To vše pak jde samozřejmě uvařit, prodat nebo jinak zužitkovat. Kromě klasických zvířat jsou tu i takzvaná legendární. Pohybují se vždy v určité lokalitě a není jednoduché je jen tak zabít. Spíš na poprvé zabijí vás. Když se vám pak ale takového obra podaří skolit, je to lepší pocit, než odpovědět správně na všechny otázky v pořadu Nikdo není dokonalý a myslím, že by i slavný Bear Grylls zbledl závistí, jaký máte kolosální úlovek. Jednotlivé části zvířete se dají opět prodat a z kůže vám Trapper udělá fešný obleček, nebo pokrývku hlavy. Kůže ze zvířat navíc mají svou určitou kvalitu. Ta pak odráží i její cenu a někdy je i kvalita kůže důležitá pro výrobu předmětů. Příprava tedy hraje prim. Je potřeba si nastudovat jakou zbraní, jakou municí a kam zvíře zasáhnout, aby váš výdělek byl co největší. Pokud je pak vaší vášní rybaření, zde je důležitá hlavně použitá návnada a znát kde žijí ty největší druhy ryb. Kromě lovu si samozřejmě můžete i zkrotit koně. Platí tu ale pravidlo, že čím lepší kůň tím hůř půjde zkrotit a vy tak skončíte shození v nejbližší blátěné kaluži. To se samozřejmě odrazí na vašem zevnějšku a odéru, který z vás zvířata ucítí. Takže prostě před vaším pachem utečou.

Šaty dělaj člověka

Na pach nereagují jen zvířata ale i lidé. S nimi je to navíc o to horší, protože si k tomu ještě připočítávají, jak zrovna vypadáte. Mohou se s vámi třeba odmítnout bavit nebo vás vyhodí ze salónu. Vyplatí se tedy udržovat svůj zevnějšek. V hotelu si lze zajít do koupele, kde vám navíc může asistovat vnadná dívka a hned je na vás nahlíženo jinak. Pečovat lze i o své vlasy a vousy. Stačí navštívit holičství, nebo vzít svou nabroušenou břitvu a postarat se sám. To už je jen na vás. Neplatí zde však, že dojdete k holiči bez vousů a odejdete s nimi. Tohle není GTA. Vousy a vlasy vám rostou samy časem. Jen tak pro zajímavost – na nejdelší plnovous je potřeba počkat něco málo přes 21 hodin reálného času. Ale pozor! Nejen čistotou a účesem ale i vhodně zvoleným druhem oblečení můžete poutat pozornost. Když jste oblečený jako vandrák a nacházíte se v malém městečku někde na okraji mapy, nikdo se nad tím ani nepozastaví, ovšem pokud takto oblečení dojdete do luxusního salónu ve velkém městě, lidi na vás budou zírat, barman vám nenaleje a nemůžete se ani divit tomu, že si nemůžete přisednout ke hře pokeru.

Naštěstí je ve hře spousta druhů oblečení, která mezi sebou můžete kombinovat. Změnit lze vše od klobouku po boty. Své nejnovější módní výstřelky můžete navíc uložit na koně, takže převléci se dle situace není žádný problém. Oblečení ale neplní jen estetickou úlohu, ale má i praktické využití dle počasí. Když je například velká zima a vy nemáte kabát, jednoduše umrznete. Opět je tedy dobré vše plánovat a neponechat nic náhodě.

Samozřejmě nejde jen o to jak vypadáte, ale i jak se chováte. Na vedlejší postavy lze reagovat a věřte, že i při tom se vám vyplatí přemýšlet. NPC mají totiž dobrou paměť. Takže, pokud jeden večer vyvoláte bitku v baru, druhý den budete barmanem upozorněni, že jestli budete dělat bordel jako včera, vykáže vás ven a předá šerifovi. To je takový mírnější příklad reakce. V horším případě si takto lze přerušit celou úkolovou linii a to jen tím, že prostě blbě kecáte, nebo jste odpráskli někoho kdo byl zrovna příbuzný zadavatele úkolu.

Stůj nebo vystřelím!

Když už je řeč o střílení, nesmíme samozřejmě vynechat arzenál, ve kterém najdeme kolty, pušky, opakovačky, brokovnice a samozřejmě i nějaký ten nůž, nebo tomahavk. Zbraně lze zakoupit u obchodníků ve městech, nebo je lze najít a nebo jednoduše ukrást. To, že máte pušku, neznamená, že máte vyhráno. Opět je tu kladen důraz na realističnost, a tak se zbraně opotřebovávají. Což snižuje jejich přesnost, dostřel a poškození. Může se i stát, že se vám v půlce přestřelky nebo duelu uprostřed města taková zbraň zasekne a to přece nechcete. Je tedy dobré zbraně čas od času čistit. Při samotném čištění je vidět, jak byla moc zbraň opotřebená a jak jí to případně ovlivnilo.

Pastva pro oko

Co se grafického zpracování týče, zde jde jen žasnout nad tím, co konzole po takové době na trhu ještě dokážou. Nutno podotknout, že jsme hru recenzovali na PS4 PRO, kde všechno vypadá fantasticky a přechody mezi cutscénou a hrou jsou plynulé. U klasických verzí konzolí je sice vidět nějaký ten rozdíl, ale hra je stále krásná. Tak slavné to už bohužel není u počtu snímků. Zatím co na PS4 PRO je vše plynulé a žádné dropy zde nejsou. Na běžné PS4 Slim se hra občas nepříjemně sekne a to hlavně ve větších městech.

Projíždění krajinou je pastvou pro oči a mnohdy se přistihnete při tom, jak jen zíráte na putující mraky, zapadající slunce a opodál se pasoucí stádo jelenů. Při hraní si projdete prakticky každým prostředím. Jsou zde hory, pole, lesy, řeky, jezera, nebezpečné bažiny a v neposlední řadě i obří kaňony, ze kterých můžete sletět dřív, než-li řeknete Dutch.

Zkrátka Red Dead Redemption 2 je rozmanitou hrou, kde můžete dělat opravdu, co chcete a na každém kousku mapy se něco děje. Rockstar dokázala do hry zapracovat tolik detailů, že ani při psaní této recenze je ještě neznáme všechny. Inspirace známými westerny srší ze všech stran a pokud tedy máte trochu nakoukáno, budete si libovat v odkazech na známé filmy. Kromě občasných bugů, které byly spíše k pousmání a v žádném případě nikdy nebrání k dokončení dané mise, není hře téměř co vytknout.

• grafické zpracování
  • množství detailů
  • rozmanité aktivity