fbpx

Náročné souboje a „drsná FTL hratelnost“. Shortest Trip to Earth vyzkouší vaši trpělivost

Nevyzpytatelná vesmírná odysea

Shortest Trip to Earth patří mezi nejmilejší překvapení letošního Gamescomu. Nebudu spoilerovat příběh, nicméně gameplay samotný je až podezřele podobný FTL. Hra je podle autora ale ve vývoji ještě déle než FTL, takže těžko říct, kdo od koho opisoval, pokud vůbec. Každopádně srovnáním s FTL se vyhnout nelze, pro zjednodušení tedy zkusím sesumírovat tuto hru právě proti svému bráškovi.

Zatímco FTL se soustředí na bojový mikromanagement, Shortest Trip to Earth se zaměřuje více na posádku, rozhodování, příběh a vizuální stránku. Nepříliš překvapivě, podobně jako u FTL, je třeba překonat mapu až do cílové destinace, k tomu je třeba proletět několik map rozdělených na sektory.

Každý skok (podobně jako u FTL) tentokrát neznačí jeden event, ale samostatný hvězdný systém, který je třeba prozkoumat. Každý pohyb v tomto systému však stojí cenné palivo a především též jídlo, které limituje velikost posádky. Spotřebu nicméně lze dočasně snížit uspáním části posádky v kryokomorách, když není nic lepšího na práci.

Velkým překvapením jsou mnohem detailnější boje než u FTL, větší důležitost výběru jednotlivých lodních komponent, možnost větších bitev než jeden na jednoho a především mnohem složitější výsadky a souboje posádek. Což nás posouvá k samotnému mikromanagementu lidí – ti nejsou jen dalším lehce nahraditelným zdrojem, ale každý má různou kybernetickou výbavu, historii a psychologii, stejně jako výstroj a výzbroj pro případné bojové nasazení.

Samotný gameplay je podobná jako u FTL, nicméně Shortest Trip to Earth obsahuje pouze jednu předpřipravenou kampaň, kterou můžete absolvovat s několika loděmi. O znovuhratelnost se postarají především náhodné eventy, které mohou přihrát nějakou tu fešnou odměnu, nebo naházet pod nohy hráčů pěknou hromadu klacků. A ne, rozhodně nepočítejte s tím, že hru dohrajete na první dobrou.

Naopak design samotný se selháním počítá – hra vás za zásadní rozhodnutí odměňuje „fate pointy“, které na začátku další hry můžete utratit za jednorázová zvýhodnění dle vlastního výběru. Musíte tak vyzkoušet, která kombinace bonusů vám bude nejlépe sedět na styl hraní a doufat, že neskončíte dříve, než nasbíráte dostatek bodů pro další start.

Vzhledem k tomu, že musíte balancovat celkem osm zdrojů (posádka, jídlo, palivo, munice, kredity a tři druhy materiálů), pravděpodobnost přehlédnutí nějakého detailu se postupem času zvyšuje a paralelně k tomu snižuje tolerance hry k chybám. Celkově by mělo hru jít dokončit během 40 hodin, pravděpodobně se ale tento čas bude pohybovat dost v závislosti na náhodě a trpělivosti.

Unikátní na tom všem je, s jakou pečlivostí a smyslem pro humor je vytvořen každý dialog, hláška nebo jen info, o čem postava právě sní. Příkladem budiž například popis kyberneticky upravené kočky, aby byla schopna chápat lidské příkazy a ignorovat je. Na hře pracují pouze čtyři lidé již přes pět let a během vývoje vznikla více než tisícovka neuvěřitelně podivných artworků, které doplňují příběh, eventy, předměty či postavy.

Na hru si ale ještě nějaký pátek počkáme. Do early accessu by Shortest Trip to Earth měl zamířit koncem tohoto roku, nicméně samotné vydání bude vyžadovat spoustu balancování. Autoři očekávají především zpětnou vazbu, která jim pomůže nasměrovat budoucí vývoj, jelikož po dohrání jediné kampaně vás již pravděpodobně nebude nic nutit absolvovat to peklo znovu.

Čtěte také: Původně vzdělávací hříčka, nyní plnohodnotný titul. V Bee Simulator si zahrajete za včelí dělnici

Zdroj:

Vlastní

Tomáš Vymětal
Kroměřížská šlechta, domestikovaný Brňák. Točím se především kolem indie her a obecně se zajímám o nezávislou tvorbu.