fbpx

Rememoried Recenze

Tvorba her celkově není jednoduchá. Vytvořit hru sám je už výzva, ale vytvořit hru v České republice, se zaměřením na uměleckou stránku a ve studiu s jedním jediným zaměstnancem je skoro nadlidský úkol. A přesně to udělal Vladimír Kudělka ze studia Hangonit.

Ten tvorbu Rememoried začal jako studentský projekt, jenž měl být během tří měsíců hotový. Z malého projektu se ale časem stala plnohodnotná hra a ze tří měsíců se stali dva roky. A s vývojem vyrostl i rozsah a herní doba celé hry.

Hlavním námětem Rememoried je zapomínání a znovu objevování snů. To sice může znít jako variace na walking simulátor, se kterými se po vydání Gone Home roztrhl pytel, ale není tomu úplně tak. Ze samotného chození a objevování se totiž stal mechanismus, pomocí kterého řešíte abstraktní hádanky.2015-11-30_00002

Hrajete z pohledu první osoby a pokaždé, když se otočíte od objektu před vámi, jeho poloha se změní. A nemění se jen poloha plošinek, někdy se zapomínáním může smazat celá úroveň. Pohyby plošinek jsou náhodné, takže pro jejich posunutí do správné polohy se občas musíte otočit několikrát. V levelech, kde potřebujete plošinku na přesném místě, tato mechanika dokáže člověka přivést pomalu k šílenství.

Problémy netrpí jen posouvání plošinek, frustrující je v některých případech i design samotných úrovní. Když přijdete do úrovně, neznáte váš cíl a ani jak se k němu dostat. Většinou řešení vyplyne z rozložení úrovně nebo krásně nadabovaného textu, musím se však přiznat, že ve dvou případech jsem byl doopravdy ztracen a musel jsem najít řešení na internetu.

V mnoha případech jsem pochyboval, zda jsem se vůbec vydal správnou cestou. Jako plošinky se používají i nepravidelné kameny, na které jsem se dostal až na několikátý pokus a celý proces vypadal, jako bych se snažil vyskákat do míst, kde nemám co dělat. Pohled z první osoby celý problém ještě zhoršil, pro zdolávání plošinek jsem byl často zmaten a nejednou jsem kvůli tomu skočil do prázdnoty.

2015-11-10_00006

To ale neznamená, že celý design hry je špatný. Mnoho částí hry by se dalo zarámovat a bez větších pochyb umístit do galerie mezi velikány umění. Jak si můžete všimnou z obrázků okolo, hra skvěle využívá hru světla a stínu. Tím si bravurně na začátku vybuduje atmosféru, ze které se dostanete až po vypnutí hry.

Nejlépe svou krásu Rememoried demonstruje při procházce pod Měsícem. Ten je jediným zdrojem světla v celé lokaci a pokud nestojí ruiny rozseté po celé oblasti mezi vámi a Měsícem, nebudete schopni si jich všimnout.

Atmosféru umocňuje i skvělý soundtrack složený jak z klasické hudby, tak i z jemných elektronických skladeb. Je hezké, že se Vladimír Kudělka nebál přidat i občasný hlasový doprovod přímo z opery. Ten bezchybně zapadá do zbytku hry a musím se přiznat, že jsem se nejednou pozastavil a užíval jsem si scenérii, kterou pro mě hra přichystala.

2015-11-10_00001

V Rememoried zapomínáte a znovu objevujete sny. To může znít šíleně, hlavně když jsou vám sny přednášeny velmi abstraktním způsobem. Každý si díky tomu může vyložit smysl celé hry po svém. A v tom se ukrývá velká síla ale i slabina celé hry.

Váš zážitek ze hraní Rememoried pramení z toho, jak moc jste ochotni ponořit se do umělecké stránky her. Pokud od her čekáte frenetickou akci ve stylu Call of Duty, Rememoried rozhodně není nic pro vás. Jestliže ale rádi hledáte hlubší význam nejen herních příběhů, je tato hra přesně pro vás.

Hře se vytknout už jen její krátká herní doba. K závěrečným titulkům se můžete prokousat zhruba za 2 hodiny čistého herního času i s několika zádrhely. Hra ale nikdy úplně neskončí, z konce hry se nenápadně přenese opět na začátek a vy můžete pokračovat, aniž byste si toho všimli.

Rememoried je překrásné umělecké dílo s interaktivními elementy, které nejsou úplně doladěny. Skvělý hudební doprovod a překrásné vizuální zpracování je pokaženo až moc frustrujícím zdoláváním plošinek.

Klady

  • Skvělý soundtrack
  • Překrásná grafika
  • Umělecké zpracování

Zápory

  • Otravný design
  • Krátká délka
6

Dá se

Patrik Dvořáček
Profesionální prokrastinátor, amatérský hráč Solitaire a poloamatérský pisálek. To vše v jedinečně nešikovném balíčku.